AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 Jeg har vært på aap i snart 3 år uten at det er skjedd noen bedring med medisinsk behandling. Legen sa jeg må søke ufør og at dette må jeg si til min saksbehandler. Min saksbehandler har ikke nevnt dette i det hele tatt og jeg selv har ikke tenkt tanken da dette ikke har vært ønskelig og har hele tiden håpet på at medisinering skulle hjelpe og at jeg kunne starte å jobbe. Men slik legen sier må jeg søke ufør med mine helsemessige plager slik situasjonen er😞😞Hvordan skal jeg gå frem? Anonymkode: 9cb97...df3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 Du må snakke med saksbehandleren din på nav om hva legen har sagt. Så må nav sende et brev til din/dine behandlere hvor hun etterspør dokumentasjon på hvorfor legen/legene mener at du skal ha ufør. Deretter må din/dine behandlere skrive et særdeles forseggjort brev/dokument til Nav som de som jobber der så skal sitte i et helt team og vurdere. Etter at Nav har vurdert dette brevet så bestemmer de seg enten for å åpne for at du kan søke ufør eller så avslår de. Åpner de opp for søknad på dine sider hos Nav så kan du søke. Etter det så bruker de ca 6 mnd på å vurdere om den blir innvilget eller ikke. Du kan når som helst søke om ufør på nav sine egne sider men, hvis du søker om dette før de selv har åpnet saken din så blir den automatisk avslått. Da får du også karantene tid på så og så lenge før du kan søke på nytt. Legen din vil mest sannsynlig heller ikke sende dokumentasjon til Nav før de etterspør den selv. Det er fordi at når Nav bestiller dokumentasjon fra lege/behandlere så kan legen fakturere Nav for den tiden det tar å utforme et slikt skriv. Men, Nav er i mange tilfeller sleipe og ber pasienten selv etterspørre dokumentasjon og da nekter Nav og betale siden de ikke selv har spurt. Så mange leger har rett og slett sluttet å gi noe informasjon som helst til Nav før de ber om det selv. Anonymkode: 33712...681 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Meld deg inn facebook-gruppen "aap-aksjonen". Der får du svar på mye av det du lurer på angående uføreløpet. Ellers er en god begynnelse å være i tett kontakt med veileder i nav og hele tiden holde veileder oppdatert på ddin situasjon og be om å få en plan videre. Anonymkode: cdb8c...a30
Perelandra Skrevet 28. september 2023 #4 Skrevet 28. september 2023 Hei trådstarter! Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Mvh Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg