Gå til innhold

Holder ikke innetid, 15 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør en når ungdommen tøyer strikket? Fått seg kjæreste på andre siden av byen, og utsetter å ta buss hjem, så gang på gang blir innetid som er 22.00 brutt. Kommer hjem 22.30-23.00

Hva gjør en? 

Vi har flere utfordringer, blant annet at ungdommen skal se verdien av skole. 

Strever med å stå opp om morgen og komme seg på skolen. Får tilbakemeldinger fra læreren om trøtt ungdom på skolen som ikke følger med. Osv. 

Prøvd å prate, forklare behov for søvn osv. Ungdommen synes bare jeg er streng og har alt for streng innetid..

Anonymkode: 1b8bb...faf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde gitt ultimatum. Ta buss i tide eller så tropper jeg opp på døra og henter deg.

Skru av nett, legg telefonen et annet sted etter klokka "et eller annet" om kvelden.

Gi positiv oppmerksomhet når han gjør det han skal og gjør en bra innsats på skolen. Eventuelt vurder belønning for karakterer. Jeg er i utgangspunktet ikke for det, men ser at det kan være hensiktsmessig i noen sånne settinger for å "hanke inn" ungdommen.

Ellers ville jeg hørt på ham, og møtt ham på innetid kl 2230. Men da forlangt at det faktisk holdes. Gjør det ikke det, så er det tilbake til 22 og eventuell henting av deg. Enklere å møte ham på halvveien med annen innetid dersom den faktisk holdes, og å fire på kravene akkurat der, kontra det med skolearbeid... Ville heller lagt inn anstrengelsene der.

Anonymkode: e8183...2b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror jeg hadde gitt ultimatum. Ta buss i tide eller så tropper jeg opp på døra og henter deg.

Skru av nett, legg telefonen et annet sted etter klokka "et eller annet" om kvelden.

Gi positiv oppmerksomhet når han gjør det han skal og gjør en bra innsats på skolen. Eventuelt vurder belønning for karakterer. Jeg er i utgangspunktet ikke for det, men ser at det kan være hensiktsmessig i noen sånne settinger for å "hanke inn" ungdommen.

Ellers ville jeg hørt på ham, og møtt ham på innetid kl 2230. Men da forlangt at det faktisk holdes. Gjør det ikke det, så er det tilbake til 22 og eventuell henting av deg. Enklere å møte ham på halvveien med annen innetid dersom den faktisk holdes, og å fire på kravene akkurat der, kontra det med skolearbeid... Ville heller lagt inn anstrengelsene der.

Delvis enig. Ungdom på 15år bør være i seng til 22, spesielt om han i tilegg er trøtt og sliter med å stå opp og følge med på skolen! 

Anonymkode: 46a7a...325

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar. Nettet er avskrudd fra 23.00 her. Vurdere å belønne, om ikke karakterer, så innsats. 

Og at jeg kan hente 22.00 noen dager om avtalt buss tas tas en viss antall ganger, da det går raskere med bil enn buss. Kan ikke hente hver dag, er noen kvelder alene med yngre søsken som har lagt seg. 

En av frustrasjonen er at det blir diskusjon på sms hver kveld. Sier at skal ta den og den bussen og så når det nærmer seg kommer meldinger tikkende i fleng som," orker ikke å ta buss så tidlig" , "vil ikke" , "vær så snill få være lenger" , plizzzz""nekter å komme hjem" , "hater å bo med deg" , "hater deg" , "kommer aldri hjem mer" .. osv... Blir så lei... 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar. Nettet er avskrudd fra 23.00 her. Vurdere å belønne, om ikke karakterer, så innsats. 

Og at jeg kan hente 22.00 noen dager om avtalt buss tas tas en viss antall ganger, da det går raskere med bil enn buss. Kan ikke hente hver dag, er noen kvelder alene med yngre søsken som har lagt seg. 

En av frustrasjonen er at det blir diskusjon på sms hver kveld. Sier at skal ta den og den bussen og så når det nærmer seg kommer meldinger tikkende i fleng som," orker ikke å ta buss så tidlig" , "vil ikke" , "vær så snill få være lenger" , plizzzz""nekter å komme hjem" , "hater å bo med deg" , "hater deg" , "kommer aldri hjem mer" .. osv... Blir så lei... 

Ts 

Min erfaring med fire tenåringer, den yngste er 18 nå, er at det ofte kan funke om man faktisk tar dem med på råd og lar dem være med og bestemme regler. Å være ute til 23 er ikke innafor på ukedager synes jeg, men kanskje du faktisk kan møte ham på 2230, men som sagt, gitt at det faktisk holdes. 

Skjønner godt at du blir drittlei av diskusjon hver kveld! Får han lommepenger? Kan du trekke en sum for hver gang han ikke holder en avtale? Aner ikke hva som funker på ham altså, du kjenner ham og vet hvor eventuelt skoen trykker.

Men som sagt, ville heller møtt ham på litt lenger utetid og lagt inn støtet på skolearbeid, enn omvendt....

Skrevet

Ikke la tenåringen reise til kjæresten ett par dager etter disse episodene. Fortell klart hvorfor. Og gjenta. 

Anonymkode: 7c8f2...1e5

• Liker 2
Skrevet

Snakk med foreldrene til kjæresten. Be om at de får han ut i tide til å nå bussen hjem. 

Anonymkode: 649b4...4c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke la tenåringen reise til kjæresten ett par dager etter disse episodene. Fortell klart hvorfor. Og gjenta. 

Hvordan mener du jeg skal forhindre det? At jeg gir muntlig beskjed holder ikke her. Tenker da ville ikke dette vært en utfordring..

Drar på besøk rett etter skolen. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Snakk med foreldrene til kjæresten. Be om at de får han ut i tide til å nå bussen hjem. 

Anonymkode: 649b4...4c8

Siden dette er på andre siden av byen er det ikke foreldre fra skolen. Så jeg har faktisk ikke hverken navn, adresse eller telefon nr til de. Det er jo også et problem egentlig.  Å av frykt for at jeg skal dukke opp får jeg det jo ikke heller.. 

Ts

Skrevet

Dagens «jeg har ikke oppdratt min unge»-tråd.  

Anonymkode: f3499...f80

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden dette er på andre siden av byen er det ikke foreldre fra skolen. Så jeg har faktisk ikke hverken navn, adresse eller telefon nr til de. Det er jo også et problem egentlig.  Å av frykt for at jeg skal dukke opp får jeg det jo ikke heller.. 

Ts

Hvis barnet ditt oppholder seg der fra skoleslutt til sent på kveld, så må du få vite adresse og hva de heter! Han bor jo nesten der! Uheldig, da du nesten ikke ser barnet ditt, og får null mulighet til å følge opp med tanke på skole osv. Nå er jeg sikkert grusomt streng, men hadde ikke akseptert å nesten aldri se barnet mitt. Så her hadde det faktisk bare blitt godtatt med besøk 2 - 3 kvelder i uka. Skolearbeid og fritidsinteresser skal jo også ha tid. Kan ikke hun komme til ham? De burde jo være hjemme hos dere også.

Anonymkode: 505d1...7f1

Skrevet

Ny innetid: kl 22.30, ellers blir straff/konsekvens ta fra mobilen!

Anonymkode: fc22f...364

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Da tenker jeg det er på høy tid å finne ut av dette, og sende de en melding? 
Min tenåring hadde ikke fått lov til å dra dit, om jeg ikke hadde fått navn og adresse. Det er jo ikke slik at han er der en gang, men omtrent hver dag. 

Anonymkode: 3b0be...ad4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Dette hadde jeg ALDRI akseptert! 

Anonymkode: cf6ac...eef

Skrevet

Da møter du opp på skolen og tar med ungdommen rett hjem. Eventuelt få besteforeldre eller andre til å hente om du ikke har mulighet.

Har du snakket med miljøterapeut, helsesykepleier eller lignende på skolen?  Om de kan være behjelpelige med andre tiltak.

Det er jo ganske vanlig å bryte litt regler i den alderen, men man må sette ned foten å si at om du skal dra på besøk, så må faktisk regler holdes. «Husarrest» på en mild måte - rett hjem fra skolen, ingen internett før lekser er gjort, og det skal av igjen 21. 

Anonymkode: 94a3a...5ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan mener du jeg skal forhindre det? At jeg gir muntlig beskjed holder ikke her. Tenker da ville ikke dette vært en utfordring..

Drar på besøk rett etter skolen. 

Ts

Da setter du deg i bilen, banker på døra og henter han. 

Forestill deg selv hvor pinlig det er. 

Skrevet

Oppførselen fortsetter fordi du godtar den.

Du har flere verktøy her du enda ikke har brukt.

Skrevet

Kan du og han sette dere ned og bli enige om en tid? 

Spørre hva han syns er greit, hva som krevea av han hvis han blir lenger ute, sett ned en konsekvens som trer i kraft så fort han bryter avtalen osv. 

Er 22 ukedager eller helg? Ukedag er seint syns jeg med tanke på at ham burde være i seng til 22.

Helg veldig tidlig, men kommer annpå busstilbudet. 

Anonymkode: 00fc1...03f

• Hjerte 2
Skrevet

Vondt å lese hvor mange som tror at å ta fra goder og gi straff er svaret på hvordan man skaper endring og samarbeid med en tenåring. Dere selv ville satt pris på det? At midt i en blendende forelskelse, hormoner, oppdagelse av sex og en person som bekrefter deg på alle mulige måter, så skal du stoppe og bry deg om at mor sier «kom fortere hjem ellers tar jeg telefonen sin». 

Gå i dialog med sønnen din du ! Finn ut hva han gjør, del gledene hans, vis interesse, vær empatisk. Vær behjelpelig med det som er vanskelig og legg opp til gode avtaler som er gjensidig bygget og blir gjensidig holdt. Det er vel ikke så vanskelkg å forstå at han ikke greier å løsrive seg på kvelden ? Hvor mange voksne skal bare «se en episode til» eller «et glass til» før man legger seg. Tenåringer har elendig selvbeherskelse, ikke gjør han til skurk for å være akkurat det de aller fleste er i den alderen. 
Kanskke han trenger at du henter han, eller et VENNLIG ring til avtalt tid med påminnelse om å gå til bussen. 
uansett hva han trenger for å være mer forutsigbar for deg, så ligger ikke løsningen i forslagene over her ! Håper du ser det. 

Anonymkode: 43e4f...10f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dagens «jeg har ikke oppdratt min unge»-tråd.  

Anonymkode: f3499...f80

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 26c58...b90

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...