Gå til innhold

Sykemelding over ett år og ny jobb nå. AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt pga prolaps og kan ikke tilbake til yrket mitt. I november har jeg gått ett år sykemeldt. 
Jeg har nå fått ny jobb (som ikke er det jeg er utdannet til). Den startet ikke før januar.

Hvordan blir dette gjort da? Er jo midt i jula, så kan vel ikke gå uten noe? Men blir vel også feil med AAP for en så kort periode? 
Jeg har også ferie til gode, men det vil ikke dekke alt mellom der..

Anonymkode: ca91e...510

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du har igjen 1 mnd av ditt nåværende arbeidsforhold? Da må du bruke feriedager eller be om tidligere oppsigelse. Evt høre med nav om andre stønadstyper for de dagene det gjelder.

Anonymkode: b52b2...8e8

• Nyttig 1
Skrevet

Det står på nav at du om søke dagpenger om du har en rimelig grunn til at du sa opp jobben. fks helseutfordringer. 

Anonymkode: b52b2...8e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan blir dette gjort da? Er jo midt i jula, så kan vel ikke gå uten noe?

De fleste kommuner har ekstra utbetalinger i forbindelse med jul. På sosialhjelp. Andre ytelser tar ikke hensyn til julefeiring.

Anonymkode: 9fa33...1c1

Skrevet

Planen var opprinnelig AAP og i skolering, som nav var positive til, da det ikke var mulig å gå tilbake til samme arbeid.

Jobben vil være behjelpelige uansett. 
Nei, jeg skjønner ingenting egentlig nå. Det naturlige hadde kanskje vært enten dagpenger eller AAP til jeg er i jobb igjen?

TS

Skrevet

Hovedvilkåret for å få innvilget aap er at du er minst 50% arbeidsufør til ethvert yrke, men det er mulig du kan få det innvilget som sykepengeerstatning. Det kan man få i inntil 6 måneder. Dette burde du snakke med veilederen din om så fort som mulig. Saksbehandlingstid på søknad om aap er 12-15 uker.

• Liker 2
Skrevet

Dagpenger i påvente av oppstart i ny jobb

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært sykemeldt pga prolaps og kan ikke tilbake til yrket mitt. I november har jeg gått ett år sykemeldt. 
Jeg har nå fått ny jobb (som ikke er det jeg er utdannet til). Den startet ikke før januar.

Hvordan blir dette gjort da? Er jo midt i jula, så kan vel ikke gå uten noe? Men blir vel også feil med AAP for en så kort periode? 
Jeg har også ferie til gode, men det vil ikke dekke alt mellom der..

Jeg vil virkelig anbefale å ringe/kontakte NAV om dette spørsmålet. Du har sannsynlig fått en saksbehandler/veileder, og hvis du er usikker kan du se til møtene dere har hatt under sykemeldingen (om normalt løp er fulgt).

Jeg ville tro at det er AAP som gjelder, selv i den korte perioden, men er veldig usikker hvordan det blir i et slikt tilfelle. Selv hadde jeg noe lengre tid på AAP før jeg begynte i jobb.

Anonymkode: 40bf3...3d3

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vil virkelig anbefale å ringe/kontakte NAV om dette spørsmålet. Du har sannsynlig fått en saksbehandler/veileder, og hvis du er usikker kan du se til møtene dere har hatt under sykemeldingen (om normalt løp er fulgt).

Jeg ville tro at det er AAP som gjelder, selv i den korte perioden, men er veldig usikker hvordan det blir i et slikt tilfelle. Selv hadde jeg noe lengre tid på AAP før jeg begynte i jobb.

Det ble noe upresist; jeg mener at hvis du er usikker på hvem som er saksbehandler så kan du se til møtererferatene.

Ikke at det går an å kontakte noen så direkte via NAV :P De gjør det ikke akkurat enkelt...

Skrevet

Søk dagpenger etter sykemelding. Men da går det 5 uker før du får svar og da er du jo eventuelt i januar alt ( eventuelt når i november sykemelding går ut) 

Aap går ikke...der er det nå opp til 15 uker behandling tid.

Har du noe oppspart midler? 

Skrevet
3 minutter siden, Sofakona said:

Søk dagpenger etter sykemelding. Men da går det 5 uker før du får svar og da er du jo eventuelt i januar alt ( eventuelt når i november sykemelding går ut) 

Aap går ikke...der er det nå opp til 15 uker behandling tid.

Har du noe oppspart midler? 

Søknadsbehandling for AAP er normalt fire til åtte uker. Lokale kontorer vil selvsagt ha ulik tid, men jeg ville ikke gått rett på dagpenger (som er mindre sats?) uten å ha i det minste forsøkt AAP.

Send AAP-søknad i dag, og ikke minst, send en melding eller kontakt NAV på andre vis ASAP.

TS, du har enda litt tid igjen, og jeg ville forsøkt å handle nå. Søk AAP samtidig som du kontakter NAV-veilederen. Hvor lenge AAP vil vare har lite å si, og jeg vil tro NAV bare er glad for at du ev. raskt blir avklart..

Skrevet

Ingenting oppspart ..

jeg må kontakte nav-rådgiveren min..

takk for svar

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ingenting oppspart ..

jeg må kontakte nav-rådgiveren min..

takk for svar

Enda mer grunn til å "være på". NAV er ingen kompis, du må som oftest stå på selv for å få det du har rett på.

Håper det ordner seg, lykke til!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Søknadsbehandling for AAP er normalt fire til åtte uker. Lokale kontorer vil selvsagt ha ulik tid, men jeg ville ikke gått rett på dagpenger (som er mindre sats?) uten å ha i det minste forsøkt AAP.

Send AAP-søknad i dag, og ikke minst, send en melding eller kontakt NAV på andre vis ASAP.

TS, du har enda litt tid igjen, og jeg ville forsøkt å handle nå. Søk AAP samtidig som du kontakter NAV-veilederen. Hvor lenge AAP vil vare har lite å si, og jeg vil tro NAV bare er glad for at du ev. raskt blir avklart..

Jeg er selv på aap og med i aap gruppe og nå ligger behandling tid på opptil 16 uker. Min tok 19 uker

Screenshot_20230927-211422.jpg

• Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (5 minutter siden):

Jeg er selv på aap og med i aap gruppe og nå ligger behandling tid på opptil 16 uker. Min tok 19 uker

Screenshot_20230927-211422.jpg

Og for barnetrygd står det 6 måneder, de sa 4 måneder på telefon, det tok 4 uker i praksis.

Det er så mye som spiller inn, de saksbehandlingstidene er mest for at når folk ringer og maser så kan de vise til at de har en stor oversikt over forventet saksbehandlingstid og det er ingen vits i å forvente svar før den tiden har gått.

Så plutselig kommer det en melding likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...