Gå til innhold

Hjelper det å jobbe redusert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt av lege og psykolog å jobbe redusert for å få mer tid og overskudd til å jobbe meg gjennom traumatiske hendelser. Men jeg er usikker på om det vil hjelpe. Har noen erfaringer?

Jeg har lite nettverk og sosial kontakt og er redd for at jeg bare bli ende opp fattigere og ensommere… 

Anonymkode: 99702...ed4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en dårlig ide, og du er dårligere stilt dersom du skulle ende opp med sykemelding/aap/ufør

Anonymkode: 2dd37...7ef

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Mente de ikke at du skal ha gradert sykemelding da?

Anonymkode: 9c22d...0de

Skrevet

Hvis det er legens anbefaling må nesten legen sykemelde deg. Å bare redusere stillingen din gjør at du mister rettigheter (mindre sykepenger osv)

Anonymkode: 14c49...977

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg jobbet 80 % en periode med små barn fordi jeg var så veldig sliten. Endte med å bli sykmeldt ytterligere 20%. Ble så blakk av lite lønn at jeg presset meg opp til 100 % igjen da sykemeldingen gikk over. Jobbet noen mnd 100 % og ble dessverre 100 % sykmeldt en periode etter det. Konklusjon er at hvis det er helsemessige årsaker til at man må jobbe redusert er det litt dumt å ha lite penger å leve av når man egentlig burde ha sykemelding. 

Anonymkode: 35fc7...b1e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har blitt anbefalt av lege og psykolog å jobbe redusert for å få mer tid og overskudd til å jobbe meg gjennom traumatiske hendelser. Men jeg er usikker på om det vil hjelpe. Har noen erfaringer?

Jeg har lite nettverk og sosial kontakt og er redd for at jeg bare bli ende opp fattigere og ensommere… 

Verdens dårligste ide. Trenger du å jobbe mindre for å jobbe med/ behandle helsen så er det gradert sykemelding som er det riktige. Ellers går du i fattigfella. 

Anonymkode: 09629...70d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har lite   og sosial kontakt og er redd for at jeg bare bli ende opp fattigere og ensommere… 

Går jo an å ha delvis sykemeldt en periode da. Hvis traumer hindrer deg i å leve et godt liv så kan det være en god løsning. Men mer tid til å jobbe med deg selv, få nok søvn og hvile og gå i terapi . Være ute i frisk luft og å gjøre ting som gir deg glede kan du fortere komme mer " på plass". 

Anonymkode: 688c9...975

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobbet 80 % en periode med små barn fordi jeg var så veldig sliten. Endte med å bli sykmeldt ytterligere 20%. Ble så blakk av lite lønn at jeg presset meg opp til 100 % igjen da sykemeldingen gikk over. Jobbet noen mnd 100 % og ble dessverre 100 % sykmeldt en periode etter det. Konklusjon er at hvis det er helsemessige årsaker til at man må jobbe redusert er det litt dumt å ha lite penger å leve av når man egentlig burde ha sykemelding. 

Kan ikke huske at jeg hadde mindre å leve av på delvis sykemelding. Og hvis det kommer litt mer penger så må man nesten velge da ; litt fattigere og bli friskere enn syk og med mer penger. 

Penger er ikke alt! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva svarer de når du lufter denne uroen? For du bør absolutt ikke underslå uro. Og det er ingen grunn til at du skla føle det er «dumt» at du har invendinger, kritiske spørsmål, motargumenter eller egne ideer. Får noen som helst deg bevist til å føle du er «dum» som kommer med kritiske spørsmål (på en høflig måte)? Avslutt bekjentskapet eller kundeforholdet.

Det sagt kan du jo med rette sykmelde deg opp til 1 år uten at du lider økonomiske skader av det. At en medisinsk behandler mener det er riktig løp holder for både arbeidsgiver og nav. Da tenker man at du på sikt er mer nyttig for samfunnet/arbeidsgiver og deg selv om du nå er sykemeldt. 

Anonymkode: 6740f...c00

Skrevet

Jeg antar de mener gradert sykemelding, ikke at du skal trappe ned permanent? Hvis dette er noe både lege og psykolog, som kjenner deg, din situasjon og dine utfordringer, anbefaler at du prøver og tror kan vøre bra for deg, ville jeg stolt på dem. De har et mye bedre grunnlag for å komme med kompetente anbefalinger enn tilfeldige fremmede på nett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når både lege og psykolog anbefaler deg delvis sykemelding så bør du gå for det. Gå ned i stilling synes jeg ikke du bør gjøre, det kan straffe seg økonomisk senere hvis du er uheldig og f.eks. blir ufør.

Snakk med psykologen om hvordan du kan unngå å bli ensom i sykemeldingstiden, så finner dere ut av dette sammen.

Anonymkode: 50962...c66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mente de ikke at du skal ha gradert sykemelding da?

Anonymkode: 9c22d...0de

Det vet jeg ikke? Psykologen snakket om aap, men jeg er jo ikke sykemeldt nå og jobber fullt. Vet ikke helt hvordan det fungerer. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis det er legens anbefaling må nesten legen sykemelde deg. Å bare redusere stillingen din gjør at du mister rettigheter (mindre sykepenger osv)

Anonymkode: 14c49...977

Legen har ønsket å sykemelde meg før, men jeg har sagt nei. Er redd for å miste jobben om jeg blir sykemeldt. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, men det er ubehagelig å være til bry og gjøre det vanskelig for jobben min. 

Verdens dårligste ide. Trenger du å jobbe mindre for å jobbe med/ behandle helsen så er det gradert sykemelding som er det riktige. Ellers går du i fattigfella. 

Anonymkode: 09629...70d

Ja, må tenke på det i så fall. Ser ikke helt hvordan det kan hjelpe. 

Går jo an å ha delvis sykemeldt en periode da. Hvis traumer hindrer deg i å leve et godt liv så kan det være en god løsning. Men mer tid til å jobbe med deg selv, få nok søvn og hvile og gå i terapi . Være ute i frisk luft og å gjøre ting som gir deg glede kan du fortere komme mer " på plass". 

Har vurdert det, men ikke lyst å være en belastning for jobben. Føler jeg er hun som alltid er syk. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan ikke huske at jeg hadde mindre å leve av på delvis sykemelding. Og hvis det kommer litt mer penger så må man nesten velge da ; litt fattigere og bli friskere enn syk og med mer penger. 

Penger er ikke alt! 

Jo, men hvorfor blir jeg mer frisk av å jobbe redusert? Hvordan kan de vite det?

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva svarer de når du lufter denne uroen? 

Anonymkode: 6740f...c00

At jeg må finne ut av det selv og eventuelt diskutere det med nav. De kan bare anbefale ut i fra helse, ikke noe rundt. 

Daria skrev (10 minutter siden):

Jeg antar de mener gradert sykemelding, ikke at du skal trappe ned permanent? Hvis dette er noe både lege og psykolog, som kjenner deg, din situasjon og dine utfordringer, anbefaler at du prøver og tror kan vøre bra for deg, ville jeg stolt på dem. De har et mye bedre grunnlag for å komme med kompetente anbefalinger enn tilfeldige fremmede på nett.

De snakker om i ganske lang tid, flere år, men de har ikke brukt ordet «permanent». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når både lege og psykolog anbefaler deg delvis sykemelding så bør du gå for det. Gå ned i stilling synes jeg ikke du bør gjøre, det kan straffe seg økonomisk senere hvis du er uheldig og f.eks. blir ufør.

Snakk med psykologen om hvordan du kan unngå å bli ensom i sykemeldingstiden, så finner dere ut av dette sammen.

Anonymkode: 50962...c66

Men jeg forstår ikke helt hvordan det skal hjelpe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du skal igang med traume behandlinger,  så kan du få økt traumereaksjon en periode. Så jeg antar de anbefaler deg da en gradert sykmelding.  Er du i ia bedrift kan du også jobbe det du klarer, og la være om du ikke klarer

Anonymkode: 5af27...0fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spontant er jeg i tvil. Men jeg er kun enn anonym bruker på et nettforum. En av de største fremskrittene i psykisk helsevern under 1900 talet var når USA under andre verdens krig endret behandlingen av soldater som hadde blitt utsattfor skikkelige traumatiske hendelser (som man kan bli i krig). Det å få dem inn i rutiner og rammer, en hverdag med mening, endret prognosen dramatisk til det bedre. Men syns du skal stille spørsmålet direkte til din lege, er litt sånn lett tenkt, hvis vi jobber mindre vil det være bra. Men generelt sett så har i mennesker godt av struktur og mening med livet. 

Uansett, god bedring og lykke til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke vite det før du prøver. Om det ikke hjelper kan du begynne å jobbe redusert igjen. Hva med å få gradert sykemelding i 2 uker først og se hvordan du opplever det? Du kan velge å begynne 100% når du vil, så lenge du melder det inn i skjemaet du får fra nav når sykemeldingen går ut.

Anonymkode: 4f970...463

Skrevet

Jeg ville anbefalt å prøve det. Du spør: Hvordan kan de vite det vil hjelpe? Da svarer jeg: Hvordan vet du at det ikke vil hjelpe? Du får mer tid, energi, og kapasitet til å jobbe deg gjennom traumene. Du kan bli retraumatisert mens du jobber med traumer. Du kan også bruke jobb som et skjul for å ikke jobbe med det. Jeg antar de ser at du ikke klarer å bearbeide og jobbe med deg selv slik der er nå. Se på det slik: arbeidslivet er langt. Du gjør både deg selv og jobben en tjeneste ved å ta imot hjelp. Du kan faktisk ende opp med å være lenger alvorlig syk, enn hvis du tar tak i det nå. Du kan også ende opp med helt sykemeldt og gå på veggen. Prøv det. Legen kan ikke tvinge deg til det, de kan skrive ut en sykemelding, men det er opp til deg å bruke den. Du beholder sosial kontakt og jobb ved å være gradert, det er nettopp derfor de nevner det for de ønsker at du skal prøve å stå i jobb for å ha en tilhørighet, og ha en tilnærmet normal hverdag :) Dette er en periode i ditt liv; prøv å prioritere deg selv og helsa nå!

Anonymkode: 6419e...3dd

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å jobbe gjennom ting er jobb. Enklere å finne tid og krefter hvis man ikke må jobbe 200%. Gir mening i mitt hode.

Anonymkode: f7071...e26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Føler du selv du har tid, energi og kapasitet til å jobbe fullt med behandlingstimer, oppgaver og hjemmelekser fra psykologen? :) 

Anonymkode: 6419e...3dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er nok fordi de oppfatter det som at du kanskje er utmattet og syk pga for mye belastninger. Da blir jo jobben ofte en stor faktor. Det er veldig mange som ber om sykemelding og her har de kanskje tenkt at du også vil ha nytte av det. Men det er du som bestemmer dette!

Anonymkode: 204c3...2e9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...