Gå til innhold

Gå Besseggen - vanskelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 9/27/2023 at 8:04 PM, AnonymBruker said:

Hei! 

jeg har (dessverre) sagt ja til å gå Besseggen denne høstferien, men må innrømme at jeg er litt stressa.. jeg er ikke i kjempegod form, og er redd for å holde igjen hele gjengen, falle ned og dø, etcetc… leser så mye forskjellig, så derfor spør jeg her: 

- hvor tung er egentlig turen? 
- hvor mye av turen er oppover/nedoverbakke, og hvor mye er rett frem? Vi tar båten til og går tilbake, visstnok. 
- hvor ille/skumle er de høyeste og smaleste områdene?

Anonymkode: bc272...d5d

Jeg har aldri trent i mitt liv, røyker 40 om dagen, har en god øl mage og elsker Esso burger. 

Jeg har gått den turen begge veier noen ganger nå. Pleier å ta med meg hunden min som jeg må bære på det smaleste fordi den har høydeskrekk . 

Med noen mat pauser, en bøtte med røyke pauser og et rolig tempo. Så bruker jeg et sted mellom 9 og 12 timer på turen.

Den verste delen for meg er den første timen. Uansett retning 

Anonymkode: bf4d5...f40

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Grosny skrev (17 minutter siden):

Jeg liker ikke innlegget ditt så godt. Det går som regel bra, det er sant, har ikke vært noen dødsulykker der så langt jeg kan huske, men det er skremmende for en del mennesker, og slike innlegg som dette snakker ned det ubehagelige og  skremmende ved å gå Besseggen. Det er riktignok ikke ubehagelig for alle. Er man komfortabel med høyder og litt klatring og har sko som sitter godt, så er det en fin tur. Iallfall når det er tørt.

Hææ?? Nå er det helt frivillig å gå Besseggen. Og regner med at folk som velger å begi seg ut på en 6-8 timers fjelltur der, er forberedt på klatring og høyder, har skotøy deretter og setter seg inn i turen på forhånd.

Beklager så mye om mitt innlegg var ubehagelig, ukomfortabelt og skremmende. Trodde jeg skrev til voksne folk.

Anonymkode: 942ad...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (36 minutter siden):

Jeg liker ikke innlegget ditt så godt. Det går som regel bra, det er sant, har ikke vært noen dødsulykker der så langt jeg kan huske, men det er skremmende for en del mennesker, og slike innlegg som dette snakker ned det ubehagelige og  skremmende ved å gå Besseggen. Det er riktignok ikke ubehagelig for alle. Er man komfortabel med høyder og litt klatring og har sko som sitter godt, så er det en fin tur. Iallfall når det er tørt.

Det var faktisk en som døde der ganske nylig!

AnonymBruker skrev (På 1.10.2023 den 13.30):

Heia alle sammen, takk for alle svar! 

Besseggen ble overstått i går, og det gikk fint - men jeg syns det er en mye mer krevende tur enn mange både her og ellers på nettet skal ha det til. Det var faktisk mange som snudde og gikk tilbake til båten ganske tidlig i turen, og vi så ikke et eneste barn eller eldre mennesker (som jeg ser mange skriver her) - kun unge, spreke voksne. At noen sier en fireåring går Besseggen har jeg store problemer med å tro på, det er jo ekstremt bratt oppover Eggen og ganske stor avstand mellom fjellhyllene man klatrer på, og med den vinden som var i går måtte man klamre seg til fjellsiden. Det var MANGE som fikk litt panikk og slet oppover, og vi ble bl.a. stående fast på veggen fordi en dame fikk panikk. Det var også noen som trakk seg midt på Eggen og snudde.

Er enig med sitert innlegg under her; å kalle det «luftig» gir ikke et riktig inntrykk. Det er bratt, 1600 meter rett ned på hver side og man må klatre loddrett oppover. På et tidspunkt på man helt ut på høyresiden på kanten av fjellet. Anbefales absolutt ikke for folk med høydeskrekk. At det omtales som «lett kløyving» syns jeg heller ikke stemmer, man må faktisk klatre. 

Utenom Eggen syns jeg turen var fin og absolutt gjennomførbar for de aller fleste, men syns den var ganske seig - er mye oppoverbakker og tunge partier, og turen ned er lang og har ganske kjipt steinete terreng. De flate strekningene er også ganske steinete. Vi brukte 8,5 timer. Vi var heldige med været, men vinden var som sagt ekstrem, noe som gjorde turen opp Eggen ganske ekkel. Hadde litt regn i starten men tørket fort opp 😊hadde ikke følt meg safe på eggen hvis det regnet. 

igjen, tusen takk for alle svar! Det var kjekt å føle seg bittelitt mer forberedt! 

TS 

Anonymkode: bc272...d5d

Hva syntes du om partiet med kjetting? Følte du beskrivelsen min av turen var ok? Jeg nevnte den høyresiden av eggen😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Besseggen når jeg var 10 år gammel. Det gikk veldig fint....

Anonymkode: 59125...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv må gå slike opphausa turer når Jotunheimen er full at andre høye topper! Instabilder er nok en god grunn. 

Anonymkode: 361ca...320

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 20.12):

Har ikke gått selv, men ut.no beskriver den som «svært krevende». Ut.no har høydeprofil på turen også, som viser noe om hvordan den går opp og ned.

https://ut.no/rutebeskrivelse/135600/fra-gjendesheim-til-memurubu-via-besseggen#9.33/61.5005/8.719

Anonymkode: 9f360...90a

Jeg gikk den da jeg var 25 år. Pleide å gå tur 5 dager i uka og trene styrke 3 dager i uka. Det var aldri slik at jeg tenkte "nå klarer jeg ikke mer", men beina var ganske kjørt da vi hadde kommet ca halvveis ned igjen. 

Vi tok båten til og gikk tilbake. Det er jo stort sett bare opp og ned. Det stykket som er flatt er ganske steinete, mener jeg å huske?

Anonymkode: 1388c...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hææ?? Nå er det helt frivillig å gå Besseggen. Og regner med at folk som velger å begi seg ut på en 6-8 timers fjelltur der, er forberedt på klatring og høyder, har skotøy deretter og setter seg inn i turen på forhånd.

Beklager så mye om mitt innlegg var ubehagelig, ukomfortabelt og skremmende. Trodde jeg skrev til voksne folk.

Frivillig og frivillig. Er du med en gruppe mennesker så er det vanskelig å ikke delta i gruppens aktivitet. I enkelte grupper riskikerer man til og med å bli oppfattet som feig hvis man feiger ut. Og hvis du regner med at folk er forberedt på klatring og høyder og har satt seg inn i turen på forhånd så har du et en veldig begrenset virkelighetsoppfatning.  Besseggen er en tur som blir vandret av veldig mange som er ukjent med fjellvandring, blant annet utlendinger. Jeg vet om engelske og amerikanere som har gått der, og hun fra Amerika falt. Da jeg gikk over der var det bare tredje gang jeg hadde vært oppe i så stor høyde. Mange har sin første tur i såpass stor høyde der.

Du skriver til voksne og barn med veldig forskjellig fjellkunnskap. Og de som er usikre på om Besseggen er en trygg tur har gjerne lite erfaring med å gå i fjellet.

Angående å sette seg inn i turen på forhånd. Trådstarter gjorde litt research her på KG, og det hun fikk høre var mye mindre skummelt enn det hun opplevde på turen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (15 minutter siden):

Nei, ikke vanskelig i det hele tatt.  Helt ordinær fjelltur.

Når du velger ord som "helt ordinær fjelltur" så skinner det gjennom at du har gått mange turer i fjellet. Det er verre for uerfarne som er på slik høyde for første gang, og særlig de som har snev av høydeskrekk. De som har mye erfaring må regne med at de som spør om råd har lite erfaring, og at de kanskje er usikre og utrygge. Besseggen er noe helt annet og mye verre for den som er utrygg. Særlig når det er vått.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (17 minutter siden):

Frivillig og frivillig. Er du med en gruppe mennesker så er det vanskelig å ikke delta i gruppens aktivitet. I enkelte grupper riskikerer man til og med å bli oppfattet som feig hvis man feiger ut. Og hvis du regner med at folk er forberedt på klatring og høyder og har satt seg inn i turen på forhånd så har du et en veldig begrenset virkelighetsoppfatning.  Besseggen er en tur som blir vandret av veldig mange som er ukjent med fjellvandring, blant annet utlendinger. Jeg vet om engelske og amerikanere som har gått der, og hun fra Amerika falt. Da jeg gikk over der var det bare tredje gang jeg hadde vært oppe i så stor høyde. Mange har sin første tur i såpass stor høyde der.

Du skriver til voksne og barn med veldig forskjellig fjellkunnskap. Og de som er usikre på om Besseggen er en trygg tur har gjerne lite erfaring med å gå i fjellet.

Angående å sette seg inn i turen på forhånd. Trådstarter gjorde litt research her på KG, og det hun fikk høre var mye mindre skummelt enn det hun opplevde på turen.

Er du seriøs nå eller troller du?

Som du sier så velger ts å opprette denne tråden for å forhøre seg her, og jeg delte da min erfaring.

Hva er problemet ditt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du seriøs nå eller troller du?

Som du sier så velger ts å opprette denne tråden for å forhøre seg her, og jeg delte da min erfaring.

Hva er problemet ditt egentlig?

Du deler en erfaring som bagatelliserer en fjelltur som kan være skummel for et betydelig mindretall.  At den ikke var skummel for deg er sant for deg på ditt nivå, men den er ikke sann for meg som er på et litt lavere nivå.  Folk på ganske lavt nivå kan bli forledet til å tro at turen er trygg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (5 minutter siden):

Du deler en erfaring som bagatelliserer en fjelltur som kan være skummel for et betydelig mindretall.  At den ikke var skummel for deg er sant for deg på ditt nivå, men den er ikke sann for meg som er på et litt lavere nivå.  Folk på ganske lavt nivå kan bli forledet til å tro at turen er trygg.

Men kjære vene. Når man spør om erfaringer fra enkeltindivider så får jo hver enkelt ikke gjort annet enn å dele sin personlige erfaring😅

De aller fleste vet utover det at det å begi seg ut på fjelltur med klatring og høyder kan medføre en risiko. Til og med bilturen dit kan være farlig, samt det kan jo skje noe med båten du må ta dit også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (48 minutter siden):

Når du velger ord som "helt ordinær fjelltur" så skinner det gjennom at du har gått mange turer i fjellet. Det er verre for uerfarne som er på slik høyde for første gang, og særlig de som har snev av høydeskrekk. De som har mye erfaring må regne med at de som spør om råd har lite erfaring, og at de kanskje er usikre og utrygge. Besseggen er noe helt annet og mye verre for den som er utrygg. Særlig når det er vått.

Joda, du har rett.  Jeg har gått mye i Jotunheimen og Sunnmørsalpene blant annet.  For meg var Besseggen en liten nedtur.  Masse folk og enklere en jeg trodde.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kjære vene. Når man spør om erfaringer fra enkeltindivider så får jo hver enkelt ikke gjort annet enn å dele sin personlige erfaring😅

De aller fleste vet utover det at det å begi seg ut på fjelltur med klatring og høyder kan medføre en risiko. Til og med bilturen dit kan være farlig, samt det kan jo skje noe med båten du må ta dit også.

Sannsynligvis flere som har dødd på bilturen til eller fra Gjendesheim enn å gå turen over Beseggen.. 

Tenk det 😂

Anonymkode: eb6c8...96c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri trent i mitt liv, røyker 40 om dagen, har en god øl mage og elsker Esso burger. 

Jeg har gått den turen begge veier noen ganger nå. Pleier å ta med meg hunden min som jeg må bære på det smaleste fordi den har høydeskrekk . 

Med noen mat pauser, en bøtte med røyke pauser og et rolig tempo. Så bruker jeg et sted mellom 9 og 12 timer på turen.

Den verste delen for meg er den første timen. Uansett retning 

Anonymkode: bf4d5...f40

Å, jeg har lyst på en sånn turvenn som deg:laugh:

Men uansett; jeg har fryktelig høydeskrekk, og etter at en venninne (som ikke lider av det) fortalte at hun frøs helt til på eggen og ikke taklet det, så bestemte jeg meg for at jeg aldri skulle gå den turen. Jeg har kommet i situasjoner hvor jeg har blitt veldig redd (for å falle ned rett og slett), og kroppen blir ganske sliten av den skrekken som jager gjennom kroppen. Det er en slitenhet som ikke er grei på toppen av den vanlige.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 timer siden):

Jeg er enig med deg i at det ikke er en helt ordinær fjelltur og jeg har gått på langt verre fjellturer enn Besseggen- både innenlands og utenlands. Eggen er formet på en måte som gjør at mange får en følelse av at de kan falle ned. Har man allerede høydeskrekk/skrekk for å falle så kommer denne ofte til utrykk der. De fleste fjell har ingen egg så sånn sett er det heller ikke en vanlig fjelltur.

Samtidig vil jeg påpeke at man ikke må få høydeskrekk der selv om man "lider" av moderat høydeskrekk. Jeg kjenner folk som ikke har følt noe særlig på det fordi de klarte å ikke se ned. Det er mennesker som får høydeskrekk bare de går opp en lav stige. Men hvordan man takler turen vet man jo ikke før man prøver. Derfor er det galt å bagatellisere den. Den som ikke klarer å se ned vil ikke unngå å se de høye stupene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...