Gå til innhold

Gå Besseggen - vanskelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

jeg har (dessverre) sagt ja til å gå Besseggen denne høstferien, men må innrømme at jeg er litt stressa.. jeg er ikke i kjempegod form, og er redd for å holde igjen hele gjengen, falle ned og dø, etcetc… leser så mye forskjellig, så derfor spør jeg her: 

- hvor tung er egentlig turen? 
- hvor mye av turen er oppover/nedoverbakke, og hvor mye er rett frem? Vi tar båten til og går tilbake, visstnok. 
- hvor ille/skumle er de høyeste og smaleste områdene?

Anonymkode: bc272...d5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er i «normalt» grei form - altså går litt i hverdagen, noenlunde normalvektig og ikke har noen fysiske utfordringer, så tenker jeg dette går helt fint, selv om det er en relativt lang tur.

Turen er relativt tung - men overkommelig for de fleste, bare man tar det med ro og holder et behagelig tempo. Ikke peis på fra start - da sliter du deg fort ut, og får heller ikke nytt turen. Tør å si fra når tempoet er for høyt, jeg mener at man må tilpasse seg den «tregeste» når man går i grupper, eventuelt splitte seg opp og la noen gå fra. Men det funker ikke å tvinge noen til å yte mer enn de klarer - om de andre bruker 5 timer og du og noen andre bruker 8 - so be it. 

Turen starter med en relativt lang og bratt stigning - deretter er det et stykke som er rimelig bortover, men litt kupert og noen mindre opp- og nedstigninger før du når selve eggen. For de som ikke går en del på tur, er det fort gjort å tenke at oppover er det verste, men det kan fort være tyngre å gå nedover på slutten, fordi musklene er slitne. Ikke ta ut alt i siste stigning opp mot varden etter eggen.

Hvor skummel den er? Igjen, tenker helt overkommelig, og jeg synes hvert fall det kun var et parti på 500-1000 meter litt før og opp eggen som var særlig luftig, men på ingen måte slik at man følte seg veldig utsatt der man sto, bare ta det rolig og ikke stress, slipp heller folk forbi (de fleste steder går det helt fint). 

Og ellers: Riktig god tur! Besseggen er en ordentlig fenomenal naturopplevelse - husk å ta inn de inntrykkene, for her får du et minne for livet. 

Anonymkode: afdad...53a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bratt i starten fra memurubu. Det er også bratt opp selve eggen, der må man klatre litt opp noen steiner. Mye av turen er ganske flatt men steinete.

Det er ikke en hard tur, men dette er inviduelt. Har man skikkelig skotøy, liten sekk med mat og drekke, eventuelt ekstra jakke /klær/regntøy så går detta bra

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at hvis du ikke har gått toppturer i sommer, er det for krevende. Vi var en gjeng som skulle på en topp nylig og der hadde det meldt seg på ei som ikke hadde annet grunnlag enn turer på flat mark. Jeg prøvde å bære sekken for henne og gå sakte sammen med henne, men hun hadde ikke sjans, innså det selv og snudde. Det er ikke noe problem å gå Besseggen, men man må jo trene først som til alt annet som er fysisk krevende. 

Anonymkode: ea8cd...829

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du høydeskrekk på noen som helst måte er selve eggen ille. De som ikke har høydeskrekk synes den er piece of cake...ergo vanskelig å si noe noe bastant.

Anonymkode: 83816...492

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på hvis du er i normalt god form. Som andre nevner er den første timen tung. Jeg har høydeskrekk, men Besseggen er ikke noe problem. Det aller viktigste er å ha godt fottøy med tykke såler! Joggesko er et helvete – har gjort det på en av mine fire turer over, og det er vondt. Ha med en liten sekk med mat og drikke, pluss plagg for evt værskifte.

God tur! 🙂

Anonymkode: fa1e5...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hei! 

jeg har (dessverre) sagt ja til å gå Besseggen denne høstferien, men må innrømme at jeg er litt stressa.. jeg er ikke i kjempegod form, og er redd for å holde igjen hele gjengen, falle ned og dø, etcetc… leser så mye forskjellig, så derfor spør jeg her: 

- hvor tung er egentlig turen? 
- hvor mye av turen er oppover/nedoverbakke, og hvor mye er rett frem? Vi tar båten til og går tilbake, visstnok. 
- hvor ille/skumle er de høyeste og smaleste områdene?

Men du ; har du sjekka om båten går så lenge som til høstferien? For det tror jeg ikke den gjør, tror jeg leste at den slutta å gå før det. 

Anonymkode: 361ca...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier

Jeg har gått den mange ganger, og vil si den er grei for folk flest - men alt er greit for den som vil. Det jeg stusser veldig over er at dere skal gå så sent i sesongen. Får dere regn og blæst oppå alt det som allerede har falt vil dere slite. Mye bedre å gå i juli og august selv om det er mye mere folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (3 minutter siden):

Jeg har gått den mange ganger, og vil si den er grei for folk flest - men alt er greit for den som vil. Det jeg stusser veldig over er at dere skal gå så sent i sesongen. Får dere regn og blæst oppå alt det som allerede har falt vil dere slite. Mye bedre å gå i juli og august selv om det er mye mere folk. 

Tenkte det samme. Og så er det korte dager og da kan det holde hardt å komme over før mørket. 

Anonymkode: 361ca...320

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden):

Har selv gått turen 3 ganger og løpt den 2 ganger.. Alle fem gangene på høsten.. 

Som andre her skriver så er det ikke en tur uten de helt uten grunnlag fra å gå i fjellet. 

Gåturen tar vel 6-7 timer med helt normal gange hvis jeg ikke husker feil. 

Anonymkode: eb6c8...96c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Jeg har gått noen toppturer før i Sunnmøre, og husker det som ganske tungt - men overkommelig. Har også vært bekymret for været men er meldt opphold, så får satse på det. Båten går 😊

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt sent i sesongen?

jeg som normalvektig/noen ekstra kg på kroppen, men vant til å gå sopptur osv, gikk turen på 8t inkludert mange pauser.  Men da var vi litt sliten fordi vi gikk nede langs vannet/kanten dagen før og tok ikke båten til Memerubu. Ganske fin tur det også! Mange utrente som tar den istedenfor Besseggen og møter resten av gjengen til slutt!

Godt forklart i innlegg #3. Husk masse energibarer, sjokolade, matpakke, ekstra klær og skift, førstehjelpsskrin.

Jeg hadde gode fjellsko, men hadde så vondt i beina på slutten, føltes som jeg gikk på stein og spiker til slutt! 

men utrolig fin tur og verdt å ta!

Anonymkode: a51bc...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har selv gått turen 3 ganger og løpt den 2 ganger.. Alle fem gangene på høsten.. 

Som andre her skriver så er det ikke en tur uten de helt uten grunnlag fra å gå i fjellet. 

Gåturen tar vel 6-7 timer med helt normal gange hvis jeg ikke husker feil. 

Anonymkode: eb6c8...96c

Jeg og ei venninne tok den siste helgen før vinterstenging for noen år siden, og måtte snu etter tre-fire timer på grunn av været. Jeg er litt stolt av det, det er tøft å bestemme seg for å snu, så det er en slags opplevelse det også. 
Litt misunnelig på deg som klarer å løpe i fjellet 💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start kl 8 om morgenen så går det fint nå......kle deg, skikkelig sko og mat/drikke.

Jeg vet at folk dukker opp i sandaler, crocs etc på sommeren...totalt hjernedødt. Nok av folk som må hentes i sommerhalvåret..

Anonymkode: 87e9b...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis været er fint kan det være mange som vil gå turen i høstferien. Har opplevd å ikke komme med båten en gang, så det lønner seg å være ute i GOD tid, just in case! Den turen endte vi med å gå motsatt vei (og da er det viktig å passe tiden slik at du rekker siste båt tilbake. Ellers må du overnatte på Memurubu eller gå langs vannet tilbake...).

Ellers har vi overnattet i telt v Memurubu i høstferien. Været er alltid spennende, og vi så i kikkert hvordan det hadde vært frost og var blitt hvitt oppe på eggen. Heldigvis var det fint vær, og sola sørget for at eggen var bar før vi kom så langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha på skikkelig klær! Møtte på så mange i tynne klær, pensko og fjasete bekledning. Noen blå rundt leppene! Skikkelig sko og klær, sjokolade, mat og vann. Verste strekket er det første, når det er over er det mye greiere. Har du dårlige knær så obs, det er tungt å gå ned med skrale knær.

Anonymkode: 60a5d...820

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk, som svært utrent, Besseggen for noen år siden. Sammen med to tiåringer som aldri hadde vært med på sånt tidligere.

Vi hadde med oss litt for lite mat, ellers gikk det fint :)  Men dette var i august, ikke sept/okt. 

Anonymkode: 4b8cc...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ha på skikkelig klær! Møtte på så mange i tynne klær, pensko og fjasete bekledning. Noen blå rundt leppene! Skikkelig sko og klær, sjokolade, mat og vann. Verste strekket er det første, når det er over er det mye greiere. Har du dårlige knær så obs, det er tungt å gå ned med skrale knær.

Anonymkode: 60a5d...820

Og for guds skyld: klipp tåneglene! 😅 Trange støvler og litt for lange negler gir et helv**e på det lange strekket nedover.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snudde halvveis da jeg var 25 og slank 😅 

Nå 20 år etter , - helt uaktuelt.! 

Skummelt og bratt 🥶 er det også. 

Anonymkode: af861...847

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...