Gå til innhold

Blir mye mer syk enn før - flau ovenfor jobb og venner/familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da gått fra å være lite syk i voksen alder, med feber kanskje 1 gang per 5-6 år, og nesten aldri influensa eller omgangssyke. Har alltid vært den som ikke ble smitta. Har vært småsyk - absolutt, og hatt mine runder med hodepine, forkjølelse osv. 

Så kom pandemien, og nå i etterkant er jeg betydelig mye mer syk enn før. Ordentlige runder med feber, influensa og det som er. Nå er det en ny runde med feber og halsvondt. Dette medfører jo mer fravær fra jobb, og nå begynner jeg å bli så lei av å måtte si at jeg er syk - IGJEN !!. Samme til familie/venner - begynner å bli steike lei av å fortelle at nå er det enda en runde... Synes det er skikkelig kjipt og er flau og det plager meg veldig.

Min samboer sier at det kanskje bare er en fase - at man rett og slett bare er mer syk i noen perioder i livet. Hva tror dere? Er det noen som kjenner seg igjen? Tips?

For ordens skyld har jeg sjekket meg hos lege flere ganger i denne perioden. 

Anonymkode: 4da45...797

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har da gått fra å være lite syk i voksen alder, med feber kanskje 1 gang per 5-6 år, og nesten aldri influensa eller omgangssyke. Har alltid vært den som ikke ble smitta. Har vært småsyk - absolutt, og hatt mine runder med hodepine, forkjølelse osv. 

Så kom pandemien, og nå i etterkant er jeg betydelig mye mer syk enn før. Ordentlige runder med feber, influensa og det som er. Nå er det en ny runde med feber og halsvondt. Dette medfører jo mer fravær fra jobb, og nå begynner jeg å bli så lei av å måtte si at jeg er syk - IGJEN !!. Samme til familie/venner - begynner å bli steike lei av å fortelle at nå er det enda en runde... Synes det er skikkelig kjipt og er flau og det plager meg veldig.

Min samboer sier at det kanskje bare er en fase - at man rett og slett bare er mer syk i noen perioder i livet. Hva tror dere? Er det noen som kjenner seg igjen? Tips?

Det er vel en kjent sak at med to år uten at vi utsatte oss for noe som helst av bakterier og virus, så er immunforsvaret rimelig svekket og man blir mer syk en periode.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har akkurat det samme problemet! 

Før covid hadde jeg én sykedag de fem årene jeg hadde vært i arbeid, ble aldri syk. Nå føler jeg det er noe hver måned. Og det er ikke bare at jeg føler meg uggen og pjusk, jeg blir kjempedårlig med feber og alt. Jeg har vært flere ganger til lege for å sjekke om jeg mangler noe eller om det er noe annen grunn til at det er slik, men det er det ikke

Anonymkode: 8ea88...c12

• Hjerte 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Det er vel en kjent sak at med to år uten at vi utsatte oss for noe som helst av bakterier og virus, så er immunforsvaret rimelig svekket og man blir mer syk en periode.

Håper virkelig det er det - for en PERIODE. Blir sprø😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har akkurat det samme problemet! 

Før covid hadde jeg én sykedag de fem årene jeg hadde vært i arbeid, ble aldri syk. Nå føler jeg det er noe hver måned. Og det er ikke bare at jeg føler meg uggen og pjusk, jeg blir kjempedårlig med feber og alt. Jeg har vært flere ganger til lege for å sjekke om jeg mangler noe eller om det er noe annen grunn til at det er slik, men det er det ikke

Anonymkode: 8ea88...c12

Da har vi det ganske likt-det er en ganske stor kontrast til slik det var før, så ikke rart vi kjenner på det. Og er enig, det er ikke bare å være litt pjusk, men ordentlig sengeliggende!

Skrevet

Det er jo et hav av forskjell på «mangelsykdom» (som er det du får testet hos lege) og «tar ikke spesielt godt vare på meg selv».

Legen tester ikke om du spiser sunt. Hen finner ikke på blodprøvene om du tar ansvar for å få nok søvn. Det viser ikke på tester om du trener 2-4 ganger i uka og er normalt aktiv de dagene du ikke trener. Ingen får vitaminmangel av å velge en stressende livsstil, men vi vet likevel at de blir mer syke. Ingen får avvik på tester ved å unnlate å prioritere egentid, men det også resulterer i - sykdom.

Så: velger du å ta vare på deg selv? Dersom ja: anta det går over. Dersom nei: prioriter å ta gode valg, for da kommer det ikke til å gå over. En ung kropp tåler at vi velger å mishandle den. En aldrende kropp tåler det ikke.

Anonymkode: c946b...ba1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo et hav av forskjell på «mangelsykdom» (som er det du får testet hos lege) og «tar ikke spesielt godt vare på meg selv».

Legen tester ikke om du spiser sunt. Hen finner ikke på blodprøvene om du tar ansvar for å få nok søvn. Det viser ikke på tester om du trener 2-4 ganger i uka og er normalt aktiv de dagene du ikke trener. Ingen får vitaminmangel av å velge en stressende livsstil, men vi vet likevel at de blir mer syke. Ingen får avvik på tester ved å unnlate å prioritere egentid, men det også resulterer i - sykdom.

Så: velger du å ta vare på deg selv? Dersom ja: anta det går over. Dersom nei: prioriter å ta gode valg, for da kommer det ikke til å gå over. En ung kropp tåler at vi velger å mishandle den. En aldrende kropp tåler det ikke.

Anonymkode: c946b...ba1

Dette er jeg veldig bevisst på. Sover godt, drikker veldig lite alkohol, spiser lite prosessert mat, mediterer og prøver å holde stress i sjakk. Det jeg kan bli bedre på er mer jevn trening. 

TS

Skrevet

Masse forskning viser at å ha covid hos mange svekker immunforsvaret, i lang tid etter.

https://www.vi.no/helse/frisk-av-covid-19-men-syk-hele-tiden-likevel/77251426

https://time.com/6265510/covid-19-weaken-immune-system/

https://www1.racgp.org.au/newsgp/clinical/even-mild-covid-cases-can-have-lasting-effects-on

Kroppen får bl.a ikke laget nok nye t-celler, som vi er avhengige av for å ta knekken på nye infeksjoner.

Det er nok veldig klokt å være ekstra påpasselig nå, når høsten og nye virus banker på døren. Hold avstand, vask hender - og vurder å bruke maske der det er mange folk igjen.

Anonymkode: da464...9f0

• Nyttig 3
Skrevet

Masse forskning viser at å ha covid hos mange svekker immunforsvaret, i lang tid etter.

https://www.vi.no/helse/frisk-av-covid-19-men-syk-hele-tiden-likevel/77251426

https://time.com/6265510/covid-19-weaken-immune-system/

https://www1.racgp.org.au/newsgp/clinical/even-mild-covid-cases-can-have-lasting-effects-on

Kroppen får bl.a ikke laget nok nye t-celler, som vi er avhengige av for å ta knekken på nye infeksjoner.

Det er nok veldig klokt å være ekstra påpasselig nå, når høsten og nye virus banker på døren. Hold avstand, vask hender - og vurder å bruke maske der det er mange folk igjen.

For noe dritt... takk for info. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er jeg veldig bevisst på. Sover godt, drikker veldig lite alkohol, spiser lite prosessert mat, mediterer og prøver å holde stress i sjakk. Det jeg kan bli bedre på er mer jevn trening. 

TS

Ikke sikkert det er klokt med mer trening når du er plaget av å bli ofte syk.

Hver trening gir en forbigående svekkelse i immunsystemet - som da vil komme i tillegg til at immunsystemet ditt alt i utgangspunktet ikke fungerer optimalt.

Fort gjort å gjøre vondt verre. Og verre kan det bli, om du skulle trigge utvikling av long covid eller ME.

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke sikkert det er klokt med mer trening når du er plaget av å bli ofte syk.

Hver trening gir en forbigående svekkelse i immunsystemet - som da vil komme i tillegg til at immunsystemet ditt alt i utgangspunktet ikke fungerer optimalt.

Fort gjort å gjøre vondt verre. Og verre kan det bli, om du skulle trigge utvikling av long covid eller ME.

hva anbefaler du at jeg gjør da? rolig trening? ingen trening?

Skrevet

For noe dritt... takk for info. 

❤️

Har risiko selv, så dessverre nødt til å følge med. Norske helsemyndigheter/FHI kjører bare linja - ‘ikke fortell om konsekvenser, så er det sikkert ingen som merker noe…’ 😕 

Ta vare på deg selv ❤️ 

Skrevet

Aner ærlig talt ikke.

For egen del velger jeg å holde meg til aktivitet med lav intensitet, gåturer og slikt. Litt svømming.

Å være helt inaktiv vil jo igjen gi sine konsekvenser, så noe aktivitet må en jo ha. Men holder meg under anaerobe terskel, så trener ikke muskelstyrke, bare sørger for å holde sirkulasjon og slikt i gang.

Skrevet

Tok du vaksine for korona?

Mange har blitt mer dårlig / dårligere immunforsvar etter at man har tatt den.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Rolig trening! 

Anonymkode: e778f...7e4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Aner ærlig talt ikke.

For egen del velger jeg å holde meg til aktivitet med lav intensitet, gåturer og slikt. Litt svømming.

Å være helt inaktiv vil jo igjen gi sine konsekvenser, så noe aktivitet må en jo ha. Men holder meg under anaerobe terskel, så trener ikke muskelstyrke, bare sørger for å holde sirkulasjon og slikt i gang.

Ja det tror jeg er lurt. I dårlige perioder, vedlikehold. Fysisk aktivitet fremfor trening. Du kan egentlig følge med på kroppen pg se hvordan du restituerer. Hvis det tar veldig lang tid har du trent for hardt og må senke tempo/lengde/hyppighet.

Anonymkode: e778f...7e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du har jo vært uvanlig lite syk før, da.

Har du endret på noe, slik som kosthold? Næringsstoffer vi får i oss, eller ikke får i oss, kan påvirke immunforsvaret mye. Jeg gikk på lavkarbo-diett for noen år siden og spiste mye kjøtt, fett og egg i den perioden. Denne dietten inneholder mye vitaminer og mineraler. Da oppdaget jeg at jeg var mye mindre syk i den perioden jeg gikk på lavkarbo, og mitt problem med store vonde kviser ble også nesten borte. Dette kom tilbake igjen da jeg sluttet med lavkarbodietten, jeg ble oftere syk igjen, og kvisene kom tilbake. 

Jeg begynte da å spise vitaminer. Prøvde meg fram, og har landet på at fire piller med Nyco Plus Multi hver dag holder immunforsvaret i toppform. Nå kan jeg ikke huske sist jeg var syk med feber, selv om kona og ungene har hatt mange runder med det. Kvisene er også 99% borte.

Skrevet
Sunshineyellow skrev (49 minutter siden):

Tok du vaksine for korona?

Mange har blitt mer dårlig / dårligere immunforsvar etter at man har tatt den.

Dette er som å spørre noen med avkappet arm om de har hatt et uhell med smørkniven når det ligger en stor øks rett ved siden av dem.

Det er nok helst korona som er grunnen!

Anonymkode: c8187...bea

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

skikkelig kjipt og er flau og det plager meg veldig.

Jeg ligger her og er våken og kjenner at leddene verker. Har hatt en hoste siden sommerferien og jeg er skiiiiiit lei. Og sur. 

Du er ikke alene. Jeg har vært sliten i hele august og sept. Gått opp i vekt og hangler og er sliten. 

I det siste har jeg hatt en influensa som innebærer konstant hode verk og vondt i ledd. Kjennes ut som armer hender og ben er betent. I morgen sier jeg at nok en dag har jeg hjemmekontor. 

Men jeg er så sur og lei. Har lyst å føle meg bra og jogge og trene igjen. Ikke ligge våken fordi jeg verker på en ny tilfeldig plass på kroppen hver natt 😤😭 og plutselig feber.. Langvarig hoste.. 

Anonymkode: f4c3c...95b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er også en av de som har fått latterlig dårlig immunforsvar etter koronatiden. Ikke bare litt uggen eller noe sånt, men hatt x antall runder med bihulebetennelse, feber, forkjølelse, vært innom flere runder med lungebetennelse, urinveisinfeksjon, ørebetennelse osv. før var jeg aldri dårlig, nå blir jeg syk bare noen nevner ordet sykdom. Siden 1 aug, så har jeg hatt 3 runder med forkjølelse. Ligger rett ut i tredje runde nå med feber. Pratet med fastlegen her om dagen, som ikke var fornøyd med hvordan lungene mine hørtes ut.. så forbanna møkk lei.

Anonymkode: cafc1...678

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...