AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 Har et vennepar som niholder på barnet når de er på besøk. Barnet må enten være i armene eller i sofaen, fordi barnet er redd hunden. Vi har en hund på 11 kg, en sheltie. Han er bare glad, og roer seg når han får hilst. Er jeg streng når jeg sier at barnet blir mer redd når de ikke viser at hunden er trygg? Av og til krever de at hunden er i annen etasje, men jeg har sagt nei. Hunden er en del av familien og må få være rundt oss, og han adlyder nei om de ber han gå vekk. Anonymkode: 8063d...173
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #2 Skrevet 27. september 2023 Hunden bør kunne gå i dekk hos deg, langt nok unna barnet? Jeg ser ofte at foreldre overfører egen hundeskrekk til barna. Det er litt trist men jeg tenker at det ikke er min sak. Anonymkode: 2b378...d59 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #4 Skrevet 27. september 2023 Tipaa skrev (Akkurat nå): Hvor gammelt er dette barnet? 2 år Anonymkode: 8063d...173
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #5 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hunden bør kunne gå i dekk hos deg, langt nok unna barnet? Jeg ser ofte at foreldre overfører egen hundeskrekk til barna. Det er litt trist men jeg tenker at det ikke er min sak. Anonymkode: 2b378...d59 Vi er jo rundt å ordner diverse under besøket. Anonymkode: 8063d...173
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Skrevet 27. september 2023 Kan du ikke bare ha hunden i et annet rom når de er på besøk? Om vi får besøk av noen som er redde for hund, tar. vi den bare i et annet rom. Det er da ikke så vanskelig. Anonymkode: e3c83...eb6 12 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #7 Skrevet 27. september 2023 Hunden bør kunne ligge en liten stund på eget rom dersom dere har besøk og barnet er redd. Ærlig talt. Anonymkode: ee96d...06a 9 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #8 Skrevet 27. september 2023 Her tenker jeg at du som hundeeier må være ditt ansvar bevisst. Enten lar du være å invitere disse hjem til deg eller så lar du hunden være i et annet rom når de er på besøk. Hundeskrekk er ikke en ønsket skrekk. Barnet blir ikke mer trygg av at hunden er vilter og glad før den roer seg. Anonymkode: 853ea...c82 8 1
vea Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har et vennepar som niholder på barnet når de er på besøk. Barnet må enten være i armene eller i sofaen, fordi barnet er redd hunden. Vi har en hund på 11 kg, en sheltie. Han er bare glad, og roer seg når han får hilst. Er jeg streng når jeg sier at barnet blir mer redd når de ikke viser at hunden er trygg? Av og til krever de at hunden er i annen etasje, men jeg har sagt nei. Hunden er en del av familien og må få være rundt oss, og han adlyder nei om de ber han gå vekk. Anonymkode: 8063d...173 Kompromiss; "om hunden får hilse/snuse på og ikke roer seg så skal jeg sette h*n i en annen etg eller ut." Såklart jeg setter hundene i hundegård, i bilen eller i bånd om jeg vet besøket mitt er skeptisk, redd eller ikke liker hund. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #10 Skrevet 27. september 2023 Grunnen til at hunden din ikke klarer å roe ned før den har fått hilst, er fordi den forventer å få hilst. Du kan enkelt gi hunden din andre forventninger til besøk. For eksempel, så kan du lære hunden din at den IKKE får hilst før den er rolig. Da vil den forholde seg rolig til besøk. Eller, så kan du lære hunden at når besøk kommer, så skal den ligge å slappe av på plassen sin med et tyggebein eller noe. Kjøp inn kompostgjerde på felleskjøpet og sett de opp i en krok med hundeseng og tyggebein, så kan hunden ligge der og tygge bein mens besøket henger i sofaen. Anonymkode: 717f6...52d 4 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #11 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen til at hunden din ikke klarer å roe ned før den har fått hilst, er fordi den forventer å få hilst. Du kan enkelt gi hunden din andre forventninger til besøk. For eksempel, så kan du lære hunden din at den IKKE får hilst før den er rolig. Da vil den forholde seg rolig til besøk. Eller, så kan du lære hunden at når besøk kommer, så skal den ligge å slappe av på plassen sin med et tyggebein eller noe. Kjøp inn kompostgjerde på felleskjøpet og sett de opp i en krok med hundeseng og tyggebein, så kan hunden ligge der og tygge bein mens besøket henger i sofaen. Anonymkode: 717f6...52d Dette og barnet må la hunden være i fred. Anonymkode: a1665...ef2 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 Man bør respektere redsel til barn og voksne. Blir den respektert er det større sjanse den forsvinner. Hadde latt hunden vært i ett annet rom, eller heller besøkt de. Anonymkode: c4525...683 6
Myrmica Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 Her synes jeg du går frem på feil måte. Ha hunden på et annet rom når de er på besøk, eller dra på besøk til dem isteden. Om du ønsker å hjelpe dem/barnet med å være mindre redd er det flott, men å la hunden svinse løs rundt i stua sammen med dem er ikke måten å gjøre det på, selv om hunden er aldri så snill. Da er det bedre å møtes ute og gå tur sammen, med hunden i kort bånd så det ikke blir noen kontakt mellom barn og hund. Gjør noe gøy og normaliser at hunden er i nærheten, uten at de som er redde trenger nærkontakt med den. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 TS, er barnet virkelig redd hunden, eller er det foreldrene som er redd på barnets vegne? Et barn som virkelig er redd må ikke tviholdes fast i fanget. Vi har også hund og det hadde vært uaktuelt å stenge den i et annet rom ved besøk. Det hadde endt med uavbrutt piping og trygling om å få komme ut. Hunder er flokkdyr og vår er ekstremt sosial. Men jeg kunne fint ha fått henne til å ligge rolig hos meg, hun MÅ ikke bort til noen og hilse, roe seg kan hun gjør på avstand. Anonymkode: cc166...543 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 Du forventer at en TO-åring skal slutte å være redd bikkja når du sier han bare er glad? Jamen daa så. Djizez føkkings kraist, gærne hundefolk, altså. Anonymkode: 1118b...09f 9
Duff Skrevet 28. september 2023 #16 Skrevet 28. september 2023 Når det kommer små barn på besøk binder jeg hunden i spisebordet.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #17 Skrevet 28. september 2023 Duff skrev (1 minutt siden): Når det kommer små barn på besøk binder jeg hunden i spisebordet. Jeg setter meg ned på gulvet og lar dem møte hverandre når begge vil under min kontroll. Anonymkode: 2b378...d59 1
Daria Skrevet 28. september 2023 #18 Skrevet 28. september 2023 Du har en relativt vilter (som er det det gjerne oppfattes som av andre når eier beskriver den som glad...) hund som er nesten like stor som ungen, og du forventer at en redd 2-åringen skal ta seg sammen heller enn at du som eier og vertskap skal ta hensyn og holde litt kontroll på hunden? Foreldrene skal ikke trenge å be hunden gå bort, du burde klare å unngå at den går bort til dem i utgangspunktet. Jeg ville neppe tatt med ungen min på besøk til deg igjen... Husk også at i det øyeblikket det skjer noe, sitter du med alt ansvaret. 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #19 Skrevet 28. september 2023 Må være flott å tenke, "jeg har klart å overføre all min frykt over på barnet!" Anonymkode: 216d2...129
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #20 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan du ikke bare ha hunden i et annet rom når de er på besøk? Om vi får besøk av noen som er redde for hund, tar. vi den bare i et annet rom. Det er da ikke så vanskelig. Anonymkode: e3c83...eb6 Da benytter jeg heller anledningen til å lære barnet å bli komfortabel med hunden. Men det er meg, så får du være deg. Anonymkode: 216d2...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå