Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det å få barn i den alderen?

kom gjerne med ulemper og fordeler. 

Anonymkode: aa70b...a57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble mamma som 37 åring og e3 nå 38 og ønsker en til.

Fordel er at jeg er et sted i livet hvor jeg har blitt godt kjent med meg selv og føler at jeg har mye av det jeg trenger for å oppdra et lykkelig og trygt lite menneske.

Ulempe er kanskje at jeg vil tro at jeg hadde hatt enda lettere for å være helt tilstede i lek osv når jeg var yngre. Nå har jeg litt mer spennende som foregår inni hodet. 

Anonymkode: 5457c...307

Skrevet

Fikk første som 40 åring, gravid med nr 2 som 42 åring. Føler ikke at det er noe forskjell foreløpig. Jeg føler meg ung. Har fint nok energi til aktiv 1 1/2 åring. 

Kommer ikke på ulemper og fordeler. 
Hvis vi dør tidlig er det jo klart kjipt at ungene må bli unge foreldreløse. Men satser på at helsa holder lenge.

Anonymkode: 9b1b8...691

• Hjerte 1
Skrevet

Rekker å bli 41 da mitt første barn blir født. Er i veldig god form (uke 31), egentlig uten fysiske plager, bare mye stress på jobb som er uavhengig av alder.

Men det er svært store forskjeller i hvordan aldring påvirker folk: noen er helt kjørte som 40-åring mens andre holder seg bra. Jeg tror jeg er blant de heldige, og å bli gravid for eksempel var helt uproblematisk (tok 2 sykluser). 

Anonymkode: 99dc2...81a

Skrevet

38 er vel ingen alder? 
Jeg har født min siste nå , og er 43. Ser ingen bakdeler. Jeg er roligere og mer tålmodig enn da jeg var ung. Jeg er erfaren og moden og vet livet er skjørt så jeg nyter hvert øyeblikk på en helt annen måte. Jeg stresser ikke. Følger ikke klokka. Jeg bekymrer meg ikke for barnepass og at jeg vil på byen. Ellers er jeg sprek og i god form og har masse erfaring fra livet. Dette er desidert den beste både graviditeten og nyfødttiden jeg har hatt.

(har to barn fra tidligere også)

Anonymkode: bff2e...508

• Liker 2
Skrevet

38 er null stress. Ingen ulemper for min del. 

Anonymkode: beffa...482

Skrevet

38 år da barnet ble født. Vi koser oss masse. Livet har blitt mer innholdsrikt. Jeg gir litt mer F, enn det jeg gjorde før. Å få barn satte livet mitt i perspektiv. Ingen ulemper ennå. Barnet er snart 3 år. 

Anonymkode: f1473...c70

Skrevet

Fikk mine da jeg var 36 og 39. 

Forskning viser at barn av "eldre" mødre faktisk er lykkeligere enn de med yngre mødre. 

Fordeler er jo at man gjerne har mer livserfaring, er mer moden, har bedre økonomi, etablert karriere, osv. 

Ulemper sånn jeg ser det, er forhøyet risiko for at noe er galt med barnet (større sjanse for kromosomfeil), at det kan være vanskeligere å omstille seg, siden man er "satt" i vaner og rutiner, gjerne takler lite søvn dårligere, og at man kanskje sliter med helsen om man en gang er så heldig å bli bestemor. 

Anonymkode: c4afc...cac

Skrevet

Fikk barn like før fylte 37. Er snart 38 og ønsker gjerne en til.

Fordeler:

*Mer moden, fest, reise og masse sosialt hele tiden er ikke et savn.

* Stabil jobb og økonomi

* Hus og bil 

* Levd livet og klar for å vie meg 100% for barnet

*Behov for mindre søvn enn da jeg var i 20-årene

* tryggere på meg selv 

Ulemper:

* Man har ikke mye tid dersom man vil ha flere, så det er alltid en risiko å utsette prøvingen

* Høyere risiko for spontanabort (jeg hadde en spontanabort som 35 åring)

* Høyere sjanse for kromosomfeil 

* Høyere sjanse for komplikasjoner under graviditeten/fødsel (jeg hadde svangerskapsforgiftning)

*Hvis barnet venter med å få barn til hen er like gammel som jeg var så blir jeg potensielt bestemor som 74 åring. Men helt ærlig det er ikke noe jeg bryr meg om!

* barnet kan ende opp som enebarn om det ikke blir flere barn (man kan diskutere om det er negativt eller ikke, men for meg var det det)

Anonymkode: b09e1...19c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...