Topsi Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 (endret) Litt av et nederlag for russerne dette. Hvem kommer til å stole på en russisk garanti nå? Endret 27. september 2023 av Topsi 1
CAPS LOCK Skrevet 27. september 2023 #2 Skrevet 27. september 2023 De har vel nok med krigen mot Ukraina 1
Topsi Skrevet 27. september 2023 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2023 (endret) CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): De har vel nok med krigen mot Ukraina Ja. Men dette var ekstremt skuffende, det er noen grupper som i møte med aggresjon hadde trengt beskyttelse. Russland hadde sjansen til å gjøre noe godt, og ga "faen " Endret 27. september 2023 av Topsi 1
Tha_M34 Skrevet 27. september 2023 #4 Skrevet 27. september 2023 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 1 1 2
RedFox81 Skrevet 27. september 2023 #5 Skrevet 27. september 2023 Tyrkia er en av de få handlepartnere Russland har igjen. Tyrkia kjøper fortsatt russisk korn, og selger droner. Russland har ikke råd til å bli uvenner med Tyrkia nå, og derfor kan ikke gjøre noe som helst i Nagorny-Karabakh. Tyrkia er åpenbart på Azerbaidsjan sin side. Azerbaidsjanske styrker har beskytt og drept en hel russisk fredsforhandlingsteam, 5 stykk, inkl. flere russiske militære av høyre rang - og det er også etter at våpenhvile skulle ha begynt - og ikke engang dette kunne Russland reagere på. Ingenting. Sånn er det å være et land, uten andre venner enn Nord Korea.
Topsi Skrevet 27. september 2023 Forfatter #6 Skrevet 27. september 2023 @Tha_M34 jeg kjenner ikke så mye til Aserbajdsjan, men jeg kjenner til Tyrkia. Og deres historie ift både armenere pg andre minoriteter. Det skremmer meg sterkt st en alliert av Tyrkia har tatt over et område i hovedsak befolket av armenere... 2 1
Example Skrevet 27. september 2023 #7 Skrevet 27. september 2023 Man merker seg nok at Russland er svekket om dagen. De har vist svakhetstegn og man vet at de ikke har kapasitet til stort utover Ukraina akkurat nå. Selvtilliten øker dermed i nabolandene. Både i Kasakhstan og Armenia ser man nå økt motstand, og i Georgia vaier det EU og NATO-flagg overalt. Aserbajdsjan utnytter en mulighet. Om Georgia derimot gjør det samme, det får vi se på. Det er vel heller tvilsomt.
Tha_M34 Skrevet 27. september 2023 #8 Skrevet 27. september 2023 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 2 3
Ebbeliten Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 Det blir umulig for russerne å beskytte armenerne i Nagorno-Karabach når presidenten i Armenia offentlig anerkjenner provinsen som Aserbadjans suverene territorium.
Anonio Skrevet 28. september 2023 #10 Skrevet 28. september 2023 Russland har mer enn nok med å sende sine unge i døden i Ukraina, true omverdenen med atomvåpen og passe på at Vladimir har nok penger han kan bade i. Russland er ferdig som stormakt, det er bare snakk om tid før Georgia og Moldova tar en Azerbaijan og kaster Russlands 'fredsbevarende' styrker på dør. 1
I Grosny Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 Russerne sliter med språkproblemer , som f.eks å skille mellom dobbel og enkel konsonant . Derfor går det litt i surr om de skal beskytte eller beskyte. 2
RedFox81 Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 14 hours ago, Topsi said: @Tha_M34 jeg kjenner ikke så mye til Aserbajdsjan, men jeg kjenner til Tyrkia. Og deres historie ift både armenere pg andre minoriteter. Det skremmer meg sterkt st en alliert av Tyrkia har tatt over et område i hovedsak befolket av armenere... Jeg vil på ingen måte unnskylde Aserbajdsjan nå. Men dette, som jeg har uthevet, det blir en forenkling av situasjonen. Det området det snakk om, er blitt befolket av flere armenere bare i de siste 30 år, etter forrige oppblåsing av konflikt i 1991. Før det var det flest Aserbajdsjanere, med armenere i mindre tall. En del av disse Armenere som bor der nå altså, har tatt over husene til Aserbajdsjanere for bare 30 år siden, og det er ikke så lenge siden. Det huskes fortsatt godt. Her er liten sammendrag av konflikten for 30 år siden: Quote Regionen er internasjonalt anerkjent som en del av Aserbajdsjan, men har vært styrt av armenske separatister i over 30 år. Armenia og Aserbajdsjan var blant de sovjetiske republikkene som ble suverene stater i 1991. Armenerne i Nagorno-Karabakh så tidspunktet som en mulighet til selv å få anerkjennelse som en selvstendig stat. Denne gangen forsøkte de løsrivelse med militære midler. Det utløste krigen mellom Aserbajdsjan på den ene siden, og lokale armenske militser, med støtte fra Armenia, på den andre. Krigen førte til at rundt 30 000 mennesker ble drept, og over en million ble drevet på flukt, de fleste aserbajdsjanere. De lokale militsene i Nagorno-Karabakh sikret seg kontrollen over området i løpet av krigen, i tillegg til noen omkringliggende områder utenfor Nagorno-Karabakh. Partene inngikk en våpenhvile i 1994, men det ble ikke inngått noen endelig fredsavtale. Konflikten har pågått siden. https://www.fn.no/konflikter/Asia/nagorno-karabakh-armenia-og-aserbajdsjan I 30 år var Nagorno-Karabakh "selvstendig", under de-fakto russisk beskyttelse. Med engang Russland mistet den maktposisjonen, så Aserbajdsjan sin sjanse å akte. 2 hours ago, I Grosny said: Russerne sliter med språkproblemer , som f.eks å skille mellom dobbel og enkel konsonant . Derfor går det litt i surr om de skal beskytte eller beskyte. 🤣😭 1 1
Topsi Skrevet 28. september 2023 Forfatter #13 Skrevet 28. september 2023 RedFox81 skrev (22 minutter siden): Jeg vil på ingen måte unnskylde Aserbajdsjan nå. Men dette, som jeg har uthevet, det blir en forenkling av situasjonen. Det området det snakk om, er blitt befolket av flere armenere bare i de siste 30 år, etter forrige oppblåsing av konflikt i 1991. Før det var det flest Aserbajdsjanere, med armenere i mindre tall. En del av disse Armenere som bor der nå altså, har tatt over husene til Aserbajdsjanere for bare 30 år siden, og det er ikke så lenge siden. Det huskes fortsatt godt. Her er liten sammendrag av konflikten for 30 år siden: I 30 år var Nagorno-Karabakh "selvstendig", under de-fakto russisk beskyttelse. Med engang Russland mistet den maktposisjonen, så Aserbajdsjan sin sjanse å akte. 🤣😭 Takk for info, jeg er ikke så godt kjent med historikken i denne konflikten...
Klossmajor Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 RedFox81 skrev (7 timer siden): Jeg vil på ingen måte unnskylde Aserbajdsjan nå. Men dette, som jeg har uthevet, det blir en forenkling av situasjonen. Det området det snakk om, er blitt befolket av flere armenere bare i de siste 30 år, etter forrige oppblåsing av konflikt i 1991. Før det var det flest Aserbajdsjanere, med armenere i mindre tall. En del av disse Armenere som bor der nå altså, har tatt over husene til Aserbajdsjanere for bare 30 år siden, og det er ikke så lenge siden. Det huskes fortsatt godt. Her er liten sammendrag av konflikten for 30 år siden: I 30 år var Nagorno-Karabakh "selvstendig", under de-fakto russisk beskyttelse. Med engang Russland mistet den maktposisjonen, så Aserbajdsjan sin sjanse å akte. 🤣😭 Wikipedia har en egen side om Nagorno-Karabakhs demografi. https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_the_Republic_of_Artsakh Her står det at i 1926 bestod 89% av befolkningen i området av armenere. I 1989 var 76% av befolkningen armenere. I 2001 var 95% av befolkningen armenere.
RedFox81 Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 2 hours ago, Klossmajor said: Wikipedia har en egen side om Nagorno-Karabakhs demografi. https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_the_Republic_of_Artsakh Her står det at i 1926 bestod 89% av befolkningen i området av armenere. I 1989 var 76% av befolkningen armenere. I 2001 var 95% av befolkningen armenere. Ja og det er fra nøyaktig samme artikkel som du linker til: 5 districts of Azerbaijan (Kalbajar, Lachin, Gubadly, Zangilan, Jabrail) are fully occupied by the Republic of Artsakh.[30] Artsakh also occupied 2 other districts (Fuzuli and Aghdam) partially.[31] The population of the total 7 districts of Azerbaijan not belonging to the Nagorno-Karabach AO but for the most part under occupation of the Republic of Artsakh, was 393,569 in 1979, only a small Armenian minority (3,661 or only 0,93%).[32][33] Also 11,000 Kurds have been deported since 1988 by separatist Armenian forces.[34] Samtidig, det er også sant at det var flere armenere i området før Soviet union tid. Så tallene fra 1926 stemmer. Så ja, man kan jo også si at armenere ventet i 60 år, før 1991, å ta igjen territorium som de mener er deres.
Klossmajor Skrevet 28. september 2023 #16 Skrevet 28. september 2023 RedFox81 skrev (21 minutter siden): Ja og det er fra nøyaktig samme artikkel som du linker til: 5 districts of Azerbaijan (Kalbajar, Lachin, Gubadly, Zangilan, Jabrail) are fully occupied by the Republic of Artsakh.[30] Artsakh also occupied 2 other districts (Fuzuli and Aghdam) partially.[31] The population of the total 7 districts of Azerbaijan not belonging to the Nagorno-Karabach AO but for the most part under occupation of the Republic of Artsakh, was 393,569 in 1979, only a small Armenian minority (3,661 or only 0,93%).[32][33] Also 11,000 Kurds have been deported since 1988 by separatist Armenian forces.[34] Samtidig, det er også sant at det var flere armenere i området før Soviet union tid. Så tallene fra 1926 stemmer. Så ja, man kan jo også si at armenere ventet i 60 år, før 1991, å ta igjen territorium som de mener er deres. Jeg tror det kan være lett å snakke litt forbi hverandre her. En sak er selve landområdet som falt inn under Nagorno-Karabakh oblast under Sovjet-tiden. Hvis det skulle være noen tvil er hva aserbajdsjanerne kaller Nagorno-Karabakh det samme som armenerne på sin side kaller Artsakh. En annen sak er den såkalte Republikken Artsakh, som i tillegg til å ha tatt kontroll over Nagorno-Karabakh oblast, også okkuperte syv distrikter som ikke lå under Nagorno-Karabakh oblast. Så vidt jeg kan se har de syv distriktene til sammen ikke et større landområde enn Nagorno-Karabakh oblast, men en mye større samlet befolkning. Alle de fem distriktene okkupert fra Aserbajdsjan har en overveldende majoritet av aserbajdsjanere, mens Nagorno-Karabakh/Artsakh i minst hundre år (kanskje gjennom all historisk tid?) har hatt en overveldende majoritet av armenere. Så spørs det om en eller flere av disse aserbajdsjanske distriktene også kan anses som del av det tradisjonelle området til Artsakh/Nagorno-Karabkah. Distriktet Jebrail later i hvert fall å ha vært det. Så nøyaktig hva som faller inn under Artsakh/Nagorno-Karabakh kan kanskje avhenge litt av hvem man spør der nede.
RedFox81 Skrevet 29. september 2023 #17 Skrevet 29. september 2023 Nettopp. Så konflikten er uten tvil med lang historie og mer komplisert enn man klarer å sette seg inn i løpet av an artikkel. Samtidig synes jeg at det er fortsatt viktig å nevne siste oppblåssing av konflikten, i 1991-94, som er jo 30 år siden. Hundretusener av azerbaidsjanske flyktninger og ca 30-40 tusen av armenske (jeg husker ikke nøyaktig tallene men mener å ha lest noe slikt). En stor andel av armenere som må flykte nå, er enten samme folk eller etterkommere av de, som flyttet inn i forlate azerbaidsjanske hus. Det er trist å se eldre damer som må flykte. Men hvis man vet at de overtok andre sitt hus for 30 år siden? Å ha lånt hus og hjem i 30 år, det er kanskje på tide å gi tilbake? Det er mange russere som har kjøpt hus og flyttet til Krym etter 2014. Altså, jeg håper ingen av de tror at de skal kunne eie det for alltid? Bare til sammenligning. Ja, det er folk i Norge som den dagen i dag bor i husene etter drepte jøder. Men vi driver vel ikke med slikt lenger?
Gjest Refreng Skrevet 29. september 2023 #18 Skrevet 29. september 2023 On 9/27/2023 at 8:34 PM, RedFox81 said: Tyrkia er en av de få handlepartnere Russland har igjen. Tyrkia kjøper fortsatt russisk korn, og selger droner. Russland har ikke råd til å bli uvenner med Tyrkia nå, og derfor kan ikke gjøre noe som helst i Nagorny-Karabakh. Tyrkia er åpenbart på Azerbaidsjan sin side. Azerbaidsjanske styrker har beskytt og drept en hel russisk fredsforhandlingsteam, 5 stykk, inkl. flere russiske militære av høyre rang - og det er også etter at våpenhvile skulle ha begynt - og ikke engang dette kunne Russland reagere på. Ingenting. Sånn er det å være et land, uten andre venner enn Nord Korea. Få handelspartnere? Russland handler med mange, bl.a Kina og India. Husk at Kina sin befolkning er større enn vesten sin. Selv om det bare er et land, så har Kina mange mennesker. Verden som ikke er vesten er en større del enn den verden som er en del av vesten. Og det er hovedsaklig vesten som forsøker redusere handel med Russland. BRICS i seg selv var vel rundt 40% av verdens befolkning sist jeg sjekket Vesten pusher denne ideen om at ingen liker Russland, men majoriteten av verden har faktisk ikke sanksjoner mot Russland
Tha_M34 Skrevet 29. september 2023 #19 Skrevet 29. september 2023 (endret) . Endret 4. mai av Tha_M34 1 1
RedFox81 Skrevet 29. september 2023 #20 Skrevet 29. september 2023 Det er ikke slikt at Kina ikke kjøper russisk gas. Kina kjøper, men til en fjerde del av prisen, som EU gjorde. Men Kina selger ikke droner (eller andre våpen) til Russland, og det er fordi USA er mye større handelspartner for Kina, enn Russland, og Kina vil heller handle med USA. Og Russland trenger våpen. Merkelig nok, jeg vet, starter man krig, trenger man våpen, en stor overraskelse for Putin, tydeligvis. Men han er jo ikke av de mest begavede, null bakkekontakt. Ja, dere trenger ikke leve i den troen at alle russere elsker Putin. Putin er en morder, en diktator, en gammel mann, en kronidiot, som har ødelagt så mye for Russland, at det er helt utrolig egentlig. Forhåpentligvis dør han før eller senere, det positive med personalistisk autokrati er jo at lederen er fortsatt et menneske, og vil engang dø. Det med "USA dikterer" er bare konspirasjon. Dikterer hvordan. Altså, europeiske land klarer ikke å bli enige med hverandre om noe, selv små saker som lovlig innhold i en tannpasta f.eks., men her skulle de liksom høre på noen andre i tillegg. Ja, det var en tabbe for Tyskland å belage seg så mye på russisk gas, men den avgjørelsen var vel først og fremst populistisk.At både kul og atom-energi, store i Tyskland, var så upopulære, at russisk gas så ut som et billig og greit alternativ, helt det ikke lengre var det. Tyskland sliter mye mindre enn Putin trodde, igjen, positivt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå