Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som faktisk har tjent penger på sånne Telegram bots hvor man miner eller ser på videosnutter?

Hva med disse meglerne med halvdårlig norsk som filmer seg selv i raske biler og i utlandet med lovnader om at de kan fikse stor avkastning hvis du investerer 50-70-100€.

Hvordan kan disse svindle deg i så fall?

Anonymkode: 981cc...7f9

Skrevet

Dem tar pengene dine, dem viser til at du har en slik og slik avkastning men du får aldri ut pengene samtidig som dem lurer mer og mer fra deg med lovnader.

Når du da vil ta ut er det ikke mulig, evt du må betale ett gebyr for å få dem ut. Disse pengene tar dem selvfølgelig også. 

Så går det en stund, så kontakter noen deg å skal hjelpe deg å få pengene dine tilbake mot en sum i betaling. Betaler du kommer det flere krav om innbetaling før dem kan frigjøre midlene dine som dem aldri har hatt. 

Så er man enda blakkere.

Ser det for godt ut til å være sant så er det som oftest det.

• Liker 1
Skrevet

Hva med disse botsene hvor man miner eller ser videoer uten å snakke med noen folk?

Skrevet
On 9/27/2023 at 5:47 PM, AnonymBruker said:

Hei!

Noen som faktisk har tjent penger på sånne Telegram bots hvor man miner eller ser på videosnutter?

Hva med disse meglerne med halvdårlig norsk som filmer seg selv i raske biler og i utlandet med lovnader om at de kan fikse stor avkastning hvis du investerer 50-70-100€.

Hvordan kan disse svindle deg i så fall?

Du spør faktisk hvordan andre som lurer folk til å betale både 50 og 100 euro klarer å svindle deg?

Det er ganske enkelt; de tar pengene dine, men de gjør ikke stort utover det.

Ikke la deg lure av bilder med dyre biler, og særlig ikke utlandet - de fleste svindelaktører er på det globale markedet, og de er som oftest i utlandet (ingenting rasistisk, men slik er det bare). Svært mange kommer tilsynelatende faktisk fra USA - landet i verden som har flest sårbare og hackede maskiner/servere. Dette er noe jeg også ser i mitt daglige virke som spesialist innen cybersecurity.

Jeg vet for øvrig ellers lite om telegram-boter, men jeg husker jeg kodet en liten bråte med twitch-boter for å øke seertallet til en kamerat som streamet noe spillgreier. Mest bare for å se om det gikk, for min del, noe det gjorde.

Hvis telegram er tilsvarende, vil det si at de som tilbyr slikt bare trykker et par knapper og starter noe som sannsynlig er ferdiglaget kode av noen andre. Koster så å si ingen ressurser, heller ikke menneskelige, og får man 100 euro per bot (som eksempel) vil det fort være en svært innbringende virksomhet, særlig i land med dårligere økonomi.

Anonymkode: 85bff...035

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...