AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 Jeg så en interessant kommentar nylig om hvordan kvinner og de som er sosialiserte som kvinner er "bi-kulturelle" ved at vi inngående forstår både vår egen kultur og menns kultur, fordi vi må, for å overleve. Menn forstår ikke kvinnekulturen, og det trenger de heller ikke, fordi det ikke er noe å tjene på den (for dem) eller å beskytte seg mot. Hva tenker dere om dette? Jeg synes det gir mye mening. Anonymkode: 294e4...e9a 3 10
Kipling Skrevet 28. september 2023 #2 Skrevet 28. september 2023 On 9/27/2023 at 5:19 PM, AnonymBruker said: Jeg så en interessant kommentar nylig om hvordan kvinner og de som er sosialiserte som kvinner er "bi-kulturelle" ved at vi inngående forstår både vår egen kultur og menns kultur, fordi vi må, for å overleve. Menn forstår ikke kvinnekulturen, og det trenger de heller ikke, fordi det ikke er noe å tjene på den (for dem) eller å beskytte seg mot. Hva tenker dere om dette? Jeg synes det gir mye mening. Anonymkode: 294e4...e9a Tror ikke du har noe som helst peil på hvor mye de fleste menn selvmodererer seg rundt kvinner for å unngå å såre/støte dere. 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #3 Skrevet 28. september 2023 Kipling skrev (6 timer siden): Tror ikke du har noe som helst peil på hvor mye de fleste menn selvmodererer seg rundt kvinner for å unngå å såre/støte dere. Det er fordi du og de du kjenner har forferdelige holdninger til kvinner. Anonymkode: 4aad6...ab2 6 1 7
Trolltunge Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 Jeg tror det egentlig handler om at kvinner gjennom svært krevende kvinne- vennskap får en betydelig bedre opplæring i det å både kommunisere og å se ting også fra andre sin side. Vi blir Viggo-venneløs (Vigdis-venninneløs) om vi ikke lærer oss å fungere godt sammen med andre, med forståelse for at vi ikke kan opptre uten omtanke og imøtekommenhet ovenfor andres tanker, følelser og behov. Det er også større krav til å opptre med omtanke for andre fra jenter i familien og fra andre også. Denne lærdommen angående å forvalte relasjoner med tanke også på andres behov tar vi så med oss inn i relasjoner med menn, som ofte ikke har samme sosiale opplæring i dette som vi kvinner får. Kvinner som ikke lærer seg dette sliter sosialt. Kvinner som har tilpasset seg dette godt sliter ofte med å bli overkjørt av menn som ikke har lært det godt. Noen menn lærer det også godt på grunn av familie som vektlegger slikt, og noen menn lærer fort og godt når de får forhold til kvinner, og det er selvfølgelig en stor fordel i et forhold at begge har god relasjonskompetanse, så det er nok mest harmoniske forhold der begge kan/forstår/lærer seg verdien av dette. Som selvfølgelig også har en verdi for menn, ikke minst ovenfor kvinner. 6 3
megda Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 jeg tror kvinner forstår den delen av mannskulturen som tjener deres insentiver og vice versa. På den måten er vi alle bi-kulturelle når vi stirrer inn i det asymmetriske speilet. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 Trolltunge skrev (4 timer siden): Jeg tror det egentlig handler om at kvinner gjennom svært krevende kvinne- vennskap får en betydelig bedre opplæring i det å både kommunisere og å se ting også fra andre sin side. Vi blir Viggo-venneløs (Vigdis-venninneløs) om vi ikke lærer oss å fungere godt sammen med andre, med forståelse for at vi ikke kan opptre uten omtanke og imøtekommenhet ovenfor andres tanker, følelser og behov. Det er også større krav til å opptre med omtanke for andre fra jenter i familien og fra andre også. Denne lærdommen angående å forvalte relasjoner med tanke også på andres behov tar vi så med oss inn i relasjoner med menn, som ofte ikke har samme sosiale opplæring i dette som vi kvinner får. Kvinner som ikke lærer seg dette sliter sosialt. Kvinner som har tilpasset seg dette godt sliter ofte med å bli overkjørt av menn som ikke har lært det godt. Noen menn lærer det også godt på grunn av familie som vektlegger slikt, og noen menn lærer fort og godt når de får forhold til kvinner, og det er selvfølgelig en stor fordel i et forhold at begge har god relasjonskompetanse, så det er nok mest harmoniske forhold der begge kan/forstår/lærer seg verdien av dette. Som selvfølgelig også har en verdi for menn, ikke minst ovenfor kvinner. megda skrev (4 timer siden): jeg tror kvinner forstår den delen av mannskulturen som tjener deres insentiver og vice versa. På den måten er vi alle bi-kulturelle når vi stirrer inn i det asymmetriske speilet. Det sitatet flyter rundt på tiktok og er en kommentar til hvordan kvinner klarer å typebestemme en mannskarakter hvis de bruker et manns-filter. Mens menn som bruker et kvinne-filter ikke klarer det samme med kvinneetyper. Derav teorien om at menn, som den dominerende kulturen, ikke trenger å forstå kvinners kultur og dermed kjenner de den heller ikke. Anonymkode: 4aad6...ab2
Kipling Skrevet 29. september 2023 #7 Skrevet 29. september 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Det er fordi du og de du kjenner har forferdelige holdninger til kvinner. Anonymkode: 4aad6...ab2 Nei 🙂 Det er fordi menn og kvinner kommuniserer ulikt, så derfor må man selvmoderere nesten uansett hva temaet er. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #8 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er fordi du og de du kjenner har forferdelige holdninger til kvinner. Anonymkode: 4aad6...ab2 Jeg kan si til en kamerat «nei, så tjukk du har blitt». Jeg kan ikke si det samme til en venninne. Dette er ikke en «forferdelig holdning» men det er en direkte tone og ærlighet som noen menn har mot hverandre, men som kvinner ikke forventer - og spesielt ikke fra menn. Siden kvinner ikke er villige til å tilpasse seg en maskulin kultur, så må jeg beherske to kulturer og bytte til kvinne-modus om jeg snakker med en kvinne. Anonymkode: 009fc...ecb 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan si til en kamerat «nei, så tjukk du har blitt». Jeg kan ikke si det samme til en venninne. Dette er ikke en «forferdelig holdning» men det er en direkte tone og ærlighet som noen menn har mot hverandre, men som kvinner ikke forventer - og spesielt ikke fra menn. Siden kvinner ikke er villige til å tilpasse seg en maskulin kultur, så må jeg beherske to kulturer og bytte til kvinne-modus om jeg snakker med en kvinne. Anonymkode: 009fc...ecb Menn liker generelt ikke frekkhet eller banter. Men greia med menn er at de bare tenker du er en idiot istedetfor å ta konflikten. De kan være veldig hyggelige med deg ansikt til ansikt, selv om de tenker du er en tosk inne i eget hode. Jeg har vokst opp med brødre, så jeg har sett dette i praksis. Hvordan de har en venn i guttegjengen som alle syntes er en tosk, men han er jo en del av gjengen så ingen sier noe. Kanskje blir han gravis faset ut etterhvert som de blir eldre Hvor mange av dise mannfolka du er frekk mot inviterer deg med på ting for eks? Hvor mange av dem ønsker å tilbringe tid med deg alene som kompis? Spesielt dess eldre du blir, dess mindre liker menn den slags oppførsel. Jeg husker fortsatt den gangen jeg jobbet som vikar en sommer med en mann på ca 40-50. En kompis av han kom innom og kommenterer på at han har stor mage som spøk. Mannen på 40 syntes åpenbart ikke det var morsomt, men han sa ingenting, han bare snakket videre som normalt. Det var ekstremt kleint Anonymkode: bb087...a9f 7 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Menn liker generelt ikke frekkhet eller banter. Menn liker generelt vennlige utfordringer fra folk de har tillit til. Kanskje du har møtt mange usikre menn eller feminine menn? Anonymkode: 009fc...ecb 2
Trolltunge Skrevet 29. september 2023 #11 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det sitatet flyter rundt på tiktok og er en kommentar til hvordan kvinner klarer å typebestemme en mannskarakter hvis de bruker et manns-filter. Mens menn som bruker et kvinne-filter ikke klarer det samme med kvinneetyper. Derav teorien om at menn, som den dominerende kulturen, ikke trenger å forstå kvinners kultur og dermed kjenner de den heller ikke. Anonymkode: 4aad6...ab2 Uavhengig av hva som står på tiktok er det oftest lurt å skjønne hva som ligger bak og påvirker ulikheter mellom kjønnene, ellers kan man jo fort falle i fella det er å tro og påstå at det motsatte kjønn er urimelig og vanskelig av vilje, og motvilje mot å være bra mennesker. 1
umAxa Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 On 9/27/2023 at 5:19 PM, AnonymBruker said: Jeg så en interessant kommentar nylig om hvordan kvinner og de som er sosialiserte som kvinner er "bi-kulturelle" ved at vi inngående forstår både vår egen kultur og menns kultur, fordi vi må, for å overleve. Menn forstår ikke kvinnekulturen, og det trenger de heller ikke, fordi det ikke er noe å tjene på den (for dem) eller å beskytte seg mot. Hva tenker dere om dette? Jeg synes det gir mye mening. Anonymkode: 294e4...e9a Kunne du kommet med eksempel på hvordan det gir mening? Det er tydelig at du må ha noe som du kan relatere til ettersom dette stemmer for deg, for jeg har ikke det? Tror det er egentlig mer generelt motsatt, at det er menn som må forstå kvinne kulturen - men som nevnt tidligere, det er noe vi holder med kortene tett til oss selv. Jeg kan forklare, men vil gjerne at du utdyper din betraktning først. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 On 9/27/2023 at 5:19 PM, AnonymBruker said: Jeg så en interessant kommentar nylig om hvordan kvinner og de som er sosialiserte som kvinner er "bi-kulturelle" ved at vi inngående forstår både vår egen kultur og menns kultur, fordi vi må, for å overleve. Menn forstår ikke kvinnekulturen, og det trenger de heller ikke, fordi det ikke er noe å tjene på den (for dem) eller å beskytte seg mot. Hva tenker dere om dette? Jeg synes det gir mye mening. Anonymkode: 294e4...e9a Kvinner gir ingenting av seg selv, tar ikke intiativ og holder sin kultur skjult for menn. Prøver du å komme nærmere (ikke seksuelt) blir du avvist som et creep. Dere har insulert dere selv Anonymkode: 069a1...984 1 1
umAxa Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kvinner gir ingenting av seg selv, tar ikke intiativ og holder sin kultur skjult for menn. Prøver du å komme nærmere (ikke seksuelt) blir du avvist som et creep. Dere har insulert dere selv Anonymkode: 069a1...984 Til forsvar, så er det tryggere og bedre fra både et personlig men også et evolusjonsperspektiv at kvinner operer i føre var, med tanke på konsekvensene en kvinne kan få om de ikke har følerene sine ute og responderer tidlig 🤷♂️ Som en software designer pleier å si; its a feature, not a bug. 6 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 32 minutter siden, umAxa said: Til forsvar, så er det tryggere og bedre fra både et personlig men også et evolusjonsperspektiv at kvinner operer i føre var, med tanke på konsekvensene en kvinne kan få om de ikke har følerene sine ute og responderer tidlig 🤷♂️ Som en software designer pleier å si; its a feature, not a bug. Tviler ikke på det, men da kan de heller ikke klage på at menn ikke vet så mye om de. Anonymkode: 069a1...984
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #16 Skrevet 29. september 2023 Kipling skrev (21 timer siden): Tror ikke du har noe som helst peil på hvor mye de fleste menn selvmodererer seg rundt kvinner for å unngå å såre/støte dere. Dette er først og fremst deg og dine like sine problemer, Kipling. Vi mer moderne mennesker, som har venner av begge kjønn, har et enklere liv enn dere gamle-gutta, som hele tiden har lyst til å si et eller annet upassende. Anonymkode: 41046...f0a 6 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #17 Skrevet 29. september 2023 Menn er elendige til å forstå kvinner. Det er en grunn til at 3 av 4 som går i forhold er kvinner, og at grunnen de oppgir er at de føler seg ensomme og alene, forsmådd, og ikke sett. Kvinner er bedre på å tune inn på andre folk enn det menn er - de er også bedre på å analysere menn enn det menn er på å analysere kvinner. Dessuten har absolutt alle kvinner gjennomskuet menns behov for å tøffe seg (for seg selv, sine venner, for menn de ser opp til, og for kvinner) for evigheter siden, og kvinner vet også hvilke uttrykk en manns behov for å tøffe seg har. Anonymkode: 41046...f0a 5 3
Kipling Skrevet 29. september 2023 #18 Skrevet 29. september 2023 14 hours ago, Trolltunge said: Jeg tror det egentlig handler om at kvinner gjennom svært krevende kvinne- vennskap får en betydelig bedre opplæring i det å både kommunisere og å se ting også fra andre sin side. Vi blir Viggo-venneløs (Vigdis-venninneløs) om vi ikke lærer oss å fungere godt sammen med andre, med forståelse for at vi ikke kan opptre uten omtanke og imøtekommenhet ovenfor andres tanker, følelser og behov. Det er også større krav til å opptre med omtanke for andre fra jenter i familien og fra andre også. Denne lærdommen angående å forvalte relasjoner med tanke også på andres behov tar vi så med oss inn i relasjoner med menn, som ofte ikke har samme sosiale opplæring i dette som vi kvinner får. Kvinner som ikke lærer seg dette sliter sosialt. Kvinner som har tilpasset seg dette godt sliter ofte med å bli overkjørt av menn som ikke har lært det godt. Noen menn lærer det også godt på grunn av familie som vektlegger slikt, og noen menn lærer fort og godt når de får forhold til kvinner, og det er selvfølgelig en stor fordel i et forhold at begge har god relasjonskompetanse, så det er nok mest harmoniske forhold der begge kan/forstår/lærer seg verdien av dette. Som selvfølgelig også har en verdi for menn, ikke minst ovenfor kvinner. Forsåvidt enig i mye av det du sier, men det virker som om du er under inntrykket av at kvinner er bedre på å kommunisere enn det menn er. Dette stemmer ikke. Menn og kvinner kommuniserer ulikt, og kvinners kommunikasjonsform er mer avansert enn menns, mens menns kommunikasjonsform er mer "straight to the point". Det er ikke noen automatikk i at mer avansert er bedre. Evolusjonært så har menn hatt andre oppgaver i stammen, spesifikt jakt på farlig byttedyr og krig. Da er det ikke bedre på noen måte å ha avansert subtil kommunikasjon med dypere nivåer og subkommunikasjon, for en misforståelse kan få noen drept. Derfor kommuniserer vi naturlig mer "rett frem" hvor det som er essensielt sies klart, og det som ikke sies klart regnes som ikke essensielt. Det er to litt ulike språk hvor et er mer klart og tidseffektivt, og det andre har mer nyanser og dypere subkommunikasjon, to språk for to bruksområder. Det ene er ikke bedre eller dårligere enn det andre. Og man bør skjønne begge. 3
Kipling Skrevet 29. september 2023 #19 Skrevet 29. september 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er først og fremst deg og dine like sine problemer, Kipling. Vi mer moderne mennesker, som har venner av begge kjønn, har et enklere liv enn dere gamle-gutta, som hele tiden har lyst til å si et eller annet upassende. Anonymkode: 41046...f0a Gratulerer med din modernisme 😄 Hva er galt med å ha lyst til å si noe upassende? 2
Kipling Skrevet 29. september 2023 #20 Skrevet 29. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Menn er elendige til å forstå kvinner. Det er en grunn til at 3 av 4 som går i forhold er kvinner, og at grunnen de oppgir er at de føler seg ensomme og alene, forsmådd, og ikke sett. Kvinner er bedre på å tune inn på andre folk enn det menn er - de er også bedre på å analysere menn enn det menn er på å analysere kvinner. Dessuten har absolutt alle kvinner gjennomskuet menns behov for å tøffe seg (for seg selv, sine venner, for menn de ser opp til, og for kvinner) for evigheter siden, og kvinner vet også hvilke uttrykk en manns behov for å tøffe seg har. Anonymkode: 41046...f0a Mhm, mye mulig. Men hva sier det om kvinners kommunikasjonsferdigheter at dere ikke klarer å gjøre dere forstått blant menn? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå