Gå til innhold

Julegaver til venninner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og venninnene mine i 30 årene pleier som regel å møtes før jul for å ha en liten julefeiring mellom oss der vi kjøper gaver til hverandre. Vi er en gjeng på 4stk og det er en stor pris forskjell mellom oss da 2 av dem er rike, en jobber og meg som er minste sats ufør.

Jeg har svært lite penger og jul synes jeg ikke er noe greit da jeg føler at folk forventer gaver selvom de vet at man har dårlig råd, dette gjelder også familien min som er ganske stor

Hva er normalt å bruke på gaver til venninner man ikke ser så ofte lengre? Til bursdag pleier jeg å bruke 400kr og det synes jeg er kjempe mye. 

Ifjor ga jeg mine venninner en gave til ca 200kr hver og til og med da fikk jeg dårlig samvittighet for at det ikke var bra nok. 

Hvor mange gir penger til venninner? Synes det er vanskelig å snakke om det siden de andre har jo ikke i nærheten av det samme økonomien som meg.

Har allerede begynt med snakk om ønskelister osv og kjenner at jeg blir stresset allerede. 

Anonymkode: 82d5c...ceb

Skrevet

Jeg har ingen satt pris på hvor mye jeg bruker på gaver, men prøver heller finne noe som mottakeren kan bli glad for. Om den koster 50kr eller 500kr spiller på den måten ikke noen rolle, men jeg har ikke så god økonomi så prøver å holde det så lavt som mulig

Nå har jeg venner med betraktelig bedre økonomi enn meg, men samtidig så ønsker jeg ikke ha venner som er opptatt av hvor dyre gavene er

Anonymkode: f7613...e14

• Liker 3
Skrevet

Vi venninne har sluttet med gaver til hverandre, og koser oss heller sammen med en deilig middag. 

Jeg har veldig god økonomi, men vet at det ikke er slik for de fleste. Hele gavegreine har tatt helt av syns jeg.

Anonymkode: 6cc4c...c13

• Liker 7
Skrevet

Vi er tre venninner, vi gir for 50-100 kr ca. Alle har relativt god økonomi.

Anonymkode: a52db...dc4

• Liker 1
Skrevet

Du påstår at dette er venner av deg. Jeg og mine venner gir hverandre gaver etter evne og situasjon, og av og til gir en venninne gave til en annen, som har glemt det, ikke fått tid, hatt krefter eller anledning. Av og til gir en venninne gave til 200 og får en til 50 i retur. Av og til sender en venninnes den andres barn gaver helt uten å forvente retur. Av og til tar vi en tur på kino, og dropper gave. Vi diskuterer aldri planer eller rutiner eller strategi. Vi holder ikke telling på gaver og ikke-gaver.

Og, vet du? Det er selvsagt ikke et problem. For noen. Noensinne. Dersom det hadde vært et problem? Da var vi bekjente, ikke venner.

Du har en gjeng bekjente. Dere treffes en gang i året og utveksler gaver. Dere er ikke venner. Venner teller ikke gaver.

Anonymkode: 37068...5d0

Skrevet

Hva med å foreslå at dere dropper «ordentlige» gaver og heller kjøper noen mindre gaver hver til pakkelek når dere feirer. F.eks. håndkrem, servietter, lys, sjokolade/julegodt, morsomme juleting, julepynt. Da får man en eller flere små gaver og det er en veldig morsom aktivitet!😊

Med pakkelek mener jeg spill med terninger hvor man trekker pakker og deretter kan stjele pakker. Finnes flere oppskrifter på nett og også et spill med kort i bokhandelen. Vi begynte med det i familien for et par år siden, og nå er det tradisjon!

Anonymkode: a89f9...997

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi venninne har sluttet med gaver til hverandre, og koser oss heller sammen med en deilig middag. 

Jeg har veldig god økonomi, men vet at det ikke er slik for de fleste. Hele gavegreine har tatt helt av syns jeg.

Anonymkode: 6cc4c...c13

Dette er det eneste fornuftige etter min mening, til nød pakkeleken hvis dere må ha underholdning. Det er vel ingen menn som driver og gir «små koselige gaver til hverandre», øl&akevitt&lutefisk, heia heia, eller øl, bare øl, med eller uten alkohol.

Anonymkode: cd6b8...b47

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket at mine venner skulle blakke seg på gaver til meg. Gi meg heller et fint hjemmelaget kort med en tekst om hva vennskapet vårt betyr, enn å kjøp en greie til 500 kr som jeg ikke har bruk for. 

Anonymkode: c4a0e...12f

• Liker 1
Skrevet

Om dere ikke har blitt enig om en pris, som alle kan akseptere (altså da legger man seg ut fra den som har minst å bruke uten at man gjør et stort nummer ut av det); så tenker jeg at du kjøper etter evne.

Det aller siste jeg ville ønsket var at en venninne skulle blakke seg for å kjøpe en dyr nok gave til meg. Det er ikke det jul handler om.

Jeg blir super happy om jeg får en skumsåpe fra Rituals. Nå når alt er blitt dyrere, så er slike luksusvarer kuttet ut, og det står alltid på ønskelista, for jeg elsker det lille ekstra den gir. ~100kr er mer enn nok for en fin gave. 

Nå har jeg kun 1 venninne jeg kjøper til, min bestevenninne. Og det å gi gaver er mitt kjærlighetsspråk, så jeg kan fint kjøpe for 1000kr om det jeg finner koster såpass. Jeg ser ikke så mye på pris egentlig, jeg ønsker å finne den perfekte gaven. 

Anonymkode: cd7e9...458

Skrevet

Jeg har bare meldt ut at jeg ikke har lyst å være med på gaveutveksling lenger. Sånn, ferdig arbeid. 

Anonymkode: e310e...7cb

Skrevet

Bruker 2-300

Anonymkode: 43889...ad4

Skrevet

Vi kjøper bursdagsgaver til hverandre, til jul møtes vi heller på restaurant enn å gi hverandre gaver. 

Skrevet

Vi gir etter evne og lyst og er enige om at det er betydningen som er viktig. Om du velger å gi en sjokoladeplate til en som er glad i det, så er det bra nok. Det er tanken som teller og at det er lagt innsats i hva personen liker.

Jeg setter pris på hjemmelagde gaver, et fint kort, godteri, alt egentlig, så lenge det er lagt kjærlighet i det.

Penger gir vi ikke, heller en opplevelse sammen om man ikke finner en ting som personen vil ha. Da blir det ikke så synlig hvem som gir mest.

Anonymkode: 20d91...43a

Skrevet

Hva med å slutte med julegaver?
Eventuelt følg med på salg, du får fine ritualspakker til rundt 100-150 kr.
Strikker du? Strikk noe småstrikk som ikke koster skjorta, kanskje er det en hobby du likevel har og bruker penger på, hvor det du blir ferdig med gjennom året kan gis bort til jul? Det gjør jeg med strikkinga mi. Bruker uansett penger på garn og elsker å holde på med det, så da blir det luer og votter osv i gaver. 

Anonymkode: f430f...71f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...