Gå til innhold

Norwegian gjorde feil, ber meg vente med å klage. Klage med en gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mezzosoprena skrev (16 minutter siden):

Akkurat det skjønner jeg - det ble reservert 6400 kroner, som hun tydeligvis fikk tilbake 5000 kroner av (uten at jeg skjønner dette), og så trakk de 6400 kroner som billettene kostet.

Men jeg er fortsatt usikker på resten av de greiene her altså - hun kan jo ikke bare "sette opp et regnestykke" og bruke det som bevis. 

De gangene jeg har sittet med de samme tankene som hennes, er det jeg som har "glemt" riktig saldo på kontoen min. 

TS: Er du HELT sikker på at de 5000 kronene var fra Norgwegian, egentlig?

Ja dnb mente det kun måtte være Norwegian. De sjekket også om det hadde vært andre transaksjoner, som det ikke var. De sa at dette er vanlig prosedyre for hoteller og flyselskaper, penger ut, inn og så ut

ts

Anonymkode: 884f2...8f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor på dnb finner jeg dette? For jeg finner månedsoversikt, men ikke noe tidligere saldo

ts

Hvis du ser nederst på kontoutskrift fra august, under alle transaksjonene, der står det "Øvrig informasjon". På neste linje står det "Saldo i din favør". Dette er beløpet du hadde på konto 31.8.

Anonymkode: e4141...425

Skrevet
Wedding skrev (15 minutter siden):

På kontoutskriften for august så står det beløpet som du hadde på kontoen den 31. det er det samme beløpet som du startet september med. Så sjekker kontoen din fra 1. september fram til dags dato, da ser du alt som er kommet inn og gått ut, da er det veldig enkelt å legge sammen og trekke fra og finne ut om beløpet stemmer med som står på kontoen i dag.

Hvor på dnb finner jeg hva saldo var 31? Eneste som står for august er differanse på + ca 2000 kr. Spurte dnb i sta om det er summen jeg satt igjen med på siste dato den mnd, men det mente hun i dnb ikke var tilfellet

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor på dnb finner jeg hva saldo var 31? Eneste som står for august er differanse på + ca 2000 kr. Spurte dnb i sta om det er summen jeg satt igjen med på siste dato den mnd, men det mente hun i dnb ikke var tilfellet

ts

Svaret på det står rett over her.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

22 sep: Kjøpte billetter for 6440 kr. Beløpet ble reservert og gikk ut av min konto.

25 sep: Jeg sjekker konto, har 1450 kr. Beløpet står fortsatt som reservert på 6440 kr. 

26 sep: Jeg sjekker konto, har 6450 kr på konto. Dvs 5000 inn. Reservasjonen er slettet og det står null i formasjon om bestillingen, er som at det aldri skjedde. Jeg tar screenshot av dette, for syntes 5000 er en merkelig sum.

27 sep: Jeg sjekker konto, har bare 10 kr på konto. Jeg blar ned og ser at det står trukket 6440 kr 22 sep. Inne på denne transaksjonen står det at det er bokført i går (26). 

ts

Anonymkode: 43542...0fb

Disponible penger blir mindre, men saldo er det samme. Reservert beløp går ikke ut av konto med mindre det er fullført transaksjon. 

Så hva var 1450kr - saldo eller disponibelt beløp?

Så du kjøpte billetter og ble trykket 6440 til slutt? Hvor kom disse 5000 fra da?

Disse 5000 du har fått inn er ikke en annen transaksjon?

Du har ikke brukt penger fra kontoen mellom 22 og 27 sept på andre ting enn billettene?

Det er veldig uklart hva som har skjedd ut fra din forklaring ... 

Skrevet

Altså kontoutskrift et noe annet et transaksjoner som du finner under de ulike kontoene dine i nettbanken. Hos SB finner man ihvertfall dette under meldiger/dokumenter, der står det inngående saldo og utgående saldo for starten/slutten av måneden. Så for å finne pr. 1 sept må du se på kontoutskrift for august, nederst i dokumentet. 

Regner med det er ganske likt i DNB. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du ser nederst på kontoutskrift fra august, under alle transaksjonene, der står det "Øvrig informasjon". På neste linje står det "Saldo i din favør". Dette er beløpet du hadde på konto 31.8.

Anonymkode: e4141...425

Wedding skrev (13 minutter siden):

Svaret på det står rett over her.

Da jeg ringte banken tidligere, sa damen at dette ikke var saldo som var siste dagen i august. Så jeg ringte dnb igjen nå, og da sier de at det er som dere sier! Så nå skal jeg sette meg ned og regne litt her 😂 Kommer med svar så fort jeg har klart å regne her

ts

• Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Disponible penger blir mindre, men saldo er det samme. Reservert beløp går ikke ut av konto med mindre det er fullført transaksjon. 

Så hva var 1450kr - saldo eller disponibelt beløp?

Så du kjøpte billetter og ble trykket 6440 til slutt? Hvor kom disse 5000 fra da?

Disse 5000 du har fått inn er ikke en annen transaksjon?

Du har ikke brukt penger fra kontoen mellom 22 og 27 sept på andre ting enn billettene?

Det er veldig uklart hva som har skjedd ut fra din forklaring ... 

Det stod visst aldri hvor +5000 kr kom fra, det bare magiskt var på konto. Og etterpå "løsnet" de reserverte pengene (6440).

Hadde det kommet INN 5000kr, ville det stått fra hvor, når osv. Ts bare merket at saldo var gått "opp" med 5000 kr. (ts antar her at 1450 kr var på konto da "det kom inn 5000" kr). Mest sannsynlig er den saldoen på 5000+1450, faktisk 6440 kr for billetene og 10 kr som var på konto etter at 1440 ble trekt fra en gammel sum.

(med mindre alt dette er feil og norwegian tok ca 20 % av 6440 kr som en garanti)

Anonymkode: 31126...0a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke avbestilt. Jeg vil fortsatt på tur. Men føler jeg har blitt lurt med 1440 kr, da det skjedde noe da transaksjonen ble brutt (av flyselskapet, vet ikke hvorfor de holder på sånn). Nå er det bokført, men det blir feil, for jeg skulle bare betale 6440 kr. Totalt har de tatt 7880 kr. Men det er ikke registrert noe sted. 

ts

Hvis du har rett og Norwegian har belastet deg med mer penger enn det de skulle gjort og dette ikke retter seg opp i løpet av en uke, så må du kreve at Norwegian viser deg egen bankutskrift med dine transaksjoner.

Det høres ekstremt merkelig ut at Norwegian skal gjøre noe sånt (med vilje), så det er enten du som tar feil, eller har det skjedd en teknisk feil som igjen enten vil rette seg opp av seg selv etter noen dager, eller ikke. 

Elektroniske spor er det uansett. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det stod visst aldri hvor +5000 kr kom fra, det bare magiskt var på konto. Og etterpå "løsnet" de reserverte pengene (6440).

Hadde det kommet INN 5000kr, ville det stått fra hvor, når osv. Ts bare merket at saldo var gått "opp" med 5000 kr. (ts antar her at 1450 kr var på konto da "det kom inn 5000" kr). Mest sannsynlig er den saldoen på 5000+1450, faktisk 6440 kr for billetene og 10 kr som var på konto etter at 1440 ble trekt fra en gammel sum.

(med mindre alt dette er feil og norwegian tok ca 20 % av 6440 kr som en garanti)

Men det er ikke saldo. Det er disp beløp som TS sier har økt. 

Jeg har aldri hørt om ''garanti'' slik du beskriver det. Har kjøpt billetter fra Norwegian flere ganger og aldri har opplevd sånne ting som TS beskriver og at jeg blir trukket mer. Det er reservert beløp, nedjustert disp beløp, så forsvinner reservasjonen og pengene blir trukket og det er registrert en ordinær transaksjon. 

Skrevet

Tråden er ryddet for misbruk av AnonymBruker-funksjon.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Drizzt skrev (1 minutt siden):

Men det er ikke saldo. Det er disp beløp som TS sier har økt. 

Jeg har aldri hørt om ''garanti'' slik du beskriver det. Har kjøpt billetter fra Norwegian flere ganger og aldri har opplevd sånne ting som TS beskriver og at jeg blir trukket mer. Det er reservert beløp, nedjustert disp beløp, så forsvinner reservasjonen og pengene blir trukket og det er registrert en ordinær transaksjon. 

Ja det er bare en teori, jeg vet ikke.

Men det spørs vel billettype osv? Det ville vel gitt mening om de tok en viss prosent for å dekke kostnader om ts skulle kansellere / ikke dukke opp osv. La oss si de tar 20 % av 6440 kr som forhåndsbetaling, da betaler ts 5000 kr når hen henter billettene. Og skulle ts ditche/kansellere/whatever, så har de dekket tapet sitt (bruk av system, ansatte, må selge billett på nytt osv alt slikt.).

TS skrev vel bare at det plutselig var penger på konto? 5000 kr inn, men ingen info om fra hvor, ingen "+5000 fra UKJENT", hen bare så at 6450 plutselig var tilgjengelig på konto, og antok at hen hadde 1450 kr fra før, og dermed måtte det være bare 5000 tilbakeført. Men når reservasjonen løsnet (og de tok de faktiske 6440 kronene fra 22 sep) så hadde hen 10 kr igjen...men det går bare opp om ta er 100% sikker på at det var 1450 kr på konto den 25. sep, og det trenger det ikke å ha vært, selv om det var det 24. sep. Det kan ha vært noe som skulle vært trukket for lengs, kanskje en sum fra før 22. sep eller helt mot august. 

Skrevet

(5000 er ikke 20% av 6440, jeg brukte bare et eksempel 😅)

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor vente 7 dager? Mister jeg noe rettighet? Skal jeg gi dem en sjanse i tilfelle systemet deres retter det opp, eller skal jeg bare klage med en gang?

1. For å gi bankene tid til å gjennomføre alle overføringer.

2. Nei, du mister ingen rettigheter.

3. Ja, du bør gi de en sjanse til å rette opp.

4. Ja, du kan sikkert klage med en gang, men det vil neppe hjelpe saken din.

Anonymkode: 272a3...b1c

Skrevet

Har opplevd mange ganger at ved betalingen for billetter så har beløpet blitt reservert på konto og at saldo da blir eks 6440 mindre, for så at dagen etter er saldoen tilbake til utgangspunktet ( altså pluss 6440 kr),da ser det ut som betaling for billettene ikke er reservert eller registrert i det hele tatt ,for så at billettene blir trukket dagen etter, 6440 kr ut fra konto, MEN jeg har aldri opplevd at de summene har vært forskjellige, så jeg er 100% sikker på at det er du som har brukt penger du ikke husker å ha brukt, eller at du tar feil angående saldo. Usannsynlig at Norwegian "setter inn" et annet beløp enn de har reservert, de har jo ikke trukket penger fra kontoen i det hele tatt før den 27 september, før det er pengene kun reservert og er fysisk på din konto.

Anonymkode: 3fd2b...e09

• Liker 5
Skrevet

Enda en grunn til å bruke kredittkort ved kjøp av billetter...

Anonymkode: e06c0...fcd

Annonse
Skrevet

Jeg tror trådstarter blander "saldo" og "disponibelt" på konto. 

CK reserverer rundt 1500 når man skal fylle drivstoff, selv om man kun fyller for 300. Og da kan det fort fremstå som om CK tar litt ekstra godt betalt for varene sine. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tror også at dette er en blings på summer eller hun husker feil, for penger som er reservert og som blir trukket senere kommer jo aldri tilbake på konto. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja dnb mente det kun måtte være Norwegian. De sjekket også om det hadde vært andre transaksjoner, som det ikke var. De sa at dette er vanlig prosedyre for hoteller og flyselskaper, penger ut, inn og så ut

ts

Sannsynligvis er det vel bare en kundeservice-agent som skjønner veldig godt at alt er som det skal, men heller sender deg til Norwegian hvis du nekter å gi deg.

Anonymkode: d2f9e...04d

Skrevet

Okei, da har jeg regna litt her. Totalt for september er differansen på inn og ut minus 2-3 tusen

Legger jeg til beløpet som står på «saldo i favør» fra august, så er differansen et par hundrelapper i pluss

Håpet det skulle stemme på krona… Har dobbelt regnet (med desimaler ja), noen som vet hvorfor det ikke stemmer konkret? Jeg må ha gjort noe feil. Har ikke kjøpt noe eller bestilt noe i overgangen i månedsskifte heller 

ts

Skrevet

Er du helt sikker de 5000kr ikke var noe helt annet? Det gir ingen mening Norwegian skal reservere et beløp, for å sette tilbake et helt tilfeldig beløp, også faktisk utføre transaksjonen på samme beløp som reservasjonen. Tror du har blingsa et sted på veien. 

Anonymkode: 4087b...b97

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...