Gå til innhold

Norwegian gjorde feil, ber meg vente med å klage. Klage med en gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte flybilletter hos Norwegian til 6440 kr på fredag. Det startet med en reservasjon på 6440 kr som ble umiddelbart trekket fra konto. I går (tirsdag) ble reservasjonen slettet og 5000 blank dukket opp på kontoen. Ingenting dukket opp i oversikten på konto. I dag er det bokført og trukket 6440 kr. 

Men jeg mangler 1443 kr. Ringte banken, de kunne ikke hjelpe meg, så jeg ringte Norwegian. De kunne bare si at alt hos dem var som normalt, og hvis pengene ikke dukket opp innen 7 dager så kunne jeg klage gjennom hjemmesiden deres.

Hvorfor vente 7 dager? Mister jeg noe rettighet? Skal jeg gi dem en sjanse i tilfelle systemet deres retter det opp, eller skal jeg bare klage med en gang?

De krevde dokumentasjon fra min konto at penger er savnet. Det kan jeg vise til.

Anonymkode: 884f2...8f0

Skrevet

Jeg ville ventet, slikt retter seg ofte automatisk om man gir det litt tid. 

• Liker 13
Skrevet

Fordi det som oftest retter seg automatisk.

Anonymkode: 8acb2...0db

• Liker 9
Skrevet

Et selskap har gjort feil og jeg må bevise at jeg er i minus på konto. Feilen skjedde under en reservasjon, så dette har hverken jeg eller banken bevis på. 

Selskapet ber om et regnestykke hvor jeg beviser at penger mangler på min konto, hvordan sette opp dette regnestykket? Jeg har ikke skrevet ned hvor mye penger jeg har hatt på konto pr dag, så jeg aner ikke hvor jeg skal starte

Anonymkode: 43542...0fb

Skrevet

Kontoutskrift vil jo vise trekket. 

Anonymkode: c77ae...40f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kontoutskrift vil jo vise trekket. 

Nei, reservasjon som er slettet dukker ikke opp.

ts

Skrevet

Du sender kopi av transaksjonene du mener er blitt belastet «for mye». Det er ikke noe «regnestykke». Det er «billetter koster kroner x, kopi av kvittering» «transaksjon(er) i min bank kr y (som er større enn x)»

Før du gjør noe som helst - sjekk at de ikke har tatt ut en reservasjon som du tror er et «trekk». Det har de nemlig selvsagt fullt lov til.

Anonymkode: 72b2d...337

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du sender kopi av transaksjonene du mener er blitt belastet «for mye». Det er ikke noe «regnestykke». Det er «billetter koster kroner x, kopi av kvittering» «transaksjon(er) i min bank kr y (som er større enn x)»

Før du gjør noe som helst - sjekk at de ikke har tatt ut en reservasjon som du tror er et «trekk». Det har de nemlig selvsagt fullt lov til.

Problemet er at jeg har blitt belastet riktig, men ikke fått tilbake riktig sum - etter at reservasjonen er slettet. Dette blir ikke registrert på konto, slettede reservasjoner ikke blir loggført

Jeg trenger hjelp til å sette opp et regnestykke for bevis, men vet ikke hvordan jeg skal utføre dette da jeg ikke har en saldo fra en spesifikk dato å gå ut ifra. 

ts

Skrevet

Jeg trenger hjelp til å sette opp et regnestykke for bevis, men vet ikke hvordan jeg skal utføre dette da jeg ikke har en saldo fra en spesifikk dato å gå ut ifra. 

ts

Dersom din bank har bekreftet at dette er riktig så har jo de tallet. Dersom du bare «mener» at penger er «borte»? Ring banken og be dem bekrefte - eller avkrefte.

• Liker 5
Skrevet

I min nettbank lagres månedlige kontoutskrifter. Da kan se hva jeg hadde på konto ved månedsskiftet.

Anonymkode: e7e0e...550

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet er at jeg har blitt belastet riktig, men ikke fått tilbake riktig sum - etter at reservasjonen er slettet. Dette blir ikke registrert på konto, slettede reservasjoner ikke blir loggført

ts

De betales ikke tilbake, de trekkes nemlig ikke i utgangspunktet.  Her regner nok du feil. 

Ta kontakt med banken 

• Liker 7
Skrevet

Men om penger mangler vil det jo være en linje med transaksjonen i kontoutskriften. Hvordan skal penger bli borte om det ikke er noen transaksjon? 

• Liker 3
Skrevet

Det  du kan gjøre, er å ta summen av summen av alt du fikk inn minus alt som gikk ut den måneden, dvs alt utenom transaksjonene som gikk skeis.

Da har du i det minste fått skavet av en del tal og rot.

Hvis summem av

alt inn - alt ut ikke stemmer med summen du har i kontoutskriften, så er det vel fordi det ligger en +/- transaksjon der, som er den du ikke finner? Eller misforstår jeg.

Uansett burde du kunne ringe banken, de vil da vel kunne se eksakt hva som krøp og gikk i banken din, uansett om noe er "slettet" (transaksjoner kan vel ikke "slettes" uansett?)

Anonymkode: 3d9ce...332

• Liker 1
Skrevet

22 sep: Kjøpte billetter for 6440 kr. Beløpet ble reservert og gikk ut av min konto.

25 sep: Jeg sjekker konto, har 1450 kr. Beløpet står fortsatt som reservert på 6440 kr. 

26 sep: Jeg sjekker konto, har 6450 kr på konto. Dvs 5000 inn. Reservasjonen er slettet og det står null i formasjon om bestillingen, er som at det aldri skjedde. Jeg tar screenshot av dette, for syntes 5000 er en merkelig sum.

27 sep: Jeg sjekker konto, har bare 10 kr på konto. Jeg blar ned og ser at det står trukket 6440 kr 22 sep. Inne på denne transaksjonen står det at det er bokført i går (26). 

ts

Skrevet

Så det du tenker er at de har tatt både 5000 kr og 6440 kr?

Hvis du har kvittering på epost for eks, så er det bare å ringe banken og snakke med de. De vil kunne se nærmere på hva som har skjedd, tenker jeg. Samtidig som de også da vil se at du har gjort ett kjøp på 6440kr og ikne 2 kjøp på 6440 kr og 5000 kr.

Hvor kjøpte du billetter? Det er mange scamsider osv der ute.

Annonse
Skrevet

Eventuelt kan det være at du har brukt 1440 kr på noe? Noe FØR 22.9, som ble trukket senere? Taxi, nettbutikk osv?  Noen steder er regnskap på etterskudd og ting blir ikke belastet før lenge etterpå.

• Liker 5
Skrevet

Men det er jo banken du har kontoen i som må kunne klare å se hvor pengene har gått og hvor pengene har kommet fra, så om innskudd og uttak ikke stemmer med sum på konto så må jo banken kunne finne ut hva som har skjedd. 

Har selv opplevd at enkelte innskudd eller uttak av kontoen ikke har vistes på oversikten før det har gått endel dager.

• Liker 3
Skrevet

Så det du tenker er at de har tatt både 5000 kr og 6440 kr?

Hvis du har kvittering på epost for eks, så er det bare å ringe banken og snakke med de. De vil kunne se nærmere på hva som har skjedd, tenker jeg. Samtidig som de også da vil se at du har gjort ett kjøp på 6440kr og ikne 2 kjøp på 6440 kr og 5000 kr.

Hvor kjøpte du billetter? Det er mange scamsider osv der ute.

De tok 6440, satte inn 5000, tok på nytt 6440. Dvs jeg mangler 1440 kr. Har kvittering på 6440 kr, men det er ikke registrert noe sted de 5000 jeg fikk inn. De satte inn for lite, for å så trekke avtalt sum igjen. Banken har ikke noe info de kunne gi meg. 

ts

Skrevet

Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne.

Rhodiola, adm.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...