Gå til innhold

Er Egypt trygg for ferie ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært i Hurghada og kan ikke anbefale det. Selve hotellet var kjempefint. Men med en gang man stakk foten sin utenfor hotellområdet var det nesten ville tilstander. Dette er 10 år siden og har vel bare blitt verre. Føltes veldig utrygt og kommer aldri til å reise dit igjen. 

Anonymkode: d365d...c1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi var i Hurghada i sommer. Vi bodde på 2 forskjellige hoteller i Madinat området. Selve området er stort med mange hoteller. Når en entrer området med bil er det sikkerhetssjekk. Sjåfører må gi fra seg førerkort og denne blir sjekket og beholdt til de skal kjøre ut igjen. Hele dette avstengte området var veldig fint, grønt og rent. Hotellene var fine, service var på topp. Vi ga mye tips da vi synes synd på dem som sliter hele dagen for 1000kr i mnd. Havet var vakkert, men ikke svøm der det ikke er avgrenset av hoteller, eller med guide. Senest i sommer var det haiangrep. Dette madinat området er avgrenset med netting. Et litt lengre ute og et nærmere stranda. Vi følte oss trygge der.

Vi var på par utflukter og har ikke opplevd noe negativt. Jeg som kvinne ble både hilst på og fikk samme service som menn. Selv når jeg var uten mannen min. 

Vi bestilte bil på forhånd som hentet oss på flyplassen. Det fungerte utmerket. Med en gang du forlater dette Madinat området så er det skittent, veldig skittent. Vi var par ganger på kjøpesenter. Selve senteret var nytt og moderne, men alt rundt er skittent. Fattigdom overalt.

Vi hadde en fin ferie. Vi har ønsket oss tilbake til Egypt i mange år. Vi ventet pga tidligere uroligheter. Det er nok meget mulig at vi en gang skal tilbake igjen, men fattigdommen og det vi så utenfor hotellområdet gikk inn på oss. Selv om de trenger turister for å overleve så kjenner jeg at jeg ikke kommer til å reise tilbake med det første. men angrer absolutt ikke på at vi dro. Mannen og barna kunne tenkt seg tilbake snart.

Anonymkode: 776a6...927

Skrevet

Jeg er med i flere reisegrupper og har bare hørt dårlige erfaringer fra Egypt de siste årene dessverre. Det er mange andre fine steder å reise akkurat nå.

Anonymkode: 1968e...bbc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du er mann og reiser med sønnen din så er det trygt.

Anonymkode: c619a...6bd

Ikke ifølge faren hvis sønn ble spist av en tigerhai.

Anonymkode: eda12...a85

Skrevet

Det er politisk ustabilt og terrorrisiko er noe forhøyet.

Utover det er det et slitsomt møkkaland med en skikkelig drittkultur. Risikoen for seksuell trakassering, tyveri, generelt plagsom atferd og en god runde magesjau på toppen er gedigen.

Fint vær, da.

Anonymkode: 44571...efa

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Trist å tenke på at dette i utgangspunktet flotte landet i sin tid bygde pyramidene og hadde et velutviklet kulturliv som var langt forut det man hadde i Norge på den tiden.

Anonymkode: 4f95a...a98

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trist å tenke på at dette i utgangspunktet flotte landet i sin tid bygde pyramidene og hadde et velutviklet kulturliv som var langt forut det man hadde i Norge på den tiden.

Anonymkode: 4f95a...a98

Hvor.? Thailand er for lang unna, sammen med Vietnam, og Canarie  liker ikke jeg. 

Skrevet

Sharm el sheik er helt perfekt om du bare skal ha sol, varme og snorkle. 

stor forskjell på å reise dit og til cairo

Anonymkode: 8a9ff...7d7

Skrevet

Ikke reis dit hvis du er kvinne, i alle fall. Snakker av erfaring. Helt sykt egentlig, at et land kan være SÅ kvinnefiendtlig. Total mangel på respekt. 

Anonymkode: 17f6d...a69

• Liker 4
Skrevet
Visla skrev (På 27.9.2023 den 21.13):

Nå må du gi deg. 

jeg har vært blant annet i Cairo, Luxor, Alexandria, Siwa, Hurghada og Sharm el Sheik (mange ganger, både med og uten barn). 

ferien min har aldri blitt ødelagt av «innpåslitne» Egyptere. Ja de har en annen kultur, akkurat som at selgerne i Tyrkia også kan oppleves som påtrengende for oss nordmenn.

men jaggu synes jeg ikke spanjolene var innpåslitne på Gran Canaria og i Torrevieja som blond tenåring på familieferie også.

Når det gjelder selgerne, er jeg enig med deg. Det må man bare ta med godt humør, man finner ut ganske kjapt at når man skal til «papyrusmuseeum» så er det ikke noe museum akkurat, og så lenge man har godt humør, kan man både si høflig nei og prute. Det kan faktisk være ganske moro, jeg snakket med mange hyggelige selgere (uten å kjøpe).
Noe helt annet er voldtektsforsøk gjennomført 13-14 år gamle BARN, trafikk-kultur av en annen verden (Phnom Penh var ingenting i forhold), og at den grunnleggende mangelen på respekt ovenfor kvinner generelt, og vestlige kvinner spesielt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Like trygt som Tyrkia.... tolk det som du vil

Anonymkode: 9f1b5...bea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når det gjelder selgerne, er jeg enig med deg. Det må man bare ta med godt humør, man finner ut ganske kjapt at når man skal til «papyrusmuseeum» så er det ikke noe museum akkurat, og så lenge man har godt humør, kan man både si høflig nei og prute. Det kan faktisk være ganske moro, jeg snakket med mange hyggelige selgere (uten å kjøpe).
Noe helt annet er voldtektsforsøk gjennomført 13-14 år gamle BARN, trafikk-kultur av en annen verden (Phnom Penh var ingenting i forhold), og at den grunnleggende mangelen på respekt ovenfor kvinner generelt, og vestlige kvinner spesielt. 

Nå oppsøker jeg hverken papyrusmuseum eller andre ting som ikke interesserer meg. 

i går var jeg på shopping for å handle noe suvenirer og klær til barna. INGEN prøvde å prakke på oss noe i de små jallabutikkene. De har skjønt at nordmenn ikke liker innpåslitne selgere, så diskuterte vi prisen til slitt. Det gikk kjapt og alle var fornøyde. I klesbutikkene fikk vi gå i fred. 

på markedet vet jeg ikke, for slike plasser oppsøker jeg ikke.

i kongenes dal for noen år siden var der noen selgere som fulgte etter oss i starten, men ga seg så snart de skjønte vi ikke kom til å kjøpe noe.  I Siwa og på de mer øde plassene stirret og var det litt anna, der var de ikke så vant til turister. 

ved pyramidene var det noen som spurte om de kunne ta bilde av barna sine sammen med oss, fordi det betydde lykke fordi vi hadde blondt hår. De ville gjerne betale oss for det også😅

Skrevet
Visla skrev (3 minutter siden):

Nå oppsøker jeg hverken papyrusmuseum eller andre ting som ikke interesserer meg. 

i går var jeg på shopping for å handle noe suvenirer og klær til barna. INGEN prøvde å prakke på oss noe i de små jallabutikkene. De har skjønt at nordmenn ikke liker innpåslitne selgere, så diskuterte vi prisen til slitt. Det gikk kjapt og alle var fornøyde. I klesbutikkene fikk vi gå i fred. 

på markedet vet jeg ikke, for slike plasser oppsøker jeg ikke.

i kongenes dal for noen år siden var der noen selgere som fulgte etter oss i starten, men ga seg så snart de skjønte vi ikke kom til å kjøpe noe.  I Siwa og på de mer øde plassene stirret og var det litt anna, der var de ikke så vant til turister. 

ved pyramidene var det noen som spurte om de kunne ta bilde av barna sine sammen med oss, fordi det betydde lykke fordi vi hadde blondt hår. De ville gjerne betale oss for det også😅

Vi hadde ikke valgt å dra til «papyrusmuseum» (og lignende, det var flere «museer»), det var en del av rundturen vi hadde blitt med på. 🤣 Men poenget mitt var altså at jeg er enig med deg angående selgerne, der må man bare ta ting med godt humør og følge skikken dit man kommer. Derimot er det mye annet ved Egypt som er svært problematisk, særlig for kvinner. Jeg har reist mye rundt omkring i verden, og aldri har jeg opplevd noe lignende. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde ikke valgt å dra til «papyrusmuseum» (og lignende, det var flere «museer»), det var en del av rundturen vi hadde blitt med på. 🤣 Men poenget mitt var altså at jeg er enig med deg angående selgerne, der må man bare ta ting med godt humør og følge skikken dit man kommer. Derimot er det mye annet ved Egypt som er svært problematisk, særlig for kvinner. Jeg har reist mye rundt omkring i verden, og aldri har jeg opplevd noe lignende. 

Set sier absolutt alle kvinner jeg kjenner som har reist sit, alle i par. 

Jeg reiser alene og de sier jeg aldri mpøå dra til Egypt.

Når mandag i tillegg hvet hvor urolig det er der. Så hadde ikke tanken vært der engang.

Men ser det er billigere dit enn andre vinterdestinasjoner.

Anonymkode: ecfe7...a3b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Set sier absolutt alle kvinner jeg kjenner som har reist sit, alle i par. 

Jeg reiser alene og de sier jeg aldri mpøå dra til Egypt.

Når mandag i tillegg hvet hvor urolig det er der. Så hadde ikke tanken vært der engang.

Men ser det er billigere dit enn andre vinterdestinasjoner.

Anonymkode: ecfe7...a3b

Jeg og moren min er i Egypt nå alene. Sist hadde vi med barna mine også. Har også vært her med både faren min og samboeren min også. På lik linje med Spania, Tyrkia, Gdansk, Kiel tur og andre plasser. Aldri opplevd noen probler. 

man tar forhåndsregler utifra alle land man reiser til, utifra anbefalinger. 

jeg vandrer ikke gatelangs alene på kveldstid her, men det hadde jeg ikke gjort i storbyen hjemme heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 20.59):

Nå får du gi deg! Har du vært der selv? Jeg har vært der mange ganger, både sommer og vinter, både i Kairo, Hurghada, Sharm El Sheikh og andre mindre turistpregede steder. Med både vett og sunn fornuft er det ikke er problem å feriere der! De har også et eget turistpoliti, de går langt for å sørge for turisters trygghet. 

Anonymkode: dca9d...c63

Jeg har 2 venninner som reiste dit med barn. Begge to ble seksuelt trakassert med engang de viste seg utenfor hotellet. Egypt er kjent for å trakassere kvinner , også tildekkede egyptiske kvinner. 

Anonymkode: 7f867...e10

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke reis dit hvis du er kvinne, i alle fall. Snakker av erfaring. Helt sykt egentlig, at et land kan være SÅ kvinnefiendtlig. Total mangel på respekt. 

99 prosent av egyptiske kvinner har blitt utsatt for seksuell trakassering. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 1.22):

Ikke ifølge faren hvis sønn ble spist av en tigerhai.

Anonymkode: eda12...a85

Selv om dette selvfølgelig er tragisk, er sjansen minimal for at noen slikt skal skje deg. Det er sikkert millioner av mennesker som bader i Egypt hvert år.

Anonymkode: 95c69...b73

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 11.44):

99 prosent av egyptiske kvinner har blitt utsatt for seksuell trakassering. 

Det forundrer meg ikke et sekund. Stakkars dem, som må leve i et samfunn som ikke respekterer dem i det hele tatt. 

• Liker 1
Skrevet

IKKE bruk penger på å reise til det landet der! 
var der for 2 år siden, og det var tidenes verste ferie ever.

De er så falske alle mann, lurer deg på absolutt alt!! 

Jævlig slitsomme er de også!

Anonymkode: 2b4c0...e6e

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...