Gå til innhold

Hvem skal betale for ferieukene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble 100% sykmeldt november 2022 grunnet problemer i svangerskap. Fødte i juni. Fikk sykepenger og foreldrepenger fra nav den måneden + feriepenger fra arbeidsgiver. 
Nå har jeg 4 uker ferie. Siden NAV da stopper utbetaling av foreldrepenger, er det da arbeidsgiver som skal betale meg lønn i ferien?

Hadde jeg vært i jobb nå hadde det vært null lønn i juni men feriepenger slik at jeg kunne tatt ut ferie når som helst ila året og fått normal lønn. Men jeg har jo permisjon så lurer på hvordan det stiller seg da…? 

Anonymkode: b3e03...06e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis arbeidsgiver har forskuttert foreldrepengene får du feriepenger som normalt. Har NAV betalt dem, får du bare opptjening for de første tre (?) månedene.

Skrevet

Når du tar ferie i permisjonen settes permisjonsukene på pause. Ferien dekkes på samme måte som om du da var i arbeid, dvs med feriepenger. Feriepengene fikk du utbetalt i juni, de skal dekke ferien din når du enn velger å ta den. De burde du lagt til side til nå.

Dvs, du har allerede fått lønn for disse ukene, det var feriepengene du fikk fra arbeidsgiver i h\juni.

Anonymkode: ef09f...306

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du tar ferie i permisjonen settes permisjonsukene på pause. Ferien dekkes på samme måte som om du da var i arbeid, dvs med feriepenger. Feriepengene fikk du utbetalt i juni, de skal dekke ferien din når du enn velger å ta den. De burde du lagt til side til nå.

Dvs, du har allerede fått lønn for disse ukene, det var feriepengene du fikk fra arbeidsgiver i h\juni.

Men hvis jeg hadde jeg vært i arbeid nå og ikke permisjon hadde jeg jo fått vanlig lønn under ferien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvis jeg hadde jeg vært i arbeid nå og ikke permisjon hadde jeg jo fått vanlig lønn under ferien. 

Du har ferie nå istedenfor i sommer? Da skal feriepengene du allerede har fått utbetalt dekke ferien din nå. Ditt ansvar å sette av feriepenger til ferien.

Anonymkode: a8445...f2e

• Liker 4
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feriepenger er ikke noe du får oppå vanlig lønn, det er penger du får istedenfor lønn når du tar ferie. Så hadde du vært i arbeid nå hadde du ikke fått vanlig lønn nei. Med mindre de pauset vanlig lønn den måneden du fikk feriepenger, men ut ifra det du skriver gjorde de ikke det. 

• Liker 6
Skrevet

Til gjengjeld fikk du vel utbetaling fra nav som vanlig i juni, i tillegg til feriepengene fra arbeidsgiver? 

• Liker 7
Skrevet

Du skal betale for ferieukene, med feriepengene du fikk i juni. Det er derfor det heter FERIEpenger.

Når du valgte å utsette ferie til nå skulle du satt de til siden.

• Liker 2
Skrevet

Nei, feriepengene du fikk i juni skal dekke bortfall av lønn i ferien. Hvis du ikke hadde hatt permisjon så hadde du enten ikke fått feriepenger i tillegg til vanlig lønn i juni, og så hadde du heller fått dem utbetalt nå når du har ferie, eller så hadde du fått både lønn og feriepenger i juni, men ingenting når du avviklet ferie.

Det er forskjellig hvordan dette gjøres men resultatet i kroner er det samme. Ferieloven er lagt opp slik at du ikke får lønn når du avvikler ferie, men arbeidsgiver skal betale ut feriepenger i stedet. I og med at dette er styrete å holde orden på for alle ansatte er det vanlig å betale ut feriepengene til absolutt alle i juni samtidig som man trekker for x antall uker ferie i den ordinære junilønna. Dette er bare en praktisk tilnærming.

Anonymkode: 0dc94...57d

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på om arbeidsgiver trakk TS for ferie i juni, samtidig som de betakte ut feriepengene. Hvis arbeidsgiver trakk for ferie, må de betale vanlig lønn i ferien. Hvis arbeidsgiver derimot betalte ut full lønn pluss feriepenger i juni, får TS ikke lønn i ferien og må dekke dette av oppsparte feriepenger. 

Anonymkode: 21efa...8b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det kommer an på om arbeidsgiver trakk TS for ferie i juni, samtidig som de betakte ut feriepengene. Hvis arbeidsgiver trakk for ferie, må de betale vanlig lønn i ferien. Hvis arbeidsgiver derimot betalte ut full lønn pluss feriepenger i juni, får TS ikke lønn i ferien og må dekke dette av oppsparte feriepenger. 

Anonymkode: 21efa...8b9

Ts skriver jo at hun fikk foreldrepenger fra nav i juni.

Arbeidsgiver kunne ikke trekke for ferien fordi de ikke betalte lønnen i juni, altså trekker de når ferien tas ut.

Anonymkode: 969af...ad6

• Liker 3
Skrevet

Hadde du vært i jobb ville lønnsslippen din i juni vist at du fikk utbetalt månedslønn og feriepenger opptjent året før. Men så måtte du sett på lønnsslippen igjen at jobben hadde trekt fastlønnen din (og kanskje litt til pga den femte ferieuka), og at du da bare ville fått utbetalt feriepenger opptjent fra i fjor. De trekker altså fastlønnen i juni for at du skal kunne ta ferie med normal lønn ellers i året.

men når du er i permisjon og det er nav som betaler deg lønn, har ikke arbeidsgiver noe fastlønn å trekke på deg i juni siden de ikke betaler lønnen din da, så du får utbetalt feriepenger uten trekk av fastlønn. Så i juni fikk du dobbelt opp med både lønn fra nav og feriepenger fra arbeidsgiver. Den lønnen du fikk fra nav ville i utgangspunktet blitt trekt fra arbeidsgiver i juni for å dekke ferie du tar ellers i året. Men siden du fikk dobbelt opp (som du ikke ville fått hvis du var i jobb) må man spare enten lønnen fra nav eller feriepengene i juni til ferie senere.

Anonymkode: 91267...dd7

• Liker 9
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk sykepenger og foreldrepenger fra nav den måneden + feriepenger fra arbeidsgiver. 

Det uthevede er det som skal betale for ferieukene. Det du allerede har fått, med andre ord.

Anonymkode: 5ad5c...86c

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk sykepenger og foreldrepenger fra nav den måneden + feriepenger fra arbeidsgiver. 

Siden du allerede har fått feriepengene, er det du som skal betale for ferien. Det er ikke sånn at du får dobbelt opp med penger bare fordi du har fått barn. Og hvis du ikke skjønte at du måtte spare feriepengene til når du faktisk skulle ta ferie, er jo det ditt problem - dessverre.

Anonymkode: 74902...7b4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men du hadde blitt trukket for ferien i juni, og du hadde fått utbetalt feriepengene samme måned. 

Anonymkode: 76783...039

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva har du gjort med feriepengene du fikk i juni, da? De skulle gått til å gi deg inntekt i disse ferieukene. Hvis du har brukt opp feriepengene, er det verst for deg… Da står du uten penger i fire uker. 

Anonymkode: 76783...039

Skrevet

Du har allerede fått feriepenger

Anonymkode: 841b1...97a

• Liker 1
Skrevet

Du fikk feriepengene dine i Juni, om du har brukt de opp - risikerer du å stå uten penger i en måned.

Anonymkode: 61f3e...b64

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette.

Anonymkode: 3653c...b26

Skrevet

Hadde du blitt betalt ut lønn av arbeidsgiver og arbeidsgiver fikk tilbakebetalt fra nav hadde det vært enklere å forstå. Da hadde du fulgt vanlig prosedyre i juni, og vanlig prosedyre ved uttak av ferie nå.

Jeg hadde permisjon i juni men ble betalt av  arbeidsgiver :

Fast lønn-feriepengetrekk+feriepenger til gode.

Tok ferie i desember og fikk utbetalt fastlønn som vanlig.

Det som gjør det komplisert er at du blir utbetalt av ulike aktører. Jeg tenker jo at det blir riktig at du får betalt lønn av arbeidsgiver når du har ferie, hvis de har gjort feriepengetrekk. Da har du jo pause fra permisjonen og er en vanlig ansatt. Derfor mange samler ferie opp til slutten av permisjonen sin, da de avslutter permisjon og begynner vanlig arbeidsforhold med 2 mnd ferie😉 Da får de jo lønn som vanlig under de 2 mnd. 

Anonymkode: 3f648...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...