Queen94 Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 Hei. reiser til Tyrkia i morgen. Anbefaler dere at jeg tar ut euro på flyplassen i Norge, eller bruker DnB kort? Eller er det bedre å ta ut penger der? Er det lett å trygt å ta ut penger der nede?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #2 Skrevet 27. september 2023 Det er kjempedyrt å ta ut penger på Gardermoen. Bruk bankkortet ditt og ta ut tyrkiske lire fra en minibank når du ankommer Tyrkia. (De bruker lire ikke euro der). Ikke ta ut penger fra en minibank som står helt alene i en øde bakgate. Bruk en minibank som står plassert på "offentlige" steder, som på flyplassen, kjøpesenter, i tilknytning til bankfilial osv. Ikke ta ut mer konanter enn nødvendig. Du kan betale med det norske kortet ditt stort sett overalt på turiststeder i Tyrkia. Det er ikke nødvendig å gå rundt med masse kontanter. Anonymkode: 0e05a...30a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #3 Skrevet 27. september 2023 +1 for den over. Jeg vil ta det ett steg videre ang minibanker: Bruk kun minibanker som står i tilknytning til banker! Det begynner å bli fler og fler "private" minibanker spesielt på turiststeder. Der har du null kontroll over hva slags (dritt)kurs du får. Et eksempel er minibanker fra Euronet, som også har begynt å poppe opp her i landet. https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-denne-minibanken-designet-for-a-lure-turister/s/5-95-1186012 Anonymkode: 1e731...625
Gjest Linny111 Skrevet 27. september 2023 #4 Skrevet 27. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: +1 for den over. Jeg vil ta det ett steg videre ang minibanker: Bruk kun minibanker som står i tilknytning til banker! Det begynner å bli fler og fler "private" minibanker spesielt på turiststeder. Der har du null kontroll over hva slags (dritt)kurs du får. Et eksempel er minibanker fra Euronet, som også har begynt å poppe opp her i landet. https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-denne-minibanken-designet-for-a-lure-turister/s/5-95-1186012 Anonymkode: 1e731...625 Jepp, i tillegg til masse ekstra avgifter. Lurt å planlegge hvor man skal ta ut penger. Har dere i Norge tilgang til Wise debetkort? Anbefaler det på det varmeste. Det fungerer slik at man setter inn penger i ulik valuta på kortet, og når man betaler, velger kortet selv å ta fra den valutaen som belastes. Jeg har brukt det over hele verden og taper ekstremt lite på valutakurs, da Wise gir den beste valutakursen man kan få når man setter inn penger.
Queen94 Skrevet 27. september 2023 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2023 Tusen takk. Da unngår jeg å ta ut penger på Gardemoen
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Skrevet 27. september 2023 Hvor i Tyrkia er det du skal? Skal du til Istanbul så kan du betale med kort nesten overalt. Trenger bare litt penger til små boder etc. Skal du til badeby og handle en del så kan det hende at du trenger mer. De foretrekker penger så de slipper å skatte. I Tyrkia er de lira og ikke euro. I badebyer tar de nok imot euro men da får du nok dårligere pris da de må veksle euro selv. Så det beste er å ta ut i minibank når du er fremme. Anonymkode: b811c...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #7 Skrevet 27. september 2023 Vi var i Tyrkia i sommer i en typisk turistby, og der fikk vi betalt med kort nesten overalt. Det lønner seg veldig å betale med kort og i lokal valuta. Første gangen vi var i Tyrkia, og det var kjempefint der. Masse god mat, mye fint å sel, ave priser og hyggelige folk. Vi opplevde ikke noe negativt. Kos deg på ferie. Anonymkode: 48c6a...0cb
_Tvillingjenta_ Skrevet 27. september 2023 #8 Skrevet 27. september 2023 Var i Tyrkia høstferien i fjor, Side for å være mer nøyaktig. Da var det nesten enklere å betale med euro enn tyrkiske lira. ALLE priser i sånne turist-sjapper, boder og restauranter var oppgitt i euro, og de ble ganske oppgitt over å måtte regne om til lira 😅
Tiuren Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: +1 for den over. Jeg vil ta det ett steg videre ang minibanker: Bruk kun minibanker som står i tilknytning til banker! Det begynner å bli fler og fler "private" minibanker spesielt på turiststeder. Der har du null kontroll over hva slags (dritt)kurs du får. Et eksempel er minibanker fra Euronet, som også har begynt å poppe opp her i landet. https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-denne-minibanken-designet-for-a-lure-turister/s/5-95-1186012 Anonymkode: 1e731...625 Jeg har og sett en del flyplass minibanker som gir elendig kurs, men vet ikke om det er slik i Tyrkia. Det viktigste er å ha en formening om hva kursen bør være, så er det lettere å velge rett.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #10 Skrevet 27. september 2023 Jeg ville brukt Revolut eller lignende. Nå vet jeg ikke om du er klar over at Tyrkia ikke er medlem av EU eller Eurosonen og derfor ikke bruker €, men velger å håpe, selv om ingenting sjokkerer meg lenger. Hvis du holder deg til turistfeller fungerer det nok uansett. Anonymkode: 40d50...eb5
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 Fungerer Revolut og Wise på samme måte? Jeg har Revolut, men ikke Wise. Anonymkode: a61b7...471
AnonymBruker Skrevet 22. april #12 Skrevet 22. april Gjest Linny111 skrev (På 27.9.2023 den 15.32): Jepp, i tillegg til masse ekstra avgifter. Lurt å planlegge hvor man skal ta ut penger. Har dere i Norge tilgang til Wise debetkort? Anbefaler det på det varmeste. Det fungerer slik at man setter inn penger i ulik valuta på kortet, og når man betaler, velger kortet selv å ta fra den valutaen som belastes. Jeg har brukt det over hele verden og taper ekstremt lite på valutakurs, da Wise gir den beste valutakursen man kan få når man setter inn penger. Hvordan fungerer wise? Anonymkode: ddb4b...239
AnonymBruker Skrevet 22. april #13 Skrevet 22. april Vi var i Tyrkia i fjor. Det vi trengte kontanter til var stort sett drosje. Anonymkode: f4ef4...e18
AnonymBruker Skrevet 22. april #14 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi var i Tyrkia i fjor. Det vi trengte kontanter til var stort sett drosje. Anonymkode: f4ef4...e18 Vi måtte ta ut penger fra atm, ble veldig dyrt. Så ville finne noen rimeligere alternativ Anonymkode: ddb4b...239
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå