Gå til innhold

Prevensjon er begges ansvar. Hvor vanskelig kan det være?

Gjest MUSK!

Anbefalte innlegg

Sofakona skrev (3 timer siden):

Enig...i alle slike innlegg er det mannen som for kjeft for ikke bruke kondom og at at mannen ikke vil bli far...men hvorfor kan ikke kvinner kreve at mannfolk bruker kondom? Begge parter vet jo at de kan bli gravid om de ikke bruker noe prevensjon...en kvinne kan ikke komme og være offer når de begge hadde sex. Og hun lot de ha sex uten kondom. 

Men mannen kan ikke komme her og være offer heller.... 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (3 timer siden):

Der er en utfordring at vi idag kun har dårlige valg på prevensjon for menn. Det er kondom, eller avholdenhet. Og det er ikke funksjonelt , siden kondom på mange måter fjerner poenget med sex for mange menn. (Det hadde vært interesant å sett om de samme mekanismene som gjør at kvinner som går på hormonprevensjon  ofte mister seksuell lyst, er knyttet til det samme når det gjelder menn : at mangelen av  sekret på penis, hemmer hormonproduksjonen som trigger lyst. )

Dette forstod jeg ikke. Nøyaktig hva er poenget da, er det kun å sprute inni dama? (ja, rent biologisk sett er det vel det)

Jeg trodde målet med samleie var å komme i det hele tatt. Har selv brukt kondom med alle mine partnere, blant annet i over fem år med min mann, og ikke en eneste gang har jeg opplevd at en mann ikke har kommet på grunn av kondom. Om noe tar det bittelitt lenger tid, men klager ikke allerede mange menn og damer på at mannen kommer for fort da?

Spør du meg er kondom et helt fantastisk prevensjonsmiddel, det er det eneste som er helt fritt for bivirkninger, det eneste som beskytter mot kjønnssykdommer, hindrer masse søl, de er enkle å bruke, er tilgjengelig over alt og man kan få dem føkkings gratis! Det er også det eneste menn kan bruke, og det er faen meg ikke godt nok allikevel.. Det er det eneste problemet med kondom, at det er mannens ansvar!

Anonymkode: 66ca9...412

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MUSK! skrev (5 timer siden):

Jeg blir oppgitt når voksne mennesker nærmest får panikk og blir sur fordi ett barn ble laget under en hett og deilig sexakt, samme personer som aldri vil bruke prevensjon. Da tenker jeg. Er det egentlig lurt for slike mennesker å ha sex? Jeg mener, hva forventer de som ikke vil ha barn men også nekter å bruke prevensjon? Legge alt ansvar over på partneren? Er det kun lathet? Eller er det egentlig spennende at det kan bli graviditet ut av det? ;) 

Jeg begynner å lure på det siste.

Det er ikke synd på slike mennesker en plass. 

Jeg vet at sex kan føre til graviditet. Du vet at sex kan føre til graviditet. Alle vet det.
Vil du ikke ha barn. Bruk prevensjon. Så enkelt kan det gjøres.
Ikke sutre etterpå fordi dama du tømte deg i ble gravid. Eller sutre for du som dame ble gravid. Da tar du deg sammen og elsker barnet ditt.
En graviditet kunne blitt unngått på en enkel måte. Du som nektet prevensjon og ga faen valgte å lage barn helt frivillig. Husk det. 

Når man ikke bruker prevensjon så tar man sjansen på at det blir barn ut av det og godtar det. Det å få barn er ingenting å bli sur for eller grunn til å få panikk. Det er en helt naturlig ting for å føre menneskeheten videre. Selvfølgelig kan alle som prøver å få barn, som ikke er redd for at det blir barn av det, som ikke bryr seg, kjøre på med sex uten prevensjon❤️ mens alle som ikke vil ha barn eller ta den sjansen bruker prevensjon. Sex er noe som er godt uansett om du bruker prevensjon eller ikke. Eller så får du la være å ha sex. 

Aldri forvent at partneren din alene skal ta ansvar for prevensjon kun fordi du ikke gidder.
Begges ansvar, ferdig snakka!

Min tale i dag. Jeg måtte få det ut.

Er du enig? Er du uenig? Fortell. 

Jeg forstår veldig godt hva du mener og begge må jo bli enige. Nå har jeg sterilisert meg så har ikke det problemet. Men om dama allikevel ønsker med så må jeg godkjenne det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Druid said:

Der er en utfordring at vi idag kun har dårlige valg på prevensjon for menn. Det er kondom, eller avholdenhet. Og det er ikke funksjonelt , siden kondom på mange måter fjerner poenget med sex for mange menn. (Det hadde vært interesant å sett om de samme mekanismene som gjør at kvinner som går på hormonprevensjon  ofte mister seksuell lyst, er knyttet til det samme når det gjelder menn : at mangelen av  sekret på penis, hemmer hormonproduksjonen som trigger lyst. )

Mener du at kondom er et dårlig valg eller er det dårlig utvalg du klager på?

Dette med utvalg er for så vidt et poeng, men samtidig ikke. Det er irrelevant for diskusjonen om kondomer bør brukes, fordi det er ikke noe alternativ. Det er selvsagt et ønske om flere mulige prevensjonsmidler for menn, men enn så lenge er kondom det enkleste, nest mest effektive og praktisk i bruk.

Du glemte for øvrig sterlisering.
Det er et fantastisk prevensjonsmiddel for menn som er ferdige med å få barn. Jeg kan trygt anbefale det til alle menn som ikke ønsker å bli far (igjen). Det er billig, raskt å få utført og sikkert som i banken. Det er fantastisk å slippe tenke på prevensjon ... for begge.
Det påvirker ikke lyst, prestasjon, evne eller nytelse. Faktisk så vil jeg si at det øker nytelsen siden du slipper styret med å ta på kondom, hun slipper hormoner og det er ingen avbrudd.

... knull, sprut og tøm så mye du vil 🙂

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Tuell skrev (1 time siden):

Mener du at kondom er et dårlig valg eller er det dårlig utvalg du klager på?

Egentlig begge: det er et alternativ som fort blir valgt vekk, eller blir brukt feil, så det blir et dårlig valg fra et praktisk perspektiv, og i denne diskusjonen er det Eneste alternativet. Så da er det problematisk på utvalgsundersøkelse og.

Even Tuell skrev (1 time siden):

Du glemte for øvrig sterlisering.

Nei, jeg anså det ikke som prevensjon i denne betydningen. Når du er kommet dit at du ikke skal ha flere barn, er det i og for seg det beste valget , men prevensjon handler primært om hva du gjør som enkelttiltak mot graviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette forstod jeg ikke. Nøyaktig hva er poenget da, er det kun å sprute inni dama? (ja, rent biologisk sett er det vel det)

En del menn, meg inkludert, kjenner ingenting ved bruk av kondom: jeg kunne like godt runket. Fuktigheten er den kritiske delen av hva som er forskjellen av runking og sex. Og glidemiddel nytter ikke. 
Hvilket er grunnen til at jeg synes det er interessant og man burde forske på det.

Når jeg tenker meg om , så har jeg kjent kvinner som også føler det sånn, samtidig som mange ikke kjenner forskjell på med og uten kondom.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Druid said:

Egentlig begge: det er et alternativ som fort blir valgt vekk, eller blir brukt feil, så det blir et dårlig valg fra et praktisk perspektiv, og i denne diskusjonen er det Eneste alternativet. Så da er det problematisk på utvalgsundersøkelse og.

Er kondomer så vanskelig å bruke? Åpne pakka, rull den på, stapp den inn. Jeg kan se at avbruddet mens man er "i farta" gjør det enkelt å glemme (eller drite i), men det er jo å gi faen... det er lite objektivt vanskelig med det.
Og det er ikke som om piller for kvinner er så mye bedre. Kan se for meg at det er fort gjort å glemme å ta ei pille på en stresset hverdag. Så argumentet på mannens "side" blir ikke styrket.

8 minutter siden, Druid said:

Nei, jeg anså det ikke som prevensjon i denne betydningen. Når du er kommet dit at du ikke skal ha flere barn, er det i og for seg det beste valget , men prevensjon handler primært om hva du gjør som enkelttiltak mot graviditet. 

Hvorfor ikke?
Det ER et supert tiltak mot graviditet; det er langvarig og effektivt... litt som spiral. Spiral blir jo regnet som prevensjon.
Er man ferdig med barn, eller ikke ønsker dem i utgangspunktet er det få ting som kan slå hvor praktisk det er å ikke måtte tenke på slikt igjen.

Grunnen til at sterilisering ikke er så vanlig er vel mannens sarte ego og frykt for å føle seg mindre som en mann om han skyter med løskrutt.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ansvaret ligger 100% på mannen pga at om det går galt og damen ikke er enig i abort, er man kjørt. Denne sjansen fatter jeg ikke at menn tar.

Er mann selv, btw.

Anonymkode: 928be...f48

Nettop. Alle menn burde sterilisere seg på 18 årsdagen. Ta lappen og klippe strengen. 

Anonymkode: 9b667...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Tuell skrev (2 minutter siden):

Er kondomer så vanskelig å bruke? Åpne pakka, rull den på, stapp den inn. Jeg kan se at avbruddet mens man er "i farta" gjør det enkelt å glemme (eller drite i), men det er jo å gi faen... det er lite objektivt vanskelig med det.
Og det er ikke som om piller for kvinner er så mye bedre. Kan se for meg at det er fort gjort å glemme å ta ei pille på en stresset hverdag. Så argumentet på mannens "side" blir ikke styrket.

Hvorfor ikke?
Det ER et supert tiltak mot graviditet; det er langvarig og effektivt... litt som spiral. Spiral blir jo regnet som prevensjon.
Er man ferdig med barn, eller ikke ønsker dem i utgangspunktet er det få ting som kan slå hvor praktisk det er å ikke måtte tenke på slikt igjen.

Grunnen til at sterilisering ikke er så vanlig er vel mannens sarte ego og frykt for å føle seg mindre som en mann om han skyter med løskrutt.

Heller at en mann nøler med å klippe strengen er gjerne grunnen at han er sammen med ei som han ikke ser for seg fremtid med. 

Anonymkode: 9b667...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig med TS,men hvorfor klipper ikke  flere mannfolk strengen? Det er kjapt...Tar typ 5 minutter,man er litt sår og vondt i noen dager etterpå,men det går over. Da slipper også kvinnene å bruke dårlige prevensjonsmidler og man sparer penger på kondomer og fremtidige prevensjonsmidler. Er jo win - win for alle det her?

Er det så mange menn som er ferdig med barn som ikke har klipt strengen? Det er jo en generasjonsting, så folk eldre enn meg er vel ikke blandt dem, men middelaldrende menn i dag?

En annen ting er at menn ofte må krangle seg til det; min kone var absolutt ikke happy, og trøstet seg med at jeg i allefall var ubrukelig for en yngre dame 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

Er det så mange menn som er ferdig med barn som ikke har klipt strengen? Det er jo en generasjonsting, så folk eldre enn meg er vel ikke blandt dem, men middelaldrende menn i dag?

En annen ting er at menn ofte må krangle seg til det; min kone var absolutt ikke happy, og trøstet seg med at jeg i allefall var ubrukelig for en yngre dame 🙂 

Er en aktiv tråd her inne om en med 5 barn som åpenbart ikke har kuttet strengen selvnom han er ferdig med barn. Hans prevensjon er at hun skal ta abort. Nei takke meg til menn som faktisk tar ansvar og kutter strengen 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 minutter siden):

Aner ikke hva alle andre menn gjør eller hvor gamle de er. Jeg er selv 37 og har flere kompiser som har gjort det samme. Da i samråd med kone/samboere/kjæreste. :) Aldri hørt at noen av oss har kranglet med de om det? Jeg gjorde ikke det. Så må vel være individuelt dette. :)  Min tidligere kjæreste ble bare kjempe glad. For da slapp hun bivirkninger og slikt,men er sikkert ikke alle kvinner som tenker sånn. Dette er noe jeg er åpen med ganske tidlig når jeg dater/snakker med potensielle partnere. At jeg ikke kan få barn lenger og at jeg heller ikke vil ha. Det er som regel en dealbreaker for noen. :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig med TS,men hvorfor klipper ikke  flere mannfolk strengen? Det er kjapt...Tar typ 5 minutter,man er litt sår og vondt i noen dager etterpå,men det går over. Da slipper også kvinnene å bruke dårlige prevensjonsmidler og man sparer penger på kondomer og fremtidige prevensjonsmidler. Er jo win - win for alle det her?

Sterilisere seg kan være ett alternativ både for menn og kvinner som absolutt ikke vil ha barn, men folk kan angre senere.

Tenker det da er bedre alternativer å bruke prevensjon eller ta seg sammen og bli en god forelder for sitt/sine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MUSK! skrev (2 minutter siden):

Sterilisere seg kan være ett alternativ både for menn og kvinner som absolutt ikke vil ha barn, men folk kan angre senere.

Tenker det da er bedre alternativer å bruke prevensjon eller ta seg sammen og bli en god forelder for sitt/sine barn. 

Da er det jo kjempe fint at ett slikt inngrep er reversibelt. Ialefall for menn. Vet ikke hvordan det er med kvinner. Kan jo bare snakke for meg selv her,men jeg har fått mine barn og vil ikke ha flere. Så for meg så var det helt perfekt å sterilisere seg.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg blir også oppgitt av slikt. Jeg kan forstå stresset og panikken som de kan kjenne på. Har nemlig vært i den situasjonen selv. Det var vanskelig, men når man slurver med prevensjon eller ikke bruker beskyttelse i det hele tatt er det helt selvforskyldt. Da må man faktisk ta konsekvensene av det. Jeg valgte å beholde. Fosteret/babyen er helt uskyldig oppi det hele. Hvis man er veldig redd for å bli gravid må man bruke prevensjon eller avstå fra sex. Så enkelt er det

Anonymkode: 4d4a4...5ae

👆

Kan ikke sies tydeligere og enklere enn dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MUSK! skrev (13 timer siden):

De fleste kvinner under 30 får ikke innvilget sterilisering, siden "man kan jo ombestemme seg senere". Jeg fikk avslag som trebarnsmor under 30. Kjenner flere som har opplevd det samme, selv om på nett kan man lese om en nedre grense på 25 år. Menn får sterilisert seg uten problemer, uansett alder. Det er også et billigere og mildere inngrep.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Menn får sterilisert seg uten problemer, uansett alder.

Dette tror jeg er en utvikling som ikke er godt nok kommunisert. 

Mange her presenterer sterilisering for menn som reverserbart , men det var det ikke forutsigbart før.

Jeg kan ikke regne med at jeg kan få tilbake muligheten, slik mitt inngrep er gjort.
Dermed var det minste aldersgrense på 25 år, og relativt stor motstand mot alle under 30. Og det er jo fra 15 til 25 det er absolutt viktigst med prevensjon.

Hvis dette er situasjonen nå knyttet til sterilisering, må jo det markedsføres mye tydeligere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Tuell skrev (14 timer siden):

Er kondomer så vanskelig å bruke? Åpne pakka, rull den på, stapp den inn

Vi kan se det av statestikken : pr def er kondom 100% sikker prevensjon, det er sikrere enn alle andre prevensjonsmetoder.

Det er ingen mulighetsrom for at sædceller kommer med tapetkniv eller gjør magiske triks: ALL statistisk risiko er knyttet til feilbruk, i motsetning til stort sett alt annet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 timer siden):

Vi kan se det av statestikken : pr def er kondom 100% sikker prevensjon, det er sikrere enn alle andre prevensjonsmetoder.

Det er ingen mulighetsrom for at sædceller kommer med tapetkniv eller gjør magiske triks: ALL statistisk risiko er knyttet til feilbruk, i motsetning til stort sett alt annet.

Nettopp. Så lær dere å bruke middelet riktig. Ikke skyld på at det er "kjedelig", "som å spise sjokolade med papir på" og forlang/forvent at kvinner ødelegger kroppen og helsa med dritthormoner, som da er det eneste som finnes for kvinner i dag. Bortsett fra kobberspiral, da, som både er per def et fremmedlegeme i kroppen (som ikke burde ha vært der) og for mange betyr å blø seg halvt i hjel 8 dager hver måned. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (7 timer siden):

De fleste kvinner under 30 får ikke innvilget sterilisering, siden "man kan jo ombestemme seg senere". Jeg fikk avslag som trebarnsmor under 30. Kjenner flere som har opplevd det samme, selv om på nett kan man lese om en nedre grense på 25 år. Menn får sterilisert seg uten problemer, uansett alder. Det er også et billigere og mildere inngrep.

Menn får sterilisert seg uten problemer. Er det nå egentlig helt problemfritt?

Synes uansett det ikke er lurt å sterilisere seg hverken for kvinner eller menn i ung alder når det finnes så mye annen prevensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...