AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 Vurderer å søke på en stilling som yrkesfaglærer vg3. Jeg har ikke pedagogisk utdannelse, men utlysningen legger opp til at fagpersonell med lang arbeidserfaring kan bli ansatt med vilkår. Det står ikke hva vilkårene er, men jeg vil anta at det går på å ta noe ekstra utdannelse innen pedagogikk. Noen med erfaring innen læreryrket som ikke bare er fæl..? Har inntrykk av at de fleste advarer folk mot å bli lærer, men det er kanskje på grunnskolen? Anonymkode: bc207...3d6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #2 Skrevet 27. september 2023 Det er nok et hav mellom å jobbe som lærer i grunnskolen og som yrkesfaglærer. Som yrkesfaglærer har du kun elever som ønsker å lære faget. Selvfølgelig sikkert noen utfordrende elever og tøffe dager der også, men i mye mindre grad ser jeg for meg. Anonymkode: f746d...384 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #3 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er nok et hav mellom å jobbe som lærer i grunnskolen og som yrkesfaglærer. Som yrkesfaglærer har du kun elever som ønsker å lære faget. Selvfølgelig sikkert noen utfordrende elever og tøffe dager der også, men i mye mindre grad ser jeg for meg. Anonymkode: f746d...384 Oi... Snakker om optimisme og naivitet... Anonymkode: 4b92b...a82
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #4 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok et hav mellom å jobbe som lærer i grunnskolen og som yrkesfaglærer. Som yrkesfaglærer har du kun elever som ønsker å lære faget. Selvfølgelig sikkert noen utfordrende elever og tøffe dager der også, men i mye mindre grad ser jeg for meg. Anonymkode: f746d...384 Særlig😅 Anonymkode: 53530...d99 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #5 Skrevet 27. september 2023 Vilkårene går på at ved fast ansettelse på du ta rett utdannelse innen en bestemt tid. Har du master, er det nok med PPU har du ikke, må du YFL. Å jobbe som yrkesfaglærer er fantastisk, men det er også krevende. Elevene kommer i mange ulike variasjoner med ulik bagasje. Noen er det fordi det er dette som er riktig plass for dem, andre er på oppbevaring. Uansett hvorfor de er der, skal de bli sett og møtt på samme måte. Det som er fint, er at man gjerne jobber elevene frem mot et yrke man liker selv, hvor man har erfaring. Det som er flott med å være lærer er å se elever utvikle seg, vokse med rollen. Det som er utfordrende, er at det aldri er nok tid. Mange elever har mye bagasje og krever mer, enn man klarer å gi. De kunne fått til så mye mer, med enda litt flere ressurser. Anonymkode: 53530...d99 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi... Snakker om optimisme og naivitet... Anonymkode: 4b92b...a82 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Særlig😅 Anonymkode: 53530...d99 Ser at jeg gjerne ble litt for bastant i svaret mitt. Burde ikke skrevet at du «kun» har elever som ønsker å lære faget. Men sannheten er fortsatt at elevene har valgt utdanningsprogram helt selv. Det er deres eget valg å være der - ingen tvinger dem. Og det utgjør en stor forskjell i forhold til grunnskolen. Anonymkode: f746d...384
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #7 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser at jeg gjerne ble litt for bastant i svaret mitt. Burde ikke skrevet at du «kun» har elever som ønsker å lære faget. Men sannheten er fortsatt at elevene har valgt utdanningsprogram helt selv. Det er deres eget valg å være der - ingen tvinger dem. Og det utgjør en stor forskjell i forhold til grunnskolen. Anonymkode: f746d...384 Det er også en sannhet med modifikasjoner. Jeg har elever som har kommet inn på 5-6 valget sitt og elever som ikke har valgt min linje i det hele tatt, men det var her det var plass. Det er veldig stor variasjon fra år til år. Det hender også vi har elever hos oss som har en helt annen agenda, enn å gå på skole. De jobber vi hardt for å få ut igjen, men det tar ofte lang tid pga elevenes rettigheter. Men alt i alt, så er det fint på yrkesfag. Men jeg syns det er viktig å være ærlig om hva som er utfordringene. Jeg har hatt alt for mange kollegaer som tror at dette er så lett og så holder de ikke ut året en gang. Anonymkode: 53530...d99
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #8 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er også en sannhet med modifikasjoner. Jeg har elever som har kommet inn på 5-6 valget sitt og elever som ikke har valgt min linje i det hele tatt, men det var her det var plass. Det er veldig stor variasjon fra år til år. Det hender også vi har elever hos oss som har en helt annen agenda, enn å gå på skole. De jobber vi hardt for å få ut igjen, men det tar ofte lang tid pga elevenes rettigheter. Men alt i alt, så er det fint på yrkesfag. Men jeg syns det er viktig å være ærlig om hva som er utfordringene. Jeg har hatt alt for mange kollegaer som tror at dette er så lett og så holder de ikke ut året en gang. Anonymkode: 53530...d99 Det kommer nok an på skole og linje. De yrkesfaglærere jeg har snakket med har virket veldig fornøyde. Men når jeg tenker meg om er jo det skoler/linjer som er vanskeligere å komme inn på. Da sier det seg selv at det går bedre der. Anonymkode: f746d...384
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det kommer nok an på skole og linje. De yrkesfaglærere jeg har snakket med har virket veldig fornøyde. Men når jeg tenker meg om er jo det skoler/linjer som er vanskeligere å komme inn på. Da sier det seg selv at det går bedre der. Anonymkode: f746d...384 I viken ble dette ødelagt av nærskoleprinsippet. Det er ikke lenger noen konkurranse å komme inn på linjene, alle kommer inn på nærskolen sin. Det med belastning på linjer varierer fra år til år, men det er klart at det er noen linjer som skiller seg litt ekstra ut. Det er linjer mine barn ikke får lov til å søke på, men det handler om min informasjon om de ulike linjene ved nærskolene våre. Anonymkode: 53530...d99
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #10 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vilkårene går på at ved fast ansettelse på du ta rett utdannelse innen en bestemt tid. Har du master, er det nok med PPU har du ikke, må du YFL. Å jobbe som yrkesfaglærer er fantastisk, men det er også krevende. Elevene kommer i mange ulike variasjoner med ulik bagasje. Noen er det fordi det er dette som er riktig plass for dem, andre er på oppbevaring. Uansett hvorfor de er der, skal de bli sett og møtt på samme måte. Det som er fint, er at man gjerne jobber elevene frem mot et yrke man liker selv, hvor man har erfaring. Det som er flott med å være lærer er å se elever utvikle seg, vokse med rollen. Det som er utfordrende, er at det aldri er nok tid. Mange elever har mye bagasje og krever mer, enn man klarer å gi. De kunne fått til så mye mer, med enda litt flere ressurser. Anonymkode: 53530...d99 Men mange på studiespes er jo også kun på oppbevaring. Det er ikke unikt for yrkesfag. Anonymkode: 7d463...afd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå