AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 fikk tilbud om jobb og jeg takket ja og har nå ventet i snart 1 uke på arbeidskontrakten. jeg tenket at hun skal sende meg via epost men hun har ikke sendt ennå er nevøs fordi jeg begynner ikke før om en måned. Jeg har også blitt innkalt til flere inervjuer som jeg avslo på grunn av denne jobben Anonymkode: 8ddb3...2da
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #2 Skrevet 27. september 2023 be om å få en signert versjon. Ellers kan du jo bare ta andre jobber så lenge du ikke har signert. Anonymkode: d64cc...cc4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #3 Skrevet 27. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: be om å få en signert versjon. Ellers kan du jo bare ta andre jobber så lenge du ikke har signert. Anonymkode: d64cc...cc4 ...og ellers hadde jeg nok uansett sett meg om etter en ny jobb, for det der er fullstendig uprofesjonelt. Ikke lovlig å jobbe uten kontrakt, og du skal selvfølgelig vite hvilke betingelser arbeidsgiver vil ha deg til å signere på i god tid før du starter Anonymkode: d64cc...cc4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #4 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): be om å få en signert versjon. Ellers kan du jo bare ta andre jobber så lenge du ikke har signert. Anonymkode: d64cc...cc4 Nei, en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. TS brenner broer om hun er så useriøs. Men ja, ts, du må mase på kontrakten. Du kan si tydelig at du må ha signert kontrakten før du leverer oppsigelse til din nåværende jobb, og at om du ikke får den før månedsslutt, vil det ta enda en måned før du kan slutte i den gamle jobben. Anonymkode: a95d0...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #5 Skrevet 27. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. TS brenner broer om hun er så useriøs. Men ja, ts, du må mase på kontrakten. Du kan si tydelig at du må ha signert kontrakten før du leverer oppsigelse til din nåværende jobb, og at om du ikke får den før månedsslutt, vil det ta enda en måned før du kan slutte i den gamle jobben. Anonymkode: a95d0...c1e Jo, hun kan godt rekke seg, og se etter andre jobber. De vil sannsynligvis ikke ha henne til å jobbe ut oppsigelsestiden eller prøvetiden, om hun sier opp. De er uprofesjonelle, så ikke rart at de trekker seg Anonymkode: d64cc...cc4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Skrevet 27. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Jo, hun kan godt rekke seg, og se etter andre jobber. De vil sannsynligvis ikke ha henne til å jobbe ut oppsigelsestiden eller prøvetiden, om hun sier opp. De er uprofesjonelle, så ikke rart at de trekker seg Anonymkode: d64cc...cc4 *TS Anonymkode: d64cc...cc4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #7 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale. TS brenner broer om hun er så useriøs. Men ja, ts, du må mase på kontrakten. Du kan si tydelig at du må ha signert kontrakten før du leverer oppsigelse til din nåværende jobb, og at om du ikke får den før månedsslutt, vil det ta enda en måned før du kan slutte i den gamle jobben. Anonymkode: a95d0...c1e Det jeg lurer på om er at er det vanlig å vente så lenge for en arbeidskontrakt ? Er det kanskje vanlig å få den når jeg starte som er før om en måned? Anonymkode: 8ddb3...2da
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #8 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg lurer på om er at er det vanlig å vente så lenge for en arbeidskontrakt ? Er det kanskje vanlig å få den når jeg starte som er før om en måned? Anonymkode: 8ddb3...2da Det er overhodet ikke vanlig om de ønsker at du skal begynne innen en viss dato, og de vet at du har oppsigelsestid. Det vanlige er at de er litt smådesperate etter å få signert kontrakten så du kan levere oppsigelse og få oppsigelsestiden til å løpe så snart som mulig (som vanligvis er fra den 1. i neste måned). Anonymkode: a95d0...c1e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 Kontrakt skal vel senest være på plass senest 1 mnd etter oppstart. Anonymkode: 862fc...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #10 Skrevet 27. september 2023 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/ Anonymkode: 862fc...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Skrevet 28. september 2023 Kontrakten trenger ikke være på plass før du har jobbet der en måned. Så lenge du har jobbtilbudet skriftlig og du har takket ja, så er jobben din. Og både du og arbeidsgiver er forpliktet i henhold til akseptert tilbud. Anonymkode: d627e...733 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Skrevet 29. september 2023 Ville ikke engang sagt opp på forrige jobb uten signert kontrakt. Anonymkode: 20aa2...c68 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Skrevet 29. september 2023 Jeg ville fått tilbudet skriftlig, inkludert lønn. Så er det som flere her sier, ikke nødvendigvis sånn at man får kontrakt med en gang. Hos oss skal alle kontrakter innom HR-avdelingen etter at leder har lagt inn bestillingen, så tilbake til leder for gjennomlesing før den sendes ut. Det kan jo ta litt tid, særlig om det er mye som skjer eller sykdom. Og det forutsetter også at leder har nok info til å plassere deg på en lønnsstige eller lignende. Er du usikker, spør du om når du kan forvente å få kontakten 😊 Anonymkode: 22e50...278
drohatha Skrevet 29. september 2023 #14 Skrevet 29. september 2023 Det stemmer at fra lovens side at kontrakten ikke "trenger" å signeres før senest 1 måned etter oppstart, men det er jo tross alt lovens minstekrav. Personlig ville jeg aldri startet i en jobb hvor kontrakt ikke er signert. Som andre sa, så kan du sende mail og etterlyse kontrakt, samt at du vil ikke kunne starte oppsigelsesperioden før kontrakt med ny arbeidsgiver er signert.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 28.9.2023 den 13.37): Kontrakten trenger ikke være på plass før du har jobbet der en måned. Så lenge du har jobbtilbudet skriftlig og du har takket ja, så er jobben din. Og både du og arbeidsgiver er forpliktet i henhold til akseptert tilbud. Anonymkode: d627e...733 jeg fikk jobb tilbud skriiftelig Anonymkode: 8ddb3...2da
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #16 Skrevet 29. september 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: jeg fikk jobb tilbud skriiftelig Anonymkode: 8ddb3...2da Da har du bevis for avtale om ansettelse, det er like gjeldende som en 'offisiell' konttakt. At du ikke har fått kontrakt 1 måned før oppstår er ikke nødvendigvis noe problem, og det er ikke uvanlig å vente en uke eller to fra jobbavtale er inngått til du får kontrakten. Om du ikke har fått kontrakten når begynner å nærme seg startdagen så ville jeg ha mast. Men som andre her sier, så kan de lovlig vente med å gi deg kontrakten til én måned etter jobbstart. Det er dog noe uprofesjonelt. Å sende en epost med "hei, lurer på når får jeg kan regne med å få kontrakten tilsendt?" skader nok ikke å gjøre uansett Anonymkode: 78853...8e1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #17 Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): jeg fikk jobb tilbud skriiftelig Anonymkode: 8ddb3...2da AnonymBruker skrev (18 timer siden): Da har du bevis for avtale om ansettelse, det er like gjeldende som en 'offisiell' konttakt. At du ikke har fått kontrakt 1 måned før oppstår er ikke nødvendigvis noe problem, og det er ikke uvanlig å vente en uke eller to fra jobbavtale er inngått til du får kontrakten. Om du ikke har fått kontrakten når begynner å nærme seg startdagen så ville jeg ha mast. Men som andre her sier, så kan de lovlig vente med å gi deg kontrakten til én måned etter jobbstart. Det er dog noe uprofesjonelt. Å sende en epost med "hei, lurer på når får jeg kan regne med å få kontrakten tilsendt?" skader nok ikke å gjøre uansett Anonymkode: 78853...8e1 sorry jeg mente jeg fikk tilbud muntlig. Via telefon så jeg har ikke bevis men hun sa at arbeidskontrakten må gå gjennom HR avdelingen Anonymkode: 8ddb3...2da
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #18 Skrevet 30. september 2023 Ble faktisk lovet en jobb engang, og når det nærmet seg oppstart så bare beklaget de og trengte ikke ansatte allikevel. Var ganske ung da, men ansett firmaet som useriøst hele livet. Normalt å skrive kontrakt på et møte før oppstart eller iforbindelse med oppstart Du kan jo være ærlig å si du gjerne vil ha et kontraktsmøte Anonymkode: b1308...84a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå