Gå til innhold

Er det vanlig å bli forstoppet av kalsiumtilskudd/tabletter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed av legen om å ta kalsiumtilskudd, og fikk resept på en stor boks Calcigran Forte. Det tok noen dager etter at jeg begynte å ta dette (en tablett daglig), og så booom - jeg ble kraftig forstoppet for første gang i mitt liv. Jeg er 52, og har aldri opplevd en forstoppelse før. Denne var skikkelig, skikkelig hard... men det verste av alt, den var ENORM! Omkretsen på bæsjen var så stor (og hard samtidig) at jeg begynte å blø bak da jeg prøvde å presse den ut (blødninger bak har jeg heller aldri opplevd før). Beklager detaljer. Har aldri opplevd noe sånt før.

Er det vanlig å få forstoppelse av denne typen tilskudd? Eller er jeg bare uheldig? Jeg tror ikke jeg kan fortsette å ta dette tilskuddet daglig om det fortsetter med forstoppelser, selv om legen sier at skjelettet mitt trenger tilskuddet for å unngå brudd etc. Kanskje jeg kan ta det annenhver dag eller noe? Hvordan har andre opplevd kalsium tilskudd?

Anonymkode: f8e5d...70d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg opplever også å få hardere avføring med calcigran forte. 

• Liker 1
Skrevet
Fionas skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg opplever også å få hardere avføring med calcigran forte. 

Takk for svar.

Hva gjør du da? Tar en pause med det før du begynner og ta det igjen, sånn at avføringen får sjanse til å komme ut?

ts

Skrevet

Jeg tar de ikke daglig, men burde gjerne gjøre det.

Skrevet

Ta tilskudd av magnesium. 

Skrevet
Brunhilde skrev (8 minutter siden):

Ta tilskudd av magnesium. 

Hjelper det mot forstoppelse altså? Jeg har faktisk en boks magnesium stående, da jeg ble anbefalt det mot kramper i føttene om natten. Men glemmer å ta dem i lange perioder.

ts

Skrevet

Man kjøper lactulose. Mykgjør magen, men smaker grusomt.

Anonymkode: 5d338...af8

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjelper det mot forstoppelse altså? Jeg har faktisk en boks magnesium stående, da jeg ble anbefalt det mot kramper i føttene om natten. Men glemmer å ta dem i lange perioder.

ts

Det kan hjelpe, ja. 

Skrevet

Ja, særlig ved høyere doser. Jeg tar aldri kalsium uten magnesium.

Anonymkode: 655e3...bc3

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, særlig ved høyere doser. Jeg tar aldri kalsium uten magnesium.

Husk at det er forskjellige typer magnesium, men hvis du har den vanlige fra citrate, så er den super for forstoppelse (og kramper og mye mer). 

Skrevet

Jeg merker ingen ting og går på høyeste dose.

Anonymkode: 7d1f5...0c9

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg merker ingen ting og går på høyeste dose.

Da har du sannsynligvis et godt lager med magnesium i kroppen fra før. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk at det er forskjellige typer magnesium, men hvis du har den vanlige fra citrate, så er den super for forstoppelse (og kramper og mye mer). 

Den jeg har er fra NycoPlus. Er den ok? Magnesium altså.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da har du sannsynligvis et godt lager med magnesium i kroppen fra før. 

Nei det har jeg ikke.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Den jeg har er fra NycoPlus. Er den ok? Magnesium altså.

ts

Det handler ikke om merket, men hva slags type magnesium. Du har magnesium glysinat, citrate, malate...Den fra NycoPlus er citrate, som er god for å løsne opp forstoppelse. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det har jeg ikke.

Siden det er veldig vanskelig å stadfeste mangel av dette per blodprøve, hvordan vet du det med sikkerhet?

Skrevet

Du blir forstoppet fordi kalsiumet ikke blir tatt opp fra fordøyelsen, men bare fortsetter gjennom fordøyelseskanalen til du driter det ut igjen. Kroppen må ha D-vitamin for å få til å ta opp kalsium fra fordøyelsen. Når kroppen har nok D-vitamin og greier å ta opp kalsium fra tarmen, vil det ikke være igjen noe kalsiumtilskudd i tarmen som kan gjøre deg fortoppet.

Årsaken til at du har kalsiummangel er at du har gått lenge med D-vitaminmangel. Å opparbeide såkalt uttalt kalsiummangel tar mange år.

Hvis du skal få til å ta opp kalsium fra fordøyelsen, må du først få opp nivået av D-vitamin, slik at kroppen kan åpne for opptak av kalsium. Da vil kroppen din begynne å ta opp kalsium igjen. Dette får du forklart hvis du spør legen som skrev ut resepten på Calsigran Forte.

Calsigran Forte er ikke noe annet enn helt vanlig D-vitamintilskudd og helt vanlig kalsiumtilskudd som er pakket sammen i en tablett og stemplet av Legemiddelverket som "legemiddel". 0,8 liter melk og to skjeer tran inneholder nøyaktig like mye kalsium og D-vitamin som en 1.000 milligram Calcigran forte. Forskjellen er at du ikke blir forstoppet av å drikke åtte deciliter melk hver dag. To skjeer tran vil i tillegg gi deg en god dose omega-3, som heller ikke er direkte usunt.

Å ta magnesium og kalsium samtidig er ikke nødvendigvis lurt det heller. Når kroppen får servert begge samtidig, vil den prioritere opptak av kalsium, slik at magnesiumet går forbi opptakssonen i første delen av tynntarmen, fortsetter ned i fordøyelseskanalen og fucker opp fordøyelsen din ved å gjøre deg løs i magen.

Hvis du tar magnesium sammen med kalsium fordi den lakserende effekten av magnesium oppveier kalsium-forstoppelsen er du like langt. Det betyr at du spiser kalsium som ikke blir tatt opp av kroppen og døyver kalsium-forstoppelsen ved å spise magnesium som gjør deg løs i magen fordi den heller ikke blir tatt opp av kroppen. Da er det like lurt å tømme tilskuddene direkte i do uten å spise dem først. Så slipper du i det minste mageproblemene.

Anonymkode: a7e0c...0a0

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Du blir forstoppet fordi kalsiumet ikke blir tatt opp fra fordøyelsen, men bare fortsetter gjennom fordøyelseskanalen til du driter det ut igjen. Kroppen må ha D-vitamin for å få til å ta opp kalsium fra fordøyelsen. Når kroppen har nok D-vitamin og greier å ta opp kalsium fra tarmen, vil det ikke være igjen noe kalsiumtilskudd i tarmen som kan gjøre deg fortoppet.

Årsaken til at du har kalsiummangel er at du har gått lenge med D-vitaminmangel. Å opparbeide såkalt uttalt kalsiummangel tar mange år.

Hvis du skal få til å ta opp kalsium fra fordøyelsen, må du først få opp nivået av D-vitamin, slik at kroppen kan åpne for opptak av kalsium. Da vil kroppen din begynne å ta opp kalsium igjen. Dette får du forklart hvis du spør legen som skrev ut resepten på Calsigran Forte.

Calsigran Forte er ikke noe annet enn helt vanlig D-vitamintilskudd og helt vanlig kalsiumtilskudd som er pakket sammen i en tablett og stemplet av Legemiddelverket som "legemiddel". 0,8 liter melk og to skjeer tran inneholder nøyaktig like mye kalsium og D-vitamin som en 1.000 milligram Calcigran forte. Forskjellen er at du ikke blir forstoppet av å drikke åtte deciliter melk hver dag. To skjeer tran vil i tillegg gi deg en god dose omega-3, som heller ikke er direkte usunt.

Å ta magnesium og kalsium samtidig er ikke nødvendigvis lurt det heller. Når kroppen får servert begge samtidig, vil den prioritere opptak av kalsium, slik at magnesiumet går forbi opptakssonen i første delen av tynntarmen, fortsetter ned i fordøyelseskanalen og fucker opp fordøyelsen din ved å gjøre deg løs i magen.

Hvis du tar magnesium sammen med kalsium fordi den lakserende effekten av magnesium oppveier kalsium-forstoppelsen er du like langt. Det betyr at du spiser kalsium som ikke blir tatt opp av kroppen og døyver kalsium-forstoppelsen ved å spise magnesium som gjør deg løs i magen fordi den heller ikke blir tatt opp av kroppen. Da er det like lurt å tømme tilskuddene direkte i do uten å spise dem først. Så slipper du i det minste mageproblemene.

Anonymkode: a7e0c...0a0

Du har helt rett, jeg blandet magnesium og d vitamin sin rolle mtp kalsium. Også enig i at man ikke skal ta kalsium og magnesium samtidig, dvs ikke til samme tid. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Siden det er veldig vanskelig å stadfeste mangel av dette per blodprøve, hvordan vet du det med sikkerhet?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke umulig å stadfeste på bp og jeg har en sykdom som gjør at jeg tar bp hver uke,så vi har en grei oversikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke umulig å stadfeste på bp og jeg har en sykdom som gjør at jeg tar bp hver uke,så vi har en grei oversikt.

Påstår leger at mineralmangel andre steder enn i blodet kan avdekkes i blodprøver? Det tror jeg ikke på. 

En blodprøve kan stadfeste om det er mangel på mineraler i blodet, men ikke om det er mineralmangel i resten av kroppen.

Bare en bitte liten brøkdel av mineralene i kroppen sirkulerer i blodet og mineralnivåene i blodet blir nøye regulert, sånn at nivået i blodet IKKE skal bli lavt. 

En normal voksen-kropp lagrer f.eks. 25 gram magnesium totalt, fordelt i blodet, lymfen, skjelettet og inne i cellene i kroppen. Bare en liten brøkdel av de 25 grammene sirkulerer i blodet. 

Hvis magnesiumnivået i blodet synker, fikser kroppen selv dette ved å fylle på magnesium fra lageret. 

Hvis du har magnesiummangel, er det på lageret mangelen vil oppstå: Blodet er den siste plassen i kroppen som vil registrere magnesiummangel.

For kalsium, lagrer kroppen normalt 1,2 kilo (99% er lagret i skjelettet) og kalsiumnivået i blodet overvåkes fra sekund til sekund av biskjoldbruskkjertlene i halsen.

Straks biskjoldbruskkjertlene registrerer at kalsiumnivået i blodet synker, skiller de ut et hormon (PTH) som gjør at det skjer to ting:

1) Celler som heter osteoblaster begynner å gnage ut kalsium fra skjelettet, for å gjenopprette kalsium-nivået i blodet. 

2) Celler i nyrene begynner å produsere hormonet kalsitriol av D-vitamin og slipper hormonet ut i blodet. Når hormonet PTH når fram til tarmen, gir det signal til fordøyelsen om å starte opptak av kalsium.

Hvis vi ikke har D-vitaminmangel, starter da opptak av kalsium fra fordøyelsen. Celler som heter osteoklaster (søstrene til osteoblastene) starter da jobben med å bygge opp igjen skjelettet.

https://sml.snl.no/hypokalsemi

Nivået av mineraler i blodet sier ikke noe som helst om hvordan det står til med mineralbeholdningen i resten av kroppen. Blodprøver viser bare mineralnivået i blodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...