Gå til innhold

Gruer oss litt til pappa skal ta over på natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal tilbake i jobb nå snart når baby er 7 mnd. Hun ammer fremdeles mye på natt. Jeg har prøvd å trøste i stedet, men hun blir helt hysterisk. Vi har øvd et par ganger på at pappa skal legge/ gi flaske med mm på natt. Men jeg har da alltid vært i rommet eller tatt over hvis ting tar for lang tid. Sist gang øvde han seg helt alene og babyen ble helt hysterisk. Jeg holdt meg nede i stuen en stund og tenkte at pappan må finne litt ut av dette selv. Men det endte med at pappan ropte på meg og jeg måtte ta over. Pappan satt der helt vill i blikket og nesten på gråten. Han ga opp. Det hjelper ikke akkurat at ungen høres ut som om hun blir torturert hver gang hun skriker. 

Planen er at pappan skal ta ungen på natt fremover nå. Vi tenkte å starte noen dager før jeg skal tilbake på jobb. Men jeg tenker jeg og pappan må bli litt enige om ting først. Samtidig vet vi ikke hva som er realistisk å forvente. Jeg tenkte først at pappan må bare sitte oppe med ungen selv om hun kanskje skriker. Lydkansellerende headset/ ørepropper og bare slå seg til ro med lite søvn.

Jeg vurderer å rett og slett flytte inn i rommet over garasjen på en madrass og sove der i starten. Så jeg ikke blir vekt. Pappan kan så klart ringe hvis det er noe... Men er det slemt? Mest sannsynlig blir det mye skriking, og pappan kommer til å syntes det er helt forferdelig. Ungen kan så klart få flaske med mm. Hun tar flaske. Men er ting vanskelig, er det stort sett pupp som funker. 

Eller bør jeg være tilstede og støtte og hjelpe i starten? Har lest at det bare kan bli verre om mamman er der, fordi da lukter det pupp osv. 

Samtidig ønsker jeg ikke lite søvn når jeg skal på jobb igjen. Jeg jobber på barneskole og kan ikke ha kort lunte før første time starter, det blir ikke bra for hverken meg eller elevene.  Jada, jeg vet at det blir lite søvn i mange år fremover uansett.. Men jeg kan ikke stå opp hver 3. time når jeg skal jobbe, vi må klare å dele på det. 

Noen erfaringer og kunnskap? 

Anonymkode: 3846a...cda

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet på natt, men pappaen tok byssing, bleieskift, trøsting og våketid. Han bar baby inn og ut.

Men vi hadde også delt på nettene før den tid, slik at vi hadde aldri helt strikt mine og hans netter. Var det helt baluba så tok jeg min skjerv på natt i hans permisjon, akkurat som han tok i min.

Anonymkode: 96069...44c

• Liker 4
Skrevet

Hvis du tar over, vet også babyen det er en mulighet. Dere må faktisk stå i det :) Pappa trøster og er der for babyen; det er bra nok!

Anonymkode: 0a3ac...538

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg nattammet fra jeg startet i jobb til vi begynte å trappe ned. Alder på baby var da 7-14 måneder, ca. 

Baby nektet flaske.

Anonymkode: 3fa17...6c3

• Liker 4
Skrevet

Pappa henter og legger ungen på puppen og bærer tilbake etterpå? 

• Liker 4
Skrevet

Det er naturstridig for mor å reise fra en så liten baby. Forleng permisjonen!

Anonymkode: c5160...12d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Enda et eksempel på at tredelingen av permisjonen er en idiotisk ordning. Uansett, jeg tror jeg faktisk hadde stått i det og latt far mate med flaske. Hvis dere gir opp så venner hun seg til at det er en mulighet. Han må rett og slett tåle noen netter med dårlig søvn. Du har rett på ammefri, jeg ville slutta på jobb så tidlig som mulig, dra hjem og ta over baby slik at far får lagt seg tidlig. 

Anonymkode: c3d9f...f55

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvor ofte ammer du på natt da? Jeg begynte på jobb når datteren vår var 8 mnd, ammet 2-3 ganger på natt, men sto i det da jeg syns det var tidlig med avvenning og hun bare lå 20 minutter på puppen før hun sovnet igjen. Ingen behov for byssing eller bleieskift, så det var fort gjort og det beste for alle tre med tanke på søvn. Avvenningen tok vi da hun var rundt året, da var hun mer klar for det og hun godtok at pappa var innom på natt for å hjelpe henne tilbake i søvn. De trenger fortsatt mye kos og støtte når de er så små ❤️

Anonymkode: 88d3b...5e6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skal tilbake i jobb nå snart når baby er 7 mnd. Hun ammer fremdeles mye på natt. Jeg har prøvd å trøste i stedet, men hun blir helt hysterisk. Vi har øvd et par ganger på at pappa skal legge/ gi flaske med mm på natt. Men jeg har da alltid vært i rommet eller tatt over hvis ting tar for lang tid. Sist gang øvde han seg helt alene og babyen ble helt hysterisk. Jeg holdt meg nede i stuen en stund og tenkte at pappan må finne litt ut av dette selv. Men det endte med at pappan ropte på meg og jeg måtte ta over. Pappan satt der helt vill i blikket og nesten på gråten. Han ga opp. Det hjelper ikke akkurat at ungen høres ut som om hun blir torturert hver gang hun skriker. 

Planen er at pappan skal ta ungen på natt fremover nå. Vi tenkte å starte noen dager før jeg skal tilbake på jobb. Men jeg tenker jeg og pappan må bli litt enige om ting først. Samtidig vet vi ikke hva som er realistisk å forvente. Jeg tenkte først at pappan må bare sitte oppe med ungen selv om hun kanskje skriker. Lydkansellerende headset/ ørepropper og bare slå seg til ro med lite søvn.

Jeg vurderer å rett og slett flytte inn i rommet over garasjen på en madrass og sove der i starten. Så jeg ikke blir vekt. Pappan kan så klart ringe hvis det er noe... Men er det slemt? Mest sannsynlig blir det mye skriking, og pappan kommer til å syntes det er helt forferdelig. Ungen kan så klart få flaske med mm. Hun tar flaske. Men er ting vanskelig, er det stort sett pupp som funker. 

Eller bør jeg være tilstede og støtte og hjelpe i starten? Har lest at det bare kan bli verre om mamman er der, fordi da lukter det pupp osv. 

Samtidig ønsker jeg ikke lite søvn når jeg skal på jobb igjen. Jeg jobber på barneskole og kan ikke ha kort lunte før første time starter, det blir ikke bra for hverken meg eller elevene.  Jada, jeg vet at det blir lite søvn i mange år fremover uansett.. Men jeg kan ikke stå opp hver 3. time når jeg skal jobbe, vi må klare å dele på det. 

Noen erfaringer og kunnskap? 

Jeg ammet på natt til ungen var to år. Gikk fint å være på jobb samtidig. Vi deler på natten nå og i min permisjon. Far tar frem til 24, jeg sover fra 21. så tar jeg fra 24-06 og så tar far 06-07 og får seg selv og nr 1 på jobb og jeg prøver å få baby til å sove litt til og slumrer til 8 og prøver å sove på dagtid og. Når baby er litt større som din er så sover hen vel lengre strekk. Og du vil kunne sove 6-7 timer tilsammen?

Anonymkode: 65a36...31d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ammet om natten hver 3. time, det gikk greit selv om jeg jobbet. Men jeg sovnet  raskt etter ammingen så fikk litt søvn..

Anonymkode: 48417...2f6

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er naturstridig for mor å reise fra en så liten baby. Forleng permisjonen!

Anonymkode: c5160...12d

Går helt fint. Ikke overdramatiser. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går helt fint. Ikke overdramatiser. 

Enig, herlighet. Snakk om å prakke på egne ønsker og preferanser på andre som har tatt andre valg. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, herlighet. Snakk om å prakke på egne ønsker og preferanser på andre som har tatt andre valg. 

Ja, jeg var desperat etter å komme meg tilbake på jobb, og mistrivdes voldsomt i permisjon. MYE heller gå på jobb med litt lite søvn, enn å være hjemme med en baby hele dagen - også med lite søvn..

Her ammet vel begge mine i 4 tiden da jeg begynte i jobb igjen, og jeg hadde ikke sjangs til å klare å sovne igjen. Så jeg koste med ungen i sengen, og stå opp i 5-tiden og gikk på jobb. Så kunne jeg gå tidlig hjem. 

Anonymkode: 3bd13...e00

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du tar over, vet også babyen det er en mulighet. Dere må faktisk stå i det :) Pappa trøster og er der for babyen; det er bra nok!

Jeg tror også det er lurt å stå i det. Pappa har også godt av denne øvelsen.

Anonymkode: bfa33...af8

• Liker 2
Skrevet

Dette er det jeg angrer mest på fra babytiden. Skulle tvunget pappaen til å ta netter. Sovet på et annet rom. I stedet endte jeg med å ta nettene og jobbe samtidig, dritslitsomt. Stå i det.

Anonymkode: 63fc1...5b3

• Liker 4
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er det jeg angrer mest på fra babytiden. Skulle tvunget pappaen til å ta netter. Sovet på et annet rom. I stedet endte jeg med å ta nettene og jobbe samtidig, dritslitsomt. Stå i det.

Anonymkode: 63fc1...5b3

Ja det er det jeg tenker. Jeg har ikke tenkt å amme på natt når jeg jobber. Til nød kan jeg gjøre det én gang ila natta. Men jeg er helt skutt om dagen nå som hun ammer 3-4 ganger på natta. Jeg har testet med flaske på natt, og det tar hun. Så morsmelk får hun, og trøst. Men jeg får litt dårlig samvittighet ovenfor pappaen om jeg legger meg i garasjen og han må bli igjen med en potensielt skrikende baby i fler timer. Vi må jo ta den praten i så fall. Hva han skal og ikke skal gjøre hvis nettene blir vanskelige. Han kan ikke gi opp og hente meg hver gang hvis det betyr at det bare vil forlenge avvenningen. Derfor jeg lurer på om det beste bare er å la han stå i det. "Rive av plasteret" med en gang og bare komme gjennom det. Eller er jeg slem om jeg forventer det av han? Baby vil jo være trygg sammen med han, og hun vil få flaske om hun er sulten. Så hun blir jo ivaretatt. 

TS

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror også det er lurt å stå i det. Pappa har også godt av denne øvelsen.

Anonymkode: bfa33...af8

Ja, og det vil jo være mindre stress for han når han ikke skal jobbe. Jeg får forhåpentligvis ammefri, så da kan han sove når jeg kommer hjem.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og det vil jo være mindre stress for han når han ikke skal jobbe. Jeg får forhåpentligvis ammefri, så da kan han sove når jeg kommer hjem.

Husk at det varer nok bare en liten periode, så går det seg til :) De må bare finne sine rutiner og måter. 

• Liker 2
Skrevet

Du klarer helt fint å jobbe selv om du må amme 1-3 ganger om natten. Om dette gir deg kort lunte på jobb, så må du legge deg tidligere så du får nok antall timer med søvn og jobbe med å beherske dine egne følelser. Du må belage deg på x antall ganger der du får tilnærmet null søvn og likevel må på jobb når du har barn. Det er ørten årsaker til at det vil kunne skje, mareritt, sjukdom, voksesmerter osv. Så bare å innstille seg med at dette går fint og at at nattevåken en gang går over. Hva skal dere gjøre når permisjonen er over og ungen fremdeles våkner? 

Anonymkode: 7192e...745

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Du klarer helt fint å jobbe selv om du må amme 1-3 ganger om natten. Om dette gir deg kort lunte på jobb, så må du legge deg tidligere så du får nok antall timer med søvn og jobbe med å beherske dine egne følelser. Du må belage deg på x antall ganger der du får tilnærmet null søvn og likevel må på jobb når du har barn. Det er ørten årsaker til at det vil kunne skje, mareritt, sjukdom, voksesmerter osv. Så bare å innstille seg med at dette går fint og at at nattevåken en gang går over. Hva skal dere gjøre når permisjonen er over og ungen fremdeles våkner? 

Anonymkode: 7192e...745

Det er ikke det det handler om. Jeg lurer på hva jeg bør kunne forvente av pappaen når han skal ta over. Hva bør vi bli enige om? 

Jeg skrev i hovedinnlegget at jeg er klar over at det blir oppvåkninger på natt fremover. Men vi må kunne dele på det. Jeg kan ikke ta alt. Så jeg lurer på hvordan andre har gjort dette, og da spesielt nå i begynnelsen når barnet ikke er vant med at det er pappan som tar natt. Hvis du ikke har noen tanker eller erfaringer rundt det, så gir ikke svaret ditt meg så mye. Jeg er klar over at andre gjør ting annerledes, og det respekterer jeg. Men jeg lurte på hvordan andre gjør det, de som har gjort det nogenlunde som vi har tenkt.

TS

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...