AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Skrevet 27. september 2023 Har fått påvist sterk angst og sterk sosial fobi. Har hatt dette siden ungdomsskola, og er nå godt opp i 30 åra. Har nå begynt å jobbe med dette i et håp om å bli bedre. Noen som veit om angst kan sette seg i muskler, osv? Har alltid slitt med vond nakke og vondt i hodet, perioder værre enn andre. Kan angst være grunnen til at musklene i nakken er så stramme som de er? Ja, jeg kan høre med behandlerne mine. Men nei, jeg har ikke turt å spørre om det enda. Vil høre om noen har det likt. Anonymkode: d58f7...877 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #2 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har fått påvist sterk angst og sterk sosial fobi. Har hatt dette siden ungdomsskola, og er nå godt opp i 30 åra. Har nå begynt å jobbe med dette i et håp om å bli bedre. Noen som veit om angst kan sette seg i muskler, osv? Har alltid slitt med vond nakke og vondt i hodet, perioder værre enn andre. Kan angst være grunnen til at musklene i nakken er så stramme som de er? Ja, jeg kan høre med behandlerne mine. Men nei, jeg har ikke turt å spørre om det enda. Vil høre om noen har det likt. Anonymkode: d58f7...877 Selvfølgelig kan psykisk helse sette seg fysisk i kroppen. Helt normalt. Anonymkode: cc257...212 4
Belima Skrevet 27. september 2023 #3 Skrevet 27. september 2023 Det er sannsynlig at muskler blir påvirket av stresset den blir utsatt for. Når anfall kommer, så er det naturlig at du knyter deg, kanskje ubevisst og da får du muskelknuter etter hvert. Lær deg noen øvelser for å tøye musklene i nakkeområdet. Alt du gjør for å motvirke plagene vil hjelpe litt. Ser det er mange øvelser på nettet. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #4 Skrevet 27. september 2023 Ja, det er veldig vanlig dessverre. Kroppen sier ifra at noe ikke føles greit. Jeg har tannlegeskrekk, og min sjarmerende kropp ga meg forkjølelsessymptomer dagen før samtlige tannlegetimer. Jeg vet jo at jeg ikke er syk, men etter korona kom, så ble det veldig ubeleilig 🙈 For smerter/spenninger i nakke og rygg så har jeg brukt en sånn dings fra clas ohlson som sender små støt til musklene. Har vært skikkelig fin å ha på de verste dagene, bare synd man ikke kan bruke den den på kjeven. Anonymkode: f49d0...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #5 Skrevet 27. september 2023 Sliter med sterk angst og mye indre uro. Og ja.. det setter seg i kroppen. Merket ikke det satte seg i kroppen da jeg var yngre, men nå er jeg i midten av førtiårene og har mye diffuse plager (muskelsmerter, blodtrykksfall, lav HRV, søvnvansker, konsentrasjonsvansker, dårlig restitusjon). Det sies trening skal være bra, men jeg opplever etter en treningsøkt at jeg sover veldig dårlig, kroppen restituere ikke så bra. Våkner opp med hodeverk, muskelverk, blodtrykksfall, svimmel og lav body batteri og lav HRV. Så jeg må hvile og hente meg inn igjen dagen etter en lett treningsøkt Jeg har lest meg opp sammenheng mellom angst, vagusnerven, lav HRV, lavt bodybatteri, høy hvilepuls osv henger i sammen Så jeg gjør øvelser ila dagen som aktiverer vagusnerven slik at HRV stiger samt bodybatterien også øker (det går i yoga, pust og andre øvelser). Jeg blir bedre og bedre for hver dag, men får ofte tilbakefall. I dag er en slik dag. Sovet dårlig i natt. Lav HRV og lavt body batteri og sitter på jobb og er ukonsentrert og svimmel og må ta meg hyppige pauser Anonymkode: cba2e...96d 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Skrevet 27. september 2023 Ja, det er kjempevanleg, TS. Ikkje berre dei negative kjenslene, men også dei positive, kan vi oppleve i kroppen. Enten for kort tid eller lengre tid. Sjølv er eg veldig fan av desse anti-angst-tøyingane ❤️ Anonymkode: 0c7b3...5d3 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #7 Skrevet 27. september 2023 Når man har veldig angst knytter man nakken for å holde angstens opphav på avstand. Slitsomt med stresshodepine, men kanskje kjipere om alle følelsene skulle kommet opp på en gang? Anonymkode: 94204...7ac
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #8 Skrevet 27. september 2023 Veldig vanlig at det setter seg i muskulatur. Viktig å være i bevegelse, gjøre avspenningsteknikker regelmessig, fokusere på dyp pust flere ganger daglig, og gå gjerne til fysioterapeut for å løsne opp hvis det låser seg helt. Fysioterapeut vil også kunne gi deg øvelser/lett treningsprogram, som også er viktig. Anonymkode: 8b9ef...b8c
malifika Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er veldig vanlig dessverre. Kroppen sier ifra at noe ikke føles greit. Jeg har tannlegeskrekk, og min sjarmerende kropp ga meg forkjølelsessymptomer dagen før samtlige tannlegetimer. Jeg vet jo at jeg ikke er syk, men etter korona kom, så ble det veldig ubeleilig 🙈 For smerter/spenninger i nakke og rygg så har jeg brukt en sånn dings fra clas ohlson som sender små støt til musklene. Har vært skikkelig fin å ha på de verste dagene, bare synd man ikke kan bruke den den på kjeven. Anonymkode: f49d0...a2d Spennende. Hva heter den dingsen?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #10 Skrevet 27. september 2023 Jeg får mye smertet. Hofter, føtter, huden min brenner slik jeg må bandasjere den er de verste. Anonymkode: cd6c6...476 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #11 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har fått påvist sterk angst og sterk sosial fobi. Har hatt dette siden ungdomsskola, og er nå godt opp i 30 åra. Har nå begynt å jobbe med dette i et håp om å bli bedre. Noen som veit om angst kan sette seg i muskler, osv? Har alltid slitt med vond nakke og vondt i hodet, perioder værre enn andre. Kan angst være grunnen til at musklene i nakken er så stramme som de er? Ja, jeg kan høre med behandlerne mine. Men nei, jeg har ikke turt å spørre om det enda. Vil høre om noen har det likt. Anonymkode: d58f7...877 Alle behandlere vet veldig godt at dette skjer, så ikke vær redd for å snakke om/spørre om dette. ❤️ En egen disiplin, psykomotorisk fysioterapi, har dette som hovedfokus. Psykomotorisk fysioterapi tar utgangspunkt i sammenhengen mellom muskelspenninger og følelser. Traumatiske hendelser, sykdom eller langvarige belastninger påvirker den fysiske kroppen. Anbefaler også Åse Dragland sine fabelaktige bøker om dette temaet. -------- Selv fikk jeg svært god hjelp av en akupunktør. Hun hjalp meg til å få noen av spenningene mine til å slippe. Det artige var at da minsket også angsten. Det er altså mange ting som kan hjelpe deg. En fin plass å begynne er med pusten din. Jeg synst det er vanskelig å gjøre, så jeg liker å bruke denne: https://www.youtube.com/watch?v=E9m6BTMUziM&t=479s Er på norsk. Anonymkode: 0c7b3...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #12 Skrevet 27. september 2023 På apoteket får du kjøpt Naproxen reseptfritt. De gjør stive, vonde og krampeaktige muskler mykere igjen. Man kjenner spenningene slippe taket. Vær obs på at noen kan oppleve løs mage av denne typen medisin. Jeg får det. Men tar jeg det sammen med mat (middag, stort måltid) går det bra, og jeg slipper løs mage. Du får det på resept også, da sterkere, men som sagt er den Naproxenen på 250 mg reseptfri. Anonymkode: 6ea6e...185
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #13 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På apoteket får du kjøpt Naproxen reseptfritt. De gjør stive, vonde og krampeaktige muskler mykere igjen. Man kjenner spenningene slippe taket. Vær obs på at noen kan oppleve løs mage av denne typen medisin. Jeg får det. Men tar jeg det sammen med mat (middag, stort måltid) går det bra, og jeg slipper løs mage. Du får det på resept også, da sterkere, men som sagt er den Naproxenen på 250 mg reseptfri. Anonymkode: 6ea6e...185 Hvis det er angsten som lager smerter så hjelper nok ikke smertestillende som ikke er kraftige nok til å rote litt rundt i hode. Angstdempende derimot gir litt lindring. Men så klart verdt å prøve. Man bør prøve alt. Anonymkode: cd6c6...476
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #14 Skrevet 27. september 2023 malifika skrev (5 timer siden): Spennende. Hva heter den dingsen? Jeg bruker denne, https://www.clasohlson.com/no/Beurer-EM49,-TENS-,-EMS--og-massasjeapparat-/p/44-2647 Anonymkode: f49d0...a2d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #15 Skrevet 27. september 2023 Ja. Har mye muskelsmerter og sliter med at jeg får smertefull gangsperr uten muskelbelastning, samt kramper. Har alvorlige angstplager som deg. Anonymkode: 7a82f...162
malifika Skrevet 27. september 2023 #16 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg bruker denne, https://www.clasohlson.com/no/Beurer-EM49,-TENS-,-EMS--og-massasjeapparat-/p/44-2647 Anonymkode: f49d0...a2d Takk 🙂
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #17 Skrevet 27. september 2023 malifika skrev (11 minutter siden): Takk 🙂 Bare hyggelig! Anonymkode: f49d0...a2d 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #18 Skrevet 27. september 2023 Jeg bruker og en dings, en massasjegreie til å henge over skuldrene eller nakken som knar deg med varme man kan slå av eller på. Det er også Beurer, tror det heter shiatsu masserer. Anonymkode: 0fc9c...761
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #19 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bruker og en dings, en massasjegreie til å henge over skuldrene eller nakken som knar deg med varme man kan slå av eller på. Det er også Beurer, tror det heter shiatsu masserer. Anonymkode: 0fc9c...761 Med varme høres ikke feil ut, nei! Jeg sydde meg en sånn rispølse som jeg varmer i microen, veldig greit å ha. Anonymkode: f49d0...a2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå