Gå til innhold

Hvordan få sønnen vår på 1,5 til å sove lenger på morgenen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han legger seg 19-19.30 og våkner ofte klokka 5, av og til tidligere. På grunn av dette er han ofte trøtt ved levering i barnehagen, noe vi synes er ganske dumt. Han våkner tidlig uansett om han sover 20 minutter eller to timer på dagtid, og har våknet tidlig selv når han en sjelden gang ikke har sovnet før 21. Han sover jeldigvis gjennom hele natta. Noen tips?

Anonymkode: 8f9a9...80c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han sover gjennom natten. Dere er heldig! Dere må selv legge Dere tidligere for å få nok søvn.

Vår datter våkner ofte på natten. Kan ta tid før hun sovner igjen. Står opp kl 7, men det hjelper ikke når halve natten har vært våken/gråt/uro. 

Ikke uvanlig at de minste barna har to dupper i vår barnehage. Spesielt de som har sovet lite 

Anonymkode: 78aff...daa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er helt vanlig, og nei, det er ikke noe særlig du kan gjøre. 

Begge mine har (og er fremdeles) morgenfugler. 

Minsten på 2.5 våkner fast kl 5, og det er en forbedring fra halv fem, som var standard frem til han var halvannet år. Eldstemann på 6 våkner som regel rundt 5.30. 

Mange unger ER bare morgenfugler, og det er ikke noe å gjøre med. 

Anonymkode: 1b482...e68

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Aksepter det. Er ikke noe du kan gjøre. Livet blir 190% bedre om du bare aksepterer det og lær deg å like det. Får mye utav dagen. Har en snart 5åring som fortsatt står opp kl 5-6. 

Skrevet

Det er dessverre ikke noe å gjøre...har en på 5 år som legger seg 1930 og våkner 05-05 hver dag ...men hun sover heller ikke hele natten...så vi har nå har søvnmangel i 5 år...vi får sove når de flytter ut 😂

• Nyttig 1
Skrevet

Noen er bare skikkelige morgenfugler helt fra de ser dagens lys…

Eldste var/ er b-menneske på sin hals, sov gjerne til 9-10 om morgenen fra hun var 3mnd. Naive meg forsto ikke hva nybakte mødre klagde over ang søvnmangel….

Men fem år etter ble lillesøster født….oh my! Mulig det var karma for at jeg var så heldig med eldste. Hun kom til verden grytidlig om morgenen, og siden da så fortsatte hun å starte dagen med et smil før 5. Uansett hva vi prøvde ift å legge henne tidligere (hun sloknet rundt kl 19 da hun ble eldre og fikk soverutiner) mtp at søvn avler søvn, eller vi tvang henne til å være lengre våken i håp om at hun sov lengre (da våknet hun bare til samme tid som vanlig men var sur og grinete i steder for blid som ei sol) så var det ingenting som hjalp. Før 5 var det dag. Hun sov heller ikke natta rundt før hun var nesten 3 år. Før hun sluttet å dagsove så hadde hun første blund i 9-tida

Så mannen min og jeg måtte bare begynne å legge oss tidligere for å ikke være helt zombier på dagtid, og vi byttet på å stå opp med henne. Særlig frihelger (vi jobbet begge turnus) var hellige sånn at vi fikk en dag hver til å sove litt lengre,

Siden vi var så heldige at vi kunne gjøre det sånn at jeg tok ett år permisjon uten lønn etter at permisjonen min var over så begynte hun ikke i bhg før høsten etter at hun var fylt 2 år. Og da sov hun ikke på dagtid lengre (mtp at hun brukte å ta første blund kl 9) Men særlig det første halve året så var hun mye grinete om morgenen, men det gikk seg til.

I en periode etter oppstart så sloknet hun i bilen på vei hjem+ hun tok kveld i 18-tiden pga hun var sliten av mye inntrykk, mange barn og lite alenetid/hviletid og støynivå i bhg kontra hjemme og lek med nabounger. Hadde vanligvis en «regel» om ikke noe soving etter kl 15 pga da sovnet hun ikke før seint, men da hun startet i bhg så fikk hun bare sove i bilen, Og hun tok som sagt natta rundt kl 18 lenge før hun igjen begynte å legge seg i 19-tida

Regner med at barnehagen lar han få sove når han behøver det ts? Hvis han er vant med å ta første dupp på formiddagen så får han det? Eller har de faste sovetider? Hvis de har faste tider så synes jeg du burde tatt det opp med bhg at han behøver å sove feks kl  10. Det er forskjell på et barn i småbarnsavdelingen som har startet dagen kl 04:45 kontra ett annet barn som måtte vekkes kl 7.25. For ditt barn så er det langt på dag når klokka er 10. Og skal han få gode barnehagedager så behøver han de duppene han er vant til frem til han blir eldre og slutter å sove på dagtid. Det er jo en stor overgang også fra å være hjemme til å måtte forholde seg til mange barn, støy og aktiviteter. Mye stimuli.

Så det er viktig at han får den søvnen han behøver når han behøver det på dagtid siden han starter dagen så tidlig, og det er viktig at dere foreldre får nok søvn ved å legge dere tidlig og bytte på å stå opp. For etter min erfaring så funker det ikke å fremtvinge de til å sove lengre. Husker det var godt da hun ble så stor at hun kom å vekte oss for å si i fra at hun var våken, og fikk sette seg å se barne-TV en times tid uten at vi sto opp.

Nå er eldste jenta ung voksen og yngste var ferdig med Vgs i vår, og det pussige er at de begge har hatt, og har, samme søvnmønster. Eldste er skikkelig B-menneske; hater å måtte stå opp tidlig og sover lenge når hun har fri, finnes ikke kveldstrøtt og har masse energi om kveldene og er trøtt og grinete om morgenen. Yngste er kveldstrøtt (til hennes frustrasjon når hun er i festlige lag og må bare hjem for å finne senga tidlig….døgnet ikke en eneste gang i russetiden), og hun våkner før alarmen ringer. Tidlig oppe på helg og ferier, blid som ei sol (kontra storesøster som ikke er vits å snakke til før etter kaffekopp nr2😄)

Jeg tror vi alle bare har vår egen innebygde døgnklokke fra vi kommer til verden 

Skrevet

Min er 20 måneder og sover fra 8-5. 2 timer lur på dagen. Vi skal starte å kutte i dagsovingen nå. 

Anonymkode: 82a51...85f

Skrevet

Har dere prøvd å ta med ungen inn til deres seng når den våkner så tidlig? Noen ganger er ikke barna klare for å stå opp men trenger tryggheten for å kunne roe seg ned/sove mer. 

Skrevet

for å forskyve legging/oppvåking må man holde ut med mindre søvn en liten stund (en uke eller to), slik at det blir seinere leggetid og at de står opp til vanlig tid (altså like tidlig som tidligere). Hjelper ikke å ha en kveld eller to hvor de er våkne seinere, og regne med at de da sover lenger.  

Det. funker selvsagt ikke for alle, men har fungert på alle våre. Akkurat som i feriene, når de har fått være opp seinere enn vanlig, så har de etter en stund også sovet dertil lenger om modningen. 

OG når vi stiller klokken.

Anonymkode: 6c41c...c7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min er 20 måneder og sover fra 8-5. 2 timer lur på dagen. Vi skal starte å kutte i dagsovingen nå. 

20 mnd? Hvorfor ikke 1 år og x antall mnd? 
Hvis noen spør, sier du at barnet er 20 mnd? 
Sorry for avsporing🙈

Anonymkode: 11e0e...ab9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sorry for avsporing🙈

Eller hva med å si "nesten to år"..

Skrevet

Gi en flaske varm melk og legg barnet inn til dere? Fungerte fint her. Etterhvert så trengs ikke melka fordi ungen er vant til å sove lenger.

Noen vil kanskje si det er en uvane å gi melk, men så lenge det er fra 5 og utover så tenker jeg det går fint. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry for avsporing🙈

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller hva med å si "nesten to år"..

De fleste vet at det er 12 måneder i ett år. Men ok, 1 år og 8 måneder. Nesten to år. 

Skrevet

Her kan han våkne så tidlig som 4 eller så "sent" som 6.30. Et par ganger har han sovet til 7.

Vet ikke helt hva som avgjør hvor lenge han sover om morgenen. Ser ingen link mellom soving på dagtid og om natten. Tvert imot virker det som han sover mer urolig om natten etter lite soving på dagtid, rett og slett at han er overtrøtt og våkner. 

Når han våkner før 6 har jeg noen ganger hell med å legge ham igjen. Han trenger litt kos og litt mat, og kan sovne igjen hvis jeg har ham på vårt rom og det er mørkt og rolig. 

Anonymkode: 47bc5...110

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her kan han våkne så tidlig som 4 eller så "sent" som 6.30. Et par ganger har han sovet til 7.

Vet ikke helt hva som avgjør hvor lenge han sover om morgenen. Ser ingen link mellom soving på dagtid og om natten. Tvert imot virker det som han sover mer urolig om natten etter lite soving på dagtid, rett og slett at han er overtrøtt og våkner. 

Når han våkner før 6 har jeg noen ganger hell med å legge ham igjen. Han trenger litt kos og litt mat, og kan sovne igjen hvis jeg har ham på vårt rom og det er mørkt og rolig. 

Anonymkode: 47bc5...110

Når legger han seg på kvelden da?

Skrevet

Hvor lenge sover han på dagtid? 

Si at han trenger 12t søvn i døgnet og t2 av de er i barnehagen. Da vil han legge seg kl 19 og stå opp kl 05. 

Prøv  å kutte ned hvilen på dagtid til 45-60 min :)

Skrevet
myMa skrev (20 minutter siden):

Gi en flaske varm melk og legg barnet inn til dere? Fungerte fint her. Etterhvert så trengs ikke melka fordi ungen er vant til å sove lenger.

Noen vil kanskje si det er en uvane å gi melk, men så lenge det er fra 5 og utover så tenker jeg det går fint. 

Her er ungene hoppende våken, og det å prøve å få dem til å ligge stille er glemmesak ;)

Ikke alle barn våkner fordi de føler seg utrygge. Veldig mange er rett og slett bare VÅKNE, og klar for dagen, og det å prøve å få dem til å ligge stille er totalt fåfengt.

Anonymkode: 1b482...e68

Skrevet

Prøver dere å legge han igjen?

Om klokka er før 6 så forsøker jeg alltid å legge min til å sove igjen, hun er 19 mnd. Hun våkner gjerne flere ganger fra leggetid til morning da. Men før 6 gjør jeg det jeg kan, om det er å bysse, ha opp i senga eller annet. Før ammet jeg da var det lettere å få til å sove igjen. Noen ganger går det ikke og vi står til slutt opp kl. 6 men ofte sovner hun litt igjen. Og om hun ikke sovner så ligger hun kanskje og slumrer i senga med meg eller i armene mine (jeg får ikke sovet da men hun får iallfall mer søvn før barnehagedagen). 

Anonymkode: 12c1f...754

• Liker 1
Skrevet

Selv om det virker ulogisk kan det hjelpe å legge tidligere på kvelden, prøv 18.30 først? Det hjalp hos oss. 

Anonymkode: 5f259...651

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han legger seg 19-19.30 og våkner ofte klokka 5, av og til tidligere. På grunn av dette er han ofte trøtt ved levering i barnehagen, noe vi synes er ganske dumt. Han våkner tidlig uansett om han sover 20 minutter eller to timer på dagtid, og har våknet tidlig selv når han en sjelden gang ikke har sovnet før 21. Han sover jeldigvis gjennom hele natta. Noen tips?

Anonymkode: 8f9a9...80c

Morgen for barn er gjerne før kl 06. 

Det kan være mange grunner til at han våkner tidlig, kald, varm, tørst , sulten eller bare rett og slett er ferdig med å sove. Og slik er det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...