Gå til innhold

Samboer mener han har gjort mye når han har hentet og levert i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens jeg har gjort klart barnet med morgenstell og matpakke til barnehagen, lagd middag, ammet, ryddet kjøkkenet, tatt kveldsstellet og legging. Mannen har hentet og levert med bil i barnehagen, samt «passet» barnet mens jeg lager middag og rydder kjøkkenet.

Barnet er 1,5 år.

Synes han overvurderer sin egen innsats og underkjenner min, eller er det jeg som ikke ser helt klart her?

Anonymkode: bde7f...7bd

• Liker 4
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en konkurranse? Dere kan jo bytte på, du kan passe ungene, mens han gjør disse oppgavene, og dere kan bytte på hvem som henter og leverer i bhg 

Anonymkode: d4492...c24

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare si at du gjerne bytter oppgaver en annen dag. Også ramser du opp hva du har gjort. 

Egentlig burde dere sette dere ned og ta en skikkelig prat om fordeling av oppgaver der dere begge legger frem hva dere legger vekt på i hver oppgave. Så her burde begge få mulighet til å skrive ned oppgaver dere gjør på forhånd. Husk å skrive om oppgaven blir gjort mens du er alene med barnet eller ikke, dette er mye mer forstyrrende enn man tror!

Anonymkode: ed11f...0c5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det en konkurranse? Dere kan jo bytte på, du kan passe ungene, mens han gjør disse oppgavene, og dere kan bytte på hvem som henter og leverer i bhg 

Anonymkode: d4492...c24

Selvfølgelig ikke, membran har tusen unnskyldninger for hvorfor det ikke passer å bytte oppgaver.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig ikke, membran har tusen unnskyldninger for hvorfor det ikke passer å bytte oppgaver.

Men han har*

Skrevet

Han letter din dag med å gjøre det. Er ikke det bra? 

Anonymkode: 5418f...3bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han letter din dag med å gjøre det. Er ikke det bra? 

Og hun letter hans dag mer ved å gjøre mer enn det han gjør. Dette er ikke hennes oppgaver som han hjelper til med. 

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet

Som menn flest her inne. Skjønner ikke at dere orker å være sammen med disse forvokste tenåringene

Skrevet

Hvorfor er det du som lager matpakker og middag og tar deg av både morgen- og kveldsstell? Du kan ikke sitte der og syte over mannen din når du ikke går inn for å fordele oppgavene. En side har dessuten alltid to saker, jeg er helt sikker på at hvis man spurte han hva han har gjort ville han ramset opp flere ting enn de tingene du mener han har gjort fordi du ser like lite hva han gjør som han ser hva du gjør. Tenk litt på det du. 

Anonymkode: f162b...066

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor krevende er henting/levering da? 

Det kan være forferdelig krevende, med trassing og hyl og gråt og kaos. 

Men det kan også være relativt enkelt.

Samme med legging, det kan være så lett som å bare måtte følge inn på rommet og si godnatt og gå, eller det kan være halvannen time med å måtte sitte inne hos ungen og hyl og skrik og grining. 

Anonymkode: 7c8d6...300

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det du som lager matpakker og middag og tar deg av både morgen- og kveldsstell? Du kan ikke sitte der og syte over mannen din når du ikke går inn for å fordele oppgavene. En side har dessuten alltid to saker, jeg er helt sikker på at hvis man spurte han hva han har gjort ville han ramset opp flere ting enn de tingene du mener han har gjort fordi du ser like lite hva han gjør som han ser hva du gjør. Tenk litt på det du. 

Dette stemmer jo ikke, det er generelt menn som overvurderer egen innsats, ikke kvinner.

Ikke godta at han har unnskyldninger for ikke å gjøre andre ting, det er selvsagt bare latskap og det kommer bare til å bli værre om du ikke tar tak i det nå.

• Liker 5
Skrevet
fjellglad skrev (3 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke, det er generelt menn som overvurderer egen innsats, ikke kvinner.

Ikke godta at han har unnskyldninger for ikke å gjøre andre ting, det er selvsagt bare latskap og det kommer bare til å bli værre om du ikke tar tak i det nå.

Dette er feil. Forskning viser at både kvinner og menn overvurderer egen innsats i hjemmet. 

Skrevet

Jobber dere begge fulltid?

Anonymkode: 5c55d...c57

Skrevet

Sett dere ned hver søndag. Skriv liste over hva som skal gjøres i løpet av uka med ca tidsbruk. Fordel oppgavene. Ta hensyn til om en jobber lengre dager enn den andre. Målet bør være at begge får like mye fritid i løpet av uka.

Anonymkode: dfe7b...386

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har han vært aktivt sammen med barnet, eller har han sovet i sofaen mens barnet så på barnetv? Skjønner at du er sliten, men har han egentlig mer egentid enn deg, eller gjør han andre nyttige ting mens du også gjør nyttige ting?

Anonymkode: f4324...68b

Skrevet

Mannen min holdt også på sånn her. Prøvde "alt" uten hell, så jeg begynte å henge opp en lapp på kjøkkenet med alt jeg hadde gjort i løpet av dagen. Altså alt jeg hadde gjort på teskje-nivå og spesifisert hvem som "eide" tingen eller søppelet jeg hadde ryddet opp eller vasket (så han ikke kunne klage på at jeg også ryddet mine egne ting), antall av hver ting og om dette egentlig var noe han hadde lovet å gjøre dagen før. Typ "Skrubbet matrester fra stolen til (barnet) som (mannen) skulle gjøre i går" og "Ryddet opp 3 av (mannen) sine glass fra stua". Mulig det er en småekkel ting å gjøre (tenkte det selv da moren min foreslo det), men det funka faktisk. 😅

Anonymkode: b8f31...ef8

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Ammer du fremdeles for å få en ting til på den egen liste?

Skrevet

For min del hadde jeg elsket at samboer henter og leverer. Hadde lett gjort ALT annet for å slippe det. 

Men i mitt forhold med barnefar er det ingen som måler hvem som gjør hva, vi gjør det som er best for barna, oss og forholdet vårt. 

Så med andre ord, vi snakker om ting og løser det underveis. Den dagen min samboer ikke er med å dra lasset på lik linje som meg, er vi ikke samboere lengre. 

Men om jeg gjør mer husarbeid enn ham, det driter jeg i. Så lenge han henter og leverer og jeg slipper å dra ut av huset ;) 

Anonymkode: f9ea1...899

Skrevet

Jeg ga til slutt mannen min en liste over ting jeg gjør hver dag som han ikke tenker over, og ba om at vi byttet oppgaver. Vi har helt ulik oppfatning av hva som må gjøres og hva som er ryddig nok. Jeg passer på å ikke hevde at min standard er fasiten, men at jeg blir sliten og frustrert hvis ryddighet og hygiene er under et visst nivå, samt at barna ikke har klær å ha på neste barnehagedag fordi jeg ikke har vasket osv.

Vi hadde en diskusjon i går om middag, fordi det er sånn at jeg planlegger og handler inn og lager maten, evt. ber han handle inn, eller å lage middag på spesifikke dager. Mannen sier at han må jo få beskjed, så ordner han gjerne middag han. Og da måtte jeg forklare at jeg syns det er slitsomt å alltid være den som passer på at vi har middag på bordet, og at barna får i seg variert mat til andre måltider også. Jeg vil gjerne at han også skal tenke på det, være med å planlegge. Vi laget oss en middagsplan på ei tavle, med ansvar for middager annen hver uke. Veldig firkantet og strengt, syns jeg som egentlig ikke er en planlegger. Men vi er så ulike, at vi må visst gjøre det sånn en periode for at ikke jeg skal bli sprø. 

Jeg syns fordelingen deres høres urettferdig ut. Men er det som her, oppfatter rett og slett ikke mannen det av seg selv. Om dere bytter oppgaver, kan han kanskje erfare selv, og evt finne ut at jo, det er urettferdig. 

Anonymkode: 821bb...702

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...