AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #1 Del Skrevet 27. september 2023 For det er hva det er- avhengighet. Jeg er som en jævlig hvilken som helst avhengig. Sørger for å ha det tilgjengelig. Jeg spiser godteri, sukker og is hver dag. Jeg er overvektig (bmi 32) og føler på meg at jeg kan få diabetes, da jeg ofte er veldig tørst om morgenen. L begynner å stramme over magen, og jeg må gjøre noe NÅ! Hvis ikke blir det xl, diabetes, dobbelthake resten av livet. Jeg er en person som kler å være slank. Jeg vet jeg må øke inntak av protein. Så enkelt, så vanskelig. Jeg vet jeg bare må slutte. Jeg trenger å høre om noen som har klart det… Er det noen der ute? 🙏🙏🙏🙏🙏 Anonymkode: 9753d...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #2 Del Skrevet 27. september 2023 Eneste måten for meg å kontrollore det på er å spise lavkarbo. Altså ikke noe sukker i det hele tatt. Fælt de første dagene, men så går det over. Poenget med lavkarbo/keto er at jeg ikke kan spise "bare litt" for det ødelegger for ketosen, og jeg må bruke en uke på å komme inn i ketose igjen. Så derfor dropper jeg "bare litt". Og som sukkeravhengig vet jeg jo at bare litt betyr at jeg spiser altfor mye fordi jeg ikke klarer å stoppe 🙈 Anonymkode: 936d1...f82 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamajune11 Skrevet 27. september 2023 #3 Del Skrevet 27. september 2023 For meg hjalp det å begynne trene på studio og ikke telle kalorier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #4 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eneste måten for meg å kontrollore det på er å spise lavkarbo. Altså ikke noe sukker i det hele tatt. Fælt de første dagene, men så går det over. Poenget med lavkarbo/keto er at jeg ikke kan spise "bare litt" for det ødelegger for ketosen, og jeg må bruke en uke på å komme inn i ketose igjen. Så derfor dropper jeg "bare litt". Og som sukkeravhengig vet jeg jo at bare litt betyr at jeg spiser altfor mye fordi jeg ikke klarer å stoppe 🙈 Anonymkode: 936d1...f82 Jeg har det som deg, må kutte helt for å ikke ha et vanvittig søtsug. Meeeen... Problemet mitt er at lavkarbomat er så ensformig i lengden synes jeg. Hvordan holder du ut med det og hva gjør du i sosiale sammenkomster? Det serveres mye karbohydrater hos folk flest, selv til en vanlig middag. Anonymkode: f09cb...633 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet 27. september 2023 #5 Del Skrevet 27. september 2023 Ja, det har jeg klart. Oppskriften for min del er å kutte sukker og fine karbohydrater, og øke proteinmengden i kosten. Helt lavkarbo trengs ikke her. Men jo mer karbo jeg spiser, jo mer må jeg kompensere med protein. Frukt kan jeg spise. Vet jo ikke om dette vil hjelpe for andre, men det virker for meg. Etter en god stund kan jeg spise litt sukker. Men blir det for mye og jeg kjenner cravings, må jeg tilbake til den dietten jeg nevner her en periode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #6 Del Skrevet 27. september 2023 jeg har klart det. Startet med periodisk faste (tøft første døgnet deretter gikk det fint.) Prøver å spise mye protein. Har kuttet ut brød. Koser meg dog i helgene, og det funker fint. Gått ned snart 8 kilo nå- på ca 2 mnd. Anonymkode: 78555...ef6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #7 Del Skrevet 28. september 2023 Jeg har kuttet alt godter, men spiser dessert. Så det blir endel mer dessert enn før... Men jeg spiser samlet sett mye mindre sukker og kalorier enn før. Jeg er typen som ikke klarer meg med to biter, og smugspiste sjokolade i bilen 🫣 Anonymkode: 0eaa5...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millinea Skrevet 28. september 2023 #8 Del Skrevet 28. september 2023 Her hjalp det å kutte grepet sjokoladen hadde ved å gå stappmett i butikken, og handle bare en gang i uka. Angra som fy noen timer senere for at jeg ikke hadde kjøpt... Spiser godteri innimellom nå og grovkarbo, men ikke noe sug lenger. Måtte bare komme over den store kneika i starten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #9 Del Skrevet 28. september 2023 Gikk cold turkey. Tøft en ukes tid så gikk det over. Anonymkode: cf5d5...cb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #10 Del Skrevet 28. september 2023 Ja. Jeg gikk også cold turkey, hadde abstinenser i noen uker. Var verre å kutte ut sukker/carbs enn å slutte å røyke. Jeg tror ikke man trenger å leve lavkarbo for å få bukt med sukkeravhengighet, men spise mindre av dem og styre unna raske karbohydrater. Husk å spise nok proteiner fra animalske kilder, og godt med grønnsaker. Det er en prosess med mye mentalt arbeid. Anonymkode: 55a12...193 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #11 Del Skrevet 28. september 2023 Spiste sjokolade og godteri hver eneste dag og gjerne i stedet for vanlig mat ( - derav holdt jeg meg normalvektig). Har levd ketogent i to måneder nå og kommer aldri til å gå tilbake til den gamle livsstilen. Føler meg endelig fri og har fått et helt nytt liv. Anonymkode: 23e2f...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #12 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 7.44): Eneste måten for meg å kontrollore det på er å spise lavkarbo. Altså ikke noe sukker i det hele tatt. Fælt de første dagene, men så går det over. Poenget med lavkarbo/keto er at jeg ikke kan spise "bare litt" for det ødelegger for ketosen, og jeg må bruke en uke på å komme inn i ketose igjen. Så derfor dropper jeg "bare litt". Og som sukkeravhengig vet jeg jo at bare litt betyr at jeg spiser altfor mye fordi jeg ikke klarer å stoppe 🙈 Anonymkode: 936d1...f82 Problemet med lavkarbo er faktisk det å kutte ut lavkarbo. Med engang man har gått ned i vekt, så blir det vanskelig. For de aller, aller fleste blir totalavhold mot brød, pasta, pizza, kaker, poteter osv. veldig vanskelig for resten av livet. Mange ender opp med jojo-slanking, og legger på seg enda mer. Jeg har vært i en gruppe med lavkarbo-folk. Alle gikk mye ned, og alle har gått oppigjen og vel så det. For meg selv, etter å ha "slanket meg" i 25 år... er det en naturlig prosess med å endre vaner som jeg kan leve med, som har hjulpet. Jeg spiser lite/ingen brød i ukedagene, kun knekkebrød/proteinbrød eller proteinrundstykker, salat med lite/ingen karbohydrater til lunsj. Til frokost spiser jeg stort sett youghurt naturell med litt havregryn og nøtter m/bær (hvis jeg har). Middag spiser jeg det samme som de andre, men fokuserer på grønnsaker og proteiner og mindre pasta/potet. I helgene koser jeg meg med litt chips lørdagen hvis jeg ønsker det. Kveldsmat lørdag spiser jeg det vi har med resten av familien og unner meg gjerne et glass vin. Søndag tar jeg gjerne et rundstykke til frokost og den middagen vi har. Til kvelds hver eneste dag, prøver jeg å ikke spise mer enn 1-2 knekkebrød - hvis jeg absolutt må ha noe. Har brukt litt tid på å komme dit, men slipper nå skuffelsen ved å gå fort ned og enda mer opp igjen. Jeg stresser ikke med vekten, men den går sakte men sikkert ned I selskap koser jeg meg, men heller ikke innpå med kaker eller chips. Nå er jeg vant med å ikke spise så mye sukker/karbohydrater, og tenker ikke på det i hverdagen lenger - og jeg har vært skikkelig karbodame siden jeg var barn. Jeg spiste kun brød, chips og poteter i alle varianter og lite proteiner (som jeg fremdeles sliter med å få nok i meg av). Elsker grønnsaker da, men er litt karbo der også. Har sluttet å stresse sånn med trening, men går meg en rusletur hverdag (har hund, så det slipper jeg ikke unna), men trener styrke 2-3 ganger pr. uke. Prøver også å gå trapper i stedet for heis, osv. Anonymkode: d064e...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #13 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 10.16): jeg har klart det. Startet med periodisk faste (tøft første døgnet deretter gikk det fint.) Prøver å spise mye protein. Har kuttet ut brød. Koser meg dog i helgene, og det funker fint. Gått ned snart 8 kilo nå- på ca 2 mnd. Anonymkode: 78555...ef6 Jeg prøver også å faste fra middag til frokost. Jeg fastet før også til frokost, men pga. overgangsalder og litt greier, krøllet det seg med hormonene mine. Ellers merker jeg at faste gjør underverker for meg. Anonymkode: d064e...417 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #14 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ja. Jeg gikk også cold turkey, hadde abstinenser i noen uker. Var verre å kutte ut sukker/carbs enn å slutte å røyke. Jeg tror ikke man trenger å leve lavkarbo for å få bukt med sukkeravhengighet, men spise mindre av dem og styre unna raske karbohydrater. Husk å spise nok proteiner fra animalske kilder, og godt med grønnsaker. Det er en prosess med mye mentalt arbeid. Anonymkode: 55a12...193 Enig! Jeg brukte lang tid på å lage meg noen regler: først f.eks. INGEN chips eller sjokolade i ukedager, kun lørdager eller selskap + gå en lett tur hver dag i en halvtime. Så innførte jeg styrke hver mandag, nå er jeg oppe i minst 2 styrkeøvelser i uka. Anonymkode: d064e...417 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #15 Del Skrevet 29. september 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet med lavkarbo er faktisk det å kutte ut lavkarbo. Med engang man har gått ned i vekt, så blir det vanskelig. For de aller, aller fleste blir totalavhold mot brød, pasta, pizza, kaker, poteter osv. veldig vanskelig for resten av livet. Mange ender opp med jojo-slanking, og legger på seg enda mer. Jeg har vært i en gruppe med lavkarbo-folk. Alle gikk mye ned, og alle har gått oppigjen og vel så det. Anonymkode: d064e...417 Poenget med lavkarbo er jo at man skal fortsette å spise lavkarbo, man skal ikke kutte det ut. Lavkarbo betyr ikke automatisk totalavhold mot stivelse, det handler om å spise mindre av det, og velge fullkorn. Stor forskjell å spise 50 gram fullkornspasta sammen med rent kjøtt og mye grønnsaker, og 300 gram hvit pasta. Anonymkode: 55a12...193 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #16 Del Skrevet 29. september 2023 Nå finnes det mye godt sukkerfritt søtt 🙂. Sjekk ut f.eks tights.no og sparkjoep.no. Det fine er at de fleste blir dårlig i magen av det søtningsstoffet, så maks 5 - 10 biter daglig 🙂. Og du kan spise gele og vaniljesaus uten tilsatt sukker. Bytt ut vanlig sjokolade med 70% mørk sjokolade i små mengder. Sukrin har sukkerfrie kakemixer. Drikk te med kunstig søtning. Jeg fikk genetisk diabetes 2 for et år siden (er ikke overvektig). Savner ikke søtt egentlig. Men hjelp, jeg savner potetgull! Jeg kan spise litt popcorn eller baconsvor, men aldri mer potetgull 😔. Tenk på at du kanskje kan unngå diabetes om du snur nå. Den sykdommen kan jeg love deg at du ikke vil ha. Ikke bare må du kutte ut søtt og karbo, men den har masse dumme følgesykdommer og risiko som ikke alle kjenner til. Nevropati, svekket hjerte/blodomløp/nyrer, øyesykdommer..... Lykke til 🌺 Anonymkode: edf8e...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #17 Del Skrevet 29. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nå finnes det mye godt sukkerfritt søtt 🙂. Sjekk ut f.eks tights.no og sparkjoep.no. Det fine er at de fleste blir dårlig i magen av det søtningsstoffet, så maks 5 - 10 biter daglig 🙂. Og du kan spise gele og vaniljesaus uten tilsatt sukker. Bytt ut vanlig sjokolade med 70% mørk sjokolade i små mengder. Sukrin har sukkerfrie kakemixer. Drikk te med kunstig søtning. Jeg fikk genetisk diabetes 2 for et år siden (er ikke overvektig). Savner ikke søtt egentlig. Men hjelp, jeg savner potetgull! Jeg kan spise litt popcorn eller baconsvor, men aldri mer potetgull 😔. Tenk på at du kanskje kan unngå diabetes om du snur nå. Den sykdommen kan jeg love deg at du ikke vil ha. Ikke bare må du kutte ut søtt og karbo, men den har masse dumme følgesykdommer og risiko som ikke alle kjenner til. Nevropati, svekket hjerte/blodomløp/nyrer, øyesykdommer..... Lykke til 🌺 Anonymkode: edf8e...d68 Sukkerfritt søtt gir ikke mindre sukkercraving. I tillegg er slike produkter fullt av dårlige ingredienser, og særlig aspartam som igjen har sine utfordringer. Anonymkode: 55a12...193 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #18 Del Skrevet 29. september 2023 Cold turkey var det eneste som funket for meg også. Prøvde utallige ganger med ulike regler: - "bare til helgen" (resultat at jeg trykket i meg mengder jeg ikke tørr nevne en gang fordi jeg kun hadde "lov" til helgen, eller at jeg dro begrepet helg ut til torsdagen om jeg avspaserte på fredag) - "En ferdig oppmålt mengde" (trigget lysten på å spise mer) - "Bytte det ut med noe annet søtt med mindre kalorier" (trigget lysten på å spise snopet jeg egentlig ville ha) Så cold turkey, faste måltider med skikkelig mat, og ingen snacking mellom måltidene fungerte ypperlig for meg selv om det var et helvete i starten. Nå har jeg knapt lyst på sukker. Kan ta en bit i sosialt lag, men det hitter ikke spotten lenger. Og man går ned i vekt uten å telle en eneste kalori. Godteri inneholder ekstreme mengder tom energi. Anonymkode: 55528...64d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #19 Del Skrevet 29. september 2023 Jeg klarte det på en måte da jeg var gravid og fikk påvist svangerskapsdiabetes. Søtsuget forsvant etter ganske kort tid med diabetesvennlig kosthold: hyppige, men små måltider, passet på å få en balanse mellom karbohydrater, fett og proteiner, fylte opp med grønnsaker og salat. Kunne spise litt godteri, kake, is, men alltid som avslutning på et balansert måltid. Etter et par dager forsvant søtsuget. Det hele ble ødelagt av søvnmangel og at jeg sluttet å få i meg mat(som etter noen måneder i kombinasjon med amming førte til ulvehunger ), men det er eneste perioden i livet som vokse. jeg ikke har kjent på det Anonymkode: c848f...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå