Gå til innhold

Hvor vanlig er det å bare ha 3 dager x 4 med egenmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste femten årene bare jobbet i bedrifter med IA-avtale, med da altså opp til 24 (?) egenmeldingsdager i året, hvor man kan ta en og en, og maks 8 i slengen. 

Men nå har jeg fått tilbud fra en bedrift som "kun" har det AML gir, altså maks 3 dager i strekk, og maks 4 ganger i året. 

Hvor vanlig er egentlig dette? "Alle" jeg kjenner har IA-avtaler på jobb, så de har stor frihet med egenmeldingsdager. 

Jeg er ikke en sånn som bruker mye egenmelding, altså, bare så det er sagt. Før jeg fikk barn, da jeg var 35, hadde jeg aldri noen sinne brukt en eneste egenmeldingsdag. Men nå har jeg to småbarn i bhg, og det er så ekstremt mye sykdom som drasses inn i heimen.. Jeg har vel bare brukt 2 egenmeldingsdager i år, i to ulike perioder, men det er noe med det å ha muligheten. Når jeg vet at det er veldig begrenset kommer jeg ikke til å tørre å ta egenmelding om jeg så spyr blod, om det ikke er helt på slutten av året.. 

Anonymkode: b85cb...d50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at spyr du blod så får du jo uansett sykemelding, så det bør ikke være noe problem. 

Anonymkode: 342ff...a37

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri noensinne vært i nærheten av å bruke 12 egenmeldingsdager, og jeg har hatt barn i barnehage de siste 15 årene. Og skulle man være så mye syk, får man vel sykmelding?

Endret av Yodas
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det er ting som går i barnehagen, blir man vel ofte syk samtidig med barna, og da kan man like gjerne bruke sykt barn dager?

Skrevet

Hvis du er så lite borte fra jobb som du sier så er 3 dager X 4 mer enn nok. Er du syk på ordentlig får du også sykemelding uten problem. 

Anonymkode: 7dc0c...b64

• Liker 1
Skrevet

Man er sjeldent syk mer enn 4 ganger på et år, du kan uansett skaffe legeerklæring om det skulle skje. Ikke stress:) 

barn sykdom kommer utenom

• Liker 1
Skrevet

Synes det er merkelig med en grense. Har derimot jobbet en plass hvor vi fikk bonus om vi ikke var mer syke.

Men, for min del hadde jeg tenkt at 12 dager var nok. Du får jo sykemelding om du trenger mer og er syk.

Anonymkode: 4a013...4f4

• Liker 1
Skrevet

Når egenmeldingsdager er brukt opp kan du få sykmeldinger. Ellers er jo 12 dager oftest mer enn nok for et voksent ellers friskt menneske og barnehagetiden varer jo ikke evig 😊

Anonymkode: 69ee4...5d1

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har en ting som heter sykemelding. Spyr du blod så har du andre problemer enn at du ikke har nok egenmeldingsdager altså 

Anonymkode: 73c6d...f26

Skrevet

Du får sykmelding om du får influensa som varer mer enn de fire dagene. Og den kan du få over tlf. Dette er løsbart 

Anonymkode: 7ec8e...1c9

Skrevet

Vi har 12 dager som vi kan bruke enkeltvis.

Har aldri brukt de opp, men har brukt en enkeltdag mer enn fire ganger i året. Med migrene og endometriose så har det hendt at jeg trenger én dag hjemme når det står på som verst, jeg trenger ikke flere om gangen, så trives med løsningen. Jeg trodde ikke 3x4 eksisterte lenger?

Anonymkode: b7f37...0f4

Skrevet

I tillegg til disse egenmeldingsdagene så har du jo også sykt barn dager, og om kvoten skulle bli brukt opp så kan en få sykemelding fra legen.

Har aldri jobbet i bedrift med IA avtale, men når du normalt sett er så lite syk så bør det jo ikke være noe problem. 

Bor du sammen med barnefar eller dere har delt omsorg så har jo han sykedager også, og har du 100% av omsorgen så får du rett på flere sykt barn dager.

Skrevet

Jeg får også inntrykk av at veldig mange arbeidsplasser har mer fleksible avtaler enn aml krever, men de må jo ikke.  
Jeg føler forøvrig at vi har vært syke «hele tiden», men har bare brukt en egenmeldingsperiode det siste året. vært borte i to perioder, men var så dårlig den ene gangen at jeg måtte til legen, så da fikk jeg sykemelding. 
Med tanke på hvor lite du har vært borte før regner jeg med at det skal en del til før du holder deg hjemme uansett, så da er det ikke noe problem å få sykemelding 😊 hvis du skulle bli mer syk. 

Anonymkode: 169b3...e64

Skrevet

Vi har 3x4 dager, og jeg har stort sett ikke hatt noe annet (jeg har hatt et vikariat en gang hvor det var IA-avtale). Det har ikke vært noen utfordring for meg. Men jeg har kun mild migrene som kan medisineres lett, og ellers ingen kroniske plager. I fjor brukte jeg for første gang opp egenmeldingsperiodene da jeg fikk to runder med oppkast med noen uker mellomrom, hvorav den ene startet på en fredag og ikke var bra påfølgende mandag sånn at jeg brukte to perioder på den. Da jeg ikke hadde mer egenmelding mot slutten av året, og måtte ha sykemelding ved to anledninger. Men da var jeg syk av en sånn art at jeg trengte en tur til legen uansett, så jeg tenkte aldri så mye over det.

Hvis en har en kronisk sykdom, eller uflaks, skjønner jeg at det kan bli styrete uten IA-avtale. Jeg syns særlig dette med at dagene må være sammenhengene arbeidsdager er dumt. F.eks. om man tror man er bra nok, går på jobb, men så er kjempedårlig igjen påfølgende dag med samme sykdom. Eller blir syk på en fredag, og ikke er frisk nok til jobb på mandag.

Anonymkode: d45dc...4d6

• Liker 1
Skrevet

Har som regel vært 3x4 de stedene jeg har jobbet. Unntatt én arbeidsplass hvor det var 24 dager.

Har aldri brukt opp 3x4, men ser at noen bruker 3 dager hver gang de er syk. Mistenker at det er fordi de vil få de dagene de har "rett på" selv om de er friske nok til å gå på jobb.

Anonymkode: f3320...f1c

Skrevet

En IA-avtale er ikke identisk med å ha 8 dagers egenmeldinger. Det er særavtaler som regulerer dette. Alle norske bedrifter er omfattet av IA-avtalen, men det kreves en innsats for å få tilgang til midlene avtalen gir.

https://www.compendia.no/ny-ia-avtale-signert/

Skrevet
Yodas skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri noensinne vært i nærheten av å bruke 12 egenmeldingsdager, og jeg har hatt barn i barnehage de siste 15 årene. Og skulle man være så mye syk, får man vel sykmelding?

Nei, men du har gjerne vært syk 4 ganger i løpet av et år? Med denne løsningen kan man kun bruke egenmelding 4 ganger ila året. Så det er ikke som at man har 12 dager fritt til rådighet, man har faktisk bare 4 ganger ila året man kan ta egenmelding. Og da max 3 dager i strekk. 

Med IA-avtalen har man 24 dager, som man kan ta som enkeltdager om man så ønsker. 

Skrevet

Problemet er at det ikke er "bare" å få en sykemelding her. 

Det er full fastlegekrise her jeg bor, og pr nå har jeg ikke fastlege. Legevakten kan ikke skrive ut sykemeldinger, så nå vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skal få en sykemelding... 

Før gamle fastlegen måtte kutte listen, var det også langt ifra "bare" å få komme til hos lege. Selv med en ett-åring med 41 i feber tre dager i strekk fikk jeg ikke akutt-time samme dag, men måtte vente i halvannet døgn på å komme til.. og det var bare én lege på kontoret, og om hun var syk, var det ingen vikar eller noe, da var det bare "vi avlyser timen din og du må avtale en ny selv GLHF".

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, men du har gjerne vært syk 4 ganger i løpet av et år? Med denne løsningen kan man kun bruke egenmelding 4 ganger ila året. Så det er ikke som at man har 12 dager fritt til rådighet, man har faktisk bare 4 ganger ila året man kan ta egenmelding. Og da max 3 dager i strekk. 

Med IA-avtalen har man 24 dager, som man kan ta som enkeltdager om man så ønsker. 

Hvis man er syk av smitte fra barnehagen, så er man vel gjerne syk samtidig med barna sine, og da kan man like gjerne bruke sykt barn dager. Ut over det har jeg aldri vært syk mer enn 4 ganger i året, nei. For at det skal skje må man vel enten ha en kronisk sykdom eller ha ekstrem uflaks?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er løsbart 

Anonymkode: 7ec8e...1c9

Dette er løsbart!

9D83F7FF-EAC2-4AE4-808D-AAD4DF828849.gif.84493067dd0a311acbb91f3abc8ebcd7.gif

Endret av Gud

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...