Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
– Hva er fasene i forliksrådet? 

Jeg har en faktura med et firma for oppsigelse av arbeidsavtalen. Jeg fikk et betalingskrav gjennom forliksrådet, de ga meg 14 dager på å betale. Jeg er ikke enig, og det var jeg som anbefalte de å kreve det via et forliksråd, siden jeg ikke er enig i beløpet og min argumentasjon bygger på et punkt i kontrakten. 

Det som forvirrer meg er at brevet sa "Påstand: klage motparten dømmes til ...." og de har ikke spurt meg om min versjon.

Jeg skrev til e-postadressen der jeg mottok brevet for å stille noen spørsmål og presenterte argumentet mitt, men jeg fikk ikke svar. Jeg tror det bare er en tjenestemann som har sendt brevet, men han kan ikke stille ham spørsmål.

- Bør det ikke være en rettssak der jeg legger frem mine argumenter? 
-Jeg vet ikke om det er lurt å ansette en advokat? Er det virkelig nødvendig eller er det nok å lese kontrakten? 
-Hvor mye er kostnadene å betale ved tap i forliksrådet?

Dette er første gang jeg er i denne situasjonen og jeg forstår ikke hvordan det fungerer.

Takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noes75 skrev (6 minutter siden):

Jeg leste dette før jeg gjorde spørringen, men fasene er ikke forklart. Jeg vet ikke om forliksrådet i forkant av rettssaken sender saksøkerselskapets krav og dersom saksøkte ikke betaler innen 14 dager holdes rettssaken. er det slik?

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/kontakt-namsmann-og-forliksrad/

Skriv inn post nummeret ditt så får du opp kontaktinformasjon til ditt distrikt, deretter ringer du i morgen og spør de spørsmål du har. Umulig og svare på nett uten innsikt i saken, og selve saksgangen er tilfredsstillende forklart på politiets sider. 

Anonymkode: 5c5b7...341

• Hjerte 1
Skrevet
14 minutter siden, Noes75 said:

Hei!
– Hva er fasene i forliksrådet? 

Jeg har en faktura med et firma for oppsigelse av arbeidsavtalen. Jeg fikk et betalingskrav gjennom forliksrådet, de ga meg 14 dager på å betale. Jeg er ikke enig, og det var jeg som anbefalte de å kreve det via et forliksråd, siden jeg ikke er enig i beløpet og min argumentasjon bygger på et punkt i kontrakten. 

Det som forvirrer meg er at brevet sa "Påstand: klage motparten dømmes til ...." og de har ikke spurt meg om min versjon.

Jeg skrev til e-postadressen der jeg mottok brevet for å stille noen spørsmål og presenterte argumentet mitt, men jeg fikk ikke svar. Jeg tror det bare er en tjenestemann som har sendt brevet, men han kan ikke stille ham spørsmål.

- Bør det ikke være en rettssak der jeg legger frem mine argumenter? 
-Jeg vet ikke om det er lurt å ansette en advokat? Er det virkelig nødvendig eller er det nok å lese kontrakten? 
-Hvor mye er kostnadene å betale ved tap i forliksrådet?

Dette er første gang jeg er i denne situasjonen og jeg forstår ikke hvordan det fungerer.

Takk på forhånd

Har du mottatt innkalling til forliksrådsmøte, eller dom?

Hvis du har mottatt innkalling uten å stille til møte, vil du få en fraværsdom, og da er det 14 dagers betalingsfrist. Du er da dømt til å betale omkostningene til rettsvesen samt evt. inkassobyrå. Du kan kontakte innkrever for spesifisert faktura.

Dersom du aldri har mottatt noen innkalling, men fraværsdom, må du kontakte forliksrådet for å høre om brevet er sendt på forsvarlig måte (juridisk adresse/adresse det er grunn til å tro at du bor/digipost). 

• Hjerte 1
Skrevet
Mjalloh skrev (19 minutter siden):

¿Ha recibido una citación para una reunión del consejo de conciliación o una sentencia?

Si ha recibido una citación sin asistir a la reunión, recibirá sentencia en rebeldía, y luego habrá un plazo de pago de 14 días. Luego se le condena a pagar las costas al poder judicial y a cualquier agencia de cobro de deudas. Puede comunicarse con el cobrador de deudas para obtener una factura específica.

Si nunca ha recibido una citación, sino una sentencia en rebeldía, debe ponerse en contacto con el consejo de conciliación para saber si la carta se ha enviado correctamente (domicilio legal/domicilio donde hay motivos para creer que vive/digipost). 

Jeg mottok ikke et brev til et møte, de sendte det rett og slett til meg på e-post (siden jeg har flyttet på grunn av jobb flere ganger, men jeg har alltid kontaktet selskapet for å gi dem min nye adresse).

Problemet er at jeg tror de allerede har dømt meg uten å ha kunnet forsvare meg. Jeg vurderer å kontakte advokat, men saken virker så opplagt for meg fordi du bare må lese kontrakten, som jeg ikke tror vil være nødvendig. Eller kanskje advokaten min måtte møte dem og forhandle?

Skrevet
5 minutter siden, Noes75 said:

Jeg mottok ikke et brev til et møte, de sendte det rett og slett til meg på e-post (siden jeg har flyttet på grunn av jobb flere ganger, men jeg har alltid kontaktet selskapet for å gi dem min nye adresse).

Problemet er at jeg tror de allerede har dømt meg uten å ha kunnet forsvare meg. Jeg vurderer å kontakte advokat, men saken virker så opplagt for meg fordi du bare må lese kontrakten, som jeg ikke tror vil være nødvendig. Eller kanskje advokaten min måtte møte dem og forhandle?

Vanlig privat Epost er ikke regnet som sikker postgang.

Var det denne Eposten du besvarte, hvor du da ikke fikk svar tilbake?

Det som kan være litt kinkig her, er dersom du har mottatt tid og sted for møte (selv om det var per Epost), gjort til kjenne at du har mottatt tid/sted for møte (besvart Epost), men likevel ikke møtt. Man skal møte selv om man har sendt tilsvar i forkant.

MEN! Innkalling skal ALLTID sendes per post/digipost fra Forliksrådet. Har de ikke sendt dette, må det nesten berammes ett nytt møte. 

Det skal ikke være nødvendig å kontakte advokat i slike tilfeller, men setter de seg på bakbena, og du uansett har tilgang på advokat, kan du jo få h*n til å kontakte dem.

• Hjerte 1
Skrevet
Mjalloh skrev (18 minutter siden):

El correo electrónico privado ordinario no se considera correo seguro.

¿Fue este correo electrónico al que respondiste y luego no recibiste respuesta?

Lo que puede ser un poco complicado aquí es si recibió una hora y un lugar para una reunión (incluso si fue por correo electrónico), le hizo saber que recibió una hora y un lugar para una reunión (correo electrónico respondido), pero aún no reunió. Debes reunirte incluso si has enviado una respuesta con antelación.

¡PERO! La notificación SIEMPRE deberá enviarse por correo postal/correo digital desde el Consejo de Conciliación. Si no lo han enviado, es casi seguro que habrá que programar una nueva reunión. 

No debería ser necesario contactar a un abogado en tales casos, pero si se ponen a la defensiva y usted tiene acceso a un abogado en cualquier caso, puede lograr que él se comunique con ellos.

Tussen hjertelig takk!

Jeg har spurt om saken ved mange anledninger og oppdatert postadressen min. Jeg fortalte dem at enhver melding du sendte meg via e-post (det er den offisielle, den er knyttet til alle administrasjoner).

Også i dag fikk jeg svar på at saken min var henvist til byen der jeg bor nå, så jeg antar at de vil kontakte meg for et møte. Men jeg er forvirret over kjennelsen jeg fikk forrige uke, kanskje det er en feil, at jeg må betaler innen 14 dager.

I morgen skal jeg ringe dem for å informere meg.

Det er bra at det ikke er behov for en advokat, selskapet baserer egentlig kravet sitt på ett punkt i kontrakten og jeg baserer mitt forsvar på et annet punkt, så det er nødvendig med en upartisk mellommann for å avgjøre hvem som har rett.

Skrevet
Mjalloh skrev (26 minutter siden):

El correo electrónico privado ordinario no se considera correo seguro.

¿Fue este correo electrónico al que respondiste y luego no recibiste respuesta?

Lo que puede ser un poco complicado aquí es si recibió una hora y un lugar para una reunión (incluso si fue por correo electrónico), le hizo saber que recibió una hora y un lugar para una reunión (correo electrónico respondido), pero aún no reunió. Debes reunirte incluso si has enviado una respuesta con antelación.

¡PERO! La notificación SIEMPRE deberá enviarse por correo postal/correo digital desde el Consejo de Conciliación. Si no lo han enviado, es casi seguro que habrá que programar una nueva reunión. 

No debería ser necesario contactar a un abogado en tales casos, pero si se ponen a la defensiva y usted tiene acceso a un abogado en cualquier caso, puede lograr que él se comunique con ellos.

E-postadressen jeg skrev til er e-postadressen til politimannen som sendte meg brevet på e-post og den offisielle e-postadressen til namsmann. Men fikk svar kun fra politimannen at skal sendes til nåværende by.

Skrevet
2 minutter siden, Noes75 said:

Tussen hjertelig takk!

Jeg har spurt om saken ved mange anledninger og oppdatert postadressen min. Jeg fortalte dem at enhver melding du sendte meg via e-post (det er den offisielle, den er knyttet til alle administrasjoner).

Også i dag fikk jeg svar på at saken min var henvist til byen der jeg bor nå, så jeg antar at de vil kontakte meg for et møte. Men jeg er forvirret over kjennelsen jeg fikk forrige uke, kanskje det er en feil, at jeg må betaler innen 14 dager.

I morgen skal jeg ringe dem for å informere meg.

Det er bra at det ikke er behov for en advokat, selskapet baserer egentlig kravet sitt på ett punkt i kontrakten og jeg baserer mitt forsvar på et annet punkt, så det er nødvendig med en upartisk mellommann for å avgjøre hvem som har rett.

Bare hyggelig 😊

Er du sikker på at det ikke er varsel om forliksklage du har mottatt? Den gir også 14 dagers betalingsfrist for å unngå at saken sendes til forliksrådet, og er lovpålagt å sende i forkant av forliksklage. Dersom du har mottatt varsel om at saken er videresendt, skal du motta innkalling fra ditt lokale forliksråd.

I møte vil det være deg, motpart (firma eller representant fra inkassobyrå), og representanter fra forliksrådet. Forliksrådets representanter er nøytrale, og avgjør saken. Det er viktig å sende tilsvar med din side av saken direkte til forliksrådet så snart du mottar innkalling. Dette gjør selve møtet mye enklere.

Kontakt innkrever imorgen, dette er nok en misforståelse.

Lykke til 😊

Skrevet
Mjalloh skrev (10 timer siden):

Har du mottatt innkalling til forliksrådsmøte, eller dom?

Hvis du har mottatt innkalling uten å stille til møte, vil du få en fraværsdom, og da er det 14 dagers betalingsfrist. Du er da dømt til å betale omkostningene til rettsvesen samt evt. inkassobyrå. Du kan kontakte innkrever for spesifisert faktura.

Dersom du aldri har mottatt noen innkalling, men fraværsdom, må du kontakte forliksrådet for å høre om brevet er sendt på forsvarlig måte (juridisk adresse/adresse det er grunn til å tro at du bor/digipost). 

Jeg må også møte i forliksrådet, men har ikke fått innkalling og har flyttet til en annen kommune. Er fraværsdom dyrere? 

Har tilbudt innkrever å betale summen på sms men ikke fått svar. Og forliksrådet sier at saken vil gå sin gang siden jeg ikke var enig i første omgang. Stemmer det siste? 

Anonymkode: 2c3b9...8ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg må også møte i forliksrådet, men har ikke fått innkalling og har flyttet til en annen kommune. Er fraværsdom dyrere? 

Har tilbudt innkrever å betale summen på sms men ikke fått svar. Og forliksrådet sier at saken vil gå sin gang siden jeg ikke var enig i første omgang. Stemmer det siste? 

Anonymkode: 2c3b9...8ec

En fraværsdom går alltid i saksøkers favør. Så om du ønsker å komme noen vei, inngå forlik eller annet, så må du møte opp.

Anonymkode: 3f41e...b75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...