Gå til innhold

Hvor går grensa for å melde til bv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir like frustrert hver gang jeg får barna hjem. Mor mestrer dårlig stress og har vansker for å regulere følelsene sine. Tar barnas følelser innpå seg selv og blir sint. Har i dag eskalert før barnehagen og mor har slengt ene barnet i senga, noe barnet forteller selv og mor bekrefter. Barnet sier hen blir redd når mor blir sint og har flere episoder som dette fortalt om selv. Melder jeg? Blir fryktelig usikker på hva som er «bra nok». 

Anonymkode: 5a11b...c33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ikke melde, du skal holde igjen barna. Og gå til sak for å få full omsorg. Om du sender barna til mor når du vet dette, så er det du som begår omsorgssvikt. 

Anonymkode: 6d426...464

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud, slapp av litt..

Det er uheldig, men beskrivelsen sier alt for lite om situasjonen. Snakk med mor, gå til familievernkontoret, få hjelp og forsøk å løse sammen. Det gagner ikke barna at du går til full krig, holder igjen og går til sak om full omsorg som noen skriver her. Dette er ikke alvorlig nok til å gå så drastisk til verks, når det mest sannsynlig kan løses på en annen måte. Dere skal fortsette å være foreldre sammen, spill hverandre gode. Noe dere kan endre litt på i hverdagen slik at mor får litt mer pusterom? 

Anonymkode: 85f53...493

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, slapp av litt..

Det er uheldig, men beskrivelsen sier alt for lite om situasjonen. Snakk med mor, gå til familievernkontoret, få hjelp og forsøk å løse sammen. Det gagner ikke barna at du går til full krig, holder igjen og går til sak om full omsorg som noen skriver her. Dette er ikke alvorlig nok til å gå så drastisk til verks, når det mest sannsynlig kan løses på en annen måte. Dere skal fortsette å være foreldre sammen, spill hverandre gode. Noe dere kan endre litt på i hverdagen slik at mor får litt mer pusterom? 

Det var jeg som svarte over her. At hvis man mener det er så alvorlig at man vil melde til bv så er det så alvorlig at han heller skal holde igjen barna. Det er ikke bekymringsmelding til barnevernet som er rette reaksjon hvis man mener barna ikke har det bra og lever i frykt hos mor. Jeg antar at når jeg sier at far skal holde tilbake barna så mener han at det ikke er ille nok til det. Da er det ikke "ille nok" til å melde til bv heller. Barna har da minst én forelder som kan ta vare på de, så hvorfor i alle dager skal man blande inn bv?!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var jeg som svarte over her. At hvis man mener det er så alvorlig at man vil melde til bv så er det så alvorlig at han heller skal holde igjen barna. Det er ikke bekymringsmelding til barnevernet som er rette reaksjon hvis man mener barna ikke har det bra og lever i frykt hos mor. Jeg antar at når jeg sier at far skal holde tilbake barna så mener han at det ikke er ille nok til det. Da er det ikke "ille nok" til å melde til bv heller. Barna har da minst én forelder som kan ta vare på de, så hvorfor i alle dager skal man blande inn bv?!

Du er veldig klønete i måten å få frem ting på.

At man blir redd at foreldes følelser betyr ikke at man lever i frykt. Alle barn kan bli redde av at foreldre reagerer på ulike vis, det er likevel mye mer enn den infoen her som må vurderes for å kunne forstå hva det dreier seg om og alvorlighetsgraden i det. 

Jeg tenker at familievernkontoret er riktig. Forstår ikke helt hva BV skal hjelpe med i denne situasjonen, så lenge mor får litt hjelp/avlastning og man sammen finner løsninger som fungerer for alle. 

• Liker 4
Skrevet

Er du far eller stefar?

Anonymkode: 24b85...dd2

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Blir like frustrert hver gang jeg får barna hjem. Mor mestrer dårlig stress og har vansker for å regulere følelsene sine. Tar barnas følelser innpå seg selv og blir sint. Har i dag eskalert før barnehagen og mor har slengt ene barnet i senga, noe barnet forteller selv og mor bekrefter. Barnet sier hen blir redd når mor blir sint og har flere episoder som dette fortalt om selv. Melder jeg? Blir fryktelig usikker på hva som er «bra nok». 

Er det mistanke om fysisk eller psykisk vold melder man alltid fra.

Her er det jo snakk om både fysisk og psykisk vold utifra det jeg kan lese.

Meld. Barnet kommer alltid først, ikke følelsene til mor.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er far. 

Har som sagt vært flere episoder med slik atferd og jeg blir bekymret. Barnet som det går hardest utover er nettopp fylt 5, språksterk. Har utfordringer med å håndtere følelsene sine og sterkt avhengig av å få hjelp til å regulere seg. Det å kaste et barn ned i senga, begrunnet at man selv blir sint gjør meg svært trist. Det er som nevnt ikke første gang slike ting skjer, men er ikke «grovt» nok etter min oppfatning. Samtidig når barnet sier at hen blir redd når mor er sint og ikke vil dra på samvær (som forøvrig ikke er mange dager i måneden) så blir det vanskelig å ikke prøve å håndtere det. Mor har tidligere gått på kurs for å få hjelp til å kontrollere sinnet sitt, men hjelper jo tydeligvis ikke. Årsaken til kurset er vold mot meg, derfor jeg gikk ut fra forholdet med henne. 

ts 

• Liker 1
  • Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er far. 

Har som sagt vært flere episoder med slik atferd og jeg blir bekymret. Barnet som det går hardest utover er nettopp fylt 5, språksterk. Har utfordringer med å håndtere følelsene sine og sterkt avhengig av å få hjelp til å regulere seg. Det å kaste et barn ned i senga, begrunnet at man selv blir sint gjør meg svært trist. Det er som nevnt ikke første gang slike ting skjer, men er ikke «grovt» nok etter min oppfatning. Samtidig når barnet sier at hen blir redd når mor er sint og ikke vil dra på samvær (som forøvrig ikke er mange dager i måneden) så blir det vanskelig å ikke prøve å håndtere det. Mor har tidligere gått på kurs for å få hjelp til å kontrollere sinnet sitt, men hjelper jo tydeligvis ikke. Årsaken til kurset er vold mot meg, derfor jeg gikk ut fra forholdet med henne. 

ts 

Du har omsorgen og hun har samvær noen dager i mnd? 
Hvis hun ikke takler Barne sine noen dager i mnd burde hun få bedre hjelp! Barna trenger kontakt med mor, men ikke når hun er voldelig mot barna sine. 
Jeg har selv 2 barn, (de er ungdommer nå) har pr dags dato aldri hevet stemmen eller mistet kontrollen. 
Det er helt uhørt å klikke på små barn, og ikke klare kontrollere seg. 
barn blir redd og det setter dype spor. 
Du kan absolutt melde fra til barnevernet synes jeg. 

Anonymkode: a2651...d7e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er veldig klønete i måten å få frem ting på.

At man blir redd at foreldes følelser betyr ikke at man lever i frykt. Alle barn kan bli redde av at foreldre reagerer på ulike vis, det er likevel mye mer enn den infoen her som må vurderes for å kunne forstå hva det dreier seg om og alvorlighetsgraden i det. 

Jeg tenker at familievernkontoret er riktig. Forstår ikke helt hva BV skal hjelpe med i denne situasjonen, så lenge mor får litt hjelp/avlastning og man sammen finner løsninger som fungerer for alle. 

Man mister ikke kontrollen og kaster barnet sitt oppi ei seng i sinne. 
Mor trenger tydeligvis enda mer veiledning. Cos kurs og alt det måtte være 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man mister ikke kontrollen og kaster barnet sitt oppi ei seng i sinne. 
Mor trenger tydeligvis enda mer veiledning. Cos kurs og alt det måtte være 

Enig. Man må nesten sette en grense for hva som er akseptabelt. Dette er ikke det. Er for mor og barn sitt beste relasjonsmessig at mor må på kurs og da må man melde i fra da mor tydeligvis ikke tar tak i dette selv og får hjelp med dette.

Man kan faktisk helt fint melde ifra selv at man har behov for kurs! 

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som mor har nok med seg selv. Ville meldt.

Anonymkode: 2b636...ba4

• Liker 3
Skrevet

Melde ei mor for å ha kastet barnet i senga? Kastet i veggen så ville jeg nok vurdere bekymringsmelding.

Anonymkode: 71019...d1c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Melde ei mor for å ha kastet barnet i senga? Kastet i veggen så ville jeg nok vurdere bekymringsmelding.

Anonymkode: 71019...d1c

Du kan kaste er barn i senga pp morro og når det er god Smstemning ig barna ler. 
man kaster ikke er barn i senga med kraft og med sinne. 
hvordan hvordan vil hun klare føle  opp lekser? Når poden ikke vil eller forstår? Skal hun klikks da også? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var en periode redd for hvordan sønnen min hadde det hos sin far (alkohol) og ringte barnevernet. De fortalte meg at hvis jeg var bekymret for tilstanden hos far, var det jeg som ville få undersøkelsessak på meg, siden jeg sendte barnet mitt dit. 

Eneste beskjeden jeg fikk var at hvis jeg var så bekymret, så måtte jeg holde barnet borte fra far og at det var mitt ansvar å sørge for at barnet hadde det trygt.

Ts: det kan jo hende du møter på mer hjelpsomme folk i barnevernet, som faktisk tilbyr kurs og hjelp, men det er dessverre ikke sikkert.

Anonymkode: 332f1...c96

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde snakker med mor og prøvd å få henne til å kontakte bv selv og si hun trenger hjelp.

Anonymkode: 5906f...c62

• Liker 1
Skrevet

Du kan ringe barnevernet og drøfte det anonymt. Kanskje blir det tydeligere for deg etter samtalen om du bør melde eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har omsorgen og hun har samvær noen dager i mnd? 
Hvis hun ikke takler Barne sine noen dager i mnd burde hun få bedre hjelp! Barna trenger kontakt med mor, men ikke når hun er voldelig mot barna sine. 
Jeg har selv 2 barn, (de er ungdommer nå) har pr dags dato aldri hevet stemmen eller mistet kontrollen
Det er helt uhørt å klikke på små barn, og ikke klare kontrollere seg. 
barn blir redd og det setter dype spor. 
Du kan absolutt melde fra til barnevernet synes jeg. 

altså, ikke for å ta mors parti her, men jeg må bare få si at folk er forskjellige og har forskjellig temperament og en slik flathet som din er da virkelig ikke en målesnor eller gullstandard. Måtte bare få sagt det.

Anonymkode: e6485...db1

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Du må snakke med mor og si du melder dersom hun ikke begynner på COS-kurs, de utrolige årene eller sinnemestringskurs i regi av familievernet (f.eks. etter Brøsetmodellen) - eller noe lignende. Dette kan hun ikke fortsette med, selv om det nok er kontrollert til en viss grad ettersom senga er myk. Om hun ikke er villig til å ta tak i dette umiddelbart, ville jeg meldt og bedt om at hun fikk hjelp til å regulere følelsene sine. Samtidig ville jeg snakket alvorlig med henne om hvordan du som far kan bidra til å redusere stresset i livet hennes, og vist tydelig at dere står sammen om dette. Selv om dere ikke bor sammen er dere begge viktig for barna. Så si at vold og sinneutbrudd aksepterer du ikke, men at du vil støtte og hjelpe henne til å få det best mulig og lære å regulere følelsene sine. Og følg opp i praksis. Det er som om du selv hadde blitt syk, da må dere samarbeide. Barneverntjenesten vil ikke ta over omsorgen pga. dette, og gjør de det gir de den ikke nødvendigvis til den andre av foreldrene. Ofte tas slike ting for å være en krangel etter et samlivsbrudd eller ledd i en barnefordelingssak (dessverre). Så samarbeid selv om du er rasende på henne, men ikke gi deg når det gjelder at dette må ta slutt.

Anonymkode: 3edbc...932

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...