Gå til innhold

Ferskt kjøtt og suppe

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ikke nødvendigvis.  Det er nok mange varianter.  Hos oss har vi alltid suppen med grønnsaker for seg, og kjøtt, poteter og grønnsaker på egen tallerk, MEN vi bruker ikke løksaus.  Kun litt kjøttkraft/ suppe isteden for saus.  Kjempegodt er det uansett.

Aha... er nok mange varianter, ja. Tror jeg skal prøve å lage til svigerforeldrene i helga; der mannen min kommer fra er de ikke vant til dette i det hele tatt. Og så satser jeg på semulepudding eller riskrem med rød saus til dessert.

En ting til: Bruker dere kjøtt med eller uten bein? Reagerer litt på at det bare er kjøtt uten bein i oppskriften jeg la ut et par hakk over her. Det blir da bedre kraft med bein? Eller blir det bra uten også?

Skrevet

Du kan godt ha bein i. Det er veldig godt å bruke oksehaler eller kraftbein.

Skrevet

Jeg bruker bein i, for å få god kraft, da er det ikke nødvendig å bruke buljong, som mange gjør, heller.

Skrevet

Hjemme hos oss kaller vi det storkjøttsuppe.

Vi bruker ikke løksaus til.

Vi koker alltid med kraftbein, da slipper vi å bruke buljong som noen over her skrev.

Jeg er vant med at dessert til slike tunge middaged er fruktgrøt, f.eks rabarbragrøt eller suppe.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke denne retten finnes i alle deler av landet. Du tenker kanskje på det jeg kaller kjøttsuppe; der man koker kjøtt, renser det og skjærer det i biter, koker grønnsaker og poteter i kraften og så tilsetter kjøttet igjen til slutt. Det er også godt :) Tror mange kaller det fersksuppe. Men i retten fersk kjøtt OG suppe serverer man suppen (kraften) med grønnskar i for seg, mens kjøttet, poteter og eventuelt grønnsaker serveres på egen (flat) tallerken med løksaus.

Hmmm, da er jeg mer med ja! Så liksom ikke helt det store i suppe utblandet med løksaus.

Skrevet
mamma lager det også sånn, men bruker sursøt saus

Det bruker mamma også, mens svigers har løksaus.

jeg synes selvsagt at sursø saus er best, men digg er de begge!!

En av de få tradisjonelle norske rettene jeg ønsker å lære meg.

Skrevet
Det bruker mamma også, mens svigers har løksaus.

jeg synes selvsagt at sursø saus er best, men digg er de begge!!

En av de få tradisjonelle norske rettene jeg ønsker å lære meg.

Løksaus er en sursøt saus...

Skrevet

.. kan godt være at løksausen er sursøt

.. men personlig synes jeg det er best med "skikkelig" sursøt saus uten løk.

Skrevet
.. kan godt være at løksausen er sursøt

.. men personlig synes jeg det er best med "skikkelig" sursøt saus uten løk.

Nå vet ikke jeg hva du mener med skikkelig sursøt saus, men regner med det er av type ¨kinesisk¨? Det er det de fleste forbinder med og kaller sursøt saus, men sursøt saus er en fellesbetegnelse for sauser, som logisk i navnet, hverken er søte eller sure. Var bare det jeg ville poengtere med utsagnet mitt lengre oppe.

Skrevet

Har aldri hørt om denne retten, men den hørtes jo jummy ut!

Men om dere serverer suppe i tillegg til kjøtt og poteter, blir det ikke 2 retter, som om det var forrett og hovedrett?

Høres ut som dere serverer dette samtidig? Hvordan spises dette da? Litt kjøtt og poteter, litt suppe, litt kjøtt igjen?

Hvor i Norge er dette en vanlig rett?

Skrevet

Jeg er vant til å først spise suppe, så kjøtt, poteter og løksaus, så suppe igjen, og så dessert.

Skrevet

Ok. Da ble jeg litt klokere.

Så for meg mange tallerkener på bordet, der alle spiste litt her og litt der. Litt slik som kinesisk mat blir inntatt. :ler:

Skrevet
Nå vet ikke jeg hva du mener med skikkelig sursøt saus, men regner med det er av type ¨kinesisk¨?  Det er det de fleste forbinder med og kaller sursøt saus, men sursøt saus er en fellesbetegnelse for sauser, som logisk i navnet, hverken er søte eller sure.  Var bare det jeg ville poengtere med utsagnet mitt lengre oppe.

Når man snakker om sursøt saus til fersk suppe - har det selvfølgelig absolutt ingen ting med kinesisk mat å gjøre. Den sursøte sausen er jevnet suppe - smakt til med eddik og sukker.

Og vi er også vant til å spise suppe - med grønnsaker - gjerne med raspet muskatnøtt over.

Deretter spiser vi kjøttet - poteter og gjerne litt mer av grønnsakene - med sursøt saus (selv om en del bruker suppe over potetene i stedet for saus)

Skrevet

Ja, men det finnes to ulike typer saus, skjønner du.

Den sursøte sausen min mor lager har ikke vært i nærheten av løk.

Skrevet
Nå vet ikke jeg hva du mener med skikkelig sursøt saus, men regner med det er av type ¨kinesisk¨?  .

Selvfølgelig er det ikke snakk om KINESISK sursøt saus til en tradisjonell norsk matrett. Oppskriften stod foran i tråden, med eddik og sukker og slikt.

:ler:

Skrevet

:ler: Det vet jo jeg også!

Jeg misforsto, enkelt og greit!

Skrevet

Vi bruker å servere suppen og kjøtt/potet/løksaus samtidig, så spiser hver og en i den rekkefølgen man vil. Det er en plasskrevende rett serveringsmessig, siden alle har både flat-tallerken og suppetallerken samtidig.

Løksausen vi bruker er sursøt, og smakes til med både sukker og eddik. Er det noen som bruker løksaus som ikke er sursøt, eller er alternativene på en måte sursøt saus med eller uten løk?

Jeg serverte denne retten i helga, og denne gangen fikk jeg til løksausen :) Det ble riskrem til dessert.

Og til deg som lurer på hvor i landet denne retten er vanlig: Den varianten jeg er vant til er vanlig i (sør-)Trøndelag.

Vil gjerne høre hvor de andre typene er vanlig...

Skrevet

Vi (i Hedmark) spiser fersksuppa på samme måte som hos gjesten fra Trøndelag: Kjøtt (fortrinnsvis to slag: salt svinekjøtt og ferskt storfekjøtt), medisterpølser og poteter serveres med sursøt løksaus og suppa ved siden av.

Skrevet

Dette er nesten min favorittmat.....og så greit å lage til mange gjester...

Til dessert ville jeg laget russedessert, det er gammeldags dessert det...Serveres med kald melk eller fløte.... NAM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...