Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #1 Skrevet 23. januar 2006 Jeg tenkte jeg skulle lage en god gammeldags middag med fersk kjøtt og suppe en dag. Koke kjøtt, kraft og grønnsaker skal jeg nok klare... men så var det sausen da. Noen som har en god opskrift på løksaus? Og dessert? Noen gode forslag på litt gammeldagse desserter? Jeg er vant til at det ble servert sviskegrøt etterpå, men det har jeg aldri likt... heller ikke diverse fruktgrøter. Noen som har peiling på "bestemors/oldemors kjøkken" Artig å holde litt gamle matretter i hevd også...
Gjest vimse Skrevet 23. januar 2006 #2 Skrevet 23. januar 2006 MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM!! Løksaus lager jeg sånn passelig, så det kan jeg ikke gi deg noen god oppskrift på Men tips til dessert er tilslørte bondepiker, pleier vi å ha når vi har ferskt kjøtt og suppe.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #3 Skrevet 23. januar 2006 (endret) Hakk løk, og surr den blank (men ikke myk) i smør. Rør inn like mye mel som du har smør, og spe med kraft fra suppa. Smak til med lys eddik, sukker, salt og pepper. Dessert har jeg aldri plass til etter fersksuppe, så der har jeg ingen ideer. Endret 23. januar 2006 av Mimir
Gjest Elfrida Skrevet 23. januar 2006 #4 Skrevet 23. januar 2006 Smelt litt smør, skjære opp 1-2 løk i halve ringer. La løken bli blank i smøret. Dryss over litt mel, rør rundt slik at det fester seg på løken og ikke er klumpete. Spe med kraft fra suppekokingen. Smak til med eddik, sukker og salt. Gammeldags dessert: Liker du tilslørte bondepiker? Eventuelt er skikkelig hjemmelagd karamellpudding veldig godt. Riskrem med rød saus. Mandelpudding med karamellsaus. Jeg er helt enig at det er artig å holde gamle matretter i hevd! Mye godt å lage, og morsomt å gjenoppdage gamle krydder som muskat, nellik og allehånde.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #5 Skrevet 23. januar 2006 Takk skal dere ha! Nå skal jeg prøve ut dette med det første. Tror jeg satser på riskrem til dessert...
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #8 Skrevet 23. januar 2006 Hva slags kjøtt bruker du i fersksuppa?
Skravla Skrevet 23. januar 2006 #9 Skrevet 23. januar 2006 Semulepudding ← Mmmm Å ja.... Men det blir alt for mektig etter fersk kjøtt og suppe. Tilslørte bondepiker - eller en fruktsorbe. Ja de laget det i gamle dager også. Jeg har alltid vært vant til å bruke svineknoker.
Scheherazade Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Jeg bruker høyrygg av okse. Men skjønte ikke helt hvor løksausen kom inn i bildet...
Gjest gjest1 Skrevet 23. januar 2006 #12 Skrevet 23. januar 2006 Bruker gjerne en blanding av ulike typer kjøtt, både ferskt og salt/røkt. F.eks. okse høyrygg, røkt svineknoke, lammekjøtt og kanskje en kylling/høne. Det blir ganske mye, men restene skjærer jeg opp til suppe og lapskaus og fryser ned. Mmmmmmmmmm, tror det er på tide og lage igjen!
Gjest vimse Skrevet 23. januar 2006 #13 Skrevet 23. januar 2006 Jeg bruker høyrygg av okse. Men skjønte ikke helt hvor løksausen kom inn i bildet... ← Til kjøttet og potetene.
Gjest Gjesta Skrevet 24. januar 2006 #14 Skrevet 24. januar 2006 Noen som kan hoste opp en grundig oppskrift?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #15 Skrevet 24. januar 2006 Takk for alle dessert-tips. Hva slags kjøtt bruker du i fersksuppa? ← Oksekjøtt, fra forparten. Jeg bruker høyrygg av okse. Men skjønte ikke helt hvor løksausen kom inn i bildet... ← Nei, jeg tror ikke denne retten finnes i alle deler av landet. Du tenker kanskje på det jeg kaller kjøttsuppe; der man koker kjøtt, renser det og skjærer det i biter, koker grønnsaker og poteter i kraften og så tilsetter kjøttet igjen til slutt. Det er også godt Tror mange kaller det fersksuppe. Men i retten fersk kjøtt OG suppe serverer man suppen (kraften) med grønnskar i for seg, mens kjøttet, poteter og eventuelt grønnsaker serveres på egen (flat) tallerken med løksaus. Jeg fant denne oppskriften i ei bok (og svarer dermed på mitt eget spørsmål ): Fersk kjøtt og suppe 6-8 personer 1,5l vann 2ts salt 1kg benfritt oksekjøtt fra høyrygg, bog eller bryst 1 purre 200g løk 2-3 gulrøtter 100g sellerirot 50g persillerot 150g kål salt, pepper Løksaus 2,5 ss smør/margarin 1 finhakket løk 2ss hvetemel 5,5dl kraft fra kjøttet salt, pepper 2ts 7% eddik 3-4ts sukker 0,5dl kremfløte Kok opp vannet med salt, og legg i kjøttet. Kok opp igjen, og skum godt av. Legg i det grønne av purreløken, en halv løk, en gulrot og vasket skall av persilleroten. Kok til kjøttet er mørt. Resten av grønnsakene skjæres i pene biter og kokes møre. Sil kraften og skjær kjøttet i biter. En del av kraften brukes til suppe, en del til løksausen og resten legges kjøttet og grønnsakene i. Løksaus: Smelt smøret, tilsett løken og fres den blank. Tilsett mel og fres det hvitt. Spe med kraft, og la det koke i 5min. Smak til med salt, pepper, eddik og sukker, og tilsett fløten. I denne oppskriften skal det være melboller også (det er ikke jeg vant til) Smelt 4ss smør/margarin og rør i 60g hvetemel. Spe med 1dl vann, og kok til massen slipper kjelen. Avkjøl litt, før 1 egg piskes i. Massen skal være glatt. Smak til med salt og kardemomme. Form boller som legges direkte i varm kraft (90grader). Server suppen (=kraft, litt grønnsaker og ev. melboller) for seg. Server kjøttet og grønnsakene med løksaus og kokte poteter.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #16 Skrevet 24. januar 2006 Men i retten fersk kjøtt OG suppe serverer man suppen (kraften) med grønnskar i for seg, mens kjøttet, poteter og eventuelt grønnsaker serveres på egen (flat) tallerken med løksaus. NAM! Noe av det beste jeg vet. Ikke alle bruker løksaus, men i min familie gjør man det. Superdigg!!
SissiB Skrevet 24. januar 2006 #17 Skrevet 24. januar 2006 Takk for alle dessert-tips. Oksekjøtt, fra forparten. Nei, jeg tror ikke denne retten finnes i alle deler av landet. Du tenker kanskje på det jeg kaller kjøttsuppe;Men i retten fersk kjøtt OG suppe serverer man suppen (kraften) med grønnskar i for seg, mens kjøttet, poteter og eventuelt grønnsaker serveres på egen (flat) tallerken med løksaus. ← Ikke nødvendigvis. Det er nok mange varianter. Hos oss har vi alltid suppen med grønnsaker for seg, og kjøtt, poteter og grønnsaker på egen tallerk, MEN vi bruker ikke løksaus. Kun litt kjøttkraft/ suppe isteden for saus. Kjempegodt er det uansett.
SissiB Skrevet 24. januar 2006 #18 Skrevet 24. januar 2006 Bruker forresten høyrygg av okse når jeg lager kjøtt og suppe.
Kristin Skrevet 24. januar 2006 #19 Skrevet 24. januar 2006 (endret) Også må du ha kloter/ melboller oppi suppa.. Det er et must!!.. De bestemor lagede fersk kjøtt og suppe da jeg var liten, hadde vi enten semulepudding, eller byggrynsaftsuppe.. mmm deilig.. Endret 25. januar 2006 av Titti73
Gjest Fruktfat Skrevet 25. januar 2006 #20 Skrevet 25. januar 2006 Ikke nødvendigvis. Det er nok mange varianter. Hos oss har vi alltid suppen med grønnsaker for seg, og kjøtt, poteter og grønnsaker på egen tallerk, MEN vi bruker ikke løksaus. Kun litt kjøttkraft/ suppe isteden for saus. Kjempegodt er det uansett. ← mamma lager det også sånn, men bruker sursøt saus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå