Gå til innhold

Stor forskjell oppgitt Internetthastighet og det vi får

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi betaler for fiberbredbånd 150/150, men når jeg tester hastigheten vår er den veldig mye lavere. Det tror jeg den har vært i lang tid. Hvordan bør jeg gå frem og hva kan jeg forvente av leverandør?

Anonymkode: 7a8f4...629

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi betaler for fiberbredbånd 150/150, men når jeg tester hastigheten vår er den veldig mye lavere. Det tror jeg den har vært i lang tid. Hvordan bør jeg gå frem og hva kan jeg forvente av leverandør?

Det kan du selvfølgelig klage på. I gamle dager var leverandørene notoriske til å skru ned hastighet. 
Jeg regner med du har sjekket hastigheten med en god LAN kabel og pc, slik at du er sikker på at det ikke er ditt utstyr som er proppen? 

Anonymkode: 292b1...2b6

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvordan tester du? Du må teste med ny router og kablet tilgang.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Skrevet

Håper ikke du har kjørt Ookla sin nett test hehe 

Anonymkode: 3f476...4fd

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags testutstyr bruker du?

Det beste er i hovedsak kablet PC. Da kan man teste mange servere, og man blir ikke rammet av en gammel telefon eller PC som kun støtter lavere enn AC-wifisignaler. Det kan også være ganske store feilkilder på trådløst, avhengig av hva slags ruter du har, og om den er plassert inni et skap eller på et optimalt sted. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Håper ikke du har kjørt Ookla sin nett test hehe 

Anonymkode: 3f476...4fd

Bruker Ookla og flere andre på jobb, de viser omtrent det samme. Absolutt ingenting i veien med den. Blir som å si til en DNB kunde "håper ikke du betaler regningene dine på dnb.no".

Anonymkode: 1ba15...1b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruker Ookla og flere andre på jobb, de viser omtrent det samme. Absolutt ingenting i veien med den. Blir som å si til en DNB kunde "håper ikke du betaler regningene dine på dnb.no".

Anonymkode: 1ba15...1b2

Men for å gjenta et spørsmål som et par andre over her har vært inne på allerede: Tester du med pc'en tilkoblet kablet internett ellet tester du trådløs? På wifi, og særlig på 2,4Ghz, får du som regel langt lavere hastighet enn makskapasiteten til internettabonementet ditt. Jeg har for eks 100 Mbits abbo, men får aldri mer enn 30-40 på sånne tester hvis jeg tester trådløst via 2,4Ghz wifien. På 5Ghz kan jeg få opp mot 100. Så hvis du kjører hastighetstester på en enhet som er tilkoblet wifi, vil det være andre begrensninger som slår inn, sånn at det ikke nødvendigvis er noe bevis i seg selv for at leverandøren leverer dårlig hastighet.

Anonymkode: 2ebed...ede

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...