AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #21 Skrevet 27. september 2023 Anbefaler å ta det uansett. Det er fort gjort og da er du veldig sikker på at alt er i orden. Husk at jordmor også kun er et menneske og kan feile og ikke oppdager noe under ultralyd. Ta den og du får ro og sover bedre om natta 😊 Anonymkode: 25ee0...1d6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #22 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og dvs før uke 12? Anonymkode: c2e18...a1e Ja Anonymkode: 42de4...325
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #23 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Anbefaler å ta det uansett. Det er fort gjort og da er du veldig sikker på at alt er i orden. Husk at jordmor også kun er et menneske og kan feile og ikke oppdager noe under ultralyd. Ta den og du får ro og sover bedre om natta 😊 Anonymkode: 25ee0...1d6 Ja det er jo ikke ro jeg ikke tørr å få, men den uroen det vil gi om det står noe sånn som 50/50 sjanse for kromosomavvik. Eller forhøyet sjanse. Klarer jeg å ta abort nå lenger? Tviler.. kommer jeg da til å slite og grue meg i 6 mnd til. Sannsynligvis. Kommer jeg til å gå på veggen av å ikke vite hvor ille osv? Sannsynligvis det også.. jeg har allerede en tendend til å bekymre meg og overtenke kraftig. Så dette ville vært en nydelig cherry on top. Anonymkode: c2e18...a1e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #24 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Anonymkode: 42de4...325 Ja da er det nok for sent. Jeg er snart 11 uker, og det tar tid å få svar. Anonymkode: c2e18...a1e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #25 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er jo ikke ro jeg ikke tørr å få, men den uroen det vil gi om det står noe sånn som 50/50 sjanse for kromosomavvik. Eller forhøyet sjanse. Klarer jeg å ta abort nå lenger? Tviler.. kommer jeg da til å slite og grue meg i 6 mnd til. Sannsynligvis. Kommer jeg til å gå på veggen av å ikke vite hvor ille osv? Sannsynligvis det også.. jeg har allerede en tendend til å bekymre meg og overtenke kraftig. Så dette ville vært en nydelig cherry on top. Anonymkode: c2e18...a1e Ja vel… er det da bedre å føde og oppdage 5min senere «oi, dette er ikke som det skulle…hva gjør vi nå?!?» Anonymkode: 25ee0...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #26 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er jo ikke ro jeg ikke tørr å få, men den uroen det vil gi om det står noe sånn som 50/50 sjanse for kromosomavvik. Eller forhøyet sjanse. Klarer jeg å ta abort nå lenger? Tviler.. kommer jeg da til å slite og grue meg i 6 mnd til. Sannsynligvis. Kommer jeg til å gå på veggen av å ikke vite hvor ille osv? Sannsynligvis det også.. jeg har allerede en tendend til å bekymre meg og overtenke kraftig. Så dette ville vært en nydelig cherry on top. Anonymkode: c2e18...a1e Hvis du får høy risiko som svar er det 50% sjanse for at barnet har dette avviket. Da blir du henvist til sykehuset for morkake eller fostervannsprøve som kan bekrefte eller avkrefte helt sikkert. Anonymkode: a69a0...24f 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #27 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er jo ikke ro jeg ikke tørr å få, men den uroen det vil gi om det står noe sånn som 50/50 sjanse for kromosomavvik. Eller forhøyet sjanse. Klarer jeg å ta abort nå lenger? Tviler.. kommer jeg da til å slite og grue meg i 6 mnd til. Sannsynligvis. Kommer jeg til å gå på veggen av å ikke vite hvor ille osv? Sannsynligvis det også.. jeg har allerede en tendend til å bekymre meg og overtenke kraftig. Så dette ville vært en nydelig cherry on top. Anonymkode: c2e18...a1e NIPT gir ikke så unøyaktige svar som 50% sjanse. De angir om fosteret har 99% sjanse for å ha downs. Så du får altså vite det sikkert, ikke bare "ganske høy sjanse". Anonymkode: 42de4...325 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #28 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): NIPT gir ikke så unøyaktige svar som 50% sjanse. De angir om fosteret har 99% sjanse for å ha downs. Så du får altså vite det sikkert, ikke bare "ganske høy sjanse". Anonymkode: 42de4...325 Dette stemmer ikke. Det er 99% sjanse for at det stemmer hvis de finner kromosomfeil, men siden barnet får 50% av far og 50% av mor er risikoen da 50% og man blir henvist videre til fostervannsprøve/ morkakeprøve. Anonymkode: a69a0...24f 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #29 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja vel… er det da bedre å føde og oppdage 5min senere «oi, dette er ikke som det skulle…hva gjør vi nå?!?» Anonymkode: 25ee0...1d6 Tror det har vært sånn for de fleste frem til.. 2021? Anonymkode: c2e18...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #30 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror det har vært sånn for de fleste frem til.. 2021? Anonymkode: c2e18...a1e Nei, man har hatt muligheten til å ta NIPT i utlandet ved å sende blodprøver i posten i mange, mange år.. En studievenninne gjorde det da vi var studenter tilbake i 2003. Anonymkode: 42de4...325 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #31 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, man har hatt muligheten til å ta NIPT i utlandet ved å sende blodprøver i posten i mange, mange år.. En studievenninne gjorde det da vi var studenter tilbake i 2003. Anonymkode: 42de4...325 Ja det er jo sant. Tror fortsatt at de fleste gjorde ikke det. Anonymkode: c2e18...a1e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #32 Skrevet 27. september 2023 Jeg bestilte test via nipt Skandinavia. Mye billigere enn å ta test i Norge. Prøven ble sendt i posten til Slovakia og analysert der. Funket bra, fikk svar etter nøyaktig 1 uke. Fikk også vite kjønn 😊Men er avhengig av at du kjenner noen som kan ta blodprøven. Jeg er 34 år. Anonymkode: 869c4...25c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #33 Skrevet 27. september 2023 Ja, selvfølgelig. Kunne aldri levd med å gi et eventuelt barn lidelser om jeg kan unngå det. Anonymkode: 23857...86b 3 2
Maleficenta Skrevet 27. september 2023 #34 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg var 38 med forrige og takket fortsatt nei. Hadde uansett ikke tatt abort så det var ikke noe jeg ønsket. Man kan også få falsk positiv, men da vil man uansett få tilbud om fostervannsprøve, og jeg ønsker ikke engang spørsmål om det, det øker risikoen for spontanabort, og jeg vil ikke være i den situasjonen hvor jeg i det hele tatt får det tilbudet (hadde aldri klart å leve med å evnt miste et helt friskt barn pga mine valg). Anonymkode: 6324f...9f0 men du kan jo ta nipt og likevel takke nei til fostervannsprøve
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #35 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg ble også overrasket når jeg leste at så mange reiser utenlands for å få tatt den. Hva er det dem får ut av det. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å gått i så mange uker gravid, for så å finne ut rundt uke 12-13 at det er noe galt og måtte tatt det tøffe valget. Og måtte sagt det på ett eller annet vis til dem jeg allerede har sagt til at jeg er gravid.. jeg tror jeg venter til TUL i uke 12, og ser det der fra. TS Anonymkode: c2e18...a1e Overrasket? Hva de får ut av det? Interessant perspektiv. Det er noen som ikke bryr seg om avvik, andre ikke vil ha barn med avvik, mens noen vil vite det uansett utfall. For ganske mange er det ro i å vite; fremfor å gå uvitende og tenke «hva ville man gjort?». Anonymkode: e2c4d...c21 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #36 Skrevet 27. september 2023 Jeg ville tatt test uansett alder og ville tatt abort ved positiv test. Og det samme gjelder for alle jeg kjenner til som har jobbet med mennesker med Downs syndrom. De som vet hvilke forhold de med Downs syndrom lever under i sitt voksne liv og som ser hvordan det påvirker de pårørende ville ikke utsatt et annet menneske for det. Anonymkode: 8e660...5cf 5
Maleficenta Skrevet 27. september 2023 #37 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Sjansen min for å få et barn med kromosomavvik var 1 :4012 etter ultralyd hos en lege i uke 12. Det sto svart på hvitt i papirene mine. And here we are.. mange år seinere med verdens vakreste skapning MED down syndrom☺️ Gratulerer med graviditeten- gjør som du vil og det som gir deg fred😊 Å få barn er uansett bare stort sett en eneste stor bekymring 😅 Om det ikke er kromosomavvik kan det være en million andre ting😮💨 Anonymkode: 8f389...027 etter ultralyd ja... nipt hadde jo vist at barnet hadde kromosomfeil. Er ikke så mye de klarer å se bare på ul
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #38 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tror det har vært sånn for de fleste frem til.. 2021? Anonymkode: c2e18...a1e Jeg dro til Danmark og tok NIPT-test i 2018 Anonymkode: e9883...337 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #39 Skrevet 27. september 2023 Det kommer an på hvordan du er som person også. Jeg ønsket å vite mest mulig i svangerskapet for å forberede meg, så jeg tok nipt. Jeg hadde nok heller ikke tatt abort med mindre det var snakk om svært alvorlig sykdom uforenlig med liv, men jeg liker å vite og ha kunnskap. Var 34 når jeg tok den, fylte 35 før termin og fikk derfor gratis. På den statlige nipt-en er det uansett begrenset hva du får vite. De sjekker for 3 trisomier - thats it. Fikk ikke vite kjønn eller noe sånt. De du får tatt privat kan vel sjekke både kjønn og risiko for enda flere sykdommer. Anonymkode: a5d57...eb0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #40 Skrevet 27. september 2023 Det må du kjenne på selv. Jeg kommer ikke til å ta den. Jeg håper jeg får et friskt barn selvfølgelig, men vet også at en slik test kun avdekker noe av potensielle avvik. Ul vil også avdekke hvis det er omfattende skader/sykdommer. Det holder for meg. Jeg tviler på at en abort ville vært aktuelt for oss uansett. Da foretrekker jeg å være uvitende og håpe på det beste. Vi har ingen kjente genfeil i familien på noen av sidene og alle har fått friske barn i flere generasjoner på begge kanter. Selvfølgelig ingen garanti. Betale masse penger for en slik test vil ikke gjøre at jeg føler meg noe tryggere eller mer forberedt på noe vis. Anonymkode: cbed5...cfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå