Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjør debatt.

Jeg stoler egentlig på helsevesenet og statistikken, jeg tror det er mikroskopisk sjanse for kromosomavvik (1 til 1500?), vi kjenner ikke til noe genetiske avvik i våre familier. Når jeg har fortalt at jeg er gravid til en kollega, det første hun spurte om jeg skal ta NIPT og begynte å prate masse om det. Hun var over 35 da hun fødte så fikk det av staten. Jeg er under 35 og må evt ta det privat. Jeg har ikke egentlig tenkt tanken at jeg trenger det, jeg er jo for ung (?) med mindre TUL viser noe bekymringsverdig. Men nå er jeg jammen så usikker, det gikk så inn i det lille gravide hode mitt. 

Anonymkode: c2e18...a1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var 38 med forrige og takket fortsatt nei. Hadde uansett ikke tatt abort så det var ikke noe jeg ønsket. Man kan også få falsk positiv, men da vil man uansett få tilbud om fostervannsprøve, og jeg ønsker ikke engang spørsmål om det, det øker risikoen for spontanabort, og jeg vil ikke være i den situasjonen hvor jeg i det hele tatt får det tilbudet (hadde aldri klart å leve med å evnt miste et helt friskt barn pga mine valg). 

Anonymkode: 6324f...9f0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er kun vits hvis du har tenkt til å gjøre noe med saken hvis prøven skulle være positiv. Som hun over sier, ikke noe poeng hvis du skal beholde uansett. Personlig ville jeg tatt testen, da jeg absolutt ville avbrutt graviditeten om det skulle være noe avvik. 

Anonymkode: 264d4...fd1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Sjansen min for å få et barn med kromosomavvik var 1 :4012 etter ultralyd hos en lege i uke 12. Det sto svart på hvitt i papirene mine. 

And here we are.. mange år seinere med verdens vakreste skapning MED down syndrom☺️

Gratulerer med graviditeten- gjør som du vil og det som gir deg fred😊

Å få barn er uansett bare stort sett en eneste stor bekymring 😅 Om det ikke er kromosomavvik kan det være en million andre ting😮‍💨

Anonymkode: 8f389...027

• Liker 3
  • Hjerte 8
Skrevet

Tror ikke jeg hadde tatt om jeg var under 35. Regner med det er en god grunn til at staten har satt den grensen, risikoen skal være lav. Selv er jeg 37 når babyen forhåpentligvis blir født, faren er en del eldre, og her er Nipt en selvfølge, men først og fremst fordi jeg får den dekket. Var også nylig gjennom en spontanabort på slutten av første trimester og vet egglageret mitt er dårlig, så tenker det er lurt å teste i mitt tilfelle. 

Anonymkode: 4e02a...971

Skrevet

Jeg tok da jeg var gravid. Kommer ikke til å gjøre det neste svangerskap, selv om jeg da vil være minst 37. Det er informasjon jeg ikke ønsker å ha😊

Anonymkode: f7301...115

Skrevet

Ja, hvis man føler at svaret på testen legger grunnlag for valget du tar videre. Det er jo bare en blodprøve i armen, så er jo risikofritt på den måten. Jeg synes det var betryggende å få svar på at testene var negative. 

Anonymkode: 38e64...54f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sjansen min for å få et barn med kromosomavvik var 1 :4012 etter ultralyd hos en lege i uke 12. Det sto svart på hvitt i papirene mine. 

And here we are.. mange år seinere med verdens vakreste skapning MED down syndrom☺️

Gratulerer med graviditeten- gjør som du vil og det som gir deg fred😊

Å få barn er uansett bare stort sett en eneste stor bekymring 😅 Om det ikke er kromosomavvik kan det være en million andre ting😮‍💨

Anonymkode: 8f389...027

1:4012 er ganske høy sannsynlighet for avvik da. Da jeg tok NIPT-test var sannsynligheten for ulike kromosomavvik 1: mange millioner.

Anonymkode: e9883...337

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 32 og betalte for NIPT privat. Jeg har Downs i familien, og ville avbrutt svangerskapet ved avvik.

Anonymkode: 7d87c...e8e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Var det meg ville jeg tatt testen selv om abort var uaktuelt, for å kunne forberedt meg....

• Liker 2
Skrevet

Det spørs for deg hva du ønsker med resultatet. Vil du vite det? Vil du gjøre noe med det? Vil du forberede deg? 

Anonymkode: e2c4d...c21

• Nyttig 1
Skrevet

Enig med over. Hvordan ville du forholdt deg til et positivt resultat? Jeg tok set privat (var 30). Fikk positiv test. Ingen i familien har det, så helt tilfeldig at jeg tok testen. 

Anonymkode: 0e9d0...69e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig med over. Hvordan ville du forholdt deg til et positivt resultat? Jeg tok set privat (var 30). Fikk positiv test. Ingen i familien har det, så helt tilfeldig at jeg tok testen. 

Anonymkode: 0e9d0...69e

Positivt for hva?

Anonymkode: 6cbb3...614

Skrevet

Jeg ville tatt, ville nå også ha sendt til Danmark (selv om det er dyrt). Hvorfor? For jeg liker å vite ting. Betyr ikke at jeg ville tatt abort ut fra svaret. Men godt å vite, og kunne mentalt forberede seg.

*Danmark tester for mer enn det Norge gjør.

Anonymkode: 0b027...b00

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 30, og har født to barn de siste to årene.

Selv tenkte jeg ikke på det som en «greie» for oss under 35 engang, så jeg ble ganske overrasket da flere på min alder i termingruppene snakket om det.

Jeg vurderte det vel egentlig aldri ordentlig, hadde ikke noe behov for å vite det. Første er født på slutten av 2021, så var ikke tilbud om TUL da, men fikk likevel en i uke 7 og 12 av andre grunner. Stolte på at det var nok.

Anonymkode: e7949...c29

Skrevet

For meg var det en selvfølge å ta NIPT med begge mine. Jeg tok det privat, via Ultralydklinikken i Danmark. 

Jeg føler trygghet i å vite så mye som mulig, så tidlig som mulig. 

Anonymkode: 42de4...325

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er 30, og har født to barn de siste to årene.

Selv tenkte jeg ikke på det som en «greie» for oss under 35 engang, så jeg ble ganske overrasket da flere på min alder i termingruppene snakket om det.

Jeg vurderte det vel egentlig aldri ordentlig, hadde ikke noe behov for å vite det. Første er født på slutten av 2021, så var ikke tilbud om TUL da, men fikk likevel en i uke 7 og 12 av andre grunner. Stolte på at det var nok.

Anonymkode: e7949...c29

Jeg ble også overrasket når jeg leste at så mange reiser utenlands for å få tatt den. Hva er det dem får ut av det. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å gått i så mange uker gravid, for så å finne ut rundt uke 12-13 at det er noe galt og måtte tatt det tøffe valget. Og måtte sagt det på ett eller annet vis til dem jeg allerede har sagt til at jeg er gravid.. jeg tror jeg venter til TUL i uke 12, og ser det der fra. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ble også overrasket når jeg leste at så mange reiser utenlands for å få tatt den. Hva er det dem får ut av det. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å gått i så mange uker gravid, for så å finne ut rundt uke 12-13 at det er noe galt og måtte tatt det tøffe valget. Og måtte sagt det på ett eller annet vis til dem jeg allerede har sagt til at jeg er gravid.. jeg tror jeg venter til TUL i uke 12, og ser det der fra. 

TS

Hva vi får ut av det....? 

Visshet om at barnet er IKKE har disse kromosom-avvikene og sykdommene de klarer sjekke for. 

OM barnet har noen av disse, kan man ta valg om abort eller beholde, og om man velger å beholde, så VET man at man får et sykt barn, og kan lese seg opp på dette og forberede seg i god tid, i stedet for å få et granasjokk og sitte der med en nyfødt baby samtidig som man må lære seg hvordan man skal håndtere der. 

Anonymkode: 42de4...325

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS

Hva man får ut av det?

Man får vite om det er stor risiko for å få et barn med kromosomavvik. Dette er jo godt å få vite så tidlig at man kan ta abort uten å må innom en nemd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva man får ut av det?

Man får vite om det er stor risiko for å få et barn med kromosomavvik. Dette er jo godt å få vite så tidlig at man kan ta abort uten å må innom en nemd.

Og dvs før uke 12? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...