Gå til innhold

Trøttere 11 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente pp 11 år som tidligere har vært lett å vekke om morgenen.  Hun har hatt alarm siste året,  og våknet greit av den. Denne høsten virker hun mere trøtt en vanlig,  kun om morgenen. Klarer seg fint på skolen og aktiviteter , og sovner ikke på sofa e.l. 

Pubertet er igang, bryter og kjønnshår er synlig i gang.  Ingen mens enda. Hun vokser fortsatt jevnt , er 160 cm nå. 

Er det vanlig at Pubertet gir trøtte unger? Vi spiser generelt sunt og variert, har begrensninger på skjerm og godteri.  Vurderer å sjekke om hun er lav på jern,  men så sliten vil ikke si hun er. Stor sett kun om morgenen.  Stemningen i heimen er også blitt litt mere sur enn den var før sommeren.  

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 807f3...26d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, helt normalt ;) de trenger mye søvn i denne tiden

Anonymkode: 7428c...a3a

• Liker 4
Skrevet

Det krever mye energi å vokse og utvikle seg både utpå og inni så de fleste trenger mer søvn i puberteten. Helt normalt😊

Anonymkode: 042b0...fbe

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gi de mere søvn? Å legge ser tidligere (hun går pp badet kl 21), har vi forsøkt siden skolestart, hun er ikke trøtt nå da, og ligger våken og blir stresset istedet.  Står opp 0630 hver dag,  da hun helt siden hun har vært liten har hatt bruk for god tid om morgen for å får en god start.  Blir hentet av skolebuss 0750 hver dag,  bruker ca 10 min pp å gå til bussen.  Så da har hun en drøy time  på å komme igang og føler sine faste rutiner og sitt tempo. Har hatt fast vekketid siden hun begynte på skolen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan gi de mere søvn? Å legge ser tidligere (hun går pp badet kl 21), har vi forsøkt siden skolestart, hun er ikke trøtt nå da, og ligger våken og blir stresset istedet.  Står opp 0630 hver dag,  da hun helt siden hun har vært liten har hatt bruk for god tid om morgen for å får en god start.  Blir hentet av skolebuss 0750 hver dag,  bruker ca 10 min pp å gå til bussen.  Så da har hun en drøy time  på å komme igang og føler sine faste rutiner og sitt tempo. Har hatt fast vekketid siden hun begynte på skolen 

Da ville jeg latt henne sove lenger om morgenen, til 7 i hvert fall. Og er det et problem for henne så sier dere at da får hun legge seg tidligere. Min 11 åring legger seg 22 men sover til 7.30

Anonymkode: 9cfa4...170

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har en jente pp 11 år som tidligere har vært lett å vekke om morgenen.  Hun har hatt alarm siste året,  og våknet greit av den. Denne høsten virker hun mere trøtt en vanlig,  kun om morgenen. Klarer seg fint på skolen og aktiviteter , og sovner ikke på sofa e.l. 

Pubertet er igang, bryter og kjønnshår er synlig i gang.  Ingen mens enda. Hun vokser fortsatt jevnt , er 160 cm nå. 

Er det vanlig at Pubertet gir trøtte unger? Vi spiser generelt sunt og variert, har begrensninger på skjerm og godteri.  Vurderer å sjekke om hun er lav på jern,  men så sliten vil ikke si hun er. Stor sett kun om morgenen.  Stemningen i heimen er også blitt litt mere sur enn den var før sommeren.  

Noen som kjenner seg igjen?

Tror det er normalt ja. Ble vi trøtte da vi ble gravide? De enorme hormonelle endringene kan gjøre sitt.
Husker mine foreldre tok meg til legen i 10 års alder fordi jeg var trøtt, slapp og lat. Feilte meg ingenting. Fikk mensen da jeg var 11. Så sett tilbake garantert det hormonelle som holdt på. Var ingen forståelse for slikt den gangen.

I tillegg nærmer hun seg jo tider for at døgnrytme begynner å forskyve seg... kanskje en sammenheng med det hormonelle som pågår. Merkes kanskje best om hun i tillegg sliter med å sovne på kvelden, altså at kroppen begynner å forskyve døgnet.

Anonymkode: 6a276...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...