AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #21 Skrevet 27. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Isåfall kan ikke folk være feildiagnostisert. Man vil straks oppdage det når man begynner med medisin? Anonymkode: 4b152...7ce Nei, det kommer an på omfanget (hvor lenge har man gått ubehandlet og hvor ille har det blitt), dosering av medisinen, etc. Så det er ikke en automatikk i at man umiddelbart vil oppdage det ved oppstart av medisin. Anonymkode: 92bc3...d2b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #22 Skrevet 27. september 2023 Du vil gi amfetamin til mennesker med angst ? De vil IKKE føle seg avslappet og beroliget, for å si det sånn. Anonymkode: 22197...826
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #23 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vil gi amfetamin til mennesker med angst ? De vil IKKE føle seg avslappet og beroliget, for å si det sånn. Anonymkode: 22197...826 Det er vel ikke uvanlig at folk med adhd også har angst? Anonymkode: 4b152...7ce
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #24 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Isåfall kan ikke folk være feildiagnostisert. Man vil straks oppdage det når man begynner med medisin? I Norge så diagnoserer vi stort sett ikke ved å teste avhengigskapende medisiner for å se om det virker. Ritalin er strengt regulert, med god grunn. Anonymkode: 22197...826 1
Forundret.. Skrevet 27. september 2023 #25 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ikke uvanlig at folk med adhd også har angst? Anonymkode: 4b152...7ce Dette tenkte jeg også.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #26 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke uvanlig at folk med adhd også har angst? Generell angst pga feil kjemi i hjernen er veldig forskjellig fra angst-symptomer ved ADHD. Folk med ADHD har noen ganger symptomer som ligner på angst, men som regel er det et resultat av en overstimulert hjerne, som gir angstsymptomer. Folk med angst-lidelser har angst pga en rekke ting, som regel hormoner og kjemi. Anonymkode: 22197...826
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #27 Skrevet 27. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er vel ikke uvanlig at folk med adhd også har angst? Anonymkode: 4b152...7ce Nei, angst kan være et tilleggsymptom. Men de har en nevrologisk forstyrrelse som ligger i bunn som gir hyperaktivitet og alt det medfører. Derfor ritalin blir gitt, ikke fordi de har angst. Anonymkode: 92bc3...d2b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #28 Skrevet 27. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Generell angst pga feil kjemi i hjernen er veldig forskjellig fra angst-symptomer ved ADHD. Folk med ADHD har noen ganger symptomer som ligner på angst, men som regel er det et resultat av en overstimulert hjerne, som gir angstsymptomer. Folk med angst-lidelser har angst pga en rekke ting, som regel hormoner og kjemi. Anonymkode: 22197...826 Dette. Anonymkode: 92bc3...d2b
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #29 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er vel ikke uvanlig at folk med adhd også har angst? Anonymkode: 4b152...7ce Jeg har både angst og ADHD. Og angsten min er helt klart blir verre igjen etter jeg begynte med Ritalin. Ritalin er ikke i nærheten av å ha samme type "beroligende" effekt som f.eks Sobril har på angst. Anonymkode: 9890a...3d7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #30 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har både angst og ADHD. Og angsten min er helt klart blir verre igjen etter jeg begynte med Ritalin. Ritalin er ikke i nærheten av å ha samme type "beroligende" effekt som f.eks Sobril har på angst. Anonymkode: 9890a...3d7 Bytt til Aduvanz. Ritalin er dritt for de fleste. Noen liker det, men stort sett gir det flere bivirkninger enn virkning. Anonymkode: 6186b...67a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #31 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva slags mekanismer er det som utløser hyperaktiviteten da? Hvor i kroppen oppstår det og hva skiller den fra uroen ved andre diagnoser? Sitter ikke uro i nervesystemet? Eller hjernen da som signaliserer til overaktivering av nervesystemet. Anonymkode: 4b152...7ce Lavt nivå/produksjon av dopamin i hjernen er årsaken for adhd. Men selvsagt kan andre uten diagnose ha tilsvarende trekk. Anbefaler adhd Norge sine nettsider for mer info! Anonymkode: cee95...8c3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #32 Skrevet 27. september 2023 Fordi amfetamin ikke hjelper på angst.. Du tar diabetes medisin når du har diabetes, og hjertemedisin om det er hjertet. Alt som har med angst, adhd, og psykiske vansker er ikke en og samme pille Anonymkode: a6276...b1e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #33 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Generell angst pga feil kjemi i hjernen er veldig forskjellig fra angst-symptomer ved ADHD. Folk med ADHD har noen ganger symptomer som ligner på angst, men som regel er det et resultat av en overstimulert hjerne, som gir angstsymptomer. Folk med angst-lidelser har angst pga en rekke ting, som regel hormoner og kjemi. Anonymkode: 22197...826 Jeg har blitt diagnostisert med angst, men har aldri visst hva jeg egentlig er redd for. Jeg har ikke scenarioer som jeg er redd for at skal skje, jeg er bare engstelig. Kan det rett og slett bare være jeg er overstimulert? Anonymkode: 75688...4dd
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #34 Skrevet 28. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har blitt diagnostisert med angst, men har aldri visst hva jeg egentlig er redd for. Jeg har ikke scenarioer som jeg er redd for at skal skje, jeg er bare engstelig. Kan det rett og slett bare være jeg er overstimulert? Anonymkode: 75688...4dd Man trenger ikke være redd for noe skal skje for å ha angst. Har man angst er man jo overstimulert av noe. Følelser, sanseinntrykk, hendelser, etc. En overstimuli hos folk med ADHD kan være voldsomt pga lavere terskel for å bli overstimulert, og prosessen med å sortere ut tanker, følelser, og sanseinntrykk (lys, lyd, lukter) er krevende. https://add.org/sensory-overload-adhd/#:~:text=It happens when an ADHDer,how a person functions daily. Anonymkode: 92bc3...d2b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #35 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 21.46): Hvorfor får ikke alle med uro denne medisinen? For eksempel de med angst, ptsd, autisme, osv? Er det bare de med uroen utenpå som skal medisineres? Anonymkode: 4b152...7ce Jeg går på Ritalin pga jeg har Add. Deler av hjernen min er underaktivert. Jeg har lavere nivå av dopamin i hjernen enn andre som gjør at jeg sliter med å konsentrere meg, komme i gang med hverdagslige ting, avslutte ting og holde oppmerksomheten på det som er viktig. Ritalin aktiverer de delene i hjernen som er underaktive, slik at jeg nesten fungerer som alle andre. Du kan sammenligne det med når du gikk på skolen og slet med å konsentrere deg og motivere deg på en tung oppgave. Du ville helst bare smelle boken igjen og gi opp. Men hvis du presset deg og jobbet hardt, så klarte du likevel å fullføre oppgaven. Vi med adhd har ikke den muligheten til å presse oss. For oss er det umulig å klare å fokusere på den samme oppgaven, det går bare ikke. Hjernen vil gå i surr, vi ser dobbelt, vi blir urolig, vi blir sint og frustrert. De rundt oss forstår ikke og tror det er latskap og stahet. Vi får kjeft og vi får dritt. Fordi ingen forstår at hjernen vår fungerer på en helt annen måte. Ritalin hjelper oss å klare å presse oss selv til å gjøre umotiverte oppgaver. Da har vi muligheten. Men for at medisinen skal fungere riktig er det også veldig stor betydning med riktig kosthold og søvn, da kan medisinen fungere.. Hvis du ønsker å gå på en medisin mot det du snakker om, anbefaler jeg betablokker. Anonymkode: fb275...23c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå