krissah Skrevet 26. september 2023 #1 Del Skrevet 26. september 2023 Jeg går nå siste året på VG3 og er langt på vei ved å tenke hvilke studier som kunne vært aktuelt for meg. Det jeg nå ser for meg, for å legge til rette for en god leder stilling i fremtiden er å først se om jeg kommer inn på "Bachelor-ledelse og militær logistikk" i Forsvaret. Deretter da fullføre 3 pliktår før jeg så tar en bachelor innen økonomi på BI. Det jeg lurer på er om jeg vil da anses som en mer ettertraktet leder, en hva jeg vil gjøre ved å f.eks ta en siviløkonom utdanning og være ferdig etter 5 år? Noen som har noe tanker eller erfaringer rundt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Del Skrevet 26. september 2023 Ville heller satset på 5-årig siviløkonom. Lederutdanning fra forsvaret er lite relevant i dagens arbeidsmarked. Det var relevant før i tiden da folk flest jobbet i farbrikk og man trengte en stram hånd over samlebåndsarbeidet. Men dagens arbeidsmarked er basert på kunnskapsarbeid. Og da er lederutdaning fra institusjoner som forsvaret ikke bare irrelevant. Men faktisk kontraproduktivt. Siden kunnskapsarbeidsplasser er ute etter det motsatte av hva forsvaret driver med. Anonymkode: 63c9a...7c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Del Skrevet 26. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ville heller satset på 5-årig siviløkonom. Lederutdanning fra forsvaret er lite relevant i dagens arbeidsmarked. Det var relevant før i tiden da folk flest jobbet i farbrikk og man trengte en stram hånd over samlebåndsarbeidet. Men dagens arbeidsmarked er basert på kunnskapsarbeid. Og da er lederutdaning fra institusjoner som forsvaret ikke bare irrelevant. Men faktisk kontraproduktivt. Siden kunnskapsarbeidsplasser er ute etter det motsatte av hva forsvaret driver med. Anonymkode: 63c9a...7c2 Har du mye erfaring fra forsvaret, og hvordan de jobber/tenker der? Jeg har ca 25års erfaring fra privat næringsliv, tror det er det du kaller "kunnskaparbeid", de lederne jeg husker som de beste er uten tvil de med mil bakgrunn. Jeg vet hvem som leverte resultater, hvem som ivaretok teamet sitt, hvem som utviklet talenter. Hva HR nisser mener om saken er muligens noe helt annet. Anonymkode: 1bb84...99d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Del Skrevet 26. september 2023 Det er attraktivt hvis lederen(e) i bedriften selv har samme utdanning. Kan også være gangbart i logistikkbedrifter som Posten, Bring, Asko, Nor Lines ol. Ellers enig med innlegget over. Anonymkode: e9a8a...57e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Del Skrevet 26. september 2023 Hvis det du egentlig ønsker er en lederstilling utenfor Forsvaret, ville jeg ikke tatt lederutdanning (og pliktarbeid etterpå) i Forsvaret. Tror det kan bli tøft å gjennomføre med sviktende motivasjon, og du kan bruke færre år på å få en utdanning flere arbeidsgivere skjønner hva er hvis du velger siviløkonom. Anonymkode: ad842...30f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 27. september 2023 #6 Del Skrevet 27. september 2023 Ryddet for feilsitering/avsporing. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 27. september 2023 #7 Del Skrevet 27. september 2023 Logistikk i sjøforsvaret er særdeles ettertraktet i det sivile, men ville ikke valgt hæren eller luft sine logistikklinjer. På generelt grunnlag varierer det hvor attraktiv man stiller. Det spørs veldig på arbeidsgiver. Man får en mer praktisk lederutdanning enn på eks bi eller nhh, men det er ikke alle arbeidsgivere som forstår det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #8 Del Skrevet 27. september 2023 Forsvaret er ikke En enhet eller avdeling, ledelse erfaring fra kommandoen er jo noe helt annet en majoriteten av militæret. Begge fagene jobber jo med folk men hos det private går man jo spesifikt etter caser i privat næringsliv. Min erfaring er at de med militær erfaring er ettertraktet for å lede folk, lean osv men ikke nødvendigvis mot strategi eller økonomi uten relevant erfaring. Anonymkode: 01ce5...9e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #9 Del Skrevet 27. september 2023 Ingen spesifikk erfaring, men det kan tenkes at folk leser "Forsvaret" og tenker at man er totalt idiot. Ville heller gått på en solid anerkjent linje. Skal man bli leder bør du ha solid fagkunnskap i bunn. Det får du ikke med en bachelor fra BI. Da blir du regnskapsmedarbeider. Anonymkode: 73070...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå