Gå til innhold

Mas på morgen og kveld og jeg er utslitt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger å vite om dette her er vanlig, hva dere gjør med det eller om det er uvanlig og hvordan jeg får stoppet det. 

Det gjelder min seks år gamle datter. Hun har blitt så utrolig frekk i det siste. Hun respekterer heller ikke når jeg sier nei, og gir forklaring. 

Et eksempel kan være hun vil at jeg skal lese en veldig lang bok på kvelden etter hun har oppført seg ganske "slitsomt" etter at hun ikke har hørt etter. Jeg må si hundreogørten ganger at vi skal ta på pysj. Jeg er veldig sliten i kroppen etter å ha vært våken siden kl seks, så det å fysisk bære henne inn på badet mens hun nekter er helst noe jeg vil unngå. Så derfor blir det masing til hun faktisk kommer. 

Hun sier til meg ting som vær stille, slutt og mas, du har bare sagt det fire ganger etter jeg har fortalt henne at nå har jeg sagt ifra mange ganger, nå vil jeg at du kommer inn på badet. Det er så utrolig provoserende og kjenner jeg er i nærheten av å klikke fullstendig. 

Så etter å ha kjempet meg igjennom kveldstell hvor hun ikke er mulig å kommunisere med, så skal hun ha meg til å lese dritlang bok. Jeg kan godt lese for henne, men en som ikke er så lang. Jeg hoster når jeg ligger fordi jeg ikke er i form, jeg er tørr i munnen og veldig sliten så jeg stokker om ordene når jeg leser. Om ikke det, så har jeg vondt i hodet og blir kvalm når jeg leser ofte.. Jeg forklarer til henne at jeg er sliten i øynene, så vi må velge en kortere bok, men da begynner hun å hyle og skal gå til pappaen sin (bor i en annen by). 

Hun sier jeg er slem, og at hun er dum (?!), at hun hater meg, at jeg bare bryr meg om lillebror, noe som ikke stemmer, han hører alltid etter... Jeg er veldig tålmodig med henne, men jeg blir veldig sliten av å mase. Jeg kan ikke la være å si noe, for da kommer vi ingen vei. Det er et par ting jeg må ta kampen for, og det er å stå opp om morgenen, komme seg ut og legging og hygiene. Thats it. Ellers er jeg ganske grei, men jeg er så ekstremt lei av å mase. Fysisk tvinge når det faktisk haster. Hun hører ikke etter og sitter der helt rolig og steinansikt og ber meg slutte å mase... Altså... Er dette normalt? Hvordan kan jeg få henne til å rett og slett høre etter? Hun driter jo i forklaringene mine.

Jeg har kommet for sent på jobb fordi hun bruker hundre år. 

Og ja jeg har tatt henne ut uten sko og jakke. 

Jeg forklarer også. 

Jeg har faktisk forklart henne på en mer nøye måte også en dag jeg var skikkelig utslitt at jeg må rekke jobb, og når jeg kommet for sent hver dag, så får ikke jeg lov å jobbe der mer og da har vi ingenting å leve av... 

Vi kommer oss ut, og jeg rekker jobb, men ville gjerne vært der litt tidligere enn akkurat på minuttet. Hun kommer til slutt også, og hun hører som oftest til slutt, men problemet ligger vel i at jeg er så ekstremt sliten av å mase, ekstremt lei av alt dette på morgenene og kveldene, all denne krigingrn over helt grunnleggende ting. 

Hun er flink til mye, og er generelt ei smart og god jente, oppfører seg bra og er god til å fortelle om tanker og følelser, men det er akkurat dette maset om morgenen og kvelden og jeg vil gjerne bli bedre. 

Jeg føler nok denne frustrasjonen fordi jeg ikke vet om dette er normalt. Er det helt innafor og noe alle sliter med, man jeg ha en litt mer avslappet tilnærming og innstille meg selv, men akkurat nå synes jeg det er så slitsomt. 

Så derfor.. Hva kan jeg gjøre?? 

Anonymkode: 14bf2...783

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forklarer deg i hjel istedet for å være streng og konsekvent. 

Anonymkode: 30c16...c4f

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke en slags dag tavle som viser alle  stegene en for en om morgen og kveld så isteden for å mase så vil hun se stegene hun skal gjøre helt konkret .

Det funket for oss, sier ikke at det funker for alle 

Anonymkode: 7e045...65b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er akkurat som å lese om min jente på 6 år. Jeg lurer også på om det er normalt og håpet dette skulle gå over for lenge siden. Lillebror er lett som bare det. Jeg blir dritsliten og deprimert av det evinnelige maset år etter år. Prøver virkelig å finne løsninger og lese pedagogiske bøker o.l. Kanskje noe  barn bare er sånn? 

Anonymkode: 304e5...0cc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det skolestarter?

Anonymkode: e95bc...63e

Jah, men hun har alltid vært litt sånn. Bortsett fra frekkhetene, de er ganske ferske. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du forklarer deg i hjel istedet for å være streng og konsekvent. 

Anonymkode: 30c16...c4f

Nei, det gjør jeg ikke. Sånn virkelig. Man må kunne gi en kort og grei forklaring en gang i blant. Det er ikke å forklare i hjel å si "du må skynde deg, jeg må rekke jobb og du skal rekke skole".  Og streng og konsekvent fungerer jo ikke det heller. Hva mener du egentlig? Skal jeg si til henne "kom, vi skal ta på pysj nå. Det er leggetid" eller bare "nå, kveldstell" som om hun er ei bikkje? . Det fungerer virkelig ikke. Hun kommer ikke. Bærer jeg så blir det skrik og hun får gjerne vondt fordi hun kjemper imot. 

Hva er det jeg ikke skjønner. Kan du forklare i praksis hvordan du får et barn til å reise seg opp å komme til deg ved å være streng og konsekvent? Hva er det som på magisk vis skjer når de i utgangspunktet driter i det du sier? 

Jeg er tydelig, jeg puser ikke. Jeg snakker høyt og tydelig. Det er ikke nok. 

Hva med å bruke en slags dag tavle som viser alle  stegene en for en om morgen og kveld så isteden for å mase så vil hun se stegene hun skal gjøre helt konkret .

Det funket for oss, sier ikke at det funker for alle 

Anonymkode: 7e045...65b

Det har vi, men hun mister veldig fort motivasjonen :/ hun skal ha leker for å gidde å gjøre ting, og da mener jeg det blir feil. 

Hei, det er akkurat som å lese om min jente på 6 år. Jeg lurer også på om det er normalt og håpet dette skulle gå over for lenge siden. Lillebror er lett som bare det. Jeg blir dritsliten og deprimert av det evinnelige maset år etter år. Prøver virkelig å finne løsninger og lese pedagogiske bøker o.l. Kanskje noe  barn bare er sånn? 

Anonymkode: 304e5...0cc

Tror det, hun vet jo tydeligvis hvordsn ting fungerer, men bryr seg ikke nevneverdig om det. Utrolig slitsomt.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme med min 6-åring. Frekk som fy. Og tester grenser hele tida. Og en kjempekoselig yngre bror. Tror vi har  skjemt henne bort.. Det er krevende som fy.

Anonymkode: f981b...a11

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Samme med min 6-åring. Frekk som fy. Og tester grenser hele tida. Og en kjempekoselig yngre bror. Tror vi har  skjemt henne bort.. Det er krevende som fy.

skulle stå kjempeenkel lillebror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned med henne i «fredstid» Når stemningen er god, og dere har en god tone. Forklar henne at dere må finne nye måter å gjøre kveldsstell og morgenrutiner. Forklar problemet (At det er dumt du må si ting så mange ganger, og at det er dumt når det blir dårlig stemning og du ikke rekker jobb) 

Sammen skal dere lage nye rutiner. Vi lagde tegninger av hva som må gjøres, og la tegningene i rekkefølge. Dette hang vi opp på speilet på badet. Vi ble enige om hvor lang tid hen kunne bruke. F.eks 10 minutt på do, pusse tenner, og ta på nattdrakt. Går hen over ti min, spiser hen av lesetiden. Vi leser i 15 min, og etter det er det litt prating om dagen og nattakos. Med timer på mobilen blir det nesten som en lek. 

Anonymkode: d8bf2...48e

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sett deg ned med henne i «fredstid» Når stemningen er god, og dere har en god tone. Forklar henne at dere må finne nye måter å gjøre kveldsstell og morgenrutiner. Forklar problemet (At det er dumt du må si ting så mange ganger, og at det er dumt når det blir dårlig stemning og du ikke rekker jobb) 

Sammen skal dere lage nye rutiner. Vi lagde tegninger av hva som må gjøres, og la tegningene i rekkefølge. Dette hang vi opp på speilet på badet. Vi ble enige om hvor lang tid hen kunne bruke. F.eks 10 minutt på do, pusse tenner, og ta på nattdrakt. Går hen over ti min, spiser hen av lesetiden. Vi leser i 15 min, og etter det er det litt prating om dagen og nattakos. Med timer på mobilen blir det nesten som en lek. 

Anonymkode: d8bf2...48e

Det med alarm var veldig fint, takk for tips 💕 hun har ikke særlig begrep om tid og minutter enda, men alarm var lurt. Hun trenger hjelp til stell fordi hun bruker bleier om natta, og med en toåring skal opp og klå og begynner å skrike samtidig mens hun motsetter seg stell, blir litt slitsomt, men kan sikkert prøve å avlede ham litt på en måte når det blir sånn intenst.. 

Kunne laget en morgenplan og en kveldsplan over viktige ting. Hun liker feks å fikse håret selv hver morgen, så kan ha egen tegning med det.. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jaa er jo overgang da fra å være eneste barnet og må plutselig dele plassen. Lillebroren her er også superenkel. Han tar beskjeder med en gang, lar seg trøste om det er noe og rydder til og med etter seg... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv belønningssystem med klistremerker. Etter feks 10 klistremerker så får hu premie. Gjerne ett kryss for hver oppgave du vil hun skal gjøre når du sier det. Eks gå på badet. - kryss. Ta på pysj- kryss. Pusse tenner- kryss.

Anonymkode: 2908f...fbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Prøv belønningssystem med klistremerker. Etter feks 10 klistremerker så får hu premie. Gjerne ett kryss for hver oppgave du vil hun skal gjøre når du sier det. Eks gå på badet. - kryss. Ta på pysj- kryss. Pusse tenner- kryss.

Anonymkode: 2908f...fbe

Spørs om hun er motivert nok. Kunne kanskje prøvd med noe mer givende som kinotur eller noe felles opplevelse, hun er veldig glad i leker og det blir tilslutt ganske mye.. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva, en 6 åring som bruker bleie??

Anonymkode: 0b200...647

Ja. Hun ble tørr på dag da hun var to år, men tisser ekstremt mye i søvne. Hun merker det ikke engang. Sengevæting er ikke uvanlig blant barn, du kan google det.. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppførselen hennes får jo ingen reelle konsekvenser for henne, det er bare deg det går utover. Du må begynne å oppdra henne! 

Anonymkode: da3a0...dc4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok rost henne for alle mulige småting hun gjør som er bra. At lillebror er lydig og dermed kanskje får mer positiv oppmerksomhet enn henne kan gjøre at hun føler seg dårlig.

Klistremerker og belønning er en uting synes jeg. Enig med hun som skriver at dere bør snakkes når stemningen er fin.

Det er ganske utrolig hvor fort ting kan endres hos barna, ved at foreldre har en hyggelig tone samtidig som at det er faste rammer.

Anonymkode: 9eef3...352

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker faktisk at jenta har noe rett - du maser. Din opplevelse av henne er at hun motarbeider og hennes opplevelse er at du synes hun motarbeider, er slitsom, det blir mas, hun er slem og dårlig. 

Jeg tenker at hun er 6 år, og ikke har andre måter å kommunisere underliggende problemer på enn tverr oppførsel. 

Kanskje er det for eksempel slik at når hun ber om den lange boken så er det fordi det potensielt har vært timesvis med dårlig stemning i forveien og at barne har behov for trygghet, nærhet og en ok slutt på dagen. 

Vi lever i et samfunn som er sjukt mas for både barn og voksne, jeg ville så inderlig prøvd å skjermet barne mitt for dette maset på hjemmebane også. 

Når det er sagt, du skal være streng og tydelig. Dere har åpenbart havnet i et dårlig spor for alle mann og det kommer til å kreve litt kompromiss fra alle før man er oppe å nikker igjen. 

- gi barnet tid og rom, innenfor satte rammer. Hjelpemidler kan være og gi barne beskjed om at det er xx tid igjen til å gjøre xx aktivitet for så å sette alarm til xx tid dere sammen blir enige om. Når den går av, så er det ikke noe diskusjon. 

- Vær tilstede, ikke bare for det enkle barnet. 

- ikke bruk dine plager om at du er sliten, jobb og annet til å gi barnet dårlig samvittighet. 

Anonymkode: c0dba...4b1

• Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 6-åring her har det også med å skru av ørene, og kan finne på å svare på samme måte som din. "Nei, du har bare sagt det 4 ganger" når det glipper oppgitt ut av meg at nå har jeg sagt det mange ganger, høres meget kjent ut. Sist var jeg kjempetrøtt, og hun mente jeg hadde bedt henne begynne å kle av seg på badet "bare" 5 ganger, og jeg knakk sammen i latter og sa at "hallo, 5 er faktisk skikkelig mange". Det hjalp på stemningen, og hun kom seg i seng. Men det var hverken meningen eller noe jeg råder deg til. Å prøve å komme ut av kampen når man tar kampen, tror jeg derimot er lurt. Altså ikke la være å stå på sitt. Men å kommandere, som jeg kan ende med på slitne dager, gjør bare barnet mer sint og frustrert og innstilt på å ikke høre. 

Det som virker best her er å vise forståelse for følelsene. Det er ofte mest vrient for meg når jeg er sur og sliten og syns barnet er urimelig. Men "det er så koselig å lese, det var jo lurt å ønske seg den lange boka, for da kunne vi holdt på hele kvelden. Dessverre så går det ikke, det er sent. Og så er det den dumme hosten min, jeg klarer ikke å lese så lenge. Jeg er lei for det! Det blir en kortere bok". Det er faktisk også en reell situasjon her, bare at det gikk på å lese to kapitler da jeg sa at det blir ett kapittel i kveld. Når jeg trekker pusten og er forståelsesfull, selv om jeg koker fordi jeg må rekke jobb og barnet ikke tar på seg skoene (for de er trange i dag selv om de ikke var det i går, eller noen gang har vært det før), så pleier skoene å komme på. 

Anonymkode: f750a...c95

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å bryte opp den dårlige stemninga ved å tulle litt med henne. Gi henne litt positiv oppmerksomhet. Du er den voksne, så du må skifte gir.

Du kan også si noe om konsekvens. "Hvis vi er i senga klokka åtte, så rekker vi lang lesestund. Kom igjen, så kjapper vi oss!" Og hvis hun er senere enn det, så tar det av lesetiden.

Anonymkode: 13d08...9de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å se på måter å distansere gjøremålene fra kamp med deg. Slik det er foreløpig, når ingenting går av seg selv, blir det veldig mange upopulære beskjeder fra deg og hun protesterer kanskje mer på «maset» enn på hva som skal gjøres. Alarm er en god metode å prøve ut. Da kan du være heldig at motstanden mot å «få beskjed» dempes.

Kanskje kan hun også klare mer ansvar? Kan hun finne frem klær selv om kvelden, og så kle på seg selv før hun fikser håret? Kan hun motiveres av at du er på kjøkkenet og venter spent på hvilken sveis hun har valgt i dag? Kan du legge inn litt kos som rekkes dersom hun er kjapp, men må utgå om tiden ikke strekker til?

Responderer hun på å være stor og få til ting lillebror ikke klarer? Eller førstemann? Får hun eller du og lillebror på buksa først, for eksempel? Kan hun kanskje vise lillebror hvordan ting gjøres? Har hun storesøster-privilegier, altså ting hun får lov til som lillebror er for liten til?

Du skriver at hun vet hva som skal gjøres, men vil ikke. Hvis du klarer å lokke henne til at det er stas å være den store og selvhjulpne, kan mye være gjort.

Endret av Hactar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...