AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Skal til Stockholm. Jeg leser og forstår svensk uten problemer. Men har hørt at svenskene ikke forstår norsk. Er fra vestlandet. Bør jeg innstille meg på å snakke norske eller engelsk i Stockholm? Anonymkode: 854a7...2f3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Du kan kan snakke norsk, bare legge om språket litt. I staden fir å si gulebøy, sier du banan og så sier svenskene tv for telefjant. Anonymkode: ace6a...477 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Snakker selvfølgelig norsk. Anonymkode: 217b5...849 15
Million Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 Snakk bokmål. Det forstår de lettere enn vestlandsdialekt, skulle jeg tro. I alle fall i Stockholm, som er vant til nordmenn som turister. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 Jeg snakker alltid norsk der, men opplever at mange svarer på engelsk selv om de forstår hva jeg sa. Som om de tror jeg ikke kommer til å forstå hvis de snakker svensk. Anonymkode: 1ea13...a56
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 Snakker Svensk. Anonymkode: c3778...953 1
Cottontail Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 Norsk, absolutt! Jeg prøver å snakke tydelig, gjentar gjerne setningen der jeg bytter ut noen ord med svensk (eller dansk, når jeg er der). Ikke gi opp selv om de (særlig de unge) svarer på engelsk med en gang, alle må «stille inn» ører og hode til å ta inn et annet språk. Jeg synes det er et stort nederlag hvis vi ikke kan snakke skandinavisk /nordisk sammen. Tenkte på det senest under dagsrevyen på nrk i dag, intervjuobjektet snakket først om «dimman», deretter gjentok hun noen ord med «tåken, røyken» til den norske korrespondenten. Det var fint! 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 Jeg snakker norsk, men «tydeligere» enn min dialekt. Dette har jeg gjort hele livet i både Sverige og Danmark, alltid gått greit - av og til må man gjenta litt 😊 Anonymkode: 3117e...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #9 Skrevet 26. september 2023 Snakker norsk. Hvis du har en sterk dialekt så kan det være en fordel å tone den ned litt Anonymkode: 8e7a7...694 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #10 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg snakker norsk, men «tydeligere» enn min dialekt. Dette har jeg gjort hele livet i både Sverige og Danmark, alltid gått greit - av og til må man gjenta litt 😊 Anonymkode: 3117e...5dc Dette gjelder forøvrig på området rundt Oslo også 😅 Anonymkode: 3117e...5dc 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 Norsk, blir forstått lett av svensker. Jeg kommer fra Nordvestlandet, og har flere ganger fått hørt fra svensker at det er lettere for dem å forstå enn slik mange prater i Oslo-området. Prat norsk, du, ts - god tur Anonymkode: 070af...3ab 6
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 Mitt inntrykk er at svensker generelt forstår dialekt dårlig. Se bare på enkelte østlendinger som har problemer med det, gang på litt ekstra over grensen. Selv snakker jeg norsk i Sverige, men kan bytte ut noen av de sterkeste dialektordene og da går det som oftes helt fint. Anonymkode: 17077...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 3 minutter siden, Cottontail said: Jeg synes det er et stort nederlag hvis vi ikke kan snakke skandinavisk /nordisk sammen. Tenkte på det senest under dagsrevyen på nrk i dag, intervjuobjektet snakket først om «dimman», deretter gjentok hun noen ord med «tåken, røyken» til den norske korrespondenten. Det var fint! Hvorfor det, en norsk korrespondent forstår vel hva "dimman" er? Svenskene forstår langt mindre norsk enn motsatt. Jeg hater når folk snakker svorsk uten grunn. Anonymkode: 1ea13...a56 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Skrevet 26. september 2023 Du må nok belage deg på å legge om litt om du skal gjøre deg forstått. Er selv fra Rogaland og alle gangene jeg prøvd å snakke uten å legge om, er det ingen som skjønner bæret. Prøv å legg deg opp til Oslo-dialekten. Svenskene er vant til den og forstår den lettere. Om du snakker flytende engelsk så er det faktisk kanskje et bedre alternativ enn å snakke oslo-mål. Anonymkode: a5398...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #15 Skrevet 26. september 2023 Bor i Stockholm som vestlending selv Går helt fint å snakke norsk. Noen ting er vanskeligere for dem (tall f eks), men ellers er det null stress. Ville bare sjekket opp om det er ord som skiller seg mye innen du skal på restaurant/inn i en taxi hvor det typisk er første-generasjons innvandrere som jobber. De har typisk hatt mindre eksponering for norsk enn det svensker oppvokst i Sverige har og sliter litt mer med «avvik» i uttale. Jeg ble fortalt av en taxisjåfør at jeg pratet «jättebra svenska» da jeg brukte ren norsk 😅 Lykke til! Anonymkode: d2180...dc3 2
Cottontail Skrevet 26. september 2023 #17 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor det, en norsk korrespondent forstår vel hva "dimman" er? Svenskene forstår langt mindre norsk enn motsatt. Jeg hater når folk snakker svorsk uten grunn. Anonymkode: 1ea13...a56 Selvsagt forstår Nordenkorrespondent Joakim Reigstad svensk. Men damen - til tross for stress og sjokk etter sprenging av en bygård - ønsket å gjøre seg forstått for alle seerne i Norge. Det synes jeg var en fin gest.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #18 Skrevet 26. september 2023 Jeg synes det er nedlatende å anta at de ikke skjønner norsk. Selvfølgelig finnes det noen som ikke skjønner, eller at noen ikke skjønner alle ord, men svenskene er faktisk ikke så dumme... Har bodd i midtsverige to år, og snakker selv nordlending, og aldri hatt noe problem. Anonymkode: 23507...8d2 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #19 Skrevet 26. september 2023 Blir nok fort svorsk, men ikke engelsk. Anonymkode: 3c98c...dba 2
Phoenix Heart Skrevet 26. september 2023 #20 Skrevet 26. september 2023 Snakker selvfølgelig norsk, aldri tenkt tanken på å snakke engelsk verken i Sverige eller i Danmark.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå