Gå til innhold

Avliving hos veterinær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må desverre avlive en veldig syk katt, kan noen fortelle litt om hvordan de gjør det hos veterinæren? :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Very Victoria
Skrevet (endret)

Jeg har ikke avlivet en katt hos veterinæren, men begge hundene mine. Først ble de satt på bordet og fikk en sprøyte med sovemiddel, når de var i ferd med å sovne satte veterinæren nok en sprøyte med sovemiddel, en overdose. Hele prosessen tok mindre enn 5 minutter og jeg satt på en krakk ved benken og klappet og strøk hunden hele tiden.

Veldig fin måte å gjøre det på og fullstendig smertefritt for dyret. Begge hundene mine ble kremert ved Skien Smådyrkrematorium og jeg fikk tilbake asken i en urne som jeg selv satte ned i hagen.

Endret av Very Victoria
Skrevet

Jeg har opplevd at dyret (For øvrig også en hund) som var svært syk, døde av den første dosen (Det man gjerne kaller "likegladsprøyte"), men det var helt udramatisk og vetrinæren satte den neste sprøyten også for sikkerhets skyld.

Svært trist selvfølgelig, men dyret sovner stille og rolig inn og merker ingenting.

Skrevet

Har egentlig ingenting å tilføye, annet enn at du bør være obs på at dyret kan urinere når de er i ferd med å gå bort. Dyret merker neppe noe, men det er slikt som kan være greit å være klar over slik at du ikke får sjokk. Mange veterinærer har dyret på en slags matte nettopp pga dette.

Håper det går “bra” med deg, og husk på at det er det beste alternativet for dyret. At menneskene rundt får det vondt en periode, det er verre å se et dyr sykne hen å dø i smerte og plager. Det er prisen vi må betale for å være glad i noen…

Skrevet

Og noen dyr mister kontroll på tarm også, sånn at litt bæsj kan komme ut. Det er helt naturlig i en sånn prosess. Av og til kan de bli kvalme av likegladsprøyten også, men det går fort over. Veterinæren sjekker hjertelyden etter overdosen for å forsikre seg at medisinen har virket slik den skal.

Sånn ble det ihvertfall gjort sist jeg måtte avlive en katt.

Skrevet
Veterinæren sjekker hjertelyden etter overdosen for å forsikre seg at medisinen har virket slik den skal.

Sånn ble det ihvertfall gjort sist jeg måtte avlive en katt.

At de tok seg god tid, og sjekket hjertelyden... Det syntes jeg var veldig "fint/betryggende".

Såg at dyret fikk "gå bort" uten smerter og plager...

Det er dette som er det verste med å ha dyr: når man må avlive de... :(

Men, når de er gamle og syke så må man...

:klem: til deg...

Skrevet

Takk for svar alle sammen, det ble gjort igår. Det tyngste jeg har vært med på noen gang, men trøsten er at han ikke lider mer. :grine:

Skrevet
Takk for svar alle sammen, det ble gjort igår. Det tyngste jeg har vært med på noen gang, men trøsten er at han ikke lider mer.  :grine:

Det er fælt og et tungt ansvar. Fokuser på de gode minnene du har fra ham. :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...