AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Tenker særlig på evt. tid for når de må være hjemme om kvelden på skoledagene. Jeg er usikker på om sønnen i huset på 16,5 bør ha regler eller få styre dette helt selv. Anonymkode: 109de...332
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker særlig på evt. tid for når de må være hjemme om kvelden på skoledagene. Jeg er usikker på om sønnen i huset på 16,5 bør ha regler eller få styre dette helt selv. Anonymkode: 109de...332 Kommer vel an på om han klarer å styre det selv og om han respekterer når det skal være stille i huset osv. Om han kommer ravende hjem kl 02 om natten og vekker hele huset, nei. Om han kommer hjem i dugelig tid, tar hensyn til at folk har lagt seg og han selv kommer seg opp om morningen til skole, da tenker jeg det er helt innafor. Å avtale om å gi beskjed hvis han sover borte, så dere slipper gå i full panikk den kvelden han plutselig ikke kommer hjem 😅 Anonymkode: 0e4fb...72e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Oppover årene har 16-åringen min lært konsekvenser av handlinger, og at så lenge han viser at jeg kan stole på ham har han ganske frie tøyler. På skoledager trener han ofte på kveldstid, og kommer hjem ca klokka 22, men jeg har aldri hatt noe innetid. Jeg trenger bare å vite når han tror han er hjemme, og at han kommer til meg og sier han er hjemme. Jeg har lagt meg på den tida, men sovner ikke før senere.. Og det er det eneste jeg krever av ham. Regler bare for å ha regler liker jeg ikke. Klart han hadde hatt det om jeg ikke hadde stolt på ham. Anonymkode: c76a1...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 Vi har egentlig ikke "innetid", men forventer at han er hjemme før kl 22 på hverdag og 01.00 i helga med mindre noe annet er avtalt. Vi bor sånn til at han må kjøres/hentes, noe som medfører at han må lage avtaler med oss på forhånd. Han legger seg kl 23 på hverdag og senest 02 i helga. Vi forventer at han står opp i folkelig tid og kommer seg på skolen til riktig tid. Vi forventer også at han deltar i familielivet, når han blir bedt om det. Han skal rydde opp etter seg selv, bidra til fellesoppgaver og se etter lillesøster ved behov. Vi har en veldig enkel tenåring, så dette går veldig greit av seg selv. Vi har hatt to tidligere, som ikke har vært like enkle. Ergo får denne mer frihet og vi er rausere når vi blir spurt. Anonymkode: 73d8b...2ae 1
Mt3 Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 Så langt har mine klart å regulere dette selv på en fornuftig måte, så lenge de står opp og rekker jobb/skole så kan de komme og gå som det passer. Men de er jo som regel hjemme senest 22 da de vet når de bør være i seng for å komme seg opp dagen etter, og liker å være hjemme litt før de legger seg. Den neste som blir 16år vil nok måtte få restriksjoner, for der er det i hvertfall ikke tegn til å klare å regulere dette med å legge seg i forhold til å klare å fungere på skolen dagen etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå