AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Fortell litt om hvorfor, hva det ligger på (om du vet) hvordan formen din er (altså om du påvirkes av å ha lav ferritin) og om det er en grunn for ditt lave jernlager. Også gjerne oppgi om du tar tilskudd, hva og hvor mye. Jeg prøver å finne ut av om mine plager skyldes lav ferritin. Anonymkode: 6bd92...301
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Får restless legs. Sannsynligvis lav ferritin pga menstruasjonsblødninger. Tar 100 mg enten daglig eller to stk annenhver dag (samråd med lege), til plagene i beina går bort og/eller jeg ikke gidder å ta dem lengre. Gjentas ved behov. Lite andre plager, sannsynligvis fordi uroen i beina kommer på såpass høye verdier at det ikke påvirker Hb'en. Anonymkode: ff454...ea0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Årsaken er dårlig kosthold og selvskading. Jeg vet ikke hvor lavt det er, lenge siden jeg målte, men det har nok ikke gått opp. Er veldig trøtt og sliten, blir ofte svimmel og kan føle at jeg skal falle av og til når jeg går ned en trapp. Tar ingen tilskudd. Anonymkode: 9f863...68c 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 Årsaken er kraftige mensblødninger. Hver gang jeg måler hos legen er det litt for lavt, til og med med tilskudd. Har ingen symptomer. Tar Hemojern 50 gram daglig. Anonymkode: 31feb...8d0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Årsaken er kraftige mensblødninger. Hver gang jeg måler hos legen er det litt for lavt, til og med med tilskudd. Har ingen symptomer. Tar Hemojern 50 gram daglig. Anonymkode: 31feb...8d0 50 mg, ikke gram 😄 Da hadde jeg dødd. Men ja, jeg har ingen symptomer og blodprosenten er fin. Anonymkode: 31feb...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 Har hatt lave verdier på 5 av de siste 7 målingene mine (mellom 4 og 16, tror jeg). Så vidt jeg vet, gir ikke lave jernlagre alene symptomer: "Hvis du er i ferd med å utvikle jernmangel, så er serum-ferritin (s-ferritin) den første blodprøven, markøren, som viser fallende verdi. Senere synker andre blodprøver som serumjern, mens blodprøven transferrin stiger. Først sent i forløpet faller blodprosenten, hemoglobin." Når blodprosenten min blir lav, merker jeg det ved at jeg begynner å knaske isbiter. Formen min blir også dårligere, jeg blir lettere andpusten og orker mindre, men det kommer så snikende at jeg bare pleier å tro at jeg er deprimert. Grunnen er store og hyppige menstruasjonsblødninger. Anonymkode: dc5a1...2f2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 Vet ikke hva som er årsaken til min lave ferritin. Den ligger som regel rundt 10. Merker det best på at jeg blir trøtt og sliten, lite overskudd til trening og mer andpusten ved trening. Tar 100 mg Duroferon i perioder, men får mye mageplager av den. Klarer da å få ferritin opp til ca 30 og føler meg mye bedre. Anonymkode: 4a9de...dfa
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #8 Skrevet 27. september 2023 Har det ikke nå, men da jeg hadde jernmangel tok jeg 200 mg duroferon hver dag. Usikker på hva årsaken var, men kan være pga IBS/opptak i tarmen Anonymkode: 3ac8d...7dc
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #9 Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vet ikke hva som er årsaken til min lave ferritin. Årsaken til at du har lavt ferritin er at lageret av jern inne i cellene i kroppen din har krympet. 30% av jernet i kroppen lagres normalt i cellene. 70% sirkulerer i blodet og brukes til å frakte oksygen rundt til cellene dine. Ferritin er et protein som kroppen lager selv for å binde det til jernet som lagres i cellene i kroppen. Når jernlageret i cellene er fullt, betyr det også at cellene har dannet mye ferritin for å kunne lagre jernet. Det kan vi se når vi måler ferritin-nivået i blodet. Når jernnivået i blodet synker, vil kroppen hente ut jern fra lageret i cellene og overføre det til blodet for å holde blodet forsynt. Da blir det også mindre behov for å produsere ferritin til å binde jern. Dermed synker ferritin-nivået i blodet. Lavere ferritin er første varsel om jernmangel: Blodet er det siste stedet i kroppen som vil mangle jern. Cellene tømmes først og da synker ferritin-nivået. Anonymkode: ebae3...8a1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #10 Skrevet 27. september 2023 Har ingen symptomer av det tror jeg, hadde derimot noen symptomer når jeg fikk lav HB også, samt lavt transferrinmetning og TIBC var det vel. Da ble jeg fort svimmel og var blek og sliten. Anonymkode: 1540e...2f2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #11 Skrevet 27. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Har ingen symptomer av det tror jeg, hadde derimot noen symptomer når jeg fikk lav HB også, samt lavt transferrinmetning og TIBC var det vel. Da ble jeg fort svimmel og var blek og sliten. Anonymkode: 1540e...2f2 Ja, og grunnen var fødsel (det var synkende i svangerskap og). Tar ferromax 65 mg fortsatt, har egentlig ikke sjekket nivåene igjen, men vet at jeg ikke spiser nok akkurat nå så greit med tilskuddet en stund til. Anonymkode: 1540e...2f2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #12 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Årsaken til at du har lavt ferritin er at lageret av jern inne i cellene i kroppen din har krympet. 30% av jernet i kroppen lagres normalt i cellene. 70% sirkulerer i blodet og brukes til å frakte oksygen rundt til cellene dine. Ferritin er et protein som kroppen lager selv for å binde det til jernet som lagres i cellene i kroppen. Når jernlageret i cellene er fullt, betyr det også at cellene har dannet mye ferritin for å kunne lagre jernet. Det kan vi se når vi måler ferritin-nivået i blodet. Når jernnivået i blodet synker, vil kroppen hente ut jern fra lageret i cellene og overføre det til blodet for å holde blodet forsynt. Da blir det også mindre behov for å produsere ferritin til å binde jern. Dermed synker ferritin-nivået i blodet. Lavere ferritin er første varsel om jernmangel: Blodet er det siste stedet i kroppen som vil mangle jern. Cellene tømmes først og da synker ferritin-nivået. Er klar over dette. Det jeg mente er at det ikke finnes en klar årsak til min lave ferritin, fordi jeg har små mensblødninger og spiser normal kost. Anonymkode: 4a9de...dfa
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #13 Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er klar over dette. Det jeg mente er at det ikke finnes en klar årsak til min lave ferritin, fordi jeg har små mensblødninger og spiser normal kost. Anonymkode: 4a9de...dfa Da vet du sikkert også at opptak av jern styres av det jernregulerende hormonet hepcidin og ikke av hvor mye jern du spiser? https://sml.snl.no/hepcidin Når jernlageret i kroppen er fullt, dannes hormonet hepcidin, som blokkerer for videre jernopptak, så vi ikke skal bli jernforgiftet. Når nivået av jern synker, reduseres normalt nivået av hepcidin, slik at blokkeringen av jernopptak blir opphevet og vi igjen kan ta opp jern fra fordøyelsen. Men hva skjer hvis du får problemer med å "skru av" hepcidin? Da fortsetter opptaket av jern å være blokkert, selv om nivået av jern i kroppen synker. Har du sjekket om du lav på jern og høy på hepcidin samtidig? Anonymkode: ebae3...8a1 1
Arth88 Skrevet 28. september 2023 #14 Skrevet 28. september 2023 Jeg har alltid slitt med lavt jern, noe som har vært litt uforståelig da jeg har et jernrikt kosthold og ikke spesielt sterke mensblødninger. Etter kritisk sykdom med indre blødninger ble det etter blodtransfusjon oppdaget at jeg har CAD, som betyr at kroppen min dreper røde blodceller som har har blitt nedkjølt under romtemperatur. Jeg har ikke vært særlig plaget, annet en lett kronisk anemi og at jeg alltid blir veldig kald om vinteren.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #15 Skrevet 28. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Er klar over dette. Det jeg mente er at det ikke finnes en klar årsak til min lave ferritin, fordi jeg har små mensblødninger og spiser normal kost. Anonymkode: 4a9de...dfa Hva er din hovedkilde til jern, og hvor ofte spiser du dette gjennom en uke? Spiser du c vitaminer til måltider med jern? Anonymkode: 6423f...28c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå