AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #21 Del Skrevet 28. september 2023 Det er vel to hovedgrunner til det. Det ene er at det er mer miljøvennlig og økonomisk å legge bosteder nært, med tanke på infrastruktur som vei, vann og kloakk. Det andre er at mye areal er dyrka jord eller produktiv skog, og det skal litt til å ekspropriere slik eiendom bare fordi noen ønsker å ha lang vei til naboer. De som ønsker å bo langt fra andre, men også bo på bygda, får kjøpe et gammelt hus på en gård eller småbruk. Anonymkode: 1ad3e...5bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #22 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kommer veldig an på hvordan på landet man bor. Man kan bo langt i gokk uten bussforbindelse, men man kan også bo mer sentralt på landet. Man kan også bo på landet, og ha nærmeste by 20 min biltur unna. Nærbutikker stenger ikke kl 12 på lørdager, og har ikke bare frukt. For noe tull. Det er fordeler og ulemper uansett om man bor på landet eller byer. Anonymkode: 04d3b...93f Små nærbutikker stenger gjerne 12.00 på lørdager jo. Det er ganske vanlig. Det med frukt var satt på spissen for nærbutikker har ikke all verden med utvalg. Antok alle forsto det, men man skal aldri overvurdere en kg-bruker og deres intelligens. Anonymkode: 3c2d0...34d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #23 Del Skrevet 28. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Små nærbutikker stenger gjerne 12.00 på lørdager jo. Det er ganske vanlig. Det med frukt var satt på spissen for nærbutikker har ikke all verden med utvalg. Antok alle forsto det, men man skal aldri overvurdere en kg-bruker og deres intelligens. Anonymkode: 3c2d0...34d De fleste vet at å bo på bygda ikke er ensbetydende med nærbutikker med ekstremt begrenset åpningstid og utvalg. Det er mange bygder som har Spar, Kiwi, Rema som butikk, med helt normale åpningstider. Antok alle visste det, men som du sier, man skal aldri overvurdere en kg-bruker og deres intelligens. Anonymkode: 04d3b...93f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #24 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For meg er landet: få/ingen naboer. Den ene naboen du har bor langt unna. Du bor på gård eller i nærheten av en gård. Det er mye bøer. Det er smale hovedveier med svært lite trafikk. Om det kjører noen på den veien sent på kvelden eller om natten blir det den store snakkisen på den eneste nærbutikken som er der. Den stenger kl.12.00 på lørdager og et vanlig brød koster typ 50 kroner. Utvalget er også helt ræva. Du får epler, bananer og kanskje ei pære der. Skolen trues stadig med nedlegging og barna fra nabobygdene går der også for å holde tallet oppe. Læreren din er også tanten din. Rektoren er søskenbarnet til faren din. Alt er trygt og godt. Det er kjedelig. Ungdommene har et ungdomshus som er åpent en sjelden gang. Alle ønsker bort, og mange innser kor fantastisk bygda er etter noen år i byen og kommer tilbake når det er tid for barn. Anonymkode: 3c2d0...34d For et tullete innlegg! Har du i det hele tatt vært " på landet" eller er det bare synsing? Anonymkode: 65617...d76 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #25 Del Skrevet 28. september 2023 AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 10.09): Og du kan kle deg som du vil, mer som du vil. Er du riktig langt ute på landet er det dager du ikke en gang trenger klær🤣 Anonymkode: 1eacf...1f3 Det er helt riktig, selv om jeg ikke praktiserer dette:-) Anonymkode: ced72...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #26 Del Skrevet 28. september 2023 Ofte kort vei til natur og frimark selv om det er boligfelt. Anonymkode: 74683...01f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2023 #27 Del Skrevet 28. september 2023 Kommunens reugleringsplan tilsier hvor det kan bygges boliger. Feks er det ett område som tidligere har vært myr som noen utbyggere har kjøpt og ønsker at skal reguleres for boligformål. Går det igennom bygges mange boliger der. På landet er det også gjerne mange gårder med dyrkbar mark. Det kan både være dyrt og krevede å kjøpe en gård. Mye skog og dyrkbarmark utgjør ellers arealet, og her kan ddt da ikke bygges boliger (så sant det ikke omreguleres) Også er det så klart de pærlene du tenker på som ligger for seg selv, ig heller ikke er gårder. Her tenker jeg etterspørsel og pris blir avgjørende. Det er få av de, og derfor blir de også dyre. Anonymkode: 0c6f4...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #28 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): For meg er landet: få/ingen naboer. Den ene naboen du har bor langt unna. Du bor på gård eller i nærheten av en gård. Det er mye bøer. Det er smale hovedveier med svært lite trafikk. Om det kjører noen på den veien sent på kvelden eller om natten blir det den store snakkisen på den eneste nærbutikken som er der. Den stenger kl.12.00 på lørdager og et vanlig brød koster typ 50 kroner. Utvalget er også helt ræva. Du får epler, bananer og kanskje ei pære der. Skolen trues stadig med nedlegging og barna fra nabobygdene går der også for å holde tallet oppe. Læreren din er også tanten din. Rektoren er søskenbarnet til faren din. Alt er trygt og godt. Det er kjedelig. Ungdommene har et ungdomshus som er åpent en sjelden gang. Alle ønsker bort, og mange innser kor fantastisk bygda er etter noen år i byen og kommer tilbake når det er tid for barn. Anonymkode: 3c2d0...34d Man bor faktisk på landet om man har en stor vei, e6/riksvei, midt gjennom og. Dette du skriver stemmer kanskje for små steder på Vestlandet, på veiløse øyer osv. Men få bygder i sør som har noe slik. Jeg bor på landet og har 3 matbutikker åpne til kl 23. Anonymkode: e3d15...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #29 Del Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): De fleste vet at å bo på bygda ikke er ensbetydende med nærbutikker med ekstremt begrenset åpningstid og utvalg. Det er mange bygder som har Spar, Kiwi, Rema som butikk, med helt normale åpningstider. Antok alle visste det, men som du sier, man skal aldri overvurdere en kg-bruker og deres intelligens. Anonymkode: 04d3b...93f Det er jo ikke landet, men et lite tettsted. Landet er svært få mennesker, store avstander, mange gårder og en liten nærbutikk, om de i det hele tatt har nærbutikk. Har man Kiwi, kino, restauranter osv så er det ikke «bygda» og «landet», men et lite tettsted. AnonymBruker skrev (13 timer siden): For et tullete innlegg! Har du i det hele tatt vært " på landet" eller er det bare synsing? Anonymkode: 65617...d76 Prøvde meg på et lite humoristisk innlegg om hvordan jeg ser på landet. Jeg beskriver faktisk plassen jeg vokste opp og bygdene rundt min bygd. Så ja, jeg har absolutt vokst opp på landet. Ordentlig landet. Ikke tettsteder slik dere beskriver med flere matbutikker som er åpne lenge. Skulle tro flere av dere er Oslo-folk som ser på plasser typ Hønefoss som «landet.» Anonymkode: 3c2d0...34d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #30 Del Skrevet 29. september 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke landet, men et lite tettsted. Landet er svært få mennesker, store avstander, mange gårder og en liten nærbutikk, om de i det hele tatt har nærbutikk. Har man Kiwi, kino, restauranter osv så er det ikke «bygda» og «landet», men et lite tettsted. Prøvde meg på et lite humoristisk innlegg om hvordan jeg ser på landet. Jeg beskriver faktisk plassen jeg vokste opp og bygdene rundt min bygd. Så ja, jeg har absolutt vokst opp på landet. Ordentlig landet. Ikke tettsteder slik dere beskriver med flere matbutikker som er åpne lenge. Skulle tro flere av dere er Oslo-folk som ser på plasser typ Hønefoss som «landet.» Anonymkode: 3c2d0...34d Jeg sa ikke at det var kino og restauranter der, kun at det var kiwi/vanlig dagligvare med normale åpningstider. Har forøvrig bodd på landet før, og vet da godt forskjellen på tettsted og bygda. De fleste vet nok også at Hønefeoss ikke er "landet" selv om de er Oslo-folk. Anonymkode: 04d3b...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #31 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 18.28): Hvorfor er det sånn at det er masse boligfelt selv om man bor på landet? Hva er vitsen da? Trodde grunnen til å bo langt i gokk var fri for naboer. Dette er ikke ment som kritikk altså. Anonymkode: 745aa...28f Fordi det er Norske lokalpolitikere har kontroll på arealplanleggingen, og de ser ut til å tro at vi har utømmelige områder med natur og matjord. De tror planeten blir litt større hvert eneste år, sånn at vi kan bygge og bygge til evig tid uten å bekymre oss for at natur og matjord forsvinner. 😁 Spesielt i bygdekommunene (dvs. "på landet"), og der er det ofte lavt utdannede FrP og SP-nisser som styrer. Når det kommer en lokal gubbe som vil bygge ned skogen sin og tjene seg noen kjappe penger synes politikerne dette er veldig stas, og sier JA, uten å gjøre seg noen videre tanker rundt konsekvensene av disse naturødeleggelsene. Og nordmenn kjøper gladelig, fordi de er naive og egoistiske nok til å ikke tenke på hva tapet av natur og matjord vil bety for kommende generasjoner. Dette er et land hvor de voksne oppfører seg mer og mer som bortskjemte barn, til og med naturen tar de for gitt. Helt utrolig! 🫠 Anonymkode: d32e6...860 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #32 Del Skrevet 3. oktober 2023 Tja, si det. Når jeg kjører igjennom grisgrendte strøk lar jeg meg alltid fascinere av folk som bor klin inntil veien. Altså å bo langt ut i gokk, men 3 meter fra e6 slik at du får alles langlys til å flombelyse stua di 4 måneder i året, og hele huset må riste når trailere dundrer forbi🤯 trodde hele poenget med å bo i gokk var ro og fred? Anonymkode: 6a989...97d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #33 Del Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, si det. Når jeg kjører igjennom grisgrendte strøk lar jeg meg alltid fascinere av folk som bor klin inntil veien. Altså å bo langt ut i gokk, men 3 meter fra e6 slik at du får alles langlys til å flombelyse stua di 4 måneder i året, og hele huset må riste når trailere dundrer forbi🤯 trodde hele poenget med å bo i gokk var ro og fred? Anonymkode: 6a989...97d Er ikke sikkert vegen lå der da huset var bygd da. Eller om det er et nytt hus så var tomta der før vegen. F.eks. Man kan ikke sette opp hus der man vil. Anonymkode: e3d15...cd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #34 Del Skrevet 6. oktober 2023 Men hvor kan man bo med flere hunder da? Uten å få naboklager overalt om det kun er naboer ved alle hus på bygda? Anonymkode: 745aa...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #35 Del Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 7.37): Tja, si det. Når jeg kjører igjennom grisgrendte strøk lar jeg meg alltid fascinere av folk som bor klin inntil veien. Altså å bo langt ut i gokk, men 3 meter fra e6 slik at du får alles langlys til å flombelyse stua di 4 måneder i året, og hele huset må riste når trailere dundrer forbi🤯 trodde hele poenget med å bo i gokk var ro og fred? Anonymkode: 6a989...97d Det trodde jeg også. Skjønner ikke noe. Anonymkode: 745aa...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #36 Del Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvor kan man bo med flere hunder da? Uten å få naboklager overalt om det kun er naboer ved alle hus på bygda? Anonymkode: 745aa...28f Umulig å finne hus da. Anonymkode: 745aa...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 7. oktober 2023 #37 Del Skrevet 7. oktober 2023 Jeg har bodd både i byen, tettsted i blokk og på bygda. Elsker både by og bygd 😄 Trives utrolig godt med å bo på byggefelt, kan bare slippe ungene ut og de kan leke sammen på feltet. Man har sjelden samme muligheter i byen. Å bo veldig landlig blir for kjedelig igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 7. oktober 2023 #38 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men hvor kan man bo med flere hunder da? Uten å få naboklager overalt om det kun er naboer ved alle hus på bygda? Anonymkode: 745aa...28f Vi har flere hunder, men de får ikke lov til å bjeffe. Hvis de begynner å bjeffe når de er ute i hagen må de inn umiddelbart. Da slutter de fort å bjeffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #39 Del Skrevet 7. oktober 2023 On 10/3/2023 at 7:37 AM, AnonymBruker said: Tja, si det. Når jeg kjører igjennom grisgrendte strøk lar jeg meg alltid fascinere av folk som bor klin inntil veien. Altså å bo langt ut i gokk, men 3 meter fra e6 slik at du får alles langlys til å flombelyse stua di 4 måneder i året, og hele huset må riste når trailere dundrer forbi🤯 trodde hele poenget med å bo i gokk var ro og fred? Anonymkode: 6a989...97d Noen bor på bygda pga at det er det de har råd til. Noen bor grisgrendt fordi de ikke liker mennesker. Noen finner trygghet ved å bo ved vei. Anonymkode: 4df6e...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå