Gå til innhold

Umulig å tørke klær ute - vevkjerringer overalt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

høsten er skikkelig i gang, men vi må tørke klær ute uansett. Problemet er bare at klærne fylles av vevkjerringer! Jeg har skikkelig edderkoppfobi, så står ute og rister for harde livet før et plagg tas inn og ristet en gang til, bare for sikkerhetsskyld.

Er det noe man kan gjøre for å holde vevkjerringene borte? Det er så hæslig

Anonymkode: b6dce...80e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De gjør jo ingenting.. 

Anonymkode: e1016...817

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De gjør jo ingenting.. 

Anonymkode: e1016...817

De gjør ingenting, men når det er 4+ i hvert klesplagg, er det veldig irriterende.

• Liker 2
Skrevet

Mener du spindelvev? 

Anonymkode: 54599...add

• Liker 1
Skrevet

Har tørket klær ute flere ganger og har aldri hatt det problemet.... 🤔

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor må du tørke klær ute? Vi tørker bare klær inne (og har ikke god plass:P)

Anonymkode: 46c05...3dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du spindelvev? 

Anonymkode: 54599...add

Edderkopp :D 

Hva gjør vevkjerringer?

Vevkjerringer - FHI

Vevkjerringene er for det meste rovdyr som spiser insekter, larver, meitemark og annet, men de spiser også på åtsler. De er i tillegg observert gnagende på sopp og annet plantemateriale. Byttet fanges med beina og føres opp til palpenes klosakser som dreper byttet, deler det opp og fører maten til munnen.

Er vevkjerringer farlige?

Vevkjerringer flest har et fleksibelt kosthold. De er i stor grad rovdyr, men spiser også på åtsler og dyreavføring. De har ikke gift som mange andre edderkopper. De er derfor helt ufarlige for oss mennesker.

Hvordan bli kvitt Vevkjerring?

Vevkjerring anses ikke som noe skadedyr, og skal derfor ikke bekjempes. Om den har forvillet seg inn i et hus, så vil den raskt tørke ut om den ikke får tilgang på vann. Vi anbefaler at man hjelper vevkjerringen ut om den oppdages innendørs.

Anonymkode: 69849...347

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor må dere tørke klær utenuansett? Hva gjør dere midt på vinteren? 

Anonymkode: c2c6d...989

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan tørke klær inne om du bare skaffer deg en luftavfukter først. Den suger opp all fuktigheten i luften som kommer fra klesvasken.

Jeg har en sånn, og den er gull verdt. Tørker et fullt stativ med sengesett eller klær på få timer. Luftavfukteren plasseres i et lukket rom (jeg bruker soverommet mitt, lukker vinduet og lukker døren når det tørkes klær der inne) sammen med tørkestativet med klesvasken, fordi luftavfukteren har best kapasitet om den bare må avfukte et begrenset antall kubikk med luft. Luftavfukteren settes foran tørkestativet sånn at utblåset på den blåser på vasken som henger til tørk. Som sagt, tørt på få timer. Og fritt for edderkopper (og pollen osv).

Slik har jeg gjort det i flere år. Det er mye svære trær utenfor her jeg bor, og når de blomstrer og sprer pollen blir det helt gult på balkongen. Det skjer jo over nesten hele sommeren. Så jeg kan ikke tørke klær ute, de blir fulle av pollen og veistøv fra bilveien et stykke nedenfor. 

Luftavfukter er et must når man tørker klær inne. Det bedrer innemiljøet, og da slipper man fukt og kondens i vinduene, muggsopp på vegger og inventaret.

PS! Jeg har en luftavfukter fra DeLonghi. Den er knallbra.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (1 time siden):

Samme her. Vevkjærringer på ytterveggene, men de vandrer ikke langs klessnora og gjemmer seg i klærne. Aldri sett, ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Man tørker selvfølgelig ikke klær ute på vinteren 😂

Grunnen til at jeg i hvert fall tørker klær ute, er at det blir mye fortere tørt. Spesielt om solen står på i et par timer. F.eks så blir sengetøy tørt på et par timer her. Og vi vet jo alle hvor klundrete det kan være å tørke sengetøy 😂

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mardina skrev (7 minutter siden):

Grunnen til at jeg i hvert fall tørker klær ute, er at det blir mye fortere tørt. Spesielt om solen står på i et par timer. F.eks så blir sengetøy tørt på et par timer her. Og vi vet jo alle hvor klundrete det kan være å tørke sengetøy 😂

Eh? Hva snakker du om? Selvfølgelig kan man tørke klær ute om vinteren, så lenge det skjer under tak. Klær tørker i minusgrader også, det tar bare litt lenger tid. De er stive når man tar det inn med en gang, men så fordamper det og klærne/vasken føles tørr og fin etter litt tid i romtemperatur.

Moren min og faren min har fire barn sammen, og mamma var hjemmeværende i mange år med oss ungene. De måtte derfor spare der de kunne, og hun brukte ikke tørketrommelen oftere enn høyst nødvendig når noe viktig hastet å få tørt, fordi strømforbruket kostet penger. Ellers ble alt hengt ut til tørk under tak, også om vinteren. Det var jo gratis måte å tørke klesvasken på. Det ble tørt.

Tekstiler tørker imidlertid ikke når det er tåke og regn ute, selv om vasken henger under tak, fordi da er luftfuktigheten så høy at den er mettet og kan ikke ta opp mer. Fuktigheten i klesvasken har derfor ikke noen måte å fordampe på når været er slik. Da må det tørke inne.

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mardina skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke tørking ute på vinteren? Fungerer jo knall det

• Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (23 minutter siden):

Finnes ikke noe bedre enn å legge på rent sengetøy som har tørket ute på vinteren. 

Anonymkode: 69849...347

Skrevet
Million skrev (48 minutter siden):

Eh? Hva snakker du om? Selvfølgelig kan man tørke klær ute om vinteren, så lenge det skjer under tak. Klær tørker i minusgrader også, det tar bare litt lenger tid. De er stive når man tar det inn med en gang, men så fordamper det og klærne/vasken føles tørr og fin etter litt tid i romtemperatur.

Moren min og faren min har fire barn sammen, og mamma var hjemmeværende i mange år med oss ungene. De måtte derfor spare der de kunne, og hun brukte ikke tørketrommelen oftere enn høyst nødvendig når noe viktig hastet å få tørt, fordi strømforbruket kostet penger. Ellers ble alt hengt ut til tørk under tak, også om vinteren. Det var jo gratis måte å tørke klesvasken på. Det ble tørt.

Tekstiler tørker imidlertid ikke når det er tåke og regn ute, selv om vasken henger under tak, fordi da er luftfuktigheten så høy at den er mettet og kan ikke ta opp mer. Fuktigheten i klesvasken har derfor ikke noen måte å fordampe på når været er slik. Da må det tørke inne.

Men så er det jo ikke alle som har tak å ha klesvasken under utendørs da.... 

Skrevet
Mardina skrev (2 timer siden):

Aldri hatt problemet før her heller, men akkurat nå i høst har det bare tatt av helt. Satt et par sko ute til lufting tidligere i dag, noen timer senere var begge fulle av edderkopper. Vi har generelt hatt mye edderkopper (og lite fluer!) rundt huset i år, men aldri hatt så mye av denne typen før.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor må du tørke klær ute? Vi tørker bare klær inne (og har ikke god plass:P)

Anonymkode: 46c05...3dc

Vi har god plass inne, men synes klærne lukter surt om de ikke får luftet seg noen timer ute først. Har prøvd mye for å unngå sur lukt i klærne, bare lufting ute som funker.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt henges ut uansett årstid - om så bare for noen timer. Ting tørker så lenge det ikke er fuktig i lufta. 

Million skrev (1 time siden):

Luftavfukter er et must når man tørker klær inne. Det bedrer innemiljøet, og da slipper man fukt og kondens i vinduene, muggsopp på vegger og inventaret.

Ja, vi må nok gå til innkjøp av luftavfukter. Samboer fikk påvist allergi i sommer, så må vel begynne å tørke inne oftere fremover… Er bare den lukten av klærne jeg ikke takler! Takk for tips.

• Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (9 timer siden):

Men så er det jo ikke alle som har tak å ha klesvasken under utendørs da.... 

Har jeg sagt det? At det gjelder "alle"? Jeg sa at det går an å tørke klær ute om vinteren også, selv om det er minusgrader. Du hevdet at man ikke kan tørke klær ute om vinteren. Det går fremdeles an uten tak, dersom det ikke begynner å snø (eller regne). Men å passe på for nedbør må man jo hele året.

Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Har jeg sagt det? At det gjelder "alle"? Jeg sa at det går an å tørke klær ute om vinteren også, selv om det er minusgrader. Du hevdet at man ikke kan tørke klær ute om vinteren. Det går fremdeles an uten tak, dersom det ikke begynner å snø (eller regne). Men å passe på for nedbør må man jo hele året.

Da burde du kanskje presisert det litt bedre da. Jeg er ikke tankeleser heller 🙄 

Skrevet
Mardina skrev (45 minutter siden):

Da burde du kanskje presisert det litt bedre da. Jeg er ikke tankeleser heller 🙄 

Hæ? Går du alltid ut fra at hvert eneste innlegg du leser på KG er skrevet for å gjelde ALLE i hele verden, hver eneste gang? Du tenker ikke selv? At ethvert innlegg umulig kan gjelde for alle og kan ikke dekke absolutt alle mennesker og situasjoner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...