Gå til innhold

Baby går ikke nok opp i vekt og vil plutselig ikke ha flaske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en baby på 9 uker som ikke går nok opp i vekt. På seksukerskontroll hadde hun bare gått opp 125g i uken og kurven flatet ut, så jeg ble bedt om å pumpe og gi morsmelk på flaske. Det gikk sånn ca. Hun var ikke såå glad i flaske og snudde seg til puppen istedet, og jeg fikk bare ut 30 ml per gang etter å ha pumpet i evigheter. Da vi kom tilbake til veiing en uke etterpå, hadde hun bare gått opp 140 gram og ble bedt om å begynne med mme. Hun har tatt flasken noen ganger og drukket alt fra 30 til 120 ml, så nå hadde hun gått opp 200 gram på 10 dager. Helsesøster ba meg fortsette med dette og pumpe to ganger daglig, men nå vil baby plutselig ikke ha? 

De siste to dagene har hun snudd seg unna, skjært grimaser og rett og slett grått når vi tilbyr flaske. Prøver å kile gommen med tuten, mate sakte og alle triks i boka, men det går ikke. Det ender i gråt og hun snur seg mot puppen for å die. Tar bort flaska når hun gir tegn til det og vil ikke tvinge det i henne heller …. 

Det skal sies at hun vil die ofte, har gode tisse- og bæsjebleier og virker veldig blid og fornøyd. Hun bare går ikke opp i vekt. Kjenner at det stresser meg veldig …. 

Er det flere som har vært i samme situasjon? Hva fungerte for dere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ulike mekanismer som styrer vekst i svangerskapet og etter fødsel. Så det å krysse vekstkurver ukene etter fødsel er det mange som gjør, fordi de skal finne sin nye kurve etter fødsel. Hvis den nye kurven er høyere har man en tendens til å bare være fornøyd, men hvis den er lavere blir man typisk stressa. Men ikke sikkert det er noe galt likevel, biologisk sett er det like normalt å ende på 25-prosentilen som 75-prosentilen. Pediatripodden på spotyfi har en episode om vekstkurver som er verdt å høre. Ene barnet mitt hadde ikke tatt igjen fødselsvekten enda en måned etter fødsel, han er frisk, fin og normalvektig tenåring på 190🤷‍♀️ Gjorde ingenting annet enn å la ham die når han ville. Hadde heldigvis en rolig og klok helsesøster som ikke stresset. Så lenge hun liker å die, har fine bleier og er fornøyd hadde jeg kjørt på med amming og ikke stresset med flaske når hun gjør så tydelige tegn til at hun ikke vil ha. Lykke til❤️

Anonymkode: 1131d...6e8

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...