AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #1 Skrevet 26. september 2023 Virker som mange bare durer i vei som før som om ingen ting har skjedd og som om nordmenn er skjebnebestemt til å være naturlig rik. Dyre ferier, låner seg til biler og hus de egentlig ikke har råd til, maxer kredittkort og forbrukslån. Det blir en skikkelig smell! Jeg tror langt færre enn halvparten er så trygge som hva SIFO ser ut til å tro. Hva bruker du mindre på enn før? Mat? Klær? Ferie/reiser? Oppussing? Hytte? Båt? Bil? Hund? Barn? Jul? Anonymkode: 23c38...c6e 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #2 Skrevet 26. september 2023 Ingenting. Akkurat samme forbruk som før, eller mer pga prisene. Men er snakk om såpass lite ekstra pr mnd i renteutgifter at det ikke har betydning. Har lite huslån og lite billån. Reiser flere ganger årlig. Og jeg er ufør i utganspunktet. Anonymkode: e5c83...b1c 2
Celtic Heart Skrevet 26. september 2023 #3 Skrevet 26. september 2023 Jeg sparer mindre enn før, men har ellers ikke gjort noen endring. Tåler rente helt opp til 50% før det blir krise og dit tror jeg ikke vi kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #4 Skrevet 26. september 2023 Bruker det samme som før og merker fortsatt ingen reell forskjell. Har gått opp i lønn, barnetrygden har økt, sfo er blitt mye billigere. Nå øker jo lånet litt til, men samtidig er ikke årets lokale forhandlinger ferdig. Får jeg noe der går det opp i opp igjen. Anonymkode: 136c7...8b2 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #5 Skrevet 26. september 2023 På grunn av mannen er jeg trygg. Hadde jeg vært alene ville jeg vært ille ute (minstesum aap). Vi har aldri brukt mye penger, verken på ferier (pga min helse), har ikke billån, eller hytte eller båt. Kjøpte ikke bolig for maks lånesum vi kunne få tilbake i 2020. Vi lever langt under evne, og derfor har vi ikke trengt å endre noe enda. SIFO er vi langt under, syns det er rart at folk velger å bruker så mye hver måned, men det er jo ulike prioriteringer. Anonymkode: d6da1...c2f 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #6 Skrevet 26. september 2023 For å svare på overskriften: per i dag er vi økonomisk trygge. Men jeg vet at det kan snu i løpet av et øyeblikk, og derfor tar vi våre forholdsregler. Vi har alltid måttet leve nøkternt og nøysomt, og selv om vi har bedre økonomi nå enn for to år siden ser vi at det er greit å fortsette med den nøkterne linjen. Vi kjøper ingenting på kreditt, alt som kommer i hus er betalt med penger vi har øremerket til det spesifikke formålet. Vi benytter oss av tilbud og kuponger i større grad enn før. For eksempel har Meny nå 30 % rabatt på fri-produkter. Der jeg tidligere hadde kjøpt 2 poser mel på tilbud, dobler eller tripler jeg mengden slik at det går enda lengre tid før jeg behøver å kjøpe til full pris igjen. Vi er bevisste på å samle opp ærend slik at vi sparer transportkostnader. Jeg har alltid reparert klær, men er rnda mer bevisst på det nå. Anonymkode: 94ed1...87e 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #7 Skrevet 26. september 2023 Foreløpig, men stadig synkende valuta gir svært redusert kjøpekraft og vesentlig mindre jobbtrygghet når man ikke jobber i eksportindustrien. Anonymkode: 17950...67a 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #8 Skrevet 26. september 2023 Så at en familie kan spare 7000,- i måneden på å storhandle i Sverige. Jeg bor uheldigvis langt unna nabolandet. I Sverige er kiloprisen på varer utrolig mye billigere så selv med svak kronekurs lønner det seg. Jeg er i gruppen utrygg og øker det i mange år til blir jeg blant sliterne. Har et lavt forbruk og ingen kredittkortgjeld eller bil. Anonymkode: 9c3a0...e6a 1 2
Topsi Skrevet 26. september 2023 #9 Skrevet 26. september 2023 Er økonomisk svært trygg nå, vil være sårbar hvis jeg makser lånegrensa
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #10 Skrevet 26. september 2023 Helt trygg. God trygd og svært forutsigbare utgifter. Ingen lån. Tok en liten jobb for det sosiale sin del, har plutselig 5000 extra oppå allerede god økonomi. Sover godt om natten:-). Anonymkode: f70f9...738 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #11 Skrevet 26. september 2023 Jeg føler meg økonomisk trygg. Jeg tror på at andelen som føler seg trygge er så høy også. Ikke alle låner over evne, de fleste kan tilpasse forbruket sitt, og mange tåler renteoppgangen fint. Men jeg tror også på at det er en god del som er litt eller veldig ille ute. Anonymkode: 539a0...107
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #12 Skrevet 26. september 2023 Vi har ikke kuttet i forbruket, men sparer mindre enn før. Det som er trist, er at jeg hadde gledet meg til å til å reise mer i årene som kommer. Hittil har vi hatt veldig billige ferier med fricamping i naturen, altså kjempebillig. Det er helt topp, men jeg elsker også storbyferier. Det spørs om det blir så mye av det fremover, i alle fall mye mindre/enklere og kortere enn det vi hadde ønsket. Anonymkode: a042f...6df 1
Havbris Skrevet 26. september 2023 #13 Skrevet 26. september 2023 Vi er helt trygge, - har ingen gjeld og har store verdier i eget hus som på sikt skal selges. Vi har alltid vært nøkterne på forbruk, kjøper gjerne matvarer på tilbud, lager all mat fra bunnen av og bruker lite penger på uteliv etc. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #14 Skrevet 26. september 2023 Se lyst på det, det er denne ekstreme gjelden til norsk husholdning som gjør renter ett så effektivt middel mot inflasjon. Anonymkode: 43466...e31
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #15 Skrevet 26. september 2023 Vi lever som før. Merker økte utgifter, men har mye vi kan kutte på forbruket hvis det blir behov for det. Anonymkode: 61665...38b
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #16 Skrevet 26. september 2023 Vi har ikke dårligere økonomi nå enn i Covid-året 2020. Ja, renter er høyre og strøm og mat er dyrere, men vi har doblet sammenlagt lønn siden den tid - pga det året var vi permitterte begge to i noen måneder. Vi har faktisk mye bedre økonomi nå.. Anonymkode: a37c4...7c1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #17 Skrevet 26. september 2023 Ingenting. Har relativt høy lønn, lite igjen på lån på en mindre bolig, nedbetalt bil. Har mye ekstra hver måned, så føler ikke på noen krise. Tåler godt å betale 2000 ekstra pr mnd i lån. Anonymkode: 17c6e...b36
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #18 Skrevet 26. september 2023 Jeg har brukt de siste 15 gode år til å leve sparsomt og betale ned gjeld slik at jeg nå er gjeldsfri med penger på bok. Huset har jeg pusset opp selv og jeg kjører en 2007 dieselbil. Har kjæreste men ikke barn. Er i slutten av 30 årene. Anonymkode: ee6c7...44f 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #19 Skrevet 26. september 2023 Lever som før, har vel forsåvidt alltid levd ganske nøkternt. Reiser omtrent aldri ( utenom hjem til mine foreldre og svigers og på en og annen hyttetur en sjelden gang), har ikke bil, eier stor leilighet og har under en mill i lån, kjøper veldig sjeldent klær og ting og tang. Bruker litt penger på skikkelige klær til barna eneste. Min situasjon er ganske uendret Anonymkode: 5068a...459
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #20 Skrevet 26. september 2023 Er økonomisk trygg, men merker at prisene har økt, og har skjerpet meg litt med forbruk, passer enda mer på tilbud på matvarer etc. Sparer litt mer for tiden. Anonymkode: 1050e...bbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå