Gå til innhold

Hvorfor nekter pus å ta imot godbiter hos veterinæren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han kjenner egentlig veterinæren godt nå. Når han er på årlig kontroll så finner hun godbit til han i tilfelle han vil ha. Han tar aldri imot og ser på henne som hun skulle vært fra vettet eller noe😸 Men når vi er hjemme igjen så vil han ha godbit 😺 Hvorfor? Han liker jo egentlig veterinæren godt, og kan tilogmed kose litt. Men godbit nei! 😺 Flere med sånne puser eller hunder?

Anonymkode: 5172a...df7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner katten godt jeg. Hadde vel væt relativt skeptisk til å ta i mot godteri fra f.ex gynekologen selv 😄

Men seriøst. De fleste katter har en ganske heftig stressrespons hos dyrleger. Fremmede lukter, plagsom behandling, fremmede mennesker osv tar nok bort matlysten fra de fleste.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Slik er hunden min også.  Han vil ikke ta imot godbiter i det hele tatt inne på dyrlegekontoret (eller hvis han tror han skal dit).

Anonymkode: e4158...0e6

• Hjerte 1
Skrevet

Kanskje veterinøren har som vane å klø katter på hodet og deretter finne en godbit. Dermed vil det settes veldig mange duftstoffer på beholderen/gjenvørende godteri. Tipper katten er veldig forvirra og på vakt over alle luktene etter dyr som har vært der, sterk rengjøring samt at de kan lukte frykt. Tror veterinæren er et veldig slitsomt sted selv for friske dyr.

Anonymkode: b0d88...661

• Hjerte 1
Skrevet

Fordi katten er usikker og på vakt. Da spiser de ikke.

Anonymkode: 8805d...42a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
minienthe skrev (6 minutter siden):

Skjønner katten godt jeg. Hadde vel væt relativt skeptisk til å ta i mot godteri fra f.ex gynekologen selv 😄

---

Bare tanken .. 🤣

Men, ja det er jo en stresset situasjon for pus, ikke noe den har valgt selv. Katter trives best med å gjøre ting på sine premisser, er min erfaring i alle fall. Hjemme føler den seg trygg og alt er som det skal. Forstår godt pus jeg og :jepp:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er svært mange dyr som nekter å spise når de er stresset. Et stresset dyr spiser ikke. Når de spiser, kan man anta de har falt til ro og ikke er stresset mer. Det rimer jo bra med det du sier at katten plutselig er villig til å ta godbiter når han er vel hjemme igjen i kjente omgivelser etter veterinærbesøket.

Min egen hund har aldri vært i mot godbiter fra veterinæren. De gafles innpå med stort velbehag. 

Endret av Million
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Min hund nekter også. Jeg tror oppriktig hun er mega fornærmet over at veterinæren må sjekke henne. I tillegg forbinder hun veterinær med "vondt", da hun har hatt litt plager å sjekke, og som har vært vondt.

Anonymkode: a5d5a...7cf

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min hund nekter også. Jeg tror oppriktig hun er mega fornærmet over at veterinæren må sjekke henne. I tillegg forbinder hun veterinær med "vondt", da hun har hatt litt plager å sjekke, og som har vært vondt.

Anonymkode: a5d5a...7cf

Fornærmet er hun nok ikke. Stresset og litt var på situasjonen stemmer nok bedre. 

Ts, det e helt vanlig for dyr å ikke ville spise om stresset går opp. Om de er i en situasjon hvor de kjenner litt på usikkerhet (som er veldig forståelig hos spesielt veterinæren, siden det er stappfullt av lukter, lyder og en veterinær som stirrer og tar på deg), så er ikke en snacks en prioritet. 

Anonymkode: 16b77...428

• Hjerte 1
Skrevet

Når dyr er anspente så er stressnivået høyt. Ved høyt stressnivå så spiser de ikke. Det er en fysisk reaksjon på stress, det er for å stenge av ikke-kritiske funksjoner i kroppen (som f.eks spising og fordøyelse) og prioritere ekstremitetene for fight/flight. Vi mennesker har det samme.

• Hjerte 1
Skrevet

Nå kan det se ut som om min katt ikke bryr seg spesielt om at han er hos dyrlegen. Men jeg merker godt det ikke er stedet han vil være.

Stressede katter spiser ikke.

Anonymkode: 200b5...588

• Hjerte 1
Skrevet

Men kose med dyrlegen er helt ok liksom 😸😻

Anonymkode: 5172a...df7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...