Gå til innhold

Varmvannstank som avgir varme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den står under kjøkkenbenken i hjørnet og avgir varme. Er varm når jeg tar på den. Tror den er fra byggeår, 2001. Har nylig kjøpt, men den drar vel mye strøm når den faktisk fungerer som en varmeovn? 

Mye vil det koste, må jo rive vekk benkeplate, eller må jeg? Den er på 120 liter. 

Anonymkode: 66f20...f26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er så fint når den avgir varme er at da trenger du ikke bruke like mye strøm på å varme opp leiligheten. 

Her jeg bor har vi en varmeovn fra 1985. Vi bytter den ikke før den går gaiken.  

Anonymkode: 7fe39...e6f

• Liker 1
Skrevet

Vi har en varmtvannsbereder på 100 liter under kjøkkenbenken, den er helt ny da vi fikk satt den inn i år 😊Gir en del varme den også, men merker ikke mye på strømregningen fordet 😊Vi betalte 13000 for den, måtte ikke rive noe når den ble satt inn😊

Anonymkode: bd8fc...93d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har en varmtvannsbereder på 100 liter under kjøkkenbenken, den er helt ny da vi fikk satt den inn i år 😊Gir en del varme den også, men merker ikke mye på strømregningen fordet 😊Vi betalte 13000 for den, måtte ikke rive noe når den ble satt inn😊

13000😵

Anonymkode: d8467...5b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

13000😵

Anonymkode: d8467...5b4

Det var inkludert montering 😊 sikkert billigere hvis man kjøper varmtvannsbereder og montering hver for seg 😊

Skrevet

Det bør være mulig komme til varmtvannstanken uten å rive benken. Hvis den er så innebygd at du må rive deler av kjøkkeninnredningen for å komme til ved en eventuell lekkasje, så burde det vært nevnt som ett gigantisk minus i taksten. Jeg håper virkelig du har en god vannstopper der, og helst sluk også?

Det er ikke sikkert den bruker mye mer strøm selv om den varmer opp rommet, men det er stor sannsynlighet for at det vil merkes på strømregningen om man bytter til en nyere og mer energieffektiv bereder, spesielt siden din virker til å ha oppnådd forventet levealder.

Anonymkode: fb76e...c84

Skrevet

Det har skjedd mye utvikling på området de siste 20-30 år. Og husk at allerede den gang var det også kvalitetsforskjeller på beredere. Det er i utgangspunktet ikke noe galt i at den er varm å ta på, men du skal ikke brenne deg selvsagt. Alt er et regnestykke: Hvor mye koster det deg å bytte den du har, kontra ekstra strømforbruk grunnet varmetap, i det som gjenstår av berederens levetid. Tipper tallene sier at du bør la den stå så lenge som mulig.

Moderne beredere kan være mer effektive i rask oppvarming (praktisk når en har liten bereder og flere i husstanden), og de er bedre isolert. Kjente på vår store OSO-bereder (200liter+) nå, og der er det ikke antydning til å føle varme på utsiden. Den ble byttet ut for 4-5 år siden, og vi betalte omtrent 8500 inkl arbeid – men jeg tror vi fikk en spesielt god deal den gang.

For å komme til berederen på kjøkkenet (som typisk er montert under benken i et hjørne) må du pønske ut hvordan du får av benken. Kan være litt demontering og jobb, men riving som sådan er det neppe. Gjør dere dette selv, i stedet for å overlate det til rørlegger, så er det gode penger spart.

Er ikke sikker på om det kreves waterguard ved nyinstallasjon på kjøkkenet, men det er absolutt smart å koste på seg dette uansett når rørleggeren først er i gang. 

Anonymkode: 83294...908

• Liker 1
Skrevet

Pakk den inn i redningsteppe/alufolie. Fikk tipset av en rørlegger 👍

Anonymkode: 1f2d8...e4f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...