Gå til innhold

Minimum betalt for kort overtid (møte/kurs) på en fridag når man jobber 100% stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir av og til bedt om å stille på et 15-30 minutters møte når jeg har turnusfri. Jeg får betalt 100% overtid, men hvor mye er minimumsantall timer?

Jeg spurte sjefen og han sa at man skriver bare det man jobber, så jeg har skrevet det. Men jeg synes å kunne huske noe om minimum 2 timer for å avbryte fridagen min? Jeg kan ikke finne dette da, så det kan jo hende at det bare er en intern avtale en annen avdeling hadde. Hvis jeg bare får betalt for en halvtime, så gidder jeg faktisk ikke lenger å legge planer rundt møtene på fridager. Noen som vet hva som står i lovverket?

Anonymkode: 8b82c...207

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg jobber (i Vy) får vi minimum 5 timer for oppmøte på fridag. Men om du jobber turnus er du vel fagorganisert, og dere har vel da en overenskomst du kan lese for å finne ut av dette?

Anonymkode: 32445...f8a

Skrevet

Vi får minimum fire timer uansett hvor kort oppmøtet er. Ansatt i Oslo kommune.

Anonymkode: b7a7e...09c

Skrevet

Jobber i kommunen, turnus. Vi får minimum to timer for oppmøte, men aldri overtid når det ikke er brukerrettet arbeid. Som kurs og møter.

Anonymkode: 3b733...789

Skrevet

TS her. Takk for svar. Jeg møter ikke opp fysisk. Dette er vanligvis møter på nett med leverandører eller kolleger i andre land / kontinenter, så det hadde vært lite vits å møte opp fysisk på kontoret. Jeg logger på hjemmefra. Eventuelt fra en parkeringsplass eller et stille rom hos venner/familie. 🤪

Jeg er medlem av NITO og jobber i privat sektor. Jeg fant dette hos NITO (NHO-bedrift, men usikker på det er der jeg hører til):

"Ved fremmøte til overtid etter ordinær arbeidstid skal det betales for minst 2 timer."

Fremmøte betyr vel fysisk oppmøte på kontoret?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Takk for svar. Jeg møter ikke opp fysisk. Dette er vanligvis møter på nett med leverandører eller kolleger i andre land / kontinenter, så det hadde vært lite vits å møte opp fysisk på kontoret. Jeg logger på hjemmefra. Eventuelt fra en parkeringsplass eller et stille rom hos venner/familie. 🤪

Jeg er medlem av NITO og jobber i privat sektor. Jeg fant dette hos NITO (NHO-bedrift, men usikker på det er der jeg hører til):

"Ved fremmøte til overtid etter ordinær arbeidstid skal det betales for minst 2 timer."

Fremmøte betyr vel fysisk oppmøte på kontoret?

Spør NITO.

Anonymkode: 713a3...f48

• Liker 1
Skrevet

Det hadde jeg virkelig ikke brydd meg om når de minuttene kan taes i fra hvor som helst ….

Anonymkode: 089cf...c0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hadde jeg virkelig ikke brydd meg om når de minuttene kan taes i fra hvor som helst ….

Så du synes det er greit å jobbe gratis på en fridag? 

Anonymkode: 89e54...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det synes jeg faktisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det synes jeg faktisk.

TS her.

Du synes det er greit å måtte ta hensyn til møte på en fridag uten å få betalt for det? Wow... Det er ikke minuttene jeg jobber som er problemet, det er det at jeg må endre planer og planlegge rundt møtene som er ulempen og som jeg mener at man burde få kompensert for mer enn bare de minuttene man jobber. Jeg må avslutte / avbryte / forskyve det jeg holder på med for å jobbe 15-30 minutter.

Og jeg kan ikke ta møtene "hvor som helst". Jeg kan ikke sitte på tannlegekontoret og ta møtet. Jeg kan ikke være i en butikk og ta møtet. Jeg kan ikke sitte på en kafé / restaurant og ta møtet. Jeg kan ikke sitte på en lekeplass med barna og ta møtet. Jeg kan ikke være midt i matlaging og ta møtet. Jeg kan ikke lage slim med barna og ta møtet. Jeg kan ikke kjøre bil og ta møtet. Jeg kan ikke gå en tur og ta møtet. Jeg kan ikke se på TV og ta møtet. Jeg kan ikke vaske huset og ta møtet. Og så videre, og så videre.

Jeg må se PC-skjermen og høre hva som sies. Og det må være stille rundt meg. Heldigvis er det ikke kultur for å ha på webcam hos oss, så det slipper jeg i alle fall. Men jeg må følge med 100% og være klar til å stille spørsmål og svare på andres spørsmål. Og kanskje søke opp noe i våre systemer eller hjelpe til med noe feilsøking.

Anyway... en digresjon her. Jeg ble litt fyrt opp av at det liksom skulle være greit å jobbe gratis på en fridag. 

Jeg skal spørre tillitsvalgt på arbeidsplassen vår om han vet. 👍

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg blir av og til bedt om å stille på et 15-30 minutters møte når jeg har turnusfri. Jeg får betalt 100% overtid, men hvor mye er minimumsantall timer?

Jeg spurte sjefen og han sa at man skriver bare det man jobber, så jeg har skrevet det. Men jeg synes å kunne huske noe om minimum 2 timer for å avbryte fridagen min? Jeg kan ikke finne dette da, så det kan jo hende at det bare er en intern avtale en annen avdeling hadde. Hvis jeg bare får betalt for en halvtime, så gidder jeg faktisk ikke lenger å legge planer rundt møtene på fridager. Noen som vet hva som står i lovverket?

Hos oss får vi bare avspasering.. Jeg synes avspasering kompenserer dårlig for å ødelegge en fridag. Man har jo reisetid og alt mulig.

Anonymkode: 890ef...406

Skrevet

hos oss får vi kun avspasering for den tiden møtet varer. Får heller ikke overtidsbetalt unntatt dersom møte/kurset er obligatorisk. Så det er ingen her som gidder å stille opp på sånt på fritiden. Og det tror jeg ledelsen er fornøyd med ettersom demokratiske prosesser er noe de vil unngå.

Anonymkode: 08079...2a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her.

Du synes det er greit å måtte ta hensyn til møte på en fridag uten å få betalt for det? Wow... Det er ikke minuttene jeg jobber som er problemet, det er det at jeg må endre planer og planlegge rundt møtene som er ulempen og som jeg mener at man burde få kompensert for mer enn bare de minuttene man jobber. Jeg må avslutte / avbryte / forskyve det jeg holder på med for å jobbe 15-30 minutter.

Og jeg kan ikke ta møtene "hvor som helst". Jeg kan ikke sitte på tannlegekontoret og ta møtet. Jeg kan ikke være i en butikk og ta møtet. Jeg kan ikke sitte på en kafé / restaurant og ta møtet. Jeg kan ikke sitte på en lekeplass med barna og ta møtet. Jeg kan ikke være midt i matlaging og ta møtet. Jeg kan ikke lage slim med barna og ta møtet. Jeg kan ikke kjøre bil og ta møtet. Jeg kan ikke gå en tur og ta møtet. Jeg kan ikke se på TV og ta møtet. Jeg kan ikke vaske huset og ta møtet. Og så videre, og så videre.

Jeg må se PC-skjermen og høre hva som sies. Og det må være stille rundt meg. Heldigvis er det ikke kultur for å ha på webcam hos oss, så det slipper jeg i alle fall. Men jeg må følge med 100% og være klar til å stille spørsmål og svare på andres spørsmål. Og kanskje søke opp noe i våre systemer eller hjelpe til med noe feilsøking.

Anyway... en digresjon her. Jeg ble litt fyrt opp av at det liksom skulle være greit å jobbe gratis på en fridag. 

Jeg skal spørre tillitsvalgt på arbeidsplassen vår om han vet. 👍

Du skrev at du får 100 % overtidsbetaling for å være med på et kort digitalt møte. 

Hvis det er ofte som dere har slike møter med obligatorisk oppmøte for dem som ikke er på jobb den dagen, så syns jeg at dere bør ta det opp med ledelsen, er dårlig organisering.

Men hvis disse møtene er sjeldne, og plassert på en tid på dagen som er rimelig, så er det utrolig mange andre tidspunkter å lage slim eller mat, så får du 100 % overtidsbetaling for noe som objektivt ikke kan være noen særlig belastning. Men kanskje løsningen din er å søke ny jobb. Der du aktivt søker jobber der dette grensesnittet mellom fridager og arbeidsdager er det viktigste. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...